Hvilket parti? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 106
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    mitt problem er at de (rød)grønne er totalt urealistiske og tenker omtrent like kort som nesa rekker.
    Sant, blårussen tenker så mye mer realistisk. Som realismen i å kjøre døende pasienter fra Risør til Kristiansand istedenfor Arendal Sykehus, fordi det er besparende å la sykehusene spesialisere seg på enkelte operasjonstyper, selv om pasientene dør på veien? Som å bytte ut et fullt fungerende karaktersystem med ett som ligner det internasjonale, men igrunnen er totalt forskjellig? Tvinge utdanningsinstitusjoner til å gi tullinger ståkarakter, fordi det er antall produserte studiepoeng som avgjør statsstøtte?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir nå blank f.. i hvem som styrer bare noen får flertall snart. Med slik vingling som vi har hatt siste 30 år har jo ALT falt mellom 2 stoler. Da vil jeg heller opp på en av dem!

Gir opp jeg! :roll:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    mitt problem er at de (rød)grønne er totalt urealistiske og tenker omtrent like kort som nesa rekker.
    Sant, blårussen tenker så mye mer realistisk. Som realismen i å kjøre døende pasienter fra Risør til Kristiansand istedenfor Arendal Sykehus, fordi det er besparende å la sykehusene spesialisere seg på enkelte operasjonstyper, selv om pasientene dør på veien? Som å bytte ut et fullt fungerende karaktersystem med ett som ligner det internasjonale, men igrunnen er totalt forskjellig? Tvinge utdanningsinstitusjoner til å gi tullinger ståkarakter, fordi det er antall produserte studiepoeng som avgjør statsstøtte?
    Skolevesenet er først og fremst et produkt av de som har ledet landet i storparten av etterkrigstiden. Enig i alt du sier, men regjeringen har jo ikke engang flertall på stortinget. På den måten blir det mye politikk og ingen fornuftige avgjørelser.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle slått sammen/fjernet en del av partiene og dannet nye navn slik at vi hadde fått et to- eller trepartisystem som de har i de fleste andre land. Da hadde det vært litt enklere å holde styr på saker og ting

For eksempel kunne man slått sammen AP og SV, og Høyre og FRP, og ekskludert resten. Da hadde vi fått en klar front.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Skulle slått sammen/fjernet en del av partiene og dannet nye navn slik at vi hadde fått et to- eller trepartisystem som de har i de fleste andre land. Da hadde det vært litt enklere å holde styr på saker og ting

For eksempel kunne man slått sammen AP og SV, og Høyre og FRP, og ekskludert resten. Da hadde vi fått en klar front.
    Så lenge halvparten av verden er mindre enn gjennomsnittlig intelligent og Se og Hør har det opplaget det har tror jeg det er lite håp for demokratiet. :roll: Det går nok til h... skal du se! Hehe..

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nei, vet du nå hva! Skal man først endre på ting, så kan man gjøre det skikkelig! Sperregrense på 50% og bort med utjevningsmandater, hadde gjort susen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er forskjell på å støtte eu som et føderalt samarbeid, og det å støtte eu som overnasjonalt organ.

tiltredelse i eu gir oss medbestemmelsesrett. nasjonalstaten skal legge oppgaver til fellesskapet.

som du kanskje vet bygger høyresidas politikk svært mye på enkeltindividet, og det enkeltes frihet til å ta ansvar og egne valg. nærheten med eu er avgjørende da avgjørelser treffes så nær borgerene som mulig.

dette blir nok veldig offtopic, men, men.

eøs-avtalen som norge har ratifisert er et nasjonalt kompromiss.
    motstanderene av eu liker ikke eøs-avtalen overhodet. eøs-avtalen ses på som en slags "lightversjon" av selve eu-samarbeidet, og er ansett som noe av det verste som har skjedd i norge. motstanderne hevder at norge må tilpasse seg de europeiske reglene, men ikke innehar kompetanse til å fatte avgjørelser i internasjonale fora (medbestemmelsesrett).

mot eu:
    videre anser motstanderne av eu eøs-avtalen som en slags husmannkontrakt der det demokratiske underskuddet er svært så synliggjort.
    ved norges eventuelle inntog i eu-samarbeidet vil man få svekket lovgivermyndighet på det nasjonale planet, da mye av lovgiverkompetanse vil bli tillagt eu's sentrale organer.

norge vil følgelig bli pålagt en hel del nye regler i form av forordninger og direktiver, begge med bindende virkning for alle norges innbyggere (som alle er en del av eu).
    dette samsvarer også dårlig med prinsippet om folkets selvbestemmelsesrett, da overnasjonale organer vil være i stand til å detaljstyre hverdagen til den gemene mann.
    for å slippe unna dette er den eneste løsningen en oppsigelse av det eventuelle eu-samarbeidet.

i all korthet er motstanderne av eu representert av sv, sp, sme og dels ap i stortinget. slik det så ut i stortinget sist da det fikk forelagt seg spørsmålet om inntoget i eu.

høyre, frp, krf og en fraksjon av ap stemte for. det at folkeavstemningen også viste at det var en ørliten overvekt av motstandere for eu-samarbeidet anser stortinget seg imidlertid ikke bundet av.

folkeavstemningene - både den som var i -72, såvel som den som var i -94 -var av "veiledende" art uten reell rettslig bindeevne.
    grunnnlaget er rett og slett at grunnloven legger beslutningsmyndigheten til stortinget. hvis man vil endre på dette, må grunnloven endres med sikte på å innføre en eller annen ordning med bindende folkeavstemning i denne typen av saker eller mer generelt.

hadde man altså fått ja ved folkeavstemningen er det ikke gitt at utfallet hadde blitt et annet.

for eu:
    på den andre sida står forkjemperene for eu. de anses eøs-avtalen som en mellomgod løsning hvor man til dels har fått regulert en hel rekke problemer man forsøkte å løse ved å gå inn i eu-samarbeidet.

de hevder at norge vil risikere å bli totalisolert fra det felleseuropeiske samarbeidet hvis vi ikke slutter oss til eu innen kort tid. samarbeid over grensene er viktig for å kunne ivareta norske interesser over grensene. i dagens samfunn med eus fire friheter (kapital, arbeidskraft, varer og tjenester) og dets indre marked er det essensielt av norske næringer kan delta i dette markedet.
    dette er delvis regulert via eøs-avtalen, men representerer fortsatt bare en halvgod/halvhjerta løsning.
    hvis norge velger å slutter seg til eu-samarbeidet vil vi også oppnå vesentlig bedre medbestemmelsesrett, og således oppnå en gunstigere posisjon når det kommer til ivaretagelsen av norske interesser.

i korte trekk levner dette oss med to reelle alternativer:

1) si opp eøs-avtalen hvor norge blir totalt avskjært fra alt som heter politisk og økonomisk samarbeid.

2) gå inn i eu-samarbeidet.

det er helt urealistisk hvis norge tror at eu vil revidere eøs-avtalen (en avtale som kun regulerer samarbeidet mellom tre svært små, nesten ubetydelige stater - norge, island, liechtenstein) til fordel for eøs-landene. ulempene vil heller ikke bli mindre, mens fordelene av å kunne delta i eøs-samarbeidet bevares.

en siste ting som kan nevnes er at island i disse dager er i ferd med å søke om eu-medlemskap.
    skulle island bli medlem av eu vil dette kun levne norge og liechtenstein, to stater som overhodet ikke utgjør noen maktbalanse i europa. det spørs hvor lenge eu "gidder" å samarbeide med eøs-landene hvis kun norge (og lichtenstein) gjenstår.

problemene vil derfor bestå hvis man følger den samme linja som man har fulgt siden lovendringen i 1994.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sveits er vel heller ikke med i EU. Det er en grunn til at Europas 3 rikeste nasjoner i forhold til folketallet ikke er medlem av EU, mener nå jeg. (Norge, Sveits, Island)

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Du ønsker altså at enkeltindividet skal ha større "frihet" (selv om du ikke helt greier å definere hva du egentlig mener med frihet), samtidig som du ønsker et medlemskap i EU. Snakker om å bite seg selv i *****.
    Det er ofte vanskelig å diskutere politikk på en ryddig måte pga. vår bakgrunn og ønsker/prioriteringer er ganske forskjellige. De som stemmer på partier på venstre fløy ønsker at det skal være kompliserte ordninger som fordeler ressurser og sikrer at alle blir tatt vare på. Dette høres jo veldig fint ut. Dessverre fungerer det sjelden i praksis og er et lite effektivt system. Kommunismen er ytterligheten av det sosial-demokratiske samfunnet. For mye sosialdemokrati kan gi uønskede resultater.

Etter mitt syn trenger vi et mye enklere fordelingssystem som sikrer at alle innbyggerne får dekket sine basalbehov (mat, et sted å bo, utdannelse, sykehusbehandling, pensjon). Vi trenger mye mindre byråkrati. Et enkelt tiltak er å innføre et skattesystem som er lettere å håndtere, f.eks. stort bunnfradrag og flat skatt. Skatten skal altså være mye mindre progressiv slik at de som jobber mye får mer igjen. Det skal lønne seg å være flittig og vise personlig initiativ. Vi trenger personer som ser vitsen i å etablere nye bedrifter. Vi trenger å flytte folk fra offentlig virksomhet til privat virksomhet. Bedriftene trenger også bedre vilkår for å konkurrere med EU og resten av verden. Vi kan ikke bare basere oss på oljeinntektene i framtiden.

Jeg ønsker også å bestemme hvilken type skole og barnehage mine barn skal gå på. Jeg ønsker ikke å skattes ihjel for at AP/SV skal bestemme at mine barn SKAL gå på offentlig barnehage. Jeg ønsker å beholde mer av pengene selv slik at jeg kan ta mine personlige valg. Jeg ønsker ikke at barna mine skal gå i APs "enhetsskole" der det ikke er disiplin eller der flinke/flittige eleverer ikke blir tatt vare på. Urolige elever som forstyrrer undervisningen for en hel klasse skal etter mitt syn fjernes fra klassen til han/hun viser bedring.

Folk må lære å ta ansvar for sitt eget liv, ikke vente at Staten hele tiden skal rydde opp eller gi dem ferdige løsninger. Vi blir da handlingslammede zombier. Nabolag som f.eks. mangler en lekeplass for barna sine, kan gå sammen i en dugnad og gjøre mye av arbeidet selv. Det private initiativ vil få ting gjort mye kjappere og på en mer effektiv måte enn Staten. Jeg tror også at en belønning av privat initiativ vil resultere i at vi blir mer oppmerksomme mot hverandre og skaper et varmere samfunn. (Selvsagt kan er mer "kapitalistisk" samfunn skape det motsatte hvis vi ikke er observante på det).

Som dere forstår er jeg plassert langt til høyre politisk. Jeg har vanskelig for å forstå SV sin politikk der det virker som det eneste de tenker på er å finne nye måter å beskatte folk på for å få gjennomført sine sosiale luftslott. Det virker som de har null forståelse for viktigheten av å legge forhold til rette for et privat næringsliv. Vi på høyre fløy tenker på en helt annen måte. Først tenker vi på hva vi må gjøre for å få etablert skapende virksomhet. Vi kan først tenke på å utvide tjenestetilbydet når vi har fått et positivt og skapende næringsliv som genererer inntekter. Deretter må vi hele tiden passe på å ikke beskatte næringslivet og innbyggerne for hardt. Det vil kunne desimere det inntektsgivende næringslivet vi møysommelig har lagt til rette for.

Jeg tror Norge trenger at den eksisterende regjering får fortsette slik at vi får stø kurs framover. De har gjort mye positivt allerede, f.eks. å øke bunnfradraget betraktelig og totalt sett redusere skattetrykket på inntekt og eiendom/bolig. Vi har endelig fått et rentenivå og inflasjon som er på nivå med Europa. Dersom vi bruker oljeinntektene til å styrke utdanning og gi næringslivet bedre vilkår, har vi gode muligheter til å styrke den landbaserte virksomheten. Vi trenger å stramme inn livremmen for å kunne konkurrere med EU og det store asiatiske markedet. Vi kan ikke sitte her oppe på vår egen potethaug og bygge opp et stadig dyrere og mer ineffektivt sosialt system. Det vil knekke den økonomiske ryggrad til landet - kanskje ikke de nærmeste 20-30 år men når oljeinntektene stopper opp må vi se til at vi har annen virksomhet som er inntektsgivende.

Note. Jeg driver min egen bedrift og jeg kan fortelle dere at det ikke alltid er så lett. Det er hardt arbeid, og skattetrykket gjør at det man sitter igjen med ikke gjør det enkelt å ekspandere. Det er også en stor risiko å ansette folk pga. reglene i dette landet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Du mener at det bør være spesialkompetanse på ethvert sykehus altså? Det vil alltid være spesialtilfeller hvor man ikke kan håndtere slikt på små sykehus. Dessuten så sitter det små høvdinger på ethvert sykehus å bestemmer (overleger). Disse har nok større makt en politikere i denne sammenheng.

Du kan jo si hva du vil om det nye karaktersystemet. Men det er da ikke så galt alikevel. Hva er forskjellen på 2.2 og 2.3 i den store sammenhengen. Det jeg synes burde blitt rettet på nå, er å la videregående og ungdomsskolen få samme karakterskala.

Når det gjelder incentiver, så er dette et komplekst område. Men det er nå engang slik da at tanken er god, selv om det er enkelte utkanthøyskoler med sære retninger som må jukse med karakterene for å overleve. Det å stykkpris-finansiere synes jeg er en glimrende idè, både i sykehus og høyskole. Men det er på ingen måte en perfekt metode. Men det gjør at skolene/sykehusene operer mer rasjonellt og effektivt, i stedet for å finne suboptimale løsninger (som er problemet ved f.eks. å kun få en bunke kontanter hver mnd).

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fælt så skrivediarè enkelte her har fått da. Tror dessuten der er en eller annen kloakkabel som har løsna i nærheten av telenors TP-kabler. Får også håpe at anarkistsamfunnet keysersoze ønsker seg (jmf "selvstendighet er retten til å gjøre hva man vil") aldri slår til i min levetid i alle fall.

Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg ønsker også å bestemme hvilken type skole og barnehage mine barn skal gå på. Jeg ønsker ikke å skattes ihjel for at AP/SV skal bestemme at mine barn SKAL gå på offentlig barnehage. Jeg ønsker å beholde mer av pengene selv slik at jeg kan ta mine personlige valg. Jeg ønsker ikke at barna mine skal gå i APs "enhetsskole" der det ikke er disiplin eller der flinke/flittige elverer ikke blir tatt vare på. Urolige elever som forstyrrer undervisningen for en hel klasse skal etter mitt syn fjernes fra klassen til han/hun viser bedring.
    Du ønsker altså at de "flinke" barna (de med rike foreldre) skal gå på private skoler, mens de "mindre bevagede" samt bråkmakerne skal sitte igjen i den offentlige skolen. Pluss de som ikke har velfødde foreldre selvsagt. I mine øyne er offentlig obligatorisk skolegang med på å viske vekk enkelte klasseskiller (som det bare blir flere av) samt å lære barna gjensidig respekt, noe de aldri vil få dersom alle klassekameratene har samme bakgrunn.

Note. Jeg driver min egen bedrift og jeg kan fortelle dere at det ikke alltid er så lett. Det er hardt arbeid, og skattetrykket gjør at det man sitter igjen med ikke gjør det enkelt å ekspandere. Det er også en stor risiko å ansette folk pga. reglene i dette landet.
    Som om det ikke er hardt arbeid å være ansatt i en bedrift heller. Skjønner ikke helt denne sytingen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco, nei, jeg ønsker en mer fleksibel og samtidig disiplinert offentlig skole. Flere private skoler ønsker jeg også velkommen. Skoler for "rike mennesker" tror jeg ikke passer så godt inn i det norske samfunn slik det er nå. Men hvis de "rike" ønsker å sende barna sine til spesialskoler skal de få lov til det. Men alle skal sikres en god allmennutdannelse uansett bakgrunn.

Det å eie og styre egen bedrift kan ikke sammenlignes med å være vanlig ansatt. Både pluss og minus med det. Hovedpoenget i mitt innlegg er imidlertid å legge bedre til rette for de mellomstore bedriftene i Norge. Det er der Norge har det største potensialet. Vi har utrolig mange dyktige og kreative personer i dette landet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå drar du det langt ut. i motsetning til anarkistkreftene her i norge som hater staten, politiet, regjeringa (blitzere) er jeg i likhet med doberman skeptisk til mange av forslagene som venstresida fremsetter (og vil gjennomføre).

når jeg mener frihet til å gjøre hva jeg vil, tenker jeg spesielt på helserevolusjonens far, høybråten, og alt det som må forbys eller reguleres.

jeg mener også at staten styrer private anliggender i for høy grad. det er preget av en kapitalistisk tankegang, ja, men privatisering av ulike sektorer i samfunnet gir unektelig en vinn-vinn situasjon.

private sykehus kan tjene som et godt eksempel. enkelte vil nok mene at det å fortrinnsbehandle mennesker med mye penger er hjerterått eller svært kynisk, men hvis det viser seg at de som ikke har råd faktisk får hjelp fortere, er det vel egentlig ingenting å klage over?

slik det er i dag er det vel ingen tvil om at det er for lange sykehuskøer.

foretar man en privatisering av sykehus vil, og dette er det umulig å være uenig i, køene til behandling ved de offentlige sykehusene bli kortere.

jeg synes det er helt forsvarlig at folk som vil, og har økonomisk bæreevne, kan søke behandling mot betaling på private sykehus.
    ved at de gjør dette vil køene bli mindre ved de offentlige sykehusene.

edit: det er viktig å skille kommunalpolitikk og detaljstyring på lavere plan, fra politikken sentralforvaltningen bedriver.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med fritt skolevalg gjør/burde gjøre at de dårlige skolene blir spottet og at de skjerper seg. Det har vist seg at de som presterer dårlig har skjerpet seg. Og klasseskiller blir det uansett, det er nesten så jeg er fristet til å si at det må det være ( i en eller annen form). Hvis alle tjener likt, hvem vil da ta 5 års siv.ing. utdannelse da? Da kan man like gjerne jobbe på Rimi fra fylte 18år.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er at det allerede i dag er svært få som påbegynner en fem års siv.ing-utdannelse fordi de anser dette som en enkelt måte å skaffe seg mye penger på raskt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Mitt inntrykk er at det allerede i dag er svært få som påbegynner en fem års siv.ing-utdannelse fordi de anser dette som en enkelt måte å skaffe seg mye penger på raskt.
    Stemmer det. Norske ingeniører er blant de billigste i drift i hele Europa (vestlige).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    jeg mener også at staten styrer private anliggender i for høy grad. det er preget av en kapitalistisk tankegang, ja, men privatisering av ulike sektorer i samfunnet gir unektelig en vinn-vinn situasjon.
    Jeg antar du har en del tiår som ansatt i offentlig sektor som du kan backe opp disse påstandene med?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Norske ingeniører er blant de billigste i drift i hele Europa (vestlige).
    Norske ingeniører fortjener med andre ord 6-timers dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke stemme jeg :cry:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mange politiske saker som opptar meg, men det jeg irriterer meg mest over er sykefraværspolitikken. Hvorfor skal regjeringen la seg styre av ei gammel kommunisthurpe for at folk skal få like mye lønn ved å være hjemme enn å dra på jobb? Nei fjern syklønningen for fravær under 10 dager.

I tillegg bør det være slik at de som ikke har barn bør få et fast skattefradrag slik at de ikke er med på å betale på barnehageplasser/utdanning til andres skrikerunger som gjør at arbeidskollegaer må være hjemme og de selv må jobbe ekstra grunnet dette :twisted:

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •