Dinosaurer i bibelen *må leses* - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gazza
    Det jeg mente var at tenk om f.eks Bibelen var av 1000 bind der alt var beskrevet ned til minste detalj. Da ville det jo ikke være et spørsmål om tro lengre. Da ville alt være "forklart"......

Men uansett så ville vel alt bli sett "kritisk" på, noen mener jo fortsatt at Elvis lever.

Kristendommen tror jeg ( og som du skriver: det brister i sin indre logikk) allikevel ikke kunne forklares. Hverken Gud eller det onde kan vel bevises. Det handler om tro. Hadde vi hatt en 1000 binds Bibel der alt var "forklart", ville den jo fortsatt hatt tvil pga det overnaturlige ikke kan forklares med våre naturlover. Jeg tror at, om ikke kristendommen hadde hatt logiske brister, så hadde det ikke vært noen religion. Det hadde ikke vært noe å tro på.
    Her er jeg så uenig som det omtrent går ann å bli.
    -Religiøse skrifter trenger ikke ta med mere detaljer for å være mer logiske. Det de trenger er bedre logikk i det som allerede er med i skriftene. Det er ikke snakk om "mer", men "mer sammenhengende".
    -At den indre logikken er bedre betyr ikke at det ikke trengs tro lengere. Er islam mindre religion enn kristendommen fordi den har mindre selvmotsigelser?

Forskjellen mellom Islam og kristendommen er meget interessante og flere burde egentlig lært hva likhetene og forskjellene er. Disse forskjellene gjenspeiler seg også i vestlige og arabiske samfunn:
    -Jeg vil påstå at bedre indre logikk og mindre usannsynligheter gjør at Islam er tidens raskest voksende religion.
    -Jeg vil også påstå at mange logiske brisker og usannsynligheter gjør at kristne ofte i sitt daglige liv på "ta på seg en annen hatt" og glemme religionen. Religion er noe man kun skal bruke i spesielle tilfeller. Muslimer kan derimot være troende mer av tiden da det sjeldnere kommer i situasjoner hvor religion er "irrelevant" eller "upassende".
    -Dette vil jeg også tro kan føre til at flere muslimer er mer dypt overbevist religiøse enn det hva kristne egentlig er.
    -En overbevist kristen må fjerne seg fra samfunnet eller komme i konflikt med det, det blir en slags stahet, mens en overbevist muslim letter kan leve i harmoni med samfunnet rundt seg.
    -Det finnes i bibelen langt flere lover enn de 10 bud, men disse er fra forskjellige perioder og passer ikke helt sammen. I koranen har man derimot et sett lover som er fra samme tidsperiode så det er mye lettere å bruke alle lovene i korenen på et samfunn.
    -ALt i alt vil islam kunne "gjennomsyre" et sammfunn mye mer enn hva kristendommen har potensiale til å gjøre.

De som har lest koranen vil også vite at Zahid Muktar som ofte representerer Islamsk Råd i norske media lyger så det renner av han når han prøver å ufarliggjøre Islam og for eksempel forteller at kvinner er likestilt i Islam.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Artig lesning det der!

Jeg velger å tro på mr darwin, og at vi har utviklet oss.

Selv kan jeg ikke forstå hvordan de kristne tror at noe fysisk kan oppstå ut av intet, og at 2 mennesker plutselig dukker opp på jorda, for så bli tilbutt frukt av snakkende dyr. jadda
    Big-Bang teorien går jo ut ifra at Jorden ble til av intet, bare av et stort smell.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for å forklare litt: I det første øyeblikket etter Big Bang var ufattelige energimengder konsentert i et ørlite område, og det var denne energien som førte til at materien ble dannet gjennom Einsteins rømte formel

E = Mc2.

Denne formelen sier at energien E og massen M er to sider av samme sak. Konverteringsfaktoren er lyshastigheten i annen potens, eller 9 x 1016 m2/s2. Dette er som en formel for pengeveksling, men med en enorm konverteringsfaktor. Det kreves derfor enorme energimengder for å produsere selv en veldig liten masse. Men i det tidlige universet var det nok energi tilstede til å produsere all den materien som finnes i universet i dag!

I de aller første øyeblikkene besto universet av partikler som ikke finnes i dagens univers, og det fantes omtrent like mye materie som antimaterie. Et mikrosekund etter Big Bang foregikk det en gigantisk massakre hvor materie og antimaterie annihilerte, og bare en ørliten del av materien overlevde. Det er denne materien vi finner igjen i stjerner og planeter i dag. Hadde det vært nøyaktig like mye materie som antimaterie, ville alt ha forsvunnet, og universet ha vært tomt for materie. Hva som skiller antimaterie fra materie, er et av de viktisgste forskningsområdene partikkelfysikk i dag.

Da universet var ca 3 minutter gammelt, besto det av frie elektroner, fotoner, hydrogenkjerner og heliumkjerner. Et slikt plasma av ladde partikler er ugjennomsiktig for lys. Det er termisk likevekt mellom de ladde partiklene og den elektromagnetiske strålingen, og vi kan derfor snakke om universets temperatur. Det er interessant å legge merke til at det i det tidlige universet stort sett ikke fantes elementer tyngre enn helium. Alle de tyngre elementene, som vi finner idag, er dannet mye senere i stjerner og supernovaer. Selv i dag utgjør hydrogen og helium 99% av all den vanlige materien i universet.

Så om du da heller tror på at høyere makter fikk dette til å skje så kan det jo virke som et eksempel på at man bruker kristendom og tro som en unskyldning for ting man ikke forstår eller aksepterer.. :?:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skulle sagt det selv 8) ... ehhhhee

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle

Så om du da heller tror på at høyere makter fikk dette til å skje så kan det jo virke som et eksempel på at man bruker kristendom og tro som en unskyldning for ting man ikke forstår eller aksepterer.. :?:
    De visste jo ikke dette når religionene ble "unnfanget", og mennesket søker alltid etter forklaringer. Og så vant den som "fant på den beste" forklaringen.

Imidlertid har jeg en kamerat som er pinsevenn, som renbarket tror på at adam og eva plutselig oppstod på jorden. Hans argumenter er at carbon-14 dateringsmetoden er feilaktig, noe som gir jordkloden en "feil" alder vitenskapsmessig, samt at "en eller annen prosess" involverte at universet snurrer en viss veg, mens her kunne ikke denne formelen fungere, fordi universet snurret den andre veien.

Dette er han fullstendig overbevist om, og humrer og smiler når jeg nevner noe annet... feks big bang. Bare fordi en i hans menighet, eller en
    kristent meget overbevist "vismann" har sagt det i det som kanskje er et kristelig vitenskapsblad.. For alt jeg vet..

Arggh..

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho

De visste jo ikke dette når religionene ble "unnfanget", og mennesket søker alltid etter forklaringer. Og så vant den som "fant på den beste" forklaringen.
    Ja det er jo greit nok at de ikke visste bedre før i tiden, kanskje nettopp derfor alle var "dumme" nok til å tro på hele greia, men jeg tenkte mer på nåtid og det er fortsatt merkverdig mange som den dag i dag ikke går mere vitenskapelig til verks men heller har et litt ensporet og absurd tankegang..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, jeg heter Kenneth og er den som har skrevet kåseriet som startet denne tråden, jeg må si det var artig å se at det hadde tatt sin vei, via e-post, og helt hit. Jeg tror la det inn på daria.no eller noe lignende kort tid etter det ble skrevet (noe jeg skrev for mitt første år på Media på VGS i 2001, 17 år gammel.

Jeg må dessverre være så ærlig å si at mesteparten er ripoff fra diverse stand-up rutiner, men det fungerte iallefall ovenfor min lærer. Og utrolig artig at det førte til slik en diskusjon som det gjorde på dette forumet! :-)

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einsteins rømte formel

Hvordan klarte den å rømme... Var Einstein litt slarkete med å låse døra en dag?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tarciryan
    Heisann, jeg heter Kenneth og er den som har skrevet kåseriet som startet denne tråden, jeg må si det var artig å se at det hadde tatt sin vei, via e-post, og helt hit. Jeg tror la det inn på daria.no eller noe lignende kort tid etter det ble skrevet (noe jeg skrev for mitt første år på Media på VGS i 2001, 17 år gammel.

Jeg må dessverre være så ærlig å si at mesteparten er ripoff fra diverse stand-up rutiner, men det fungerte iallefall ovenfor min lærer. Og utrolig artig at det førte til slik en diskusjon som det gjorde på dette forumet! :-)
    Interessant lesing - omtrent like interessant som alt annet av kritiske blikk på religion, og det meste av religiøse skrifter i seg selv. Sånn er livet for en tviler..... hehe

Nok om det.

Jeg bet meg merke i denne:

10. Du skal ikke begjære noe som hører din neste til.

Denne er helt enkelt sinnsykt idiotisk. Din nabo får seg en vibrator og ligger våken av lykke hele natta, du får lyst på en og! Begjær av private eiendeler skaper jobber, la det være. Vi kutter ut denne og vi er nede i to bud.

Dette var skrevet av en mann, var det ikke så.......... javel......... det skurrer i mine ører altså......

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •