Mot bilavgifter... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ....og der kastet Flageborg bensin på bålet :lol: :lol: :lol: :lol:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Et, ikke ett.

Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Nei men global forurensning ville jo vært det neste problemet hvis det ble slutt på bilkjøringen her i Norge. Og busser og taxier forurenser da de også. Så med andre ord, forurensning er ett faktum uansett i dette tilfellet. Derfor mener jeg det er ett dårlig argument mot person/privat-biler i Norge.
    Du mener altså at det ikke er noe poeng i å løse et problem, fordi man har andre problemer?
    Er dette en rettskrivrivrirngskonkuranse? :roll:

Man løser jo ikke problemet, problemet vedvarer. Eller hvor stor del mener du Norge utgjør av verden? Skal "problemet" løses må hele verden begynne å bruke el-biler og -busser isteden. Og da mener jeg HELE verden.

Det blir nesten som om du får kreft i hele kroppen, også bestemmer legene at de skal opperere bort "utstyret". For da har de jo fjernett ett av problemene. Men du har fortsatt kreft. Og du kan ikke lenger engang ha sexuelle gleder.
    Selvsagt satt på spissen. Men det er et desperat forsøk på å forklare mine tanker rundt dette her nå.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa har global forurensing lite innvirkning på luft- og lydforurensning i Norge.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definer vi lydforurensning fra ett objektivt ståsted, så kan det være vi har noen svin på skogen alle mann :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du egentlig med global forurensning Jan A M og hvilke spesifikke problemer mener du dette egentlig medfører?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Som jeg sa har global forurensing lite innvirkning på luft- og lydforurensning i Norge.
    Så kolektivtransport (som da er alternativet) er hverken luft- eller lydforurensende? Jeg synes nå bussene bråker mye mere enn bilene jeg da. :roll:

Du må jo huske på at hvis vi skal kutte ut bilene, så blir det langt flere busser i byen og.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kolektivtransport (som da er alternativet) er hverken luft- eller lydforurensende? Jeg synes nå bussene bråker mye mere enn bilene jeg da.
    Så du mener altså at en buss bråker mer en 90 personbiler..?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    ...Vind- og vannkraft er absolutt positivt og er noe jeg støtter helt og fult. :wink:
    psssssssssst ! Mens vi venter på møllene, kunne du rette opp stavefeilen i signaturen din. Virker forvirrende ops:
    Det la jeg ikke merke til engang jeg. Faktisk ble signaturen min for lang og når jeg la til den siste "m"en. Har vel alltid hatt litt problemer med slike ord med, hva er det de kaller det "dobel konsonant" eller no... :roll:

(og før noen sier noe: "dobbel" :wink: )

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Så kolektivtransport (som da er alternativet) er hverken luft- eller lydforurensende? Jeg synes nå bussene bråker mye mere enn bilene jeg da.
    Så du mener altså at en buss bråker mer en 90 personbiler..?
    Så du mener altså at for hver 90ende bil, trenger vi bare en buss?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et tillegg til trikk og buss ja..

Du har fortsatt ikke definert "global forurensning" for meg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du egentlig med global forurensning Jan A M og hvilke spesifikke problemer mener du dette egentlig medfører?
    Akurat de samme problemene som bilene i vårt eget land skaper for oss (bortsett fra støy da), mener jag at biler i andre land skaper for oss. Med tanke på forurensning. Forurensningen bryr seg vel neppe om landegrensene. Altså, ett bilfritt Norge, vil fortsatt bli påvirket av forurensningen i resten av verden.

Dessuten, diskusjone går vel ut på bilavgifter, synes det blir feil måte å angripe problemet med forurensning på, å kreve så mye skatter fra bilister her i Norge.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor klarer dere kun å slarve om globale forurensninger når det er UMULIG å måle enkeltbidrag i den klassen???

Holder det ikke med et skikkelig tiltak på lokalt nivå?

Eks. er det skremmende mye grunnvannsforurensing i Norge. Tenk på det hver gang du kjøper Libero engangsbleier, som blir lempa i søpla når de er fulle av gørr og guffe. Senere transportert til en søppelfylling utenfor byen din, som sørger for at den blir oppløst av skikkelig regnvann, slik at guffa renner utover og ned til grunnvannet og blander seg med vannet som ender opp i krana på kjøkkenet DITT, igjen.

Er det da ikke et bra tiltak hvis DU styrker lokalt miljøarbeid med å kjøpe gode gammeldagse lanolinkluter til podene DINE, som enkelt og greit kan VASKES for hånd, hver gang de blir "griset" til ?????? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    påstand: biler forurenser, derfor burde det være dyrt å bruke bil.
    botemiddel: gjør det lukrativt å kjøpe nye biler som forurenser mindre, fremfor gamle som spyr ut alt fra kfk til pcb.
    resultat: folk får råd til nyere biler, forurensingen øker ikke
    Det er her hele teorien din går rett i dass. Nye biler forurenser. Gamle biler forurenser. Selv el- og hydrogenbiler forurenser. Hvorfor? Fordi energien disse bilene skal gjøre om til bevegelsesenergi gjerne tas fra atom- eller kullkraftverk. Dessuten fjerner du ikke problemet med svevestøv.
    prøv å hold det enkelt. hvis du er en ekstremt radikal og venstrevridd sv-er vil det være en umulig oppgave for meg, eller for den saks skyld enhver annen på dette forumet, å overbevise deg om noe annet en din kollektiv-ideologi (som minner meg svært mye om en kommunistisk tankegang). alle vet vel hvordan det gikk til slutt...

først og fremst, å ta forurensningsproblemet ved kilden er _umulig_. riktignok er det fastslått at "end pipe"-tiltak ikke skal foretas ettersom man skal følge et "prevensjon-fremfor-reparasjon-prinsipp" (bl.a. knesatt i rio-konvensjonen, delvis sammenholdt med eøs art. 73).
    norge ville stoppet opp som samfunn hvis atom- (som for øvrig norge ikke har) og kullkraftverk skulle gjennomføre minimalutslipp-reformer.
    det kan for øvrig nevnes at norge er et av de landene i verden som har kommet lengst hva angår utslipp av ozonskadelige avgiftsgasser m.v., samt formelle lovvedtak som angår informasjon og allmenngjøring av konsekvensutredninger og miljørapporter (senest miljøinformasjonsloven som trådte i kraft 1.jan 2004).

dernest, det at biler forurenser er en naturlig følge av det å bruke bil. det er direkte påregnelig med forurensning. dette er imidlertid ikke noe nytt fenomen, da biler har vært rundt siden 1905 (?), altså omlag 100 år.
    problemet reiser seg først nå de siste tiårene hvor norge har opplevd en generell økonomisk vekst i alle samfunnslag. vesentlig større andeler av den tidligere arbeiderklassen (altså, ikke borgerskapet) har nå råd til bil.
    man ser også at det gjerne er flere biler i en og samme famile.
    forurensing som følge av bruk av bil har det derfor vært i lang, lang tid.

poenget mitt i denne sammenhengen er at kjøp og salg av antall biler (omsetning) er noe man ikke kan kontrollere. staten kan innføre usannsynlig store avgiftsposter (noe som i høy grad gar blitt praktisert i mange år), men så lenge ola nordmann vil ha bil, kjøper han bil.
    et middel man kan bruke i denne interesseavveiningen er lover og regler som forhindrer, altså minsker, utslipp.

dette kan på lang vei ivareta interessene til begge sidene. tilhengerene av prinsipper som frihet, uavhengighet, selvbestemt råderett for individet (de som bruker bil aktivt, men som dessverre hindres av staten til å kjøpe tryggere, og mindre forurensende biler ved at staten har et så usannsynlig høyt avgiftssystem) får ivaretatt sine interesser.

på den andre siden får de lenin-marxistiske, staten-kan-gjøre-alt-de-vil, kollektivtrafikk-for-alle-penga tilhengerene ivaretatt sine interesser ved at miljøet blir spart i den forstand det er praktisk mulig.

et annet spørsmål som ligger noe på siden av selve spørsmålene rundt forurensning, er hvor lite som faktisk vidreføres tilbake til bileierne og veiene.
    jeg har ikke tall for hånden, men i offisielle rapporter, høringer m.v. fremgår det hvor lite som faktisk kommer tilbake til de som bruker bilene i form av lavere avgifter, bedre veier,
    tryggere veier m.v. norge tjener ufattelig mye penger på avgiftssystemet, bomstasjonene, den høye bensinprisen m.v.
    dette burde helt klart blitt utjenvet slik at forholdet mellom inn og utgifter i denne konkrete sektoren ble mer proposjonalt.

nb: mitt syn er farget av den politiske debatten da jeg forpester disse kommunistiske verdiene deler av sv prøver å presse ned i halsen på det norske folk. det avviker totalt fra mine prinsipielle verdioppfatninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akurat de samme problemene som bilene i vårt eget land skaper for oss (bortsett fra støy da), mener jag at biler i andre land skaper for oss. Med tanke på forurensning. Forurensningen bryr seg vel neppe om landegrensene. Altså, ett bilfritt Norge, vil fortsatt bli påvirket av forurensningen i resten av verden.
    Da tar du feil. Foruresning bryr seg nok om landegrenser. Forekomstende av NOx, CO, SO2 osv er nok størst der det slippes. Du trenger ikke gå så langt opp i bymarka i Oslo før du merker at forurensningen er merbart mindre. Ergo ...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den overordnede løsningen vil fortsatt være kollektivtransport.
    ja, i et kommunistland. norge er jo "den siste kommuniststaten", ellerhva?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et tillegg til trikk og buss ja..

Du har fortsatt ikke definert "global forurensning" for meg
    Som ett tillegg til trikk og buss? Skal bussen være ett tillegg til buss? Blir spendene å se trikken komme kjørende opp til Jonsvatnet ja. Gleder meg.

Ikke sjangs att jeg går med på att det holder med en buss pr. 90ende bil.

Dessuten er det da så mye sosiale gleder med bil, som kolektivtransport aldri kan konkurere med. Tenker på bilferie med familien, råning med kompiser, første gangen man får seg bil og den følelsen av frihet og att man kan dra hvor som helst, når som helst...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til dere som nå plutselig ikke bryr dere om hva som skjer i resten av verden: Hva er vitsen med å bruke "tenk på de som kommer etter oss" argumentet, når dere kun er interesert i å rydde opp i vår egen bakgård? Forurensning forekommer jo i hele verden. Og det som skjer i verden påvirker jo oss som bor i den. Det blir jo naivt å fikse opp i forurensningsproblematikken bare i Norge og tro at "nå er alt bra".

Skjønner liksom ikke helt hva dere egentlig vil :?:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er det da så mye sosiale gleder med bil, som kolektivtransport aldri kan konkurere med. Tenker på bilferie med familien, råning med kompiser, første gangen man får seg bil og den følelsen av frihet og att man kan dra hvor som helst, når som helst...
    råning vil jeg kan utelukke som et vanntett argument, men når det kommer til verdier som frihet, uavhengighet, ivaretagelsen av praktiske behov gjennom hurtig transport fra a til b, som et middel i en effektiv hverdag, sosiale gleder m.v. støtter jeg deg langt på vei, jan.

satt det ekstremt på spissen: barna mine kan ikke spille fotball da vi bor på bygdene og det ikke går noen busser her. de har derfor ingen venner. både jeg og kona jobber og har ikke anledning til å bringe de. i tillegg vil ikke onkel norge at jeg skal kjøre barna mine på fotballtreninga ettersom barnas sosiale aktiviteter og samspill med andre jevnaldrende barn er en lavprioritert verdi. det at barna holder seg i aktivitet slik at de ikke blir overvektige og staten slipper billig unna med sykehusregninger kan heller ikke vektlegges i denne sammenhengen. jaja, sånn er det å bo på bygdene. min feil. :roll:

i tillegg må man ikke glemme at transportnæringen i form av budbilsjåfører, speditører, transportselskaper, taxinæringen, m.v. holder en god del arbeidsplasser.

noen må gjerne kommentere mine tidligere tråder hvis argumentene ikke holder vann etter deres skjønn.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil fikse, eller redusere, problemet vi har i Norge.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at noen må begynne...