Mot bilavgifter... - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det begynte for lenge siden, med alle disse "miljøavgiftene", men hjelper det? Det er liksom den eneste løsningen det, "gjør det så dyrt at den stakars vanlige arbeider ikke har råd". Skillet mellom "rik" og "fattig" blir bare større og større desto lengere dere holder på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    prøv å hold det enkelt. hvis du er en ekstremt radikal og venstrevridd sv-er vil det være en umulig oppgave for meg, eller for den saks skyld enhver annen på dette forumet, å overbevise deg om noe annet en din kollektiv-ideologi (som minner meg svært mye om en kommunistisk tankegang). alle vet vel hvordan det gikk til slutt...
    Hmm. Tanken om en forbedring av kollektivtransporten i Norge er altså en kommunistisk tanke. Interessant..

norge ville stoppet opp som samfunn hvis atom- (som for øvrig norge ikke har) og kullkraftverk skulle gjennomføre minimalutslipp-reformer.
    Synd, fordi atomkraftverk er den reneste "energikilden" vi har ved siden av fornybar energi. Du glemmer likevel at vi i Norge har en positiv import av energi. Dersom vi skulle gått over til el- og hydrogenbiler ville vi bare fått en økende import. Prøv å gjett hvor denne energien kommer fra!

dernest, det at biler forurenser er en naturlig følge av det å bruke bil. det er direkte påregnelig med forurensning. dette er imidlertid ikke noe nytt fenomen, da biler har vært rundt siden 1905 (?), altså omlag 100 år.
    Ah. Fordi biler har forurenset i over 100 år så er det ikke så farlig. Endelig forstår jeg..

poenget mitt i denne sammenhengen er at kjøp og salg av antall biler (omsetning) er noe man ikke kan kontrollere. staten kan innføre usannsynlig store avgiftsposter (noe som i høy grad gar blitt praktisert i mange år), men så lenge ola nordmann vil ha bil, kjøper han bil.
    et middel man kan bruke i denne interesseavveiningen er lover og regler som forhindrer, altså minsker, utslipp.
    Jeg er egentlig mer for gulroten i stedet for pisken. Dvs at du i stedet for å tvinge personer til å kjøre kollektivt ved å innføre avgifter, gjør dem mer attraktive. En ting man kan gjøre er prising, en annen ting er komfort, hastighet, sammenføye jobb og transport osv.

dette kan på lang vei ivareta interessene til begge sidene. tilhengerene av prinsipper som frihet, uavhengighet, selvbestemt råderett for individet (de som bruker bil aktivt, men som dessverre hindres av staten til å kjøpe tryggere, og mindre forurensende biler ved at staten har et så usannsynlig høyt avgiftssystem) får ivaretatt sine interesser.
    Dette er FRP-vridd svada fra øye til ræv. Selv om du ønsker å leve ut induvidualismen i sin ekstreme form trenger du ikke å gjøre livet til et forurenset helvete for andre for det.

[...]norge tjener ufattelig mye penger på avgiftssystemet, bomstasjonene, den høye bensinprisen m.v.
    dette burde helt klart blitt utjenvet slik at forholdet mellom inn og utgifter i denne konkrete sektoren ble mer proposjonalt.
    Kan du presentere et regnestykke som forteller hvor ufattelig mye Norge egentlig "tjener" på bilavgiftene når en trekker fra ALLE utgiftene?

nb: mitt syn er farget av den politiske debatten da jeg forpester disse kommunistiske verdiene deler av sv prøver å presse ned i halsen på det norske folk. det avviker totalt fra mine prinsipielle verdioppfatninger.
    Du er vel den første til å trekke fram politiske partier i denne tråden og når du først gjør det skal du ha kreditt for måten du greier å gå så til de grader på trynet i samme omgang.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Poenget er at noen må begynne...
    Har bestemt meg for å RÅNE - KUN 1 kveld i uka....mitt bidrag, til å begynne med.... :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Så du mener altså at for hver 90ende bil, trenger vi bare en buss?
    Som et tillegg til trikk og buss ja..

Du har fortsatt ikke definert "global forurensning" for meg
    Som ett tillegg til trikk og buss? Skal bussen være ett tillegg til buss? Blir spendene å se trikken komme kjørende opp til Jonsvatnet ja. Gleder meg.

Ikke sjangs att jeg går med på att det holder med en buss pr. 90ende bil.
    Oops. Skulle vel stått trikk og tog i stedet.

Dessuten tror jeg ikke noe på å erstatte ALLE personbiler med kollektivtransport. Derimot mener jeg at enkelte matpakkesjåfører, FRP-horer og andre burde kjørt mer kollektivt. Det burde vel også være et gode for keysersoze sin induviduelle fritid å kunne la barna ta buss alene i stedet for at han på død og liv skulle kjøre dem rundt overalt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops. Skulle vel stått trikk og tog i stedet.

Dessuten tror jeg ikke noe på å erstatte ALLE personbiler med kollektivtransport. Derimot mener jeg at enkelte matpakkesjåfører, FRP-horer og andre burde kjørt mer kollektivt. Det burde vel også være et gode for keysersoze sin induviduelle fritid å kunne la barna ta buss alene i stedet for at han på død og liv skulle kjøre dem rundt overalt.
    Frp-horer, jaha, vi begynner med drittkasting nå altså, trodde vi hadde en relativt saklig diskusjon her jeg?

Og når det gjelder å ikke erstatte alle personbilene er jo det klart. De som er rike kan jo fortsette å bruke bilene sine. Det er jo slik dere vil ha det er det ikke? De rike har egene biler (altså luksus), mens arbeidsfolket må ta buss, "for samfunnets beste så klart".

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha... Så du føler at du er den som kan avgjøre hvem som trenger bil, og hvem som ikke gjør det. "Nei, du bor i byen, hva i alle dager skal du med bil, du trenger ikke bil, synes jeg..."
    Nei, jeg har ikke sagt noe om hvem som burde få lov til å ha bil og ikke. Det er heller ikke grunnen til at man har avgifter. Men det er slik at ved å prøve å begrense etterspørselen etter biler så vil problemet med for mange biler bli mindre. Problemet er at betalingsviljen for å ha bil i Norge er meget stor. Derfor blir avgiftene også store. Og man kan få diverse klasseskiller (kall det hva du vil) ved at noen som har lyst på bil finner ut at det er mer lønnsomt å kjøre kollektivt. Jeg mener at man kanskje burde dreie avgiftene mer mot utslipp også på biler. Da dette vil gi incentiver til redusert drivstoff/utslipp av co2/ nox. Problemet er at dette er vanskeligere/dyrere å måle/sjekke en dagens system.

Scirocco: Jeg vet at mye av den lokale forurensingen ikke kan elimineres, men den kan begrenses. Apropo globale konsekvenser, så er det slik at CO2 er en gass som spres over ganske store avstander. Bla var det stor diskusjon om forurensing i Norge som kom fra både Sovjet og UK for noen tiår siden. Det er fortsatt snakk om radioaktivitet fra UK som kommer til Norge (Vi husker vel Stordalen).

Jan A M: Ja jeg har jo også nevnt at det er begrenset hva Norge alene kan klare å gjøre. Men det er også slik at man kan begrense lokal forurensing som svevestøv etc.

Jeg er ikke motstander av biler/vogntog tvert i mot. Men jeg stiller meg tvilende til at halvering av avgifter vil gi de rette incentiver for å hjelpe miljøet. Det er tross alt bedre for miljøet både lokalt og globalt om man velger lettere biler med små motorer (selv om det kjedelige biler), spesielt hvis alle gjør dette.

Når det gjelder vindkraft så må man bygge så ufattelig mange for at det skal monne. Men for all del, forskning på disse er bra. Jeg mener dog det har vært altfor lite vannkraftutbygging i Norge. Men de stedene som er igjen er ofte fredet av en eller annen grunn. Så da får vi bygge gasskraft da.
    Mange mener at atomkraft vil få sin renessanse, både pga co2 og nox krav, men også pga at mange land vil være mer uavhengige av gass/olje fra midtøsten. Jeg leste en artikkel om Kina som planlegger 50 (tror jeg) store atomkraftverk innen 2050. Prisen på uran er rekordhøy. Ulempen er radioaktivt avfall. Norge kjøper btw atomkraft hver dag i fra Sverige, spesielt om natten. Atomkraft er mye dyrere å stenge av en f.eks. vannkraft, slik at vi selger dyrt og kjøper billig.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frp-horer, jaha, vi begynner med drittkasting nå altså, trodde vi hadde en relativt saklig diskusjon her jeg?
    Etter å ha bli kalt både ekstremt radikal og venstrevridd sv-er samt kommunist så følte jeg ikke noe problem med å skrive hva jeg skrev. Men ikke ta deg nær av det for det var langt fra rettet mot deg.

Og når det gjelder å ikke erstatte alle personbilene er jo det klart. De som er rike kan jo fortsette å bruke bilene sine. Det er jo slik dere vil ha det er det ikke? De rike har egene biler (altså luksus), mens arbeidsfolket må ta buss, "for samfunnets beste så klart".
    Jeg er enig med deg der. Som jeg skrev tidligere synes jeg derfor man også kunne vektlegge en del andre sider ved kollektivtransporten f.eks. øke hastigheten og komforten samt (på tog) muligheten for å kombinere jobben på toget (for de som har muligheten)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Det er tross alt bedre for miljøet både lokalt og globalt om man velger lettere biler med små motorer (selv om det kjedelige biler), spesielt hvis alle gjør dette.
    Mvh
    Det er feil, stor motor er ikke synonymt med økt forurensning. En godt tunet 3 liters motor med 300hk kan forurense mindre enn en 1,3 liter som man må ha gasspedalen i bunn for å i det hele tatt komme frem. Når Cadilac kom med sin Northstar V8 motor på 300hk for en del år siden, så forurenset den mindre, og brukte mindre bensin enn en Honda Accord...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frp er et parti jeg har null tillit til i likhet med sv.

pussig det der at man blir stempla som harry og dum frp-velger bare fordi man har avvikende og "egoistiske" verdisyn, som kanskje ikke samsvarer med tanken om "the greater good".

ta deg en tur på porscheclubbens hjemmesider, nærmere bestemt forumet. der vil du finne konkrete tall som tar for seg det jeg nevnte i det overstående.

hvis vi begge skal legge til side den politiske uenigheten, kanskje vi skal prøve å finne noen synspunkter begge to kan støtte oppunder.

det dør unødig mange i trafikken. dette koster staten mye penger.
    dette tror jeg du er enig i.

spørsmålet blir hvordan man skal løse dette. bedre og sikrere veier, bedre biler og sikrere biler tror jeg kan hjelpe langt på vei (i tillegg vil man få vekk mange av de eldre bilene som ikke har katalysator og forurenser mer enn de nyere bilene).

du tror løsningene er at man ikke gjør noe med veiene, øker eller holder avgiftene på det samme nivået slik at ola nordmann ikke får råd til å kjøpe seg nyere og sikrere bil (som for øvrig forurenser mindre!), men innfører et bedre kollektivtilbud.

etter mitt skjønn eksisterer det ikke tvil om at permanente forandringer/endringer vil være den beste løsningen på sikt. selv du må jo innse at veiene blir dårligere og dårligere over tid, og at dette problemet ikke avhjelpes av at det innføres et større kollektivtilbud? tvert om!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er tross alt bedre for miljøet både lokalt og globalt om man velger lettere biler med små motorer (selv om det kjedelige biler), spesielt hvis alle gjør dette.
    Mvh
    Det er feil, stor motor er ikke synonymt med økt forurensning. En godt tunet 3 liters motor med 300hk kan forurense mindre enn en 1,3 liter som man må ha gasspedalen i bunn for å i det hele tatt komme frem. Når Cadilac kom med sin Northstar V8 motor på 300hk for en del år siden, så forurenset den mindre, og brukte mindre bensin enn en Honda Accord...
    Godt å se at det er flere har fått med seg dette...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Nå er det fortsatt slik at de større motorene som regel bruker mer bensin en de små. Men for all del det finnes sikkert unntak. Det er derfor jeg nevnte at avgiftene burde vris mot utslipp/forbruk av drivstoff. Det er også slik at man trenger mer energi for å flytte en tung gjenstand enn en lett en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    frp er et parti jeg har null tillit til i likhet med sv.
    Her er vi i alle fall begge enige..

du tror løsningene er at man ikke gjør noe med veiene, øker eller holder avgiftene på det samme nivået slik at ola nordmann ikke får råd til å kjøpe seg nyere og sikrere bil (som for øvrig forurenser mindre!), men innfører et bedre kollektivtilbud.
    Problemet med å bare å øke å utvide veiene er at dette er et evighetsprosjekt. Biltrafikken bare øker og øker. Men du. Det finnes et alternativ..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nok med det, hvordan skal man forholde seg til dette:
    Sitat Opprinnelig postet av Amcar
    ...det samme sørger vektavgiften for ved å straffe sikkerhetskarosseri og stålbjelker i dører med økt avgift pga økt vekt, selv om bilen bruker mindre drivstoff...

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm Frp-horer? Vi trenger da vel ikke trekke debatten ned på det nivået? Jeg stemmer Frp. Jeg har 5 års ingeniørutdannelse, har egen bedrift, jobber min. 10 timer om dagen. Ingen skal fortelle meg at jeg ikke trenger bilen. Jeg trenger den til å kjøre fram og tilbake til ulike oppdrag/kunder. Hvis jeg skulle brukt kollektivtrafikk hadde bedriften min stoppet opp Jeg er stolt av å være et samfunnsledd som skaper nye skattbare verdier hver dag Senk skatten og inspirer andre til å gjøre det samme. Få flere over i privat virksomhet. Stem borgerlig

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Nå er det fortsatt slik at de større motorene som regel bruker mer bensin en de små. Men for all del det finnes sikkert unntak. Det er derfor jeg nevnte at avgiftene burde vris mot utslipp/forbruk av drivstoff. Det er også slik at man trenger mer energi for å flytte en tung gjenstand enn en lett en.
    Stemmer ikke alltid. Mange av de store moderne bilene har forbruk som kan sammenlignes med mindre eldre biler som er utstyrt med håpløst foreldete motorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Hmm Frp-horer? Vi trenger da vel ikke trekke debatten ned på det nivået? Jeg stemmer Frp. Jeg har 5 års ingeniørutdannelse, har egen bedrift, jobber min. 10 timer om dagen. Ingen skal fortelle meg at jeg ikke trenger bilen. Jeg trenger den til å kjøre fram og tilbake til ulike oppdrag/kunder. Hvis jeg skulle brukt kollektivtrafikk hadde bedriften min stoppet opp Jeg er stolt av å være et samfunnsledd som skaper nye skattbare verdier hver dag Senk skatten og inspirer andre til å gjøre det samme. Få flere over i privat virksomhet. Stem borgerlig
    Jeg har da vitterlig ikke lært noe partipolitikk på ntnu hittil så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn ingeniørutdannelsen i denne sammenheng.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avgiftsgruppe a:

Personbiler,
    Varebiler klasse 1 og
    Busser under 6 meter med inntil 17 seteplasser:
    kr 34,75 pr. kg av de første 1 150 kg av egenvekten,
    kr 69,50 pr. kg av de neste 250 kg av egenvekten,
    kr 139,00 pr. kg av de neste 100 kg av egenvekten,
    kr 161,66 pr. kg av resten (vektavgift),
    dessuten:
    kr 10,26 pr. cm3 av de første 1 200 cm3 av slagvolumet,
    kr 26,86 pr. cm3 av de neste 600 cm3 av slagvolumet,
    kr 63,18 pr. cm3 av de neste 400 cm3 av slagvolumet,
    kr 78,93 pr. cm3 av resten (slagvolumavgift),
    dessuten:
    kr 134,22 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,
    kr 489,54 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,
    kr 979,38 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,
    kr 1657,36 pr. kW av resten (motoreffektavgift).

Det vil si, at for en av verdens sikreste biler, en Volvo V70 på 1600 kg, med en standar motor på 2 liter turbo, og 180 hk så betaler vi

Kr 186000,- i avgifter.

Jeg synes ikke det henger på greip...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg der. Som jeg skrev tidligere synes jeg derfor man også kunne vektlegge en del andre sider ved kollektivtransporten f.eks. øke hastigheten og komforten samt (på tog) muligheten for å kombinere jobben på toget (for de som har muligheten)
    Er du sikker på at du er enig med meg her?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg har da vitterlig ikke lært noe partipolitikk på ntnu hittil så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn ingeniørutdannelsen i denne sammenheng.
    Eksempel på at du ikke skal generalisere. Noe du forhåpentligvis lærer snart.... no pun intended

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en måte å gjøre det på er å avgiftsbelegge de bilene som statistisk er oftest involvert i ulykker. da hadde det blitt grådig dyrt å kjøpe/selge dødsfeller som gamle sierra'er. :roll:

det er f.eks helt absurd at en audi a4 1,8t skal koste så vanvittig mye. motorvolum og avgifter burde økt lineært ikke eksponensielt.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •