Mot bilavgifter...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
  1. #1
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Mot bilavgifter...

    Skriv dere inn på protestlisten folkens

    http://www.bilaksjonen.no/page.aspx?...NT_VISIBLE=OFF

  2. #2
    Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja akkurat som det hjelper :roll:

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bil er på en måte en luksusavgift. De som har råd til å kjøpe bil har også råd til å betale litt ekstra til samfunnet. Dessuten skulle det egentlig bare mangle at de som er villig å forurense byene i Norge slik at det for mange er umulig å bevege seg utendørs uten å bli sterkt miljøforgifta, skulle betale en del for morroa.

    Når det er snakk om kroner og øre går nok den avgiften fort i null. Skulle gjerne sett sammenlikninger som faktisk tar for seg mer enn bare generell vedlikehold av vegnettet, men også sykehusopphold, tapt arbeidstid, osv.

    En fin løsning på problemet deres kunne være å øke avgiftene til det dobbelte og satse på kontinuerlig og presis kollektivavgift slik at de som faktisk ønsker å reise med buss, trikk, tog osv skal ha et reellt alternativ.

  4. #4
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Bil er på en måte en luksusavgift. De som har råd til å kjøpe bil har også råd til å betale litt ekstra til samfunnet. Dessuten skulle det egentlig bare mangle at de som er villig å forurense byene i Norge slik at det for mange er umulig å bevege seg utendørs uten å bli sterkt miljøforgifta, skulle betale en del for morroa.

    Når det er snakk om kroner og øre går nok den avgiften fort i null. Skulle gjerne sett sammenlikninger som faktisk tar for seg mer enn bare generell vedlikehold av vegnettet, men også sykehusopphold, tapt arbeidstid, osv.

    En fin løsning på problemet deres kunne være å øke avgiftene til det dobbelte og satse på kontinuerlig og presis kollektivavgift slik at de som faktisk ønsker å reise med buss, trikk, tog osv skal ha et reellt alternativ.
    Så bil har blitt en luksus det nå da. Ja for Norge er jo det eneste landet i verden som er så "heldige" å ha denne "luskusen" kalt bil. :roll:

    Hva gjør du når du har kjøpt ett par nye cerwin-vega 215 da? Bærer du dem med deg på bussen?

    Bilen er ett framkomstmiddel (ikke en luskus) som alle har rett på, ikke bare de rike. Og bussen er ett jævla dårlig alternativ til bilen. Bilen er kjekk å ha når man skal noen plass, og man kan ha med seg ganske mye, uten å måtte drasse på en ryggsekk eller noe. Man kan dra når man vil og er ikke avhenig av å vente på buss eller trikk osv. Og for de av oss som ikke bor i byen, er bilen nesten ett must.

    Syes det er så utrolig barnslig og egoistisk av de som mener at vi som velger å kjøpe og bruke egen bil -istedet for dårlig kollektivtransport- skal måtte drive å betale masse ekstra som "luksusavgift". F*** bil her i Norge er jo svindyrt allerede jo! Tenk bare på hvor mye ekstra vi betaler for selve bilen her i Norge, iforhold til andre land.

    I Sverige får man den samme bilen for halvparten av det den koster her i Norge. Grunnen til at den koster det dobelte her i vårt kjære land, er på grunn av avgifter. Og ikke kom med den der, at vi i Norge tjener så forbasket mye mer enn det de gjør i Sverige(og tydeligvis alle andre land her i værden), for vi tjener ikke det dobelte av det de gjør i Sverige uansett.

    Bil er for dyrt her i Norge! Avgiftene må gå NED ikke opp! :evil:


    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    De som har råd til å kjøpe bil har også råd til å betale litt ekstra til samfunnet.
    Det har de jaggu alerede gjort i såfall!

  5. #5
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Avgifter blir pålagt for å begrense bruken av feks bil, og bil går vel under kategorien luksusgode. Dette mener kanskje staten, mens oss vanlige "mannen i gata" mener at det er et nødvendighetsgode.

    At bilkjøring medfører andre kostnader for staten trenger ikke engang diskutreres, men at lavere avgifter kunne gjort standarden i den norske bilparken bedre, slik at nye bilkjøpere ikke må kjøre rundt i gamle trafikkfarlige bilder! Det skulle det har blitt gjort noe med!

  6. #6
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med Scirocco, altfor mange biler i byene, og altfor biler med bare én person i. Ta bussen, og sleng Vegaene med i en drosje om nødvendig. Kan man stemme negativt på den listen?

  7. #7
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Enig med Scirocco, altfor mange biler i byene, og altfor biler med bare én person i. Ta bussen, og sleng Vegaene med i en drosje om nødvendig. Kan man stemme negativt på den listen?
    Så man må ha med seg hele familien for at man skal kunne kjøre bil og nå da? :roll: Er man bare én så kan man like så godt ta bussen liksom.

    Hva med å snu litt på dette da, hvorfor regnes bil som mere luksus enn f.eks, hjemmekino? Det er vel ingen som virkelig trenger en egen hjemmekino. Vi har jo offentlige kinoer. Bil er en større nødvendighet, men blir alikevell sett på som en unødvendighet og luksus -som man tydeligvis skal betale dyrt for, bare fordi man bor i Norge- iforhold til hjemmekino.

    Relativt teit spør du meg. :?

    Egoistisk tankegang, "jeg trenger ikke bil, så da gjør ingen andre det heller. Og jeg unner ikke noen andre det å ha bil, uten at de skal måtte betale, slik at jeg billigere skal kunne ferdes på den måten jeg liker, og som tilfeldigvis passer meg ypperlig."

  8. #8
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Så man må ha med seg hele familien for at man skal kunne kjøre bil og nå da? :roll: Er man bare én så kan man like så godt ta bussen liksom."
    Ja.

    Hjemmekinoer koster samfunnet betydelig mindre enn overdreven biltrafikk. Selvagt er det mer behagelig å kunne kjøre fra dør til dør, men nå ta bussen, gå eller sykle er en liten pris å betale for renere luft, mindre støy og besparing av ikkefornybare ressurser.

  9. #9
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mener det bør koste skjorta å kjøre bil i byene våres. Biler burde være billige i innkjøp, men det skal koste å bruke de. Det er jo det som forurenser mest. På landet og i grisgrente strøk uten kollektivtrafikk trenger faktisk folk bil. Da blir det for dumt når byfantene kommer å roper om høyere avgifter, når de faktisk ikke trenger bil selv :wink: Dagens avgiftsystem er gammeldags. Vi har jo sukkeravgiften f. eks. Sukker er jo ett luksusgode. Det er også sukkeravgift på sukkerfrie godterier...

  10. #10
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Så man må ha med seg hele familien for at man skal kunne kjøre bil og nå da? :roll: Er man bare én så kan man like så godt ta bussen liksom."
    Ja.

    Hjemmekinoer koster samfunnet betydelig mindre enn overdreven biltrafikk.
    Merkelig at bilene ikke koster samfunnet i nabolandet Sverige så mye som det gjør her da. Det bor flere folk der, ergo det kjøres mere bil, men alikevel koster det bare halvparten av prisen for en ny bil der, som det gjør her. Billigere å ha den på veien er det også. Ja, ja, de har vel ikke noe fungerende samfunn i sverige kanskje... :roll:

    Overdreven trafikkbruk faktisk. Vel, så vidt jeg vet betaler bilistene i Norge inn mer i avgifter hvert år, enn det trafikken koster staten hvert år. Så hvorfor skal vi betale enda mere?

    Og hvis du tenker på forurensning, vel da er det kanskje på tide å få inn noen nye biler som faktsik forurenser mindre enn en 20år gammel oljeslukende bil, eller hva? Eller skal Norge redde verden? Vi slutter å kjøre bil, slik at verden blir uforurenset igjen?

  11. #11
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sett litt større på det hele så er problemet at man på død og liv skal bosette seg på landet og jobbe i byen (kall det gjerne en skjult kostnad ved distriktspolitikk). På landet er man mer eller mindre avhengig av å ha bil. Det er ikke slik at man kan sette seg på en buss hvert 5. minutt (det ville uansett vært en dårlig idè å ha 5 min. mellom hver avgang her også). Jeg er enig i at hvis man bor i byer så trenger man ikke bilen i så stor grad, men så lenge man vil at folk skal bosette seg litt utenfor oslo og tr.heim, så må man regne med at folk benytter seg av bilen. Og har man først kjøpt bilen så er ikke de variable kostnadene store nok til at man burde bruke kollektivt. Jeg tror uansett ingen ønsker seg tilbake til hest og kjerre. Det nå engang slik at bilen og veinettet er høyst nødvendig infrastruktur for å holde økonomien i gang.

    Når man først har fått disse avgiftene så er jeg ikke sikker på om det er så lurt å slippe disse heller. Spesiellt ikke hvis man får mange flere biler på et allerede belastet veinett (som i Osloområdet).

    Mvh

  12. #12
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Og hvis du tenker på forurensning, vel da er det kanskje på tide å få inn noen nye biler som faktsik forurenser mindre enn en 20år gammel oljeslukende bil, eller hva? Eller skal Norge redde verden? Vi slutter å kjøre bil, slik at verden blir uforurenset igjen?
    Hva med forurensingen som må til for å produsere en ny bil da? Og hjemmekino-anlegget?

    Uansett, hvis man har litt perspektiv på det hele, så har ikke ola dunk så mye å si for verdensklimaet. Det er rimelig naivt å tro anderledes. Man må ha med seg alle parter spesiellt de som forurenser mest (USA, Russland, Kina, Japan, Tyskland, England etc)

    Lokal forurensing er dog noe annet, som f.eks. støv. Men dette kan man vaske bort osv. Det jeg synes er tåpelig ved oslo, er at alle veier fører til oslo. Dvs at hvis man skal til moss så må man igjennom oslo. Skal man til Drammen ---> gjennom oslo. Hadde man klart å legge noen veier utenom oslo så hadde det blitt litt bedre.

    Mvh

  13. #13
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Sett litt større på det hele så er problemet at man på død og liv skal bosette seg på landet og jobbe i byen (kall det gjerne en skjult kostnad ved distriktspolitikk). På landet er man mer eller mindre avhengig av å ha bil. Det er ikke slik at man kan sette seg på en buss hvert 5. minutt (det ville uansett vært en dårlig idè å ha 5 min. mellom hver avgang her også). Jeg er enig i at hvis man bor i byer så trenger man ikke bilen i så stor grad, men så lenge man vil at folk skal bosette seg litt utenfor oslo og tr.heim, så må man regne med at folk benytter seg av bilen. Og har man først kjøpt bilen så er ikke de variable kostnadene store nok til at man burde bruke kollektivt. Jeg tror uansett ingen ønsker seg tilbake til hest og kjerre. Det nå engang slik at bilen og veinettet er høyst nødvendig infrastruktur for å holde økonomien i gang.


    Når man først har fått disse avgiftene så er jeg ikke sikker på om det er så lurt å slippe disse heller. Spesiellt ikke hvis man får mange flere biler på et allerede belastet veinett (som i Osloområdet).

    Mvh
    Hvorfor skulle det bli mange flere biler? Forskjellen er vel at de bilene som brukes er nye isteden for gamle vrak? (Viste dere foresten at de fleste biler ikke er laget for å vare stort mere enn 10-15år? De varer så klart lengere, men det sier kanskje litt da når store deler av den norske bilparken er så gammel? Er jo ikke rart det blir forurensning.)

    Eller mener du faktisk at det er masse folk som ikke har råd til bil, men som ville fått råd hadde det ikke vært for avgiftene? Hurra for Norge! Verdens beste plass å bo! Der hvor forskjellen på rik og fattig er minimal.

  14. #14
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Og hvis du tenker på forurensning, vel da er det kanskje på tide å få inn noen nye biler som faktsik forurenser mindre enn en 20år gammel oljeslukende bil, eller hva? Eller skal Norge redde verden? Vi slutter å kjøre bil, slik at verden blir uforurenset igjen?
    Hva med forurensingen som må til for å produsere en ny bil da? Og hjemmekino-anlegget?

    Uansett, hvis man har litt perspektiv på det hele, så har ikke ola dunk så mye å si for verdensklimaet. Det er rimelig naivt å tro anderledes. Man må ha med seg alle parter spesiellt de som forurenser mest (USA, Russland, Kina, Japan, Tyskland, England etc)

    Lokal forurensing er dog noe annet, som f.eks. støv. Men dette kan man vaske bort osv. Det jeg synes er tåpelig ved oslo, er at alle veier fører til oslo. Dvs at hvis man skal til moss så må man igjennom oslo. Skal man til Drammen ---> gjennom oslo. Hadde man klart å legge noen veier utenom oslo så hadde det blitt litt bedre.

    Mvh
    Vel, industri er forurensende. Men hva skal vi gjøre da? Skattelegge industrien enda mere? Blir det mindre forurensning da? Ja det blir det vel, for det blir jo mindre forurensning når vi skattelegger bilistene så til de grader, blir det ikke?

  15. #15
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis bilprisene halveres så blir det lettere for de som ikke har bil å kjøpe seg bil. Det er ganske enkel tankegang. Da kan flere 'byfolk' kjøpe seg bil, som egentlig ikke trenger denne. Også bruktprisene vil senkes. Elementær mikroøkonomi.

    Ellers så forurenser det mindre å ha en bil 20år i drift i snitt, en å ha den 10 år. Kun fordi det er veldig kraftkrevende å produsere biler. Dessuten så benyttes det ikke helt ufarlige stoffer i prosessen. Uansett, dagens fremskritt på miljø blir borte i fordi man stapper masse ekstra stæsj inn i bilen som f. eks. klimaanlegg, mer sikkerhet etc, etc. Dermed bruker bilen like mye drivstoff som eldre biler. Jeg hadde en 86modell bil som brukte under 0.8l/milen. Det er ikke langt i fra det moderne biler bruker.

    Når det gjelder forurensende industri så har man allerede tenkt å ta en ekstra skatt på denne i form av handel av utslippskvoter. Disse er mer økonomisk effektive en skatter. Men det er en lang prosess, fordi man ikke vil vri konkurransen til fordel for enkelte nasjoner. Derfor er det viktig at alle nasjoner er med på dette. Jeg er for dette forslaget.

    Mvh

  16. #16
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    og hva tror du forurenser mest, en 20år gammel bil som hoster blårøyk eller en splitter ny bil med katalysator+++

    ?

  17. #17
    Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    litt OT men synes slike underskriftskampanjer stort sett bare e tull..
    "Alle" skriver seg jo på, uansett om de aner ka det handler om eller ikke.
    Va jo for eks. noen studenter i oslo som slo seg ned forran stortinget og startet en undrerskriftskampanje mot utslipp av dihydrogenoksid(håper noen her vet ka det e?) de fikk flerfoldig tusen underskrifter, tydelig at ingen der viste ka dem skreiv under på iallefall.. men studentene fikk iallefall fram poenget sitt, underskriftskampanjer har liten verdi.

    synes forøverigt at det e litt vel dyrt å anskaffe\bruke bil i norge

  18. #18
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Regn?

  19. #19
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    og hva tror du forurenser mest, en 20år gammel bil som hoster blårøyk eller en splitter ny bil med katalysator+++

    ?
    Det er ikke det viktige. Det viktige er summen av utslipp. Altså inkl. produksjon av behandlig av avfall. Dermed er det bedre å ha en bil på veien i 20 år en 10.

    Mvh

  20. #20
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-
    litt OT men synes slike underskriftskampanjer stort sett bare e tull..
    "Alle" skriver seg jo på, uansett om de aner ka det handler om eller ikke.
    Va jo for eks. noen studenter i oslo som slo seg ned forran stortinget og startet en undrerskriftskampanje mot utslipp av dihydrogenoksid(håper noen her vet ka det e?) de fikk flerfoldig tusen underskrifter, tydelig at ingen der viste ka dem skreiv under på iallefall.. men studentene fikk iallefall fram poenget sitt, underskriftskampanjer har liten verdi.

    synes forøverigt at det e litt vel dyrt å anskaffe\bruke bil i norge
    haha vann...

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •