Vindu knust på en helt utrolig måte

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vindu knust på en helt utrolig måte

Det knuste vinduet på det vedlagte bildet ble knust på en helt utrolig måte: En person kastet en kule fra en datamus fra 15 meters avstand! Kulen trillet bortover gulvet, traff dørstokken i enden av gangen, spratt opp og traff vinduet så det knuste. Vinduet var av herdet glass! Denne episoden var nok litt "kjedelig" for den personen som gjorde det, men de fleste andre syntes nok det var litt gøy... Denne historien er 100% sann.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, sprøtt! herda glass pleier jo å eksplodere i tusenvis av biter....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var rett og slett meningen at det vinduet skulle knuse... :shock:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Vindu knust på en helt utrolig måte

Sitat Opprinnelig postet av larschr
    Det knuste vinduet på det vedlagte bildet ble knust på en helt utrolig måte: En person kastet en kule fra en datamus fra 15 meters avstand! Kulen trillet bortover gulvet, traff dørstokken i enden av gangen, spratt opp og traff vinduet så det knuste. Vinduet var av herdet glass ...
    Syns ikke det var så utrolig, grunnen til det knuste vil jeg tro er fordi at glasset som du nevner er herdet ..
    herdet glass tåler lite slike "pang" fra harde ting/gjenstander nettop fordi det er herdet ...

Visst en liten unge kom viklende bortover gulvet og deiser i glasset så holder det bedre pga smellet blir fordelt på en større flate og ikke så konsentrert som denne kula ..

tar du en hammer og kakker til det samme glasset så ville du nok fått samme effekt fordi herdet glass samtidig er "sprøtt" og da skjer akkurat dette ..

Poenget tror jeg er at glass som ikke er herdet kan mennesker lettere knuse pga disse faktorene er nevnt over .. litt av grunnen til at vi bruker herdet fremfor uherdet ..

tror det er regler om at innvendig glass i hus skal være herdet .. (?)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bedre at glass knuser dersom noen mennesker bomper borti de fremfor at de er like inntakte? Dersom de knuser så fortsetter du rett fram, i motsatt tilfelle så får du en bråstopp som i værste fall kan være drepende.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Er det ikke bedre at glass knuser dersom noen mennesker bomper borti de fremfor at de er like inntakte? Dersom de knuser så fortsetter du rett fram, i motsatt tilfelle så får du en bråstopp som i værste fall kan være drepende.
    Eller bli kuttet til blods fordi glasset knuser....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte engang en slik hifylle hos hifklubben for veggmontasje med skuddsikre glasshyller. Når jeg monterte den gikk den i millioner av biter fordi jeg strammet litt for hardt. Var helt utrolig hvor små disse bitene ble. Brukte dagevis på å få teppet helt rent for glass.

Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Vindu knust på en helt utrolig måte

Sitat Opprinnelig postet av larschr
    Det knuste vinduet på det vedlagte bildet ble knust på en helt utrolig måte: En person kastet en kule fra en datamus fra 15 meters avstand! Kulen trillet bortover gulvet, traff dørstokken i enden av gangen, spratt opp og traff vinduet så det knuste. Vinduet var av herdet glass! Denne episoden var nok litt "kjedelig" for den personen som gjorde det, men de fleste andre syntes nok det var litt gøy... Denne historien er 100% sann.
    Når jeg leste overskriften trodde jeg at du hadde fått deg en ny sub :lol:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho

Eller bli kuttet til blods fordi glasset knuser....

fordelen med herdet glass er nok når det først knuses så skal hele "glasset" forsvinne slik at du ikke blir skadet, noe du ellers kunne blitt på ikke herdet glass..

men tenk deg en unge i "lav fart" som deiser mot glasset,han får nok en kul i panna, men verre var det om da glasset knuste og ungen ble "spiddet" på de gjenværende glasset i døren ..

ikke herdet glass er "mykt" og da kan nettop dette skje

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men når herdet glass blir det bare masse små biter med et poff. det henger ikke sammen, det er ihvertall min erfaring.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er høy risiko for at du kutter deg alvorlig hvis du går gjennom et vanlig vindu. *grøss* Heldigvis tåler de en del. Jeg har selv travet på et vindu :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysgjerrighet slo jeg opp i Byggforskserien på bladet 571.956 som omhandler sikkerhetsglass, altså ruter som ikke direkte kan skjermes mot sammenstøt. Er riktig som Ulven sier at termisk herdet glass deler seg opp i så små biter at de ikke skader personer og det er krav om at slikt glass brukes i henhold til TEK 7-41.

Når det oppstår brudd i herdet glass så ekspanderes det slik at det faller ut av rammen og innfestingen fordi det inneholder kontrollerte spenninger i overflaten (Byggforsk 571.956). En kan dermed anta at glasset som knuste ikke var termisk herdet eller hadde en eller annen form for laminering..

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har du byggforsk-serien lett tilgjengelig. Ganske dyr hvis du skal kjøpe den lefsa

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byggforskserien lett tilgjengelig på cd-rom. Kostet meg 130 kr eller noe sånt. Det er vel det som kalles studentrabatt. For bedrifter aner jeg ikke hva den koster, men det er ikke spesielt billig nei Bare ett og ett blad koster rundt hundrelappen..

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en tøff film om sikkerhetsfilm til bil. http://www.solfilm-spesialisten.no/sikkerhet_h%F8y.htm
    Sånn så bakruta på bilen min ut engang jeg klarte å knuse den. Glasset hang sammen i solfilmen.

Kan ikke skryte av at det var anlegget som knuste ruta heller, men en drill jeg var så lur og legge igjen på hattehylla mens jeg bygde anlegget.. ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •