Et forbrukerspørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
  1. #1
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Et forbrukerspørsmål

    Håper noen kan hjelpe meg med dette..

    Jeg bestilte et skjermkort fra PCutstyr til 1756kr +frakt 169kr. dette ble sendt fra dem 28/12. Kortet var defekt, så jeg betalte porto for retur. 09/02 fikk jeg tilsendt en erstatning, samme kort, men fra en annen produsent. Dette kortet hadde akkurat samme feil, så igjen betalte jeg porto for å få det reurnert. Jeg ba denne gangen om å få et helt annet kort, til omtrent samme pris. Etter laaang tid fik jeg mail om at kortet lå klart til henting. Jeg skrev en mail i retur at jeg ikke hadde mulighet til å hente kortet, og at jeg dessuten har betalt porto for det første kortet. (+ retur 2 ganger.) etter nye to uker fikk jeg svar "Jeg har vært syk, den henvendelsen må tas med kundeservice". Jeg sendte så samme mail dit, og fikk svar at kortet ligger klart til henting. :x dette siste kortet er forresten 137 kr billigere enn det opprinnelige.

    så jeg lurer på,
    hva har jeg krav på?
    hvis det er retur p.g.a. feilvare, skal ikke selgeren dekke portoen?
    burde jeg ikke få tilbake diferansen mellom kortene, altså 137kr?
    kan jeg kreve å få det tilsendt?

  2. #2
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovdata
    29. Retting og omlevering (avhjelp)

    Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

    Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

    Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

    § 30. Gjennomføring av avhjelp

    Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
    Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

    Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

    Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

    § 31. Prisavslag

    Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

    Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

    Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

    http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#26

    Dessuten mener jeg at du skal ha tilbake prisforskjellen på varen!

    Mvh

  3. #3
    Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det er en glimrende walk-through her : http://forbrukerportalen.no/Artikler.../klageveileder

    :water

  4. #4
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    takker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •