IE, Firefox eller Opera - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bruker netcaptor (link) som legger seg som et skall rundt IE og gir bl.a tabbed browsing og popup blocker
    (Går f.eks til nye innlegg her på avforum, holder nede shift tasten og klikker på de innlegg som jeg vil lese, også åpnes de i bakgrunnen i nye vinduer/tabs, også er det bare å bla til siste vindu og begynne å lese )

Kan også settes opp til å hente opp igjen alle sider en var inne på da netcaptor sist ble avsluttet, en kan lage til captorgroups som er en samling av favoritter en ønsker å åpne (og en kan da f.eks ha en slik gruppe som default ved oppstart)

Anbefales på det sterkeste! Prøvde firefox, men det ble for tungvindt synes jeg sammenlignet med netcaptor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crowly
    Kan du utdype det ? Ingen av de anti-spyware programmene jeg har kjørt har avdekket noe relatert til Opera. Hadde vært greit å vite hva jeg i så fall skal se etter.
    Wiki defineres spyware slik: "Strictly defined, spyware consists of computer software that gathers and reports information about a computer user without the user's knowledge or consent."

Ettersom Operas lisensavtale gjør brukeren klar over at det samles inn informasjon samt bruker denne til å dele ut reklame så er det strengt talt ikke snakk om spyware, selv om definisjonen av hva spyware gjør er det samme for begge. Likevel er slik innsamling av informasjon nok til at jeg selv holder meg unna i alle fall.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Wiki defineres spyware slik: "Strictly defined, spyware consists of computer software that gathers and reports information about a computer user without the user's knowledge or consent."
    Det samme kan sies om de fleste nettbaserte Microsoftprogrammer (men muligens ikke IE?). MSN er jo en stor synder her.

Jeg kom forresten på en livsnødvendig funksjon til i Firefox: Adblock. Får man det til IE og Opera?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mag
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Her er statistikken fra en norsk nettside med samme type brukere som avforum. FF og Opera sin andel er forsvinnende liten. (med god grunn)
    Den statistikken stemmer ikke helt med vår:

Kode:
    75.98%   MSIE 6.0
    10.09%   Mozilla/5.0
    5.97% 	Opera 7.5
    0.70% 	Opera 8.0
    0.67%    MSIE 5.5
    0.42% 	MSIE 5.0
    0.31% 	Opera 7.2
    0.27% 	Mozilla/4.0
    0.22% 	Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)
    0.17% 	Mozilla/4.0 (compatible;)
    0.15% 	startsidenbot (http://www.startsiden.no/bot/)
    0.14% 	msnbot/1.0 (+http://search.msn.com/msnbot.htm)
    0.09% 	Yahoo! Slurp
    0.08% 	Opera 7.1
    0.07% 	Mozilla/3.01 (compatible;)
    Mange Opera-brukere (som meg) har satt opp Opera til å identifisere seg til Internet Explorer f.eks. IE6.0, og da blir nok ikke stat korrekt.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg kom forresten på en livsnødvendig funksjon til i Firefox: Adblock. Får man det til IE og Opera?
    Min Opera (for tiden 7.54) har følgende valg for POPUP:
    o Open all POP-UPS
    o Open POP-UP in Background windows
    X Block unwantet POP-UPS
    o Block all POP-UPS

Newcomer C.F. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Opera i 1,5 år og er fornøyd.
    Oppdaterte til 8.0 i dag :lol:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    adblock'en (ikke det samme som popup blocker) til firefox er virkelig fin ja og noe jeg virkelig savner i netcaptor, men allt i allt foretrekker jeg netcaptor...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme kan sies om de fleste nettbaserte Microsoftprogrammer (men muligens ikke IE?). MSN er jo en stor synder her.
    Det var vel snakk om nettlesere her og IE samler verken surfeinformasjon eller bruker denne til å vise reklame.

Du har vel diverse tredjepartsfunksjoner som kan lastes ned (til IE), uten at jeg har testet dem.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype det ? Ingen av de anti-spyware programmene jeg har kjørt har avdekket noe relatert til Opera. Hadde vært greit å vite hva jeg i så fall skal se etter.

Ettersom Operas lisensavtale gjør brukeren klar over at det samles inn informasjon samt bruker denne til å dele ut reklame så er det strengt talt ikke snakk om spyware, selv om definisjonen av hva spyware gjør er det samme for begge. Likevel er slik innsamling av informasjon nok til at jeg selv holder meg unna i alle fall.
    Den funksjonen kan du selv skru av i innstillingene til Opera under Reklame. Da velger du om du vil ha reklame basert på dine surfer vaner osv, eller ett generelt utvalg (som det så fint står). Dette blir i værste fall spyware light :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den funksjonen kan du selv skru av i innstillingene til Opera under Reklame. Da velger du om du vil ha reklame basert på dine surfer vaner osv, eller ett generelt utvalg (som det så fint står). Dette blir i værste fall spyware light
    Spyware er spyware uansett hvordan en vrir på det. Det blir ikke noe mindre ille bare fordi det inkluderes i et program du selv liker. Dessuten kan en ikke velge vekk reklamen.

*Legger til at det hele tiden er snakk om gratis-versjonen her.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den funksjonen kan du selv skru av i innstillingene til Opera under Reklame. Da velger du om du vil ha reklame basert på dine surfer vaner osv, eller ett generelt utvalg (som det så fint står). Dette blir i værste fall spyware light
    Spyware er spyware uansett hvordan en vrir på det. Det blir ikke noe mindre ille bare fordi det inkluderes i et program du selv liker. Dessuten kan en ikke velge vekk reklamen.

*Legger til at det hele tiden er snakk om gratis-versjonen her.
    Det er faktisk en forskjell på reklamefinansierte programmer og spyware. Som du selv skrev over så er spyware programmer som samler inn informasjon uten at bruker er klar over det. Fordi ett program viser reklame betyr ikke automatisk er spyware, men jeg har jo ikke sett kildekoden til Opera så jeg kan selvfølgelig vite alt hva som skjer.

Normalt så pleier jeg å unngå alt som har med reklamefinansiert å gjøre, men i Opera så er ikke reklamebanneren plagsom, jeg legger stortsett ikke merke til den. Men liker man ikke reklame i det hele tatt, av prinsipp eller andre årsaker så kan man jo alltids kjøpe programmet, kjøpe ett tilsvarende reklamefritt program, eller se om man finner ett gratis alternativ.

Reklamen blir jo hentet fra Google, så jeg tror det skulle være mulig å blokkere det, men da tror jeg opera går over til å vise egenreklame i stedet. Banneren blir du ikke kvitt uten å kjøpe det.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker firefox selv og er stor fornøyd. funker som bare det! raskere enn IE er det også slipper masse kødd

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Min Opera (for tiden 7.54) har følgende valg for POPUP:
    o Open all POP-UPS
    o Open POP-UP in Background windows
    X Block unwantet POP-UPS
    o Block all POP-UPS
    Jeg snakker ikke om popup, jeg snakker om muligheten til å fjerne bannere, anonnser, flashanimasjoner, og så videre. VG er jo uleselig uten Adblock.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke om popup, jeg snakker om muligheten til å fjerne bannere, anonnser, flashanimasjoner, og så videre. VG er jo uleselig uten Adblock.
    Kan ikke si meg enig der. Har blitt sånn at i alle fall for meg, så ser jeg ikke reklame mer, selv om reklamen eksisterer på siden. Kall det gjerne innebygd adblock i hodet mitt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun diskutert gratis-versjonen til Opera, så å foreslå å kjøpe den løser jo ikke problemet med denne..

Men liker man ikke reklame i det hele tatt, av prinsipp eller andre årsaker så kan man jo alltids kjøpe programmet, kjøpe ett tilsvarende reklamefritt program, eller se om man finner ett gratis alternativ.
    Det er jo akkurat dette som er argumentet mot Opera. Det finnes minimum 3-4 fullgode gratisalternativer og i så måte blir ikke Opera så veldig interessant.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurdert å kanskje kjøpe avisen? da slipper man mye rart da :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øh. Kjøp deg en VG og tell anonnser.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke så veldig vanskelig å fjerne masse reklame fra nettsider. Finn linken til reklamen og legg denne til i Host fila (ligger her i XP: WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts) med 127.0.0.1 som ip adresse, eks 127.0.0.1 ad.aftenposten.no

Dvs når nettleseren din prøver å hente noe fra ad.aftenposten.no så prøver den å hente det fra din pc, og der ligger det jo ingenting, så ingen reklame blir vist =) Enkel og effektiv metode å luke bort masse uønsket reklame.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor stresse med det nå man har adblocker?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hvorfor stresse med det nå man har adblocker?
    Godt poeng.

Heia Firefox. "Din lure rev" 8)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •