Jeg må fortelle om en litt morsom lyttekveld.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Mr. Digital Drive sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg må fortelle om en litt morsom lyttekveld.

Jeg har nå gjennomført 4 kvelder med intense lyttedemoer... det er mange her i distriktet som vet om anlegget og ventelista er derfor lang...

Da de nærmeste naboene reiste på vårtur til Sogn.. så var det bare å ringe rundt til nr.1 og 2 og 3.. osv... på lista.... dette ble kjempegøy... c", aller morsomst var det på tirsdag.. da 2 meget hyggelige damer var på besøk.. holdt det gående til klokka 00.30; selv om det var arbeidsdag etterpå... fikk enormt med skryt.. og damene likte design, lyd og oppsett!!! Kult, når damer sier det!!! De fleste damer synes at 470kg. med lyd (inklusiv tv ); blir for mye....

Men; på mandag var det 2 karer som var innom... den ene en litt stillfaren og hyggelig kar; som bl.a. har tatt halvparten av bildene på sida mi.... og en "brumlebass" som var innom fordi den stillfarne kompisen hans hadde sagt at det var lyttekveld hos Mr.....

Jeg kjørte på med vanlig dose med Yello, Kari Bremnes, Metallica, Aloha from Hawaii - remastra.. Matrix, Fast&furious 2, Swordfish+++++

Men fyren var stressa... måtte ut for å røyke, sprang rundt i stua mi for å lese hifiblader.. spurte et spørsmål... og før jeg fikk tid til å åpne munnen var det et nytt spørsmål.... jeg prøvde å hinte om at "det ikke var bedre å slappe litt av og konsentrere seg om lyden.. "

Men neida... full rulle på spørsmål... og så var alt negativt... anlegget spillte ikke så bra; som han hadde hørt det.. da jeg hadde det i kjelleren og bla.bla...

Fikk kritikk for sofa, vegger osv.... var skikkelig sinna.... og at det burde være litt mer power osv....

Jeg prøvde å si at foreløpig er det litt stopp på lydsiden... den neste investeringen blir pj. og lerret.... deretter blir det en Digital HK hjemmekinoprosessor... Dessuten driver jeg på med å restaurere et feriehus.. så litt penger må gå til det oxo....

Jeg ser på meg selv som en brukbar allrounder og at jeg liker romkalibreringsteknologien som er tilgjengelig på hjemmekinoprodukter i dag... suber.. receivere.. etc....

Men neida... han insisterer på å gjøre det på " gamlemåten " ... jeg ser bl.a. at Dag Johnsen er enig med meg i at den siste romkalibreringsteknologien er helt sjef!!! Og er et enormt tilskudd til oss "galninger".. c",

Hmmmm det hele ble litt rart... og tilslutt klarte jeg ikke lenger å konsentrere meg.. måtte bare le... :lol:

Og tilslutt har jeg et spørsmål til dere andre "avhengige"..

Han sier at Infinity Kappa høyt. sine er så rå.. at mange har opplevd at 12"bassene har i enkelte tilfeller tatt fyr... :shock:

(han har disse.. og har visst nå fått tak i en primare blokk.. 5kanals..? )

Og han hevder at når han får den rette elektronikken så vil de basse mer enn f.eks. min Velodyne DD 18.... :?

Er det jeg som har sovet i timen.. eller er disse Infinity Kapp 9.2; så rå...
    ?? Og så ekstremt vanskelige å drive.... håper på svar.... hva synes f.eks. dere om slik oppførsel.. har dere opplevd lignende, når dere har hatt demokvelder......??

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som en veldig nyansert person. Hadde han brydd seg om lyden hadde han satt seg ned og hørt i stedet for å vase rundt. Han var vel bare ute etter å "ta deg". Så vel på deg som en "utfordrer" i likhet med mange andre som har anlegg til veldig mange penger.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt noen sammenligning mellom Kappa 9.2 og DD18 som relevant overhodet. Kappa 9.2 spiller IKKE sub-bass og de KREVER skikkelig forsterkeri, uansett. Kappa'ne SUGER strøm og det skyldes nok et veldig "vanskelig" delefilter med imp. på ca. 2 Ohm, hvis jeg ikke tar helt feil :wink: , men her er nok Snickers-Is den rette til å svare.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Jeg må fortelle om en litt morsom lyttekveld.

Sitat Opprinnelig postet av Mr. Digital Drive
    Jeg har nå gjennomført 4 kvelder med intense lyttedemoer... det er mange her i distriktet som vet om anlegget og ventelista er derfor lang...

Da de nærmeste naboene reiste på vårtur til Sogn.. så var det bare å ringe rundt til nr.1 og 2 og 3.. osv... på lista.... dette ble kjempegøy... c", aller morsomst var det på tirsdag.. da 2 meget hyggelige damer var på besøk.. holdt det gående til klokka 00.30; selv om det var arbeidsdag etterpå... fikk enormt med skryt.. og damene likte design, lyd og oppsett!!! Kult, når damer sier det!!! De fleste damer synes at 470kg. med lyd (inklusiv tv ); blir for mye....

Men; på mandag var det 2 karer som var innom... den ene en litt stillfaren og hyggelig kar; som bl.a. har tatt halvparten av bildene på sida mi.... og en "brumlebass" som var innom fordi den stillfarne kompisen hans hadde sagt at det var lyttekveld hos Mr.....

Jeg kjørte på med vanlig dose med Yello, Kari Bremnes, Metallica, Aloha from Hawaii - remastra.. Matrix, Fast&furious 2, Swordfish+++++

Men fyren var stressa... måtte ut for å røyke, sprang rundt i stua mi for å lese hifiblader.. spurte et spørsmål... og før jeg fikk tid til å åpne munnen var det et nytt spørsmål.... jeg prøvde å hinte om at "det ikke var bedre å slappe litt av og konsentrere seg om lyden.. "

Men neida... full rulle på spørsmål... og så var alt negativt... anlegget spillte ikke så bra; som han hadde hørt det.. da jeg hadde det i kjelleren og bla.bla...

Fikk kritikk for sofa, vegger osv.... var skikkelig sinna.... og at det burde være litt mer power osv....

Jeg prøvde å si at foreløpig er det litt stopp på lydsiden... den neste investeringen blir pj. og lerret.... deretter blir det en Digital HK hjemmekinoprosessor... Dessuten driver jeg på med å restaurere et feriehus.. så litt penger må gå til det oxo....

Jeg ser på meg selv som en brukbar allrounder og at jeg liker romkalibreringsteknologien som er tilgjengelig på hjemmekinoprodukter i dag... suber.. receivere.. etc....

Men neida... han insisterer på å gjøre det på " gamlemåten " ... jeg ser bl.a. at Dag Johnsen er enig med meg i at den siste romkalibreringsteknologien er helt sjef!!! Og er et enormt tilskudd til oss "galninger".. c",

Hmmmm det hele ble litt rart... og tilslutt klarte jeg ikke lenger å konsentrere meg.. måtte bare le... :lol:

Og tilslutt har jeg et spørsmål til dere andre "avhengige"..

Han sier at Infinity Kappa høyt. sine er så rå.. at mange har opplevd at 12"bassene har i enkelte tilfeller tatt fyr... :shock:

(han har disse.. og har visst nå fått tak i en primare blokk.. 5kanals..? )

Og han hevder at når han får den rette elektronikken så vil de basse mer enn f.eks. min Velodyne DD 18.... :?

Er det jeg som har sovet i timen.. eller er disse Infinity Kapp 9.2; så rå...
    ?? Og så ekstremt vanskelige å drive.... håper på svar.... hva synes f.eks. dere om slik oppførsel.. har dere opplevd lignende, når dere har hatt demokvelder......??
    Hei, jeg kan fortelle deg ganske mye om Kappa 9.2i fordi jeg er hjemsøkt av disse høyttalerne. Har i snart 10 år hatt slike nesten kontinuerlig, nå er jeg på mitt tredje par. Har solgt dem 2 ganger for å oppgradere, men har ikke klart å danke dem ut enda. Gjør et forsøk i disse dager med et par Usher AC-20 men har vært klok nok til å ikke selge Kappaene før jeg vet resultatet.

Men kort om bassen, Kappaene spiller kun til 27 hz minus 2 dB, så de mangler mye i bunnen. (7 hz av 20000 høres lite ut, men det er faktisk mye mellom 20 og 27 hz.)

Det de gjør over 27 hz er ikke perfekt på noen måte, men det som er så fordømt bra er at samspillet mellom bass, mellomtone og diskant er så bra, HELHETEN og DYNAMIKKEN er styrken. De kan levere ca 120 dB med basstrykk målt fra lytteposisjon med riktig elektronikk, så de leverer varene uanstrengt og ganske rent selv på kjempehøyt volum for dem som liker det.
    STØRRELSEN på lydbildet imponerer også, og man blir avhengig av det når man først er vant til det, og alt man setter opp ved siden av for AB testing faller da ofte igjennom fordi det låter for smått liksom.

Det som jeg liker så godt er at det ALLTID er MORSOMT å høre musikk på dem, og stort sett også alle innspillinger. Masse liv og dynamikk.
    Andre høyttalere kan være mer presise i toppen, men allikevel ikke bedre.
    Og bassen i Kappa 9.2i er ikke stor og oppsvulmet, ganske tørr faktisk i et bra rom. Men ikke referanseklasse i det hele tatt, litt for upresis. Men den slår godt i kroppen.
    Det som er så bra er heller det litt lenger opp i grunntoneområdet, som har akkurat passe med energi, og en mellomtone som er akkurat passe mørk/lys til å låte "hifi" og samtidig rocker bra.Både akustisk og el gitar er helt konge! Aldri hørt gitar bedre enn på 9.2i.

Og spiller du trommesoloen på Sheffield Drive så er det helt villt bra!
    Så kanske det er området 80-3000 hz de er best på. Diskanten synes jeg er bra, er ikke så god på diskant jeg men mange sier at EMIT-R er en meget god diskant.

Tror det er vanskelig å få tak i en bedre høyttaler til ca 12000 brukt.
    Men de krever en god forsterker hvis du ønsker å dra på skikkelig. Drar ca 600 watt kontinuerlig på det værste, med peaker opp mot 3000 watt.
    Men da er det høyt 8)

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de desverre faller ganske kraftig gjennom på vokal. Hadde det ikke vært for det hadde de vært noe helt for seg selv. (Noe de i grunnen er også da).

Er det mulig å bruke mange amper på dem? En pr bass og en på resten hadde sikkert gjort seg. Kanskje modde dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Snickers.

Det har alltid vært ankepunktet mitt. Derfor har jeg prøvd å bytte noen ganger nå.
    Det er både en svakhet og en styrke. Kompromisset gir også mange gode egenskaper, men vokalen ofres i en del tilfeller.
    Andre ganger synes jeg vokalen er fortreffelig, som oftest mannlig vokal.
    Man kan kjøre 4 monoblokker av forskjellig type om man vil.

Usher AC-20 låter veldig bra, du kan gjerne komme på demo i slutten av neste uke.
    Kappaene er nå i kinoen, tror det kan bli topp, der er jo senteren støtte nettopp på vokal!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du er hjemme på Søndag?

Hvis ikke skal jeg trolig til Asker i løpet av neste uke, men det er uvisst når. (Skal hente en brukt Krell KPS20 for noen 8) Skulle ønske den var min ops: )

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    torsdag og fredag neste uke er fritt frem!

Søndag er litt "hellig" nå for tiden....

Krell....hmmmm

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detfinnes mange luringer. Da jeg skulle selge min Sony SAwx900 sub så kom det en smartin.
    Skrudde på og spilte så det monnet.
    Han sto stille i 10sekunder. så gikk han bort til subben og satt seg på den, satt der en liten stund før han spurte om vi kunne demontere den litt så han fikk se inni.
    FOr det var helt klart noe feil med den. "hva mener du?" sa jeg.
    Han mente en god subb skulle man sett seg på og kjenne at kasse skikkelig rørte på seg. Måtte le litt. Skjønte at det ikke ble noe salg til denne fyren.
    Men joda, han ville kjøpe den, men ikke for mer en 2000,- det var maks jeg kunne få for den mente han. Kan trygt si jeg hadde lyst til å sparke ham i ræva på trynet ut.

Enkelte er bare føtt hjernedød.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes alltid noen som vet bedre. Knapt noe som er verre enn en bedreviter som snakker pen Sandnes-dialekt O.O

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det var missunelse som gjorde han overkritisk kanskje? :wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må fortelle...

Jo, har grubla litt på dette nå... og tror mer og mer at det er litt misunnelse ute og går.... snakka med onkelen hans, i går.. og han sa at, helt fra han var liten så har xxx følt at han må være best i alt... forstår jo at Kappa`ene er rå.. men synes han blir litt drøy når han begynner å bable om 12" basser som tar fyr.. osv... og at de skal basse like mye som en Velodyne DD18... :shock:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må fortelle....

og på slutten spillte jeg så høyt at bjelker og vinduer "svei i ørene"

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater folk som ikke kan glede seg på andres vegne. Mitt problem er at de som har vært hos meg på demoer synes alt er helt topp. Jeg kunne så gjerne ha tenkt meg at det kom noen med skikkelig peiling, som kunne gitt meg en del inputs om hva jeg kunne forbedre/forandret. Det hadde vært topp. Regner med at Flageborg tar seg en tur i sommer da, så da blir det vel en råd med det og

Ellers pleier man jo å være litt ydmyk i andres hjem, konge kan man være hjemme. Har man ikke noe positivt å si, bør man enten komme med konstruktiv kritikk, eller holde oppgulp for seg selv...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akto: Takk for sist, og en hyggelig kveld sammen med lyd og lyd og lyd og litt bilde................ :wink:

Gleder meg til å få muligheten til et besøk hos deg.

Skal sette av MYE tid, slik at opplevelsen kan toppes..... :wink:

Ha en fortsatt god kveld.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg hater folk som ikke kan glede seg på andres vegne. Mitt problem er at de som har vært hos meg på demoer synes alt er helt topp. Jeg kunne så gjerne ha tenkt meg at det kom noen med skikkelig peiling, som kunne gitt meg en del inputs om hva jeg kunne forbedre/forandret. Det hadde vært topp. Regner med at Flageborg tar seg en tur i sommer da, så da blir det vel en råd med det og

Ellers pleier man jo å være litt ydmyk i andres hjem, konge kan man være hjemme. Har man ikke noe positivt å si, bør man enten komme med konstruktiv kritikk, eller holde oppgulp for seg selv...
    Du bor jo ikke lenger unna enn at jeg kan slenge innom og se på dine BEL-er (om de er ferdige) jo! (Jeg kjørte forbi i dag, og skal forbi igjen om 2 uker faktisk). Jeg kan altids slakte lyden hos deg med det samme

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    akto: Takk for sist, og en hyggelig kveld sammen med lyd og lyd og lyd og litt bilde................ :wink:

Gleder meg til å få muligheten til et besøk hos deg.

Skal sette av MYE tid, slik at opplevelsen kan toppes..... :wink:

Ha en fortsatt god kveld.
    Jeg gleder meg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Du bor jo ikke lenger unna enn at jeg kan slenge innom og se på dine BEL-er (om de er ferdige) jo! (Jeg kjørte forbi i dag, og skal forbi igjen om 2 uker faktisk). Jeg kan altids slakte lyden hos deg med det samme
    He he... Sorry mac, men hvis du tror AV-Forum's tregeste kinobygger har klart noe annet enn å hente BEL-elementene på postkontoret, så tar du feil ops:
    Men du er hjertelig velkommen til å slakte kinoen min :wink: . Si ifra neste gang du er på mine kanter

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg skal se hva jeg har av tid neste gang jeg er på de kanter. Jeg reiser lite nå om dagen, men skal hente dama på gardermoen om snaut to uker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •