Mot bilavgifter... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvis bilprisene halveres så blir det lettere for de som ikke har bil å kjøpe seg bil. Det er ganske enkel tankegang. Da kan flere 'byfolk' kjøpe seg bil, som egentlig ikke trenger denne. Også bruktprisene vil senkes. Elementær mikroøkonomi.
    Aha... Så du føler at du er den som kan avgjøre hvem som trenger bil, og hvem som ikke gjør det. "Nei, du bor i byen, hva i alle dager skal du med bil, du trenger ikke bil, synes jeg..."

Ellers så forurenser det mindre å ha en bil 20år i drift i snitt, en å ha den 10 år. Kun fordi det er veldig kraftkrevende å produsere biler. Dessuten så benyttes det ikke helt ufarlige stoffer i prosessen. Uansett, dagens fremskritt på miljø blir borte i fordi man stapper masse ekstra stæsj inn i bilen som f. eks. klimaanlegg, mer sikkerhet etc, etc. Dermed bruker bilen like mye drivstoff som eldre biler. Jeg hadde en 86modell bil som brukte under 0.8l/milen. Det er ikke langt i fra det moderne biler bruker.
    Vi bor fortsatt i Norge ja, tror du det hjelper at vi i Norge ikke kjøper nye biler, tror du det blir mindre forurensning i industrien da? Bilene produseres jo ikke engang i Norge. Så det argumentet hjelper lite for forurensningen i storbyene i Norge i alle fall.

Når det gjelder forurensende industri så har man allerede tenkt å ta en ekstra skatt på denne i form av handel av utslippskvoter. Disse er mer økonomisk effektive en skatter. Men det er en lang prosess, fordi man ikke vil vri konkurransen til fordel for enkelte nasjoner. Derfor er det viktig at alle nasjoner er med på dette. Jeg er for dette forslaget.
    Det med utslippskvoter kan sikkert fungere bra etterhvert ja, når de finner en effektiv måte å gjøre dette på. Kanskje det hadde vært noe å tenke på til biler også? Isteden for bare å melke stakkars arbeidere for skattepenger?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må vel katalysatoren bli varm før den fungerer effektivt. Dvs at ved småkjøring så er det null gevinst vedr. katalysator.

Vi som er i mot høye bilavgifter skal være glade vi ikke bor i Singapore. Her må du betale ca 7000,- i reg.avgift for personbiler, og ca 45000,- for firmabiler. I tillegg må du betale 150% av bilens markedsverdi i skatt når du kjøper en bil. Denne avgiften betales hver gang bilen blir kjøpt brukt. Her er noen eksempler på bilpriser med skatter og avgifter i Singapore:
    Audi A41.8 840000,-
    BMW 328 960000,-
    Mercedes 200E 780000,-
    Volvo 940 Turbo Stasjonsvogn 600000,-

Dette er brukte importbiler fra Tyskland, og de er 2 år gamle.
    Men det stopper ikke her. Du må i tillegg ha førerkort, som du betaler 10 års skatt for. Dette beløper seg til ca 160000,-.

Så det er noen som har det værre. Det må vel legges til at Singapore er på størrelse med østfold, og har like mange innbyggere som Norge

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg mener det bør koste skjorta å kjøre bil i byene våres. Biler burde være billige i innkjøp, men det skal koste å bruke de. Det er jo det som forurenser mest. På landet og i grisgrente strøk uten kollektivtrafikk trenger faktisk folk bil. Da blir det for dumt når byfantene kommer å roper om høyere avgifter, når de faktisk ikke trenger bil selv :wink: Dagens avgiftsystem er gammeldags. Vi har jo sukkeravgiften f. eks. Sukker er jo ett luksusgode. Det er også sukkeravgift på sukkerfrie godterier...
    Helt enig med akto. Bilimportavgiften i Norge er en skam. Det skal ikke koste å kjøpe og eie en bil. Det skal koste å bruke bilen. Vi har jo dyr drivstoffavgift som det er + alle disse bomstasjonene som dukker opp. Jeg har fått nok. Tidligere stemte jeg Høyre, nå stemmer jeg Frp. Dessverre seg jeg ingen løsning på avgiftshelvetet i uoverskuelig framtid. Vi må nok fortsette å betale 50% mer enn i Sverige for en helt normal familiebil. Kanskje EU kan klare å endre molbopolitikken. Det er knapt et land I Europa som trenger bilen mer enn Norge. Tenk på hvor mye lurere det hadde vært om alle disse avgiftskronene hadde blitt pløyet inn i andre aktiviter som i neste omgang skapte ressurser. Staten bare bruker, den skaper lite.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må vel katalysatoren bli varm før den fungerer effektivt. Dvs at ved småkjøring så er det null gevinst vedr. katalysator.

Vi som er i mot høye bilavgifter skal være glade vi ikke bor i Singapore. Her må du betale ca 7000,- i reg.avgift for personbiler, og ca 45000,- for firmabiler. I tillegg må du betale 150% av bilens markedsverdi i skatt når du kjøper en bil. Denne avgiften betales hver gang bilen blir kjøpt brukt. Her er noen eksempler på bilpriser med skatter og avgifter i Singapore:
    Audi A41.8 840000,-
    BMW 328 960000,-
    Mercedes 200E 780000,-
    Volvo 940 Turbo Stasjonsvogn 600000,-

Dette er brukte importbiler fra Tyskland, og de er 2 år gamle.
    Men det stopper ikke her. Du må i tillegg ha førerkort, som du betaler 10 års skatt for. Dette beløper seg til ca 160000,-.

Så det er noen som har det værre. Det må vel legges til at Singapore er på størrelse med østfold, og har like mange innbyggere som Norge
    Det att noen har det værre, rettferdigjør ikke noe som helst. Vi må slutte å tenke at det alltid er noen som har det værre enn oss, og heller begynne å tenke at det er noen som har det bedre enn oss. Hvorfor skal de ha det bedre enn oss? Hvorfor skal ikke vi kunne ha det like godt? De er da ikke mere verd enn oss. Det må da være mye smartere å tenke slik, da er det kanskje håp om at vi kommer oss frammover også? Da vi har noe å leve opp til. Eller hva?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg mener det bør koste skjorta å kjøre bil i byene våres. Biler burde være billige i innkjøp, men det skal koste å bruke de. Det er jo det som forurenser mest. På landet og i grisgrente strøk uten kollektivtrafikk trenger faktisk folk bil. Da blir det for dumt når byfantene kommer å roper om høyere avgifter, når de faktisk ikke trenger bil selv :wink: Dagens avgiftsystem er gammeldags. Vi har jo sukkeravgiften f. eks. Sukker er jo ett luksusgode. Det er også sukkeravgift på sukkerfrie godterier...
    Helt enig med akto. Bilimportavgiften i Norge er en skam. Det skal ikke koste å kjøpe og eie en bil. Det skal koste å bruke bilen. Vi har jo dyr drivstoffavgift som det er + alle disse bomstasjonene som dukker opp. Jeg har fått nok. Tidligere stemte jeg Høyre, nå stemmer jeg Frp. Dessverre seg jeg ingen løsning på avgiftshelvetet i uoverskuelig framtid. Vi må nok fortsette å betale 50% mer enn i Sverige for en helt normal familiebil. Kanskje EU kan klare å endre molbopolitikken. Det er knapt et land I Europa som trenger bilen mer enn Norge. Tenk på hvor mye lurere det hadde vært om alle disse avgiftskronene hadde blitt pløyet inn i andre aktiviter som i neste omgang skapte ressurser. Staten bare bruker, den skaper lite.
    Vel det hadde jo vært en start, siden det alerede koster skjorta og litt til å eie en bil og kjøpe den.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bruk av bil, så ligger vi langt fra verdenstoppen når det gjelder hva det koster å bruke bilen. Det at vi er en oljenasjon spiller ingen rolle. Vi har visse forpliktelser for miljøet, og hvis det er dyrt å forurense, så vil sannsynligvis folk forurense mindre. Og hvorfor skal vi ikke tenke på de som skal bo på denne kloden etter oss. Det blir for enkelt å bare si; "jammen, JEG vil osv...". Dette er ikke ment som ett sleivspark til noen, men det er slik brorparten av befolkningen tenker.
    - JEG mener at det ikke er dyrt nok å bruke bil i Norge. Selv om jeg har en bil som ikke går under literen på mila.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy aktivitet i denne tråden

Jeg mener det bør koste skjorta å kjøre bil i byene våres. Biler burde være billige i innkjøp, men det skal koste å bruke de. Det er jo det som forurenser mest. På landet og i grisgrente strøk uten kollektivtrafikk trenger faktisk folk bil. Da blir det for dumt når byfantene kommer å roper om høyere avgifter, når de faktisk ikke trenger bil selv. Dagens avgiftsystem er gammeldags. Vi har jo sukkeravgiften f. eks. Sukker er jo ett luksusgode. Det er også sukkeravgift på sukkerfrie godterier...
    Veldig enig inntil ett punkt. Biler burde være billigere i innkjøp (slik at vi kunne fått fornyet bilparken vår), men svært mye dyere i drift. Når det gjelder kollektivtransport så kommer jeg fra et av de mest folkerike områdene på Østlandet. Likevel finnes det ikke kollektivtransport annet enn skolebuss to ganger daglig. Å øke kollektivtilbudet er selvsagt dyrt, men er noe staten bør ta seg råd til i de "fleste" områdene (med unntak av en halv million nordmenn eller noe sånt).

Dette med byfanter er noe jeg hører omtrent hver gang noe skal diskuteres. Virker som om noen tror at mennesker fra "Osloområdet" er noen komplette idioter som ikke aner om hva som skjer rundt seg. Sist jeg hørte denne mildt sagt tåpelige kommentaren var i ulvediskusjonen på forumet her.

Lokal forurensing er dog noe annet, som f.eks. støv. Men dette kan man vaske bort osv. Det jeg synes er tåpelig ved oslo, er at alle veier fører til oslo. Dvs at hvis man skal til moss så må man igjennom oslo. Skal man til Drammen ---> gjennom oslo. Hadde man klart å legge noen veier utenom oslo så hadde det blitt litt bedre.
    Å håpe på at støvvasking skulle fjerne alle problemer blir alt for naivt. Det gjøres allerede i dag en innsats for å fjerne svevestøv, men det ser ikke ut til å hjelpe så mye. Flere områder i Oslo Sentrum er til tider så forurenset at det egentlig er uforsvarlig å oppholde seg der mange timer i strekk.

Når det gjelder forurensning i byene er det stort sett to kilder. Det ene er vedfyring fra uvitende nordmenn, det andre er biltrafikk (svevestøv og eksos). Begge kildene bidrar i høy grad til økende plager for personer med pollenallergier ol. Det er med andre ord den lokale forurensningen som er et problem. Jeg tviler sterkt på at biltrafikken i Norge skulle påvirke det globale klimaet overhodet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Dette med byfanter er noe jeg hører omtrent hver gang noe skal diskuteres. Virker som om noen tror at mennesker fra "Osloområdet" er noen komplette idioter som ikke aner om hva som skjer rundt seg. Sist jeg hørte denne mildt sagt tåpelige kommentaren var i ulvediskusjonen på forumet her.
    Ja, ofte er det slik, og det skjedde sist i ulvetråden, som du sier. Byfolk klarer ofte (ikke alltid :wink: ) ikke sette seg inn i problemene som de som bor utenfor byene opplever. Jeg bor nesten i Oslo selv, så jeg anser meg som byfant. Men der jeg kommer fra går det ikke noe buss eller bane, så hva gjør man da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Aha... Så du føler at du er den som kan avgjøre hvem som trenger bil, og hvem som ikke gjør det. "Nei, du bor i byen, hva i alle dager skal du med bil, du trenger ikke bil, synes jeg..."
    Hvem trenger bil, Jan?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hersker en viss barnehagefaktor her: "Han fikk mer is en meg!"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ofte er det slik, og det skjedde sist i ulvetråden, som du sier. Byfolk klarer ofte [...] ikke sette seg inn i problemene som de som bor utenfor byene opplever.
    Foreslår at vi lar byfant-begrepet ligge og heller diskuterer på et høyere nivå.
    Jeg bor nesten i Oslo selv, så jeg anser meg som byfant. Men der jeg kommer fra går det ikke noe buss eller bane, så hva gjør man da?
    Denne tråden diskuterer løsningen på bilproblemet i Norge. Jeg mener løsningen er å bedre kollektivtilbudet, mens andre mener det er å senke avgiftene. Så for å svare på spørsmålet ditt: Man øker kollektivtilbudet..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får gjøre det man har råd til. Vi kan ikke alle ha det like godt... Da ville samfunnet brutt sammen...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvem trenger bil, Jan?
    Jeg kan ikke ta avgjøre det. Og det kan heller ikke du. Det er opptil hert enket individ å avgjøre om en trenger bil eller ikke. Det er poenget mitt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordet du leter er ikke trenger, det er vil ha.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville blitt altfor dyrt å få kollektivtilbudet opp på ett akseptabelt nivå. Tenk på alle små bygder som finnes, skulle man hatt bussavganger hver time fra hver lille flekk i landet, så hadde det kostet hele oljefondet og litt til.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får gjøre det man har råd til. Vi kan ikke alle ha det like godt... Da ville samfunnet brutt sammen...
    Det hersker mange missforståelser og misstålkninger av enkelte innlegg her nå skjønner jeg... Det var synd.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hersker mange missforståelser og misstålkninger av enkelte innlegg her nå skjønner jeg... Det var synd.
    Håper du skjønte at det var satire fra min side.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville blitt altfor dyrt å få kollektivtilbudet opp på ett akseptabelt nivå. Tenk på alle små bygder som finnes, skulle man hatt bussavganger hver time fra hver lille flekk i landet, så hadde det kostet hele oljefondet og litt til.
    Jepp. Unntaket blir en halv million nordmenn eller noe i den duren. Men jeg anser det ikke som nødvendig å skulle senke bilavgiftsnivået utelukkende for denne gruppen da de har såpass mye lavere utgifter fra før av (bolig).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Det hersker en viss barnehagefaktor her: "Han fikk mer is en meg!"
    Referer du til de som ikke har bil og er misunnelige og dermed vil ha opp avgiftene, eller de som vil forurense like mye som svenskene får lov til?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ordet du leter er ikke trenger, det er vil ha.
    Men hvorfor skal ikke de som vil ha bil, få ha bil da? Hva hvis jeg sa, at hva du nå enn intereserer deg for, skal du måtte betale dyrt for å ha, fordi det er noe som jeg personlig ikke er interesert i? Det er jo så egoistisk som man kan få det. Blir så fortvila når folk tenker slik...

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •