Mot bilavgifter... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Men hvorfor skal ikke de som vil ha bil, få ha bil da? Hva hvis jeg sa, at hva du nå enn intereserer deg for, skal du måtte betale dyrt for å ha, fordi det er noe som jeg personlig ikke er interesert i? Det er jo så egoistisk som man kan få det. Blir så fortvila når folk tenker slik...
    Fordi interessen din fører til luft- og støyforurensing og overdreven og unødvendig bruk av ressurser som vi ikke får igjen før om noen millioner år? Kan vel forsåvidt også slenge på skader og dødsfall.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det ville blitt altfor dyrt å få kollektivtilbudet opp på ett akseptabelt nivå. Tenk på alle små bygder som finnes, skulle man hatt bussavganger hver time fra hver lille flekk i landet, så hadde det kostet hele oljefondet og litt til.
    Jepp. Unntaket blir en halv million nordmenn eller noe i den duren. Men jeg anser det ikke som nødvendig å skulle senke bilavgiftsnivået utelukkende for denne gruppen da de har såpass mye lavere utgifter fra før av (bolig).
    Jobbtilbudet i utkantstrøk kan jo også være varierende. Det er ikke mange jobber å få, og lønnsnivået er ofte en del lavere. Jeg er ikke sikker på om det får vektskåla til å balansere, men det har nok en innvirkning. Så selv om boligprisene ligger en del under, og du ikke bygger ny bolig, så blir forskjellen alikevel mindre enn du påpeker.

Edit: Nå var det jo snakk om de 500000 menneskene som bor i slike områder. Det er nå ikke så lite som det høres ut som, det er tross atl mer enn 10% av befolkningen.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Det hersker en viss barnehagefaktor her: "Han fikk mer is en meg!"
    Vel, for å ta det på barnehagespråk: Hvorfor skal ikke begge få like mye is, hvis det er mulig? Hvorfor har noen rett på mere is enn andre?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.
    påstand: det koster norge ufattelig mye når borgere dør i trafikken.
    botemiddel: nyere biler på veiene og minimalisering av avgifter for nye biler (de er sikrere, færre dør).
    resultat: færre dør. norge taper ikke 10 mill. pr person som dør i trafikken.

2.
    påstand: det kan ikke dø så mange i trafikken som det gjør nå.
    botemiddel: bedre veier, lag 4-felts til trondheim.
    resultat: hurtigere trafikkflyt, færre dør.

3.
    påstand: biler forurenser, derfor burde det være dyrt å bruke bil.
    botemiddel: gjør det lukrativt å kjøpe nye biler som forurenser mindre, fremfor gamle som spyr ut alt fra kfk til pcb.
    resultat: folk får råd til nyere biler, forurensingen øker ikke

KEEP IT SIMPLE STUPID! (K.I.S.S)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte alt. 2 og 3. Da vil automatisk alt. 1 falle bort.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Men hvorfor skal ikke de som vil ha bil, få ha bil da? Hva hvis jeg sa, at hva du nå enn intereserer deg for, skal du måtte betale dyrt for å ha, fordi det er noe som jeg personlig ikke er interesert i? Det er jo så egoistisk som man kan få det. Blir så fortvila når folk tenker slik...
    Fordi interessen din fører til luft- og støyforurensing og overdreven og unødvendig bruk av ressurser som vi ikke får igjen før om noen millioner år? Kan vel forsåvidt også slenge på skader og dødsfall.
    Jaha, så det er snak om felles avstraffelse da? Noen takler ikke det ansvaret å sitte bak rattet på en bil (ulykker som følge av rus eller andre ting), og derfor skal ingen få lov til å kjøre bil?

Hele verden kjører bil, så om vi i Norge kjører bil eller ikke, kommer ikke til å forandre så veldig mye på forurensningen i verden akurat. Oljen vi pumper opp, brukes av hele verden, ikke bare Norge.

Hvis vi faktisk slutter å kjøre bil i Norge da, så vil vi alikevell til slutt bli offer for de eventuelle problemene bilkjøring fører til. Ettersom resten av verden fortsetter å bruke bilene sine. Så da kan vi vel få spise fruktene av kjempe treet vi også, siden det alerede er vokst opp, og tydeligvis har kommet for å bli.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    botemiddel: gjør det lukrativt å kjøpe nye biler som forurenser mindre, fremfor gamle som spyr ut alt fra kfk til pcb.
    Det er her hele teorien din går rett i dass. Nye biler forurenser. Gamle biler forurenser. Selv el- og hydrogenbiler forurenser. Hvorfor? Fordi energien disse bilene skal gjøre om til bevegelsesenergi gjerne tas fra atom- eller kullkraftverk. Dessuten fjerner du ikke problemet med svevestøv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her hele teorien din går rett i dass. Nye biler forurenser. Gamle biler forurenser. Selv el- og hydrogenbiler forurenser. Hvorfor? Fordi energien disse bilene skal gjøre om til bevegelsesenergi gjerne tas fra atom- eller kullkraftverk. Dessuten fjerner du ikke problemet med svevestøv.
    Så ikke engang el-biler hadde vært ett alternativ, hvis du kunne bestemt dette da eller?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, så det er snak om felles avstraffelse da? Noen takler ikke det ansvaret å sitte bak rattet på en bil (ulykker som følge av rus eller andre ting), og derfor skal ingen få lov til å kjøre bil?

Hele verden kjører bil, så om vi i Norge kjører bil eller ikke, kommer ikke til å forandre så veldig mye på forurensningen i verden akurat. Oljen vi pumper opp, brukes av hele verden, ikke bare Norge.

Hvis vi faktisk slutter å kjøre bil i Norge da, så vil vi alikevell til slutt bli offer for de eventuelle problemene bilkjøring fører til. Ettersom resten av verden fortsetter å bruke bilene sine. Så da kan vi vel få spise fruktene av kjempe treet vi også, siden det alerede er vokst opp, og tydeligvis har kommet for å bli.
    "Jeg kjører ikke over folk, så jeg burde ikke tas med i sannsynlighetsberegninger." og "Alle andre bruker opp ressursene, så hvorfor ikke vi også?"

Jeg har forøvrig ikke sagt at ingen skal få lov til å kjøre bil, men at folk bør bli bedre til å benytte seg av kollektivtrafikk, det kan ha mange fordeler å redusere bilforbruket. Global forurensing tror jeg ikke jeg har nevnt, jeg har snakket om støy- og luftforurensing, og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hører et bråkete vogntog i Tyskland fra soveromsvinduet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.
    botemiddel: nyere biler på veiene og minimalisering av avgifter for nye biler (de er sikrere, færre dør).
    Blir flere drept av gamle biler enn nye, i forhold til antallet slike biler på veiene?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.
    Blir flere drept av gamle biler enn nye, i forhold til antallet slike biler på veiene?
    Flere blir ikke drept av gamle biler, men i gamle biler. Sikkerheten har økt betraktelig de siste 10 årene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke engang el-biler hadde vært ett alternativ, hvis du kunne bestemt dette da eller?
    Ettersom det fjerner lokal forurensning så ville det være et alternativ ja. Så kan vi heller plassere ett gasskraftverk eller fem til å spy forurensningen ut over bygdenorge.. Vindmøller eller bølgekraftverk ønsker jo ingen av dere så..

Den overordnede løsningen vil fortsatt være kollektivtransport.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Jeg kjører ikke over folk, så jeg burde ikke tas med i sannsynlighetsberegninger." og "Alle andre bruker opp ressursene, så hvorfor ikke vi også?"

Jeg har forøvrig ikke sagt at ingen skal få lov til å kjøre bil, men at folk bør bli bedre til å benytte seg av kollektivtrafikk, det kan ha mange fordeler å redusere bilforbruket. Global forurensing tror jeg ikke jeg har nevnt, jeg har snakket om støy- og luftforurensing, og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hører et bråkete vogntog i Tyskland fra soveromsvinduet.
    Nei men global forurensning ville jo vært det neste problemet hvis det ble slutt på bilkjøringen her i Norge. Og busser og taxier forurenser da de også. Så med andre ord, forurensning er ett faktum uansett i dette tilfellet. Derfor mener jeg det er ett dårlig argument mot person/privat-biler i Norge.

Og støyproblematikken din, vel siden det er du som ikke liker bilstøyen, kanskje det er en ide at du flytter på deg da. Til ett sted der støy fra biler og slikt ikke er ett problem? Argumentet er foresten ganske dårlig uansett, ettersom økt offentlig transport vil støye ganske så mye det også.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de folkevalgte ikke blar opp for å få ett skikkelig kollektivtilbud til alle, så bør det gjøres noe med bilavgiftene. For å være helt ærlig, liker jeg ikke tanken på å begynne å ta buss til jobb... Det er sååå mye mer komfortabelt å kjøre bil. Dessverre er det mange som tenker som meg.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et, ikke ett.

Nei men global forurensning ville jo vært det neste problemet hvis det ble slutt på bilkjøringen her i Norge. Og busser og taxier forurenser da de også. Så med andre ord, forurensning er ett faktum uansett i dette tilfellet. Derfor mener jeg det er ett dårlig argument mot person/privat-biler i Norge.
    Du mener altså at det ikke er noe poeng i å løse et problem, fordi man har andre problemer?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Så lenge de folkevalgte ikke blar opp for å få ett skikkelig kollektivtilbud til alle, så bør det gjøres noe med bilavgiftene. For å være helt ærlig, liker jeg ikke tanken på å begynne å ta buss til jobb... Det er sååå mye mer komfortabelt å kjøre bil. Dessverre er det mange som tenker som meg.
    Nettopp. Det hjelper liksom ikke at det ikke er så kult å si at man tar bussen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vindmøller eller bølgekraftverk ønsker jo ingen av dere så..
    Jeg synes faktisk vind og vannkraft er supert jeg. Vi bør bruke mye mer av det. Og ikke har jeg sagt noe som helst som det du nettopp skrev. Der legger du rett og slett ordene i munnen på "oss andre", og det hjelper vel ikke diskusjonen noe videre eller?

Vind- og vannkraft er absolutt positivt og er noe jeg støtter helt og fult. :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vindmøller eller bølgekraftverk ønsker jo ingen av dere så..
    Jeg synes faktisk vind og vannkraft er supert jeg. Vi bør bruke mye mer av det. Og ikke har jeg sagt noe som helst som det du nettopp skrev. Der legger du rett og slett ordene i munnen på "oss andre", og det hjelper vel ikke diskusjonen noe videre eller?

Vind- og vannkraft er absolutt positivt og er noe jeg støtter helt og fult. :wink:
    Tror Scirocco mente befolkningen generellt, ikke oss her inne. Det har vært massiv motstand mot både bølge og vindkraft...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "dere" i denne sammenhengen så mente jeg nok ingen av de som deltar i denne diskusjonen. Det har vært prøvd ut vindmøller flere steder i Norge, men som regel så stopper planene opp fordi alle ønsker seg vindmøller men ingen ønsker seg det i nabolaget.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Vind- og vannkraft er absolutt positivt og er noe jeg støtter helt og fult. :wink:
    psssssssssst ! Mens vi venter på møllene, kunne du rette opp stavefeilen i signaturen din. Virker forvirrende ops:

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •