Hvem er ELDST på forumet? (og hvor gammel er DU?) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 220
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Det har også hjulpet å jobbe i databransjen i 34 år, det har alltid vært en ung bransje.
    Har databransjen eksistert så lenge? :P Trodde begrepet "data" slik vi kjenner det idag ble oppfunnet på 90-tallet jeg 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med flere som drar opp aldersgjennomsnittet her! Kom igjen folkens og vær ikke sjenerte, sleng opp alderen deres!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg er selv 19 akkurat nå. Eneste jeg ser fram til er at jeg blir 20 og kan reise alene på englandsbåten\danskebåten..
    I Oslo må man være 23 år for å reise alene på ColorLine, helt latterlig spør du meg når dette ikke gjelder andre steder enn her.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg er selv 19 akkurat nå. Eneste jeg ser fram til er at jeg blir 20 og kan reise alene på englandsbåten\danskebåten..
    I Oslo må man være 23 år for å reise alene på ColorLine, helt latterlig spør du meg når dette ikke gjelder andre steder enn her.
    Etter hva jeg har erfart er ikke det noe som nødvendigvis håndheves veldig strengt.. :wink:

Det er vel satt en litt "avskrekkende" grense for å sørge for at gæærn osloungdom ikke skal samle seg på danskebåten i hopetall istedenfor på byen antakeligvis.. :roll:

Dessuten går det an å søke dispensasjon for aldersgrensen hvis man ønsker å være på den trygge siden, og en slik søknad blir vel omtrent aldri avslått med mindre den er EKSTREMT dårlig begrunnet.

PS: DFDS Oslo-køben har 20 år.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det har også hjulpet å jobbe i databransjen i 34 år, det har alltid vært en ung bransje.
    Har databransjen eksistert så lenge? :P Trodde begrepet "data" slik vi kjenner det idag ble oppfunnet på 90-tallet jeg 8)

Data maskiner kom vel i løpet av siste del av 40 tallet, store som hus og med regnekraft som en lommeregner du får med som reklame når du kjøper nye sommerdekk. :lol: Men vi skal ikke glemme at disse første datamaskinene var rørbasert, det MÅ da bety noe positivt?

Far til kompisen min ( tidlig 70tall ) var professor på NTH og hadde en datamaskin stående i kjellerstua. Denne var litt defekt og han reparerte den i løpet av et par måneder. Størrelse som et vanlig garderobeskap, og brukergrensesnittet var en telexmaskin. Brukte et programeringsspråk som jeg ikke husker navnet på, men det er sikkert like avlegs som sanskrit i dag. 8) Den kunne spille et fyrstikkspill. Ganske kult, velg et antall fyrstikker og ta bort en, to eller tre. Den som til slutt hadde igjen en fystikk hadde tapt ( eller vunnet ? ). Avanserte greier.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En første kommersielle datamaskin het ENIAC, det var forløperen til UNIVAC. På NTH stod det på 70 tallet en UNIVAC 1108 . Jeg var den gang service ingeniør og var rett som det var i Trondheim og jobbet på UNIVAC utstyr. En fin tid, når vi fortalte at vi jobbet med datamaskiner ble vi sett på som mystiske overmensker.

Den gang var jo datamaskiner noe du måtte inn i de avlåste rom for å se. Var forresten nesten like mye mekanik som elektronikk den gangen. Hva sies om Disker med 30Mbyte hvor hodene ble drevet av oljedrevde hydraulikk. :wink: Olje skift på hard disker er heldigvis et tilbakelagt stadium. Vi måtte justere hode (20 stk pr disk drive) minumum en gang pr mnd. og en stormaskin hadde kansje fem seks slike disker. I dag har du mere kapasitet på minnet i mobilen din.

Husker at vi oppgraderte en stormaskin på begynnelsen av 70 tallet hvor vi skulle oppgradere RAM fra 128kB til 256KB. Da kom det tre kolli, et var skapet med selve den ferro magnetiske hukommelsen nesten to meter høyt. Så et kolli på 500 kg som var power supply og til sist en kolli med ny processsor da den gamle ikke kunne adressere mer enn 128KB.

Hvis noen vil vite mer om dette kan vi jo starte en egen tråd

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en liten kommentar, programerings språket var nok Fortran :wink:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt flere oldiser nå, og vi kan omdøpes til Gubbeforum :lol:

Neida, bare kjekt med variasjoner
    Jeg er 26, men veksler litt mellom 18 og 30, avhengig om det er helg eller ukedag :wink: (burde vel kanskje legge på en: ops: nå...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start gjerne en egen tråd ja, er morsomt å lese slike anekdoter fra dere gamlinger

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel dra ned gubbefaktoren litt her og erklære at jeg er kun 30 år, og egentlig ganske så fornøyd med det

Og så kan vi rundt tredve sitte å mimre tilbake til tidlig nittitall våre første PC'er. Min første datamaskin var en 286 med monokrom skjerm, floppydisk og 40Mb harddisk! - Det var saker det.....

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aj aj aj.. mange oldiser her. 16 år selv og trives halveis med det. ser frem til å bli 18. det blir saker det!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser du bare fram til du blir 20, og når du blir 20 ser du frem til du blir 21, og når du blir 21 ser du frem til du blir 23, og når du blir 23 ser du frem til blir 25. Etter hvert kommer du til lengte etter pensjonisttilværelsen etter noen år i arbeidslivet :wink:

Og når det begynner å skrante på livskvaliteten som pensjonist, lengter du bare etter å kunne slappe av på de evige jaktmarker :lol:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Da ser du bare fram til du blir 20, og når du blir 20 ser du frem til du blir 21, og når du blir 21 ser du frem til du blir 23, og når du blir 23 ser du frem til blir 25. Etter hvert kommer du til lengte etter pensjonisttilværelsen etter noen år i arbeidslivet :wink:

Og når det begynner å skrante på livskvaliteten som pensjonist, lengter du bare etter å kunne slappe av på de evige jaktmarker :lol:

fatter ikke helt hva som er topp med 20 og 21 men skjønner poenget ditt ellers :wink:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drikke....

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså det er jo det som er høydare med 18! så 20 21 er jo SSDD

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er 20 kan du kjøpe brennevin. Dessuten er det en hel del andre aldersgrenser man innfrir når man endelig er ferdig med tenårene, slik som aldersgrense på utesteder med full skjenkebevilling, man kan kjøre tungtransport, reise med danskebåten osv osv..

Mange ting er begrenset nedad til 21 år også. Slik som førerkort for tung motorsykkel, igjen aldersgrenser på utesteder og skjenkerettigheter og mye annet rart i utlandet. Dessuten er det en tradisjonell "barriere" som blir brutt når man fyller 21, noe som har et opphav i et eller annet fra gamle dager jeg ikke skal si for sikkert hva er :wink:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aaaah I see... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    32 år, men kjæresten min påstår at jeg kan oppføre meg som alt mellom 12 og 60 beroende på dagsformen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En første kommersielle datamaskin het ENIAC, det var forløperen til UNIVAC. På NTH stod det på 70 tallet en UNIVAC 1108 . Jeg var den gang service ingeniør og var rett som det var i Trondheim og jobbet på UNIVAC utstyr. En fin tid, når vi fortalte at vi jobbet med datamaskiner ble vi sett på som mystiske overmensker.

Den gang var jo datamaskiner noe du måtte inn i de avlåste rom for å se. Var forresten nesten like mye mekanik som elektronikk den gangen. Hva sies om Disker med 30Mbyte hvor hodene ble drevet av oljedrevde hydraulikk. :wink: Olje skift på hard disker er heldigvis et tilbakelagt stadium. Vi måtte justere hode (20 stk pr disk drive) minumum en gang pr mnd. og en stormaskin hadde kansje fem seks slike disker. I dag har du mere kapasitet på minnet i mobilen din.

Husker at vi oppgraderte en stormaskin på begynnelsen av 70 tallet hvor vi skulle oppgradere RAM fra 128kB til 256KB. Da kom det tre kolli, et var skapet med selve den ferro magnetiske hukommelsen nesten to meter høyt. Så et kolli på 500 kg som var power supply og til sist en kolli med ny processsor da den gamle ikke kunne adressere mer enn 128KB.

Sinnssykt kult! Betyr UNIVAC at det i hovedsak var rør i denne maskinen også da eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos rør, er det noen som vet hvor uttrykket "debugging" av programvare stammer fra?

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •