Hvilket parti? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 106
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det som forundrer meg er hvorfor småbarnsfamilier og pensjonister alltid får så ekstremt mye oppmerksomhet foran hver eneste valgkamp. Som gruppe er det det vel disse to som har fått størst bevilgninger det siste ti-året. Skulle jeg fjernet en valgfri støtteordning ville det vært honnør-rabatt på offentlig transport, museum osv. Det er en del år siden denne gruppen hadde dårlig økonomi.

At personer som velger bort å få barn skulle få lavere beskatning er vel det man kan kalle et typisk Peakman-forslag (med alt det innebærer ). Personer som ikke har barn har uansett såpass mye mindre utgifter at de burde greie å betale like mye skatt som andre.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt irriterende at det er så mye fokus på småbarnsfamilier. Er de egentlig en gruppe med så presset økonomi? En vel så viktig gruppe er de som bor alene eller aleneforsørgere. Et par kan fordele kostnader på to mens enslige må dele alle kostnader selv. Aleneforsørgere med lav inntekt syns jeg mest synd på. Bare det å få råd til egen bolig kan være en stor utfordring. Jeg syns ikke så synd på en vanlig småbarnsfamilie der begge familiene jobber. Det er mye lettere for dem å få lån til egen bolig enn aleneforsørgere.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I høst stemmer jeg på meg selv. :wink: Det vil si Demokratene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri giddet å stemme til noe valg med unntak av EU-valget i 94.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde forsåvidt vært greit å gjøre noe med studentfinansieringen, nå som Høyre sier at studentene ikke skal jobbe. Om jeg hadde bestemt meg for, nei, jeg gidder ikke studere mer, vil heller sitte på ræva og motta trygd, så hadde jeg fått mer penger enn jeg gjør som student, og hadde attpåtil sluppet å betale det tilbake.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har da ingen grunn til å klage på studenfinansieringen. Vi har det svært godt. Har jobbet alle årene som student i Trondheim (7. og siste året nå) og det eneste jeg kan klage på er at inntektsbegrensningen er så lav. Skulle være 200k isteden for 100k, for med dagens priser på leie av bolig og eie bil + studentfesting så må man tjene mer enn 100k for å klare seg. Man skal ikke jobbe mer enn 30 timer uken før man passerer 100k.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå man har over 20 timer obligatorisk undervisning (med opprop og hele pakka) er det ikke alltid så greit å få seg noe særlig annet enn telefonsalg.

Burde vel kanskje presisere at jeg ikke klager på min situasjon, jeg klarer meg fint på studielånet. Jeg synes bare det blir galt å få mer for å gjøre mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den beløpsmessige begrensninga springer jo hvert år litt høyere. i år er det vel 108,000 kr, og i 2006 hører jeg det skal være 113,000 kr (husker ikke hvor jeg leste dette).

selv jobber jeg lite i skoleåret, og tar igjen mye om sommeren (tjener 30-40k). at jobb er et must er jo selvsagt.

80k/året er under fattiggrensa.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg klarer meg godt økonomisk som student er det vel et lite paradoks at studenter (som ikke jobber ved siden av studiene) lever under den nasjonale fattigdomsgrensen i Norge. Ferie blir det heller ikke så mye av når en må jobbe hele sommeren fordi det ikke er tid til å jobbe ved siden av studiene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste årene har jeg faktisk jobbet 30-40 timer i snitt uten de alt for store problemene. Selvsagt klarer jeg ikke å få A i snitt, men under jobbsøkingen så syns min neste arbeisgiver at å jobbe så mye samtidg som jeg får et ok resultatet på en krevende linje på NTNU var godt nok til å få jobb, selv om de til vanlig bare ansetter folk med de aller aller beste karakterene. Nå skal sant sies at 20 av disse timene baserer seg på it jobbing via internett og var veldig fleksibelt når det gjalt når jeg skulle jobbe. Og 20 timer er ikke mye Poqwaq. Du får ta deg en tur på NTNU :-) (selv om det ikke er obligatorisk oppropp så er de fleste på timene)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at arbeidsmengden her er så ekstremt uforutsigbart. En uke behøver man ikke jobbe mer enn 30-40 timer, mens den neste så sitter man på skolen døgner rundt. Om en hadde hatt en jobb hvor en kunne bestemt hvor mye en ville jobbe selv så hadde det sikkert gått, men er vel for lat til å finne en..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos partipolitikk så er vel frøken Clemet den eneste utdanningsministeren som ikke har økt bevilgningene til studielån+stipend i løpet av hele perioden vedkommende har sittet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nødvendigvis negativt?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Problemet er jo at arbeidsmengden her er så ekstremt uforutsigbart. En uke behøver man ikke jobbe mer enn 30-40 timer, mens den neste så sitter man på skolen døgner rundt. Om en hadde hatt en jobb hvor en kunne bestemt hvor mye en ville jobbe selv så hadde det sikkert gått, men er vel for lat til å finne en..
    Man er selvsagt avhengig av en kveldsjobb. F.eks Rema fra 17-22 og lørdager f.eks 9-20. Hvis man i tillegg har en sjef som tillatter at man sier nei til jobbing hvis man har noe viktig på skolen så er det greit.

To kvelder i uken + lørdag slik blir fort 21 timer i uken og som igjen fort passerer 100k ved jobbing ca 40 uker i året. (Rema betaler ekstra for kveldsjobbing)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Apropos partipolitikk så er vel frøken Clemet den eneste utdanningsministeren som ikke har økt bevilgningene til studielån+stipend i løpet av hele perioden vedkommende har sittet.
    Har hun sittet så kort? Ble det ikke nettopp 80k i året? Skjedde vel for 3 år siden?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er ikke så mange politiske saker som opptar meg, men det jeg irriterer meg mest over er sykefraværspolitikken. Hvorfor skal regjeringen la seg styre av ei gammel kommunisthurpe for at folk skal få like mye lønn ved å være hjemme enn å dra på jobb? Nei fjern syklønningen for fravær under 10 dager.
    Det er faktisk mange som har sykefravær fordi de er syke. Om man risikerer å bli trukket flere tusen i lønn fordi man er syk ville mange flere gått syke på jobben, smittet andre og vært syk lengere. Det ville også blitt en sterk økning i behov for leger da mange ville brukt en god del av tiden til å skrive ut sykemeldinger.

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det nu ikke så mange sykdommer som er smittsomme i norge som er spesielt farlige. Det gjelder f.eks influansa. Ingenting å være borte fra jobb for.

Hvis man har så dårlig råd at man ikke kan være borte noen dager fra jobb, (hvis man virkelig er syk) så er man dårlig til å prioritere. Hvis man er så mye syk (korte perioder) at man ikke får store tap, bør man kanskje finne seg en jobb hvor man kan møte opp selv med sine lidelser.

Personlig er jeg møkkalei av å måtte jobbe ekstra fordi noen har litt halsbetennelse eller influensa. For noen uker siden var det jeg selv "syk", men jeg opplevde å måtte jobbe for en fyr som var langt friskere enn meg. (har aldri vært borte fra skole eller jobb grunnet sykdom). Det værste jeg har opplevd er at jeg måtte jobbe ekstra fordi kona til en kollega var syk slik at han måtte være hjemme å passe ungen. Galskap. Skal det liksom gå utover meg at de ikke kan holde buksene på.

De som blir langtidsykemeldt må selvsagt ha et sikkerhetsnett, men 10 dager det har de fleste råd til hvis de legger litt til side. Da vil jeg også tro at det skal litt større sykdom til for at de blir borte. Mine personlige erfaringer er at folk som sykemelder seg ikke tenker over konsekvensene for bedriften/kollegane når de melder seg syk. Det som også er typisk er at når noen blir syk så er det ikke for 1 eller 2 dager, men selvsagt 3 slik at de kan bruke hele sjølmeldingsperioden.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder f.eks influansa. Ingenting å være borte fra jobb for.
    Der har du gutten sin som sannsynligvis sitter på et kontor om dagene.
    Selv har jeg ikke en sykefraværsdag de 5 årene jeg har jobbet som elektriker. Nå ligger jeg med influensa, feber, tett i hele hodet, dritondt i halsen og innslag av ørebetennelse. I morgen blir jeg hjemme fra jobb fordi det frister ikke å stå i et bygg som er 7 grader å dra kabel i 8 timer.

Og det skulle bare mangle at jeg ikke skal lide økonomisk fordi jeg er syk en dag, vi bor tross alt i et av verdens rikeste land.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det nu ikke så mange sykdommer som er smittsomme i norge som er spesielt farlige. Det gjelder f.eks influansa. Ingenting å være borte fra jobb for.
    Ingenting å være borte fra jobb for? Mange tror de har influensa når de bare har en vanlig forkjølelse. Jeg hadde ordentlig influensa for en stund siden og da var jeg sengeliggende i flere dager.
    Hvis man har så dårlig råd at man ikke kan være borte noen dager fra jobb, (hvis man virkelig er syk) så er man dårlig til å prioritere.
    Mange i Norge har faktisk dårlig råd og mange vil måtte prioritere annet høyere enn et slikt "sykefond" som du tydeligvis mener de bør opprette.

Personlig er jeg møkkalei av å måtte jobbe ekstra fordi noen har litt halsbetennelse eller influensa. For noen uker siden var det jeg selv "syk", men jeg opplevde å måtte jobbe for en fyr som var langt friskere enn meg. (har aldri vært borte fra skole eller jobb grunnet sykdom). Det værste jeg har opplevd er at jeg måtte jobbe ekstra fordi kona til en kollega var syk slik at han måtte være hjemme å passe ungen. Galskap. Skal det liksom gå utover meg at de ikke kan holde buksene på.

De som blir langtidsykemeldt må selvsagt ha et sikkerhetsnett, men 10 dager det har de fleste råd til hvis de legger litt til side. Da vil jeg også tro at det skal litt større sykdom til for at de blir borte. Mine personlige erfaringer er at folk som sykemelder seg ikke tenker over konsekvensene for bedriften/kollegane når de melder seg syk. Det som også er typisk er at når noen blir syk så er det ikke for 1 eller 2 dager, men selvsagt 3 slik at de kan bruke hele sjølmeldingsperioden.
    Kjenner ganske mange som har sagt akkurat det samme som deg, men straks de får unger selv får pipen bestandig en annen lyd. De blir også gjerne de verste til å utnytte systemet og til å klage over hvor dårlig barnefamilier har det. ;-)

Robert-

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan bli ganske så syk av influensa. Peakman, det er bedre å være hjemme slik at en blir frisk. Hvis en går på jobb og sliter/fryser risikerer en bare at sykdommen tar mye lenger tid samt smitter andre på jobb. På den annen side er jeg selvsagt enig i at sykelønnsordningen bør strammes inn. Å få 100% fra første sykedag er noe tull. Jeg vet om mange som misbruker ordningen med sykefraværsdager.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •