En tankevekker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En tankevekker...

Posten gjorde nok en gang den tjenesten og bringe noe papir til den grønne kassa mi. Vel inne igjen, ser jeg blant alle brevene noe som selvsagt går rett i søppla: En kursbrosjyre fra Norsk Bibelinstitutt. Jeg er sikkert ikke den eneste som gremmes over at vi er med på å finnansiere distribusjonen av dette søppelet. Før den gikk i søppla tenkte jeg en tanke: Hva med å bestille et kurs til en som er veldig lite troende, bare for gøy liksom! Jeg begynnte å skumme gjennom og det slo meg plutselig: Her er det flere ulike kurs, og alle sammen har ulikt innhold. Men hva inneholder de egentlig? De få gangene jeg har lidd meg gjennom en gudstjeneste har jeg ikke festet meg ved annet enn at det er viktig at vi til en hver tid går rundt med dårlig samvittighet for at vi ikke tror på gud.

Innholdet i hvert kurs står oppsummert i en liten rute for hvert av dem, og det ene som heter "Livet med Gud" sier for eksempel: "Bibelen forteller om en Gud som lengter etter å være sammen med menneskene. Den inviterer oss til å prøve livet med Gud og forklarer hva det innebærer i hverdagen. Kurset gir svar på mange av de spørsmålene som ofte hindrer menneskene i å søke Gud. Finn ut mer om Bibelens hovedperson - Jesus. Han kom til jorden for å åpne veien tilbake til Gud."

Vel, jeg kan ikke si at det er innhold som i særlig grad griper meg på noen som helst måte. Jeg ender snarere opp med å le litt inni meg selv. Men så er det en setning som rører litt rundt i hodet mitt: "Kurset gir svar på mange av de spørsmålene som hindrer mennesker i å søke Gud".

Jeg søker jo så definitivt ikke noen gud. Jeg forguder de menneskene som betyr mest for meg, men ønsker på ingen måte å ha en virtuell personlighet å forholde meg til. Vel, betyr ikke det at jeg er midt i kursets målgruppe? Jo, selvsagt, men det er jo fordi de troende kretser ønsker å rekruttere fler "offer" slik at man kan hjernevaskes og holde liv i de mange religionskrigene rundt om i verden.

Jeg har hevdet overfor mange mennesker at "Du kan også høre forskjell på utstyr, selv i høye prisklasser, og du kan ha like mye glede av det som jeg har!". Noen vil gjerne tro meg, og etter en stund, kanskje noen timer, dager, uker, måneder eller år har de lært å glede seg like mye over alt det spennende som ligger i musikkens verden, og som ikke kommer frem når utstyret er for dårlig.

Men så har vi den andre gruppen som fnyser av de tåpelige påstandene mine. De ikke bare hevder å ikke høre forskjell, men de nekter å høre, de setter seg konsekvent minst en meter unna sweetspot, de reiser seg mitd i låta og jatter med om at det var sikkert bra men jeg hører ikke forskjell uansett, og de unviker systematisk en hver situasjon der de kunne komme til å måtte konkludere med at det å hevde at de ikke hørte forskjell faktisk var fundamentalt feil.

De gjør vel på mange måter litt av det jeg alltid har gjort med slike "henvenselser fra oven". Jeg unviker å gi dette en minste sjanse. Ikke fxxx om jeg bruker tiden min på noe slikt vås, for det vet jeg på forhånd at jeg ikke har noe igjen for.

Egentlig burde jeg bestille det kurset (som jo er gratis siden dere andre også ufrivillig er med på å spleise på det) og gå gjennom det fra ende til annen, samt poste alle tanker og følelser som roter rundt i hodet mitt mens denne "galskapen" pågår.

Er vi virkelig så open minded som vi tror?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått med deg at det er ny pave på gang? Kanskje han har lyst på noen midgaard monoblokker? Så får du innpass hos 1 milliard mennesker med en gang :wink: Få han til å vedkjenne seg at det er noe gud-dommelig ved disse blokkene

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres smart ut. Han er visst en veldig open minded person har jeg hørt :lol:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Mvh

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is, ikke vær flau... bestill det kurset du!

Da kanskje du "åpner ditt sinn" og finner ut at det er mer mellom himmel og jord enn hifi som er verdt din dyrebare tid!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette treffer meg godt, og jeg har noen ord ang. akkuratt dette.

Det som gjør meg aller mest frustrert er nettopp gudstjenester, og den
    som står der fremme og messer.
    Blir så grundig feil å tilbe en makt over oss selv på den måten, jeg klarer
    ikke å beskrive det.
    "la oss prise herren" osv

Der står en hel forsamling og svelger det rått...

Det blir feil å si at det er feil, og at gud ikke finnes, men hvor mange av
    disse menneskene som går i kirken går der pga. religionen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres kanskje ut som om enkelte leste bare deler av innledningen. Da mistet dere i såfall noen vesentlige poeng.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: En tankevekker...

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Posten gjorde nok en gang...

*bla bla bla, sparer litt plass her*

...Er vi virkelig så open minded som vi tror?
    Men hva om vi snur på hele greia, og sier at de som faktisk hører på det du har å si om audio osv. og er "open minded", kanskje blir hjernevasket av deg, på samme måte som de kristne har blitt "hjernevasket", hva da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg er en hjernevasker :shock:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hmm, jeg er en hjernevasker :shock:
    Nå det kaller jeg tankevekker...

En advarsel til alle her på forumet.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grei tolkning....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da minst mye magisk voodoo-crap i hifi/hjemmekino som det er i religion. Som da reporteren i dvd&hjemmekino koblet opp en ny strømkabel til plasmaskjermen sin og opplevde bildet som en "fantastisk forandring".

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    ...Som da reporteren i dvd&hjemmekino koblet opp en ny strømkabel til plasmaskjermen sin og opplevde bildet som en "fantastisk forandring".
    HALLELUJA!!!!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte kansje i samme slengen at han også byttet fra qpvision til dyr panasonic.... eller no slikt!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    glemte kansje i samme slengen at han også byttet fra qpvision til dyr panasonic.... eller no slikt!

Det finnes ikke magi, men det finnes magikere... :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, den var filosofisk....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner poenget ditt snickers, og jeg er enig i en del av det. Men det er forskjell på mennesker, også blant de som har stor interesse omkring musikk. Jeg har hørt en rapper si på radio, at det var så teit å ha dyrt stereoanlegg, for da mistet man fokuset på det som var viktig, nemlig musikk som kunstform. Det er jo typisk for en i den sjangeren å si noe slikt, for det er vel ikke mange rap-skiver som er teknisk bra. Det blir omtrent som om Odd Nerdrum skulle vise frem sine malerier i postkortformat, tatt med ett mobilkamera. Det er selvfølgelig å sette det på spissen, men det er klart at man mister mye viktig informasjon, og det er de små nyansene man mister. Man har sett maleriet, men man har ikke opplevet det...

Men hvem sitter på fasiten da, hva er god lyd? Den diskusjonen tror jeg alle kan oppsummere som at lyden skal være slik den ble innspillt. Jeg mener riktig lyd er den lyden du ville fått på en konsert. Men der er jo somregel lyden voldtatt gjennom ett PA-anlegg som låter helt for jævlig.

Problemet er at det ikke finnes noen fasit på hvordan ett anlegg skal låte, for det er til syvende og sist enkeltindividets hjerne som bestemmer. Det du hører er det ikke sikkert jeg hører. Min yndlingsfarge er mørk blå. Jeg hater rødt. Jeg har ikke noe hjemme som er rødt, untatt muligens en oppvaskkost. Er det det samme med lyd?

Jeg mener lydinntrykket er sterkt individuelt. Alle har ikke lik musikksmak, altså er det en viss forskjell på hva vi verdssetter rundt aspektet lyd. Og det er ikke riktig å prakke på folk noe de rett og slett ikke er interesert i. Og det du sier om at du blir fortvilet når ikke folk skjønner det du skjønner med lyd, blir nettopp som det du innledet innlegget ditt med. Du skjønner ikke, eller bryr deg ikke om det de omvandrende bibelene sier, nettopp fordi det bryr deg der sola sjeldent skinner.

Nå setter jeg dette på spissen, for jeg tror du mener at det er folk som er veldig opptatt av lyd, som ikke skjønner. Det er ikke Jensen i kassa på Nærmat du prøver å overbevise. Men det kan være en hard nøtt å svelge for mange, inkludert meg, hvis det viser seg at utstyret mitt ikke holder mål. Det er jo som regel det kabeldebattene ender med, folk som ikke vil, fordi de ikke kan. Det har kostet dem så mye at det ikke er praktisk mulig å synes noe annet. Hvis noen slakter kablene mine så bryr jeg meg ikke, for hvis jeg har kabler for mer en 2k hjemme, så blir jeg overrasket. Men hadde jeg hatt kabler til 50k, så hadde situasjonen blitt en helt annen.

Hvis du skal være en misjonær innen lyd, så må du enten ha ett vidunderprodukt, så ulikt alt annet, at ingen kan si deg imot... Eller så må du ha meget god tolmodighet. Som Bibelfolka som regel har. Hvis jeg ser Jesus går på vannet, og gjør vann til vin, da skal jeg tro. Men før det skjer, så lever jeg lykkelig med hva jeg har. Det er vel det du vil til livs, folk som meg, som ikke vet bedre. Men kanskje jeg ikke hører bedre :wink:

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt my på dette Akto?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokkern!
    Du har fler innlegg enn meg, det er min religion - å ikke la meg gruse av Ringsakerfolk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •