Jeg er i nyskjerrig-humør - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skjønnte ikke helt detta jeg. en bensin med 150hk har gjerne 200nm(eller 214)
    mens en diesel med 150hk har gjerne 350nm....

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av An-Ro
    Endelig skal ingeniørfysikken brukes til noe nyttig!

Forholdet mellom dreiemoment og effekt (være seg watt, kw, hk, osv.) fungerer slik:

La oss si vi har en bil med 150HK ved 5000o/min.

Først gjør vi om til Watt:
    P=150hk=150x(746W/1HK)=111900W

Så gjør vi om o/min til radianer per min (rad/min):
    w=5000o/min=(5000/1min)(2pi/1o/min)(1min/60s)=524rad/s

Så finner vi dreiemomentet:
    Dreiemoment=P/w=111900Nm/s/524rad/s=214Nm

Som dere sikkert ser: om effekten er stor ved få omdreininger per minutt, blir dreiemomentet stort og visa versa. Altså er girkassa sentral i dette spørsmålet.

Håper dette var til hjelp.
    Med dette tar du jo aller under en kam, enten det er bensin eller diesel!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forholdet er det samme ved bensin og diesel.

Sagt med ord er det dreimoment X turtal som gir effekten.

Har dieselbilen 300Nm ved 2500 o/min, og bensinbilen 150Nm ved 5000 o/min har de samme effekt ved hhv 2500 og 5000 o/min for de respektive motorene. Dette gjelder også om førstnevnte var en bensinbil med nevnte ytelse, og nr 2 var en dieselbil.

Dersom man dobler dreimomentet ved et gitt turtal ender man opp med dobbel effekt. Dersom man dobler turtalet og holder dreimomentet konstant ender man opp med dobbel effekt.

På DC elmotorer er det så enkelt at dreimomentet er nesten konstant helt til motoren nærmer seg maksimalt turtal. Da trenger man ikke gearkasse og får en akselrasjon som kan oppleves som skikkelig heftig helt til for eksempel 150 km/t, og der er det tomt.

Den maksimale effekten taes ut der produktet av dreimoment og turtal er høyest mulig. På bensinmotorer betyr det som regel i den øvre delen av turtallsområdet da motoren har en stigende dreimomentkurve mot høyere turtal. På en diesel har ofte dreimomentkurven et fall mot høyere turtal. Det kan bety at den også tar ut den maksimale effekten ved et høyere turtal, men den ligger tettere opptil den maksimale effekten i sitt effektive arbeidsområde. Det betyr at man får den umiskjennelige følelsen av at det går like godt på et høyere gear, hvilket det også gjør.

Tenk på elektromotoren. Dersom dreimomentkurven faller konstant og har et slikt fall at den har 300Nm ved 2000o/min, og 150Nm ved 4000o/min vil motoren omsette like mye effekt ved de to turtalene. Dersom skifte fra ett gear til neste innebærer halvering av motorens turtal betyr det at det omsettes like mye effekt når man legger inn neste gear, og derved går det like godt på gearet over. En annen gevinst er at motoren blir anvendelig og hestekrefteavgiften tilsvarende lavere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen gode forklaringer fra andre her så jeg skal ikke fylle på med mer teori,bare si det på en banal måte :wink:

Hestekraft;energi pr tidenhet.Vil referere mest til motorens evne til akselerasjon

Dreiemoment;energi(kraftxarm)Vil referere mest til motorens evne til å opprettholde farten/turtallet ved belastning

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Noen gode forklaringer fra andre her så jeg skal ikke fylle på med mer teori,bare si det på en banal måte :wink:

Hestekraft;energi pr tidenhet.Vil referere mest til motorens evne til akselerasjon

Dreiemoment;energi(kraftxarm)Vil referere mest til motorens evne til å opprettholde farten/turtallet ved belastning
    den der var kjekk!

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Jeg er i nyskjerrig-humør

Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Sitat Opprinnelig postet av Moho

Da burde jo en dieselbil akselerere raskere fra 0 - 100 enn en bensin, men det gjør den jo ikke. Er raskere i mellomregisteret, og er jo der vi trenger det mest, men likevel..
    Litt feil egentlig, dagens dieselmotorer er utrolige i forhold til en bensinmotor med samme antall hk!

Problemet er turtallsregisteret, det diesel taper seg på er mer giring (da tenker jeg manuelt). Siden en diesel gjerne må opp i tredje gir for å kunne passere 100, så greier en bensinmotor dette med fin margin på andre gir.
    Men hvis du setter 2 biler ved siden av hverandre, en bensin og en diesel, begge to med samme "type" girkasse (litt feil siden girkassen er tilpasset motoren). Men uansett bensinbilen vil da måtte gi tapt....

Dieselmotorer er kommet utrolig langt på teknologistigen, men benson kommer etter.
    Hos VAG har TDI fått en skummel konkurrent som heter FSI, som har fått nyere og forbedret teknologi. Som blant annet omhandler høyere dreiemoment ved lavere turtall og lavere forbruk.

Så per idag den eneste moroa du kan ha med bensin, er at du drar dem mye mer på turtall og litt mer fleksible ved racerkjøring.....
    jo enig, men du må opp på ganske kvasse diesel motorer, gjerne de plassert i småbilder, for å få en liten diesel racer. Da havner aselereasjonen 0-100 kanskje på under 7 sekunder, og det er bra. Da snakker vi match av bensin og vel så det. Men generelt i vanlige bilder, som skoda octavia, vil en 2 liters diesel akselerere tregere fra 0-100 enn en 2liters bensin, mens dieselen vil være kraftigere i mellom registeret, si fra 70-110 km/h i 5. gir.

Dette da intill de kvasseste motorene kommer i slike bilder. Unntak finnes jo alltid! Og er jo forholdet mellom vekt og effekt som gjør seg gjeldende her. FSI er jo spennende i så måte..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •