Mot bilavgifter... - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 109 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    en måte å gjøre det på er å avgiftsbelegge de bilene som statistisk er oftest involvert i ulykker. da hadde det blitt grådig dyrt å kjøpe/selge dødsfeller som gamle sierra'er. :roll:

i tillegg burde det vært høyere forsikring på gamle dødsfeller enn nyere og sikrere biler.

det er f.eks helt absurd at en audi a4 1,8t skal koste så vanvittig mye. motorvolum og avgifter burde økt lineært ikke eksponensielt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Eksempel på at du ikke skal generalisere. Noe du forhåpentligvis lærer snart....
    Eller evt. et eksempel på at utdannelse og stemmeberettighet ikke nødvendigvis burde gå ett i ett. Men poenget var likevel at setningen "jeg er ingeniør så jeg burde vite hva jeg snakker om" var rimelig malplassert i denne sammenheng.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen sterke meninger om dette, men jeg er enig om at bilbruket nok må beskattes en del for at det ikke skal ta helt av. HVis f.eks biler blir like billig å kjøpe og ha som i USA så vil man ende opp med at man har 3-4 biler i hver familie.

Om man kuttet avgiftene på kjøp men økte på bruk så ville flere ha råd til å kjøpe nye sikrere og mer miljøvennlige biler. Ser noen kommenterer at samlet sett så lønner det seg ikke miljømessig siden det trengs så mye eneregi for lage en ny bil. Vet ikke hva jeg skal tro om dette da jeg ikke har sett noe som underbygger det. Mye av bilene gjennvinnes slik at jeg tror ikke det er så veldig krise.

I store byer vil man nok klare seg fint kun med kollektivtransport og jeg vil anta uten å ha sett noen tall på dette at langt færre andel av 18 åringer i Oslo tar lappen enn f.eks i Vesterålen der jeg er ifra. Her i Trondheim bor jeg genialt til i forhold til kollektivt. Endeholdeplassen til en av bussrutene er 20 meter ifra døren min slik at jeg kan gå rett ut 1 min før bussen går. Dessverre må jeg innrømme at jeg som regel bruker bilen da jeg ikke orker flere bussbytter for å komme meg på City Syd for å handle. Selvsagt kunne de satt opp direktebusser i alle retninger, men da tror jeg til slutt at alle ville hatt hver sin buss. (slik var det ofte i vesterålen når jeg tok buss) Dette forurenser mye mer enn en bil.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Eksempel på at du ikke skal generalisere. Noe du forhåpentligvis lærer snart....
    Eller evt. et eksempel på at utdannelse og stemmeberettighet ikke nødvendigvis burde gå ett i ett. Men poenget var likevel at setningen "jeg er ingeniør så jeg burde vite hva jeg snakker om" var rimelig malplassert i denne sammenheng.
    Egentlig ikke, det har en viss berettigelse. Det var du som begynte å trekke fram ord som generaliser og båssetter folk. Syns du ikke Frp-horer er et ord som du burde unngå å bruke i slike forum. Du oppnår ikke min respekt hvis du fortsetter å argumenterer på den måten. Men så var det berettigelsen for å nevne ingeniør i mitt tidligere innlegg. Altså ingeniører anses normalt som fornuftige personer som har bred allmennskunnskap. Jeg vil tro at et meget stort flertall av ingeniørene i dette land stemmer Ap eller Høyre. Fornuftige partivalg ikke sant Jeg stemmer altså Frp. Også et fornuftig valg Frp er ikke et parti for bønder og folk med lav utdannelse som mange ønsker å fremstille det. Jeg vil ha meg frabedt en slik flåsete ordbruk som du bruker ..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke, det har en viss berettigelse. Det var du som begynte å trekke fram ord som generaliser og båssetter folk. Syns du ikke Frp-horer er et ord som du burde unngå å bruke i slike forum. Du oppnår ikke min respekt hvis du fortsetter å argumenterer på den måten. Men så var det berettigelsen for å nevne ingeniør i mitt tidligere innlegg. Altså ingeniører anses normalt som fornuftige personer som har bred allmennskunnskap. Jeg vil tro at et meget stort flertall av ingeniørene i dette land stemmer Ap eller Høyre. Fornuftige partivalg ikke sant Jeg stemmer altså Frp. Også et fornuftig valg Frp er ikke et parti for bønder og folk med lav utdannelse som mange ønsker å fremstille det. Jeg vil ha meg frabedt en slik flåsete ordbruk som du bruker ..
    Da har vi i alle fall et helt forskjellig syn på ingeniører. Ettersom utdannelsen ikke innholder noe ekstra almennfaglig påfyll kan jeg ikke se at ingeniører skulle ha en spesiell posisjon i forhold til å uttale seg om samfunnsaktuelle spørsmål. Jeg anser derimot lektorer og personer med samfunnsvitenskapelige fag som mer opplyste i så måte.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stemmer ikke alltid. Mange av de store moderne bilene har forbruk som kan sammenlignes med mindre eldre biler som er utstyrt med håpløst foreldete motorer.
    Som jeg sa tidligere, så blir gevinsten ved ny teknologi begrenset siden man propper bilen full av klimaanlegg, varme i seter etc etc etc. Alt dette fører til vektøkning og/eller krever mer energi fra motoren. F. eks. klimaanlegg trekker mye kraft i fra motoren. Hvis man tar en drøy 20årsperiode så har vekten på en golf gått opp fra 800-900kg (type 1) til tja hvor mye veier den siste versjonen 1200kg? Golfen har fortsatt et forbruk på ca 0.8 l/m ved blandet kjøring (Basic 1.6 l). Men det betyr ikke at forskningen har vært forgjeves. Bilene vil nok bli mer effektive, og vekten etterhvert reduseres igjen. Men jeg kan ikke se noen radikal endring i effektiviteten i moderne motorer de siste 20 årene i allefall.

Mvh

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det jo en "livlig" diskusjon!

Mitt syn er at avgiftene er alt for høye, og alle argument vedr miljø/støy etc ringer ikke rett hos meg.(min mening)

Hvor mye bidrar bilparken i norge på utslipp siden?? Skit og ingenting i global sammenheng. Den saken er iallfall klar. En fjert fra en vulkan tilføyer mange ganger mer skadelig utslepp til atmosfæren en hva bilparken klarer i løpet av flere år.

OK vulkanen kan vi jo ikke kontrollere, men bilbruken kan vi. Eller kan vi det?? Er løsningen kollektivt?? Trolig ikke i Norge da vi bor i et land som har lange distanser mellom de forskejllige bebyggelsene. Skal en dekke hele norge kollektivt, blir dette en begrenset vinning miljømessig. Kostmessig blir det uten tvil ENORMT.

Hvem har problemer med dagens miljøproblemer skapt av bilen? Tror at nesten 100% av de bor i byen. Hva med å stenge bygrensen for bilbruk. Da hadde en slippet dette, eller hva?? Så kan de som bor på "landet" kunne få kjøpt sin sterkt trengt framkomstmiddel til en pris som lar seg rettferdiggjøre.

Ellers så er det jo ingen som tvinger en til å by i bygrytene. Har en problemer med støy/støv etc, så har jo Norge mer en nok areal å tilby. Slutt å syt, flytt ut!! Kanskje litt drøy den siste der, men en ser poenget.

Det er uten tvil behov for bil som framkomstmiddel i norge inntil en ny revoulosjon inne transport kommer.

Det er urimelig at en skal måtte betale "skjorta" for å kunne ferdest trygt og fritt rundt om i dette langstrakte land som vi setter så stor pris på.

PS: Jeg skriver iallfall under!! Om det hjelper eller ikke får tiden vise.

Mvh Ivan

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Mot bilavgifter...

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Skriv dere inn på protestlisten folkens

http://www.bilaksjonen.no/page.aspx?...NT_VISIBLE=OFF
    Det eneste som kan hjelpe er å bruke stemmeretten til høsten.

Robert-

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her var det mye gode forslag, for ikke å snakke om gode argumenter for og i mot.

jeg plasserer meg selv midt på "forurensningstigen" - dvs. jeg bruker tog, t-bane og trikk til og fra UiO. samtidig bruker jeg bilen hjemme hvis jeg skal et sted som er lengre enn det jeg er villig til å gå der og da.

kollektivtransporten er glimrende i oslo, allikevel er det grusomt mye bilkjøring midt i tjukkeste sentrum. det har sine grunner, noen er gjennomkjøring (fra A til C, hvor B er oslo som ligger midt i løypa), latskap, for høye priser på kollektivtransporten i forhold til den aktuelle reiseavstanden, tidsbesparelsen ved å bruke egen bil, etc.

jeg er absolutt for en økning av kollektivtrafikk, og at dette også gjøres mer attraktivt. men uansett hvor mye dette systemet bygges ut og blir mer attraktivt, vil aldri privatbiler bli eliminert av den enkle grunn: kostnader ved utbygging og drift av nettopp dette systemet (sett i forhold til reiseavstander)..

som følge av alt det jeg har skrevet her, anser jeg altså meg selv for å befinne meg midt på stigen. jeg forurenser langt mindre nå enn hva jeg ville gjort dersom jeg brukte bil 9-10 mil ekstra hver gang jeg skal til/fra skolen. bilbruken min er som alle andres (som bruker bil..), handle, til/fra bekjente, etc. dvs. i all hovedsak ærender og besøk.

den løsningen som er nærmest, er ikke "kun kollektivtransport" eller "kun privatbiler" - en mellomting; noe jeg regner med mange allerede vet (og forholder seg til).

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •