Jeg er i nyskjerrig-humør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
  1. #1
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Jeg er i nyskjerrig-humør

    Bare lurer:

    Måler jo gjerne effekt i bilmotorer i hestekrefter og dreiemoment.

    Men hvordan henger disse sammen?

    Hørte en gang at noen sa at akselerasjon kan måles i dreiemoment, mens toppfart kan måles i effekt...

    Da burde jo en dieselbil akselerere raskere fra 0 - 100 enn en bensin, men det gjør den jo ikke. Er raskere i mellomregisteret, og er jo der vi trenger det mest, men likevel..

    Og videre gir ofte en motor med mye volum , og lite hk, mye moment. (naturlig pustende..)

    Hva er sammenhengen mellom moment og effekt? Og kan noen gi en god, enkel forklaring på hva det faktisk er??

  2. #2
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Effekt regnes så vidt jeg vet ut fra dreiemoment og turtall med en enkel formel, har den dessverre ikke i hodet. Skal se om jeg finner noe.

  3. #3
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så det er dreiemomentet som er det mest sentrale i motoren?

    Litt alla at strømforsyning er meget sentralt i en forsterker, mens det fokuseres mest på effekten?

    Og da på bil, hestekrefter selger..!

  4. #4
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tydelig nyskjerrig i dag ja.
    hk er egentlig gammelt, kw er vel det som blir mer riktig i dag...

  5. #5
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    tydelig nyskjerrig i dag ja.
    hk er egentlig gammelt, kw er vel det som blir mer riktig i dag...
    Njaa, den kan du jo enkelt omforme, står som regel i kw i vognkortet, men kan vel regne om det ved å multiplisere det med 1,35 eller no tror jeg.

    Og det oppgis generelt i begge deler tror jeg, leser du bilblader står kw i parentes, og så omregnet til hk etter det. Så skulle nesten tro det var to sider av samme sak..

    Men regner du ut differensen på kw og hk, kommer du til et forholdstall som man kan bruke... 1.35 eller noe i den duren..

  6. #6
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja du kan fint omregne. men i vognkortet står det kw og hvis du benker bilen er det oppgitt i kw :wink:

  7. #7
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Leksikonet sier:

    hestekraft, symbol hk, enhet for effekt, laget etter eng. → horse power og definert som den effekt som trengs for å heve en masse på 75 kg loddrett opp 1 meter i løpet av 1 sekund; 1 hk = 735 W.


    kraftmoment beskriver en krafts "evne" til å forandre et legemes rotasjon, definert som produktet av kraft og arm (s.d.). SI-enhet for k. er newtonmeter (Nm).


    effekt (av lat.), ytelse, virkning. — Fys., arbeid el. energi pr. tidsenhet. Målenheten er joule/sekund = watt. Foreldet målenhet er hestekraft (= 736 watt).



    Tipper du ble glupere nå jeg... Fant ikke noe sammenheng/formel.

  8. #8
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ja du kan fint omregne. men i vognkortet står det kw og hvis du benker bilen er det oppgitt i kw :wink:
    Men da får vi jo bare enda et spørsmål; hva er sammenhengen mellom hk og kw!

    Men hvis man ikke benker den, og regner effekt på drivhjulene, snakker man fremdeles om kw da? (gjør jo sikkert det, men kanskje det heter noe annet, hvis kw er oppgitt effekt hvis man benker motoren)(hvis jeg da har tolket benke-begrepet riktig... altså hvor mye motoren iseg selv yter, men ikke hvor mye som faktisk havner på drivhjulene..)

  9. #9
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    sammenhengen. det er bare to måter på å oppgi det samme. jeg bare kverulerer litt :wink:

  10. #10
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    sammenhengen. det er bare to måter på å oppgi det samme. jeg bare kverulerer litt :wink:
    da er vi på nett da... kverrulantus!

  11. #11
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Leksikonet sier:

    hestekraft, symbol hk, enhet for effekt, laget etter eng. → horse power og definert som den effekt som trengs for å heve en masse på 75 kg loddrett opp 1 meter i løpet av 1 sekund; 1 hk = 735 W.


    kraftmoment beskriver en krafts "evne" til å forandre et legemes rotasjon, definert som produktet av kraft og arm (s.d.). SI-enhet for k. er newtonmeter (Nm).


    effekt (av lat.), ytelse, virkning. — Fys., arbeid el. energi pr. tidsenhet. Målenheten er joule/sekund = watt. Foreldet målenhet er hestekraft (= 736 watt).



    Tipper du ble glupere nå jeg... Fant ikke noe sammenheng/formel.
    Da er jo dreiemomentet det som faktisk flyttter bilen, som hvis du veeeldig forsiktig (hvis bensinbil, og ikke like forsiktig hvis diesel) lirker ut clutchen i 1. gir, uten gass.. helt ute, går jo bilen av seg selv.. dette må da være dreiemomentet...

    Og ellers ble jeg kjempeglup... Litt glupere faktisk, men lurer jo fremdeles på det mest sentrale jeg nevnte i 1. tråd..

  12. #12
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skulle også likt å få en forklaring på det du lurer på.
    vet at dreiemoment er ihvertfall viktig når man har mye vekt, bare se på lastebiler(600hk 2500nm)

    ot: men nå må jeg ta en pause for å løpe ned på byen å kjøpe noe junk food :lol:

  13. #13
    Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ot: men nå må jeg ta en pause for å løpe ned på byen å kjøpe noe junk food :lol:
    greit og trimme av maten mens du henter den..

  14. #14
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er vel ikke den helt korrekte beskrivelsen, men:
    Dreiemoment: Motorkraft på lavt turtall
    Hestekrefter/Kw: Motorkraft på høyt turtall

  15. #15
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forholdet mellom Hk og kW er 1,36.. for de som lurte.

    1 kW er 1,36 Hk

  16. #16
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Forholdet mellom Hk og kW er 1,36.. for de som lurte.
    Da var jeg ikke langt unna med mine 1.35!

  17. #17
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Dette er vel ikke den helt korrekte beskrivelsen, men:
    Dreiemoment: Motorkraft på lavt turtall
    Hestekrefter/Kw: Motorkraft på høyt turtall
    Nei, blir vel ikke annet enn 100& feil.. Siden man har dreiemoment og Hk på både lavt og høyt turtall. Dog dabber momentet av på høyt turtall i en vanlig sugemotor. Turbo og dieselmotorer har gjerne fullt, eller tilnærmet fullt dreiemoment i et bredere turtallsregister. F.eks. 300 Nm 1750-3500 o/min.

    En vanlig sugemotor yter gjerne mest effekt på høyt turtall. F.eks. 218 hk ved 5600 o/min.

    Man ser også at de momentsterke turbodiesel/turbo motorene gjerne dabber av over f.eks. 3500-4000 o/min.

  18. #18
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    True that. Stryk innlegget mitt ops:

  19. #19
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Re: Jeg er i nyskjerrig-humør

    Sitat Opprinnelig postet av Moho



    Da burde jo en dieselbil akselerere raskere fra 0 - 100 enn en bensin, men det gjør den jo ikke. Er raskere i mellomregisteret, og er jo der vi trenger det mest, men likevel..
    Litt feil egentlig, dagens dieselmotorer er utrolige i forhold til en bensinmotor med samme antall hk!

    Problemet er turtallsregisteret, det diesel taper seg på er mer giring (da tenker jeg manuelt). Siden en diesel gjerne må opp i tredje gir for å kunne passere 100, så greier en bensinmotor dette med fin margin på andre gir.
    Men hvis du setter 2 biler ved siden av hverandre, en bensin og en diesel, begge to med samme "type" girkasse (litt feil siden girkassen er tilpasset motoren). Men uansett bensinbilen vil da måtte gi tapt....

    Dieselmotorer er kommet utrolig langt på teknologistigen, men benson kommer etter.
    Hos VAG har TDI fått en skummel konkurrent som heter FSI, som har fått nyere og forbedret teknologi. Som blant annet omhandler høyere dreiemoment ved lavere turtall og lavere forbruk.

    Så per idag den eneste moroa du kan ha med bensin, er at du drar dem mye mer på turtall og litt mer fleksible ved racerkjøring.....

  20. #20
    Newcomer An-Ro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Endelig skal ingeniørfysikken brukes til noe nyttig!

    Forholdet mellom dreiemoment og effekt (være seg watt, kw, hk, osv.) fungerer slik:

    La oss si vi har en bil med 150HK ved 5000o/min.

    Først gjør vi om til Watt:
    P=150hk=150x(746W/1HK)=111900W

    Så gjør vi om o/min til radianer per min (rad/min):
    w=5000o/min=(5000/1min)(2pi/1o/min)(1min/60s)=524rad/s

    Så finner vi dreiemomentet:
    Dreiemoment=P/w=111900Nm/s/524rad/s=214Nm

    Som dere sikkert ser: om effekten er stor ved få omdreininger per minutt, blir dreiemomentet stort og visa versa. Altså er girkassa sentral i dette spørsmålet.

    Håper dette var til hjelp.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •