Nei og Nei, hva skal jeg gjøre? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 99
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil vel anta at den Mazdaen du nevner har samme motor som Ford, Volvo, Peugeot, Citroen osv osv. Da har den en commonrail.

Selv har jeg en Focus med Commonrail (1,8/115hk). Jeg vurderte å bytte til Golf 2,0TDI, men etter en prøvekjøring innså jeg at det var fullstendig bortkastet. Det er mulig Golfen går fortere, men i det området man bruker i traffikken er pumpedyseteknikken totalt akterutseilt. Siden jeg vurderer en Focus 2,0/136hk diesel testet jeg en 1,6/110hk på mandag. Den virket jevnsterk med Golfen ved normal kjøring. Hvis man må opp i 3-4000 omdreininger for å få glede av effekten så kan man jo like gjerne kjøpe en bensinbil. Når motorene i tillegg trekker som om man ble tauet i en strikk så forbedrer ikke det akkuratt opplevelsen heller.

Folk argumenterer i dag for dieselmotorer fordi de drar så mye bedre enn jevnstore bensinmotorer. Men det er først og fremst commonrailmotorer som gir denne opplevde effekten. Det skyldes dreimomentskurven som gjør forbikjøringer på 5. gir til en selvfølge.

Tradisjonen tro var heller ikke Golfen på høyde mht kjøreegenskaper heller. Og a pro pos tradisjoner så har jo VAG-konsernets biler aldri gitt følelsen av det antallet hester de er oppgitt å ha, uansett bensinmotor eller dieselmotor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Hvordan kan du komme med en sånn påstand? Har sett en del dyno tester av bla 1,8t motoren til vag, og vertfall i biler med tverrgående montering har den ytt det den skal. Bla Drive hadde den i benk, mener det var 154hk ut fra motor. Men at det er stort tap gjennom drivverk, det kan godt hende. Men der er bla saab elendige, 9-5 har knapt 100hk ut på hjulene.
    At pumpedyse teknologien til VAG er dårlig, blir litt feil... Men at common rail kan oppleves bedre, ja. Kjørte bla den nye transporteren med en 2,5liter med pumpedyse forrige veke, maken til drag med "bare" 130hk har vertfall aldri eg opplevd i en så stor og tung bil.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kan levere akkurat hvor mye effekt de vil målemessig dersom det ikke oppleves slik. Jeg har prøvd å gi VAG en sjanse gang på gang, men ender alltid opp med en stor skuffelse.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil vel anta at den Mazdaen du nevner har samme motor som Ford, Volvo, Peugeot, Citroen osv osv. Da har den en commonrail.

Selv har jeg en Focus med Commonrail (1,8/115hk). Jeg vurderte å bytte til Golf 2,0TDI, men etter en prøvekjøring innså jeg at det var fullstendig bortkastet. Det er mulig Golfen går fortere, men i det området man bruker i traffikken er pumpedyseteknikken totalt akterutseilt. Siden jeg vurderer en Focus 2,0/136hk diesel testet jeg en 1,6/110hk på mandag. Den virket jevnsterk med Golfen ved normal kjøring. Hvis man må opp i 3-4000 omdreininger for å få glede av effekten så kan man jo like gjerne kjøpe en bensinbil. Når motorene i tillegg trekker som om man ble tauet i en strikk så forbedrer ikke det akkuratt opplevelsen heller.

Folk argumenterer i dag for dieselmotorer fordi de drar så mye bedre enn jevnstore bensinmotorer. Men det er først og fremst commonrailmotorer som gir denne opplevde effekten. Det skyldes dreimomentskurven som gjør forbikjøringer på 5. gir til en selvfølge.

Tradisjonen tro var heller ikke Golfen på høyde mht kjøreegenskaper heller. Og a pro pos tradisjoner så har jo VAG-konsernets biler aldri gitt følelsen av det antallet hester de er oppgitt å ha, uansett bensinmotor eller dieselmotor.
    Enten så er det oppspinn med at du har kjørt bilen eller så har du hatt et defekt eksempel!!
    Hvordan kan du i det hele tatt komme med en påstand med at en må opp i 3000-4000 omdr på Golfen for å få utnyttet effekten? :?
    Denne har en motor som drar jevnt fra 1450 omdr ca og oppover til den faktisk ikke gir seg ved 4000-4500 omdr.
    Så det du sier holder ikke mål!!
    Etter at flere har satt Focusen og Golfen sine dieselmotorer opp mot hverandre så er det enstemmig, dem har nesten likt hk antall og dreiemoment, men commonrailen støyer litt mindre.
    Jeg fant ikke støyen irriterende overhodet, der er min egen MYE verre uten at jeg føler jeg er plaget annet enn når motoren er kald.

Så commonrail og pumpedyse er så og si på linje med hverandre!
    Jeg kunne godt ha kjørt Ford jeg, men problemet for mange er at dem greier jo fanden ikke lage firehjulstrekk :!: :!:
    Så inntil da så sverger jeg enten til Quattro eller den nye Haldexkoblingen til Vokswagen som fungerer på en meget tilfredstillende måte!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer heller ikke å forstå hvordan snickers klarer å være så negativ. Kjørte en A4 2.0 TDi forleden og synes virkelig den dro godt avgårde. Ja, den støyer fremdeles for mye, men den er ikke slapp etter min mening.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik da; Da den gamle cosworth'en min var orginal, så hang en Audi A6 (tror jeg det var) med 2,4 diesel på fra 0-100 uten problem... Det syntes jeg var rått...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    For å si det slik da; Da den gamle cosworth'en min var orginal, så hang en Audi A6 (tror jeg det var) med 2,4 diesel på fra 0-100 uten problem... Det syntes jeg var rått...
    A6 har nå aldri hatt 2.4TDI men 2.5TDI enten 150hk eller 180hk avhengig av modell. Men den har hatt 2.4 bensin med 165hk.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uffda, uffda den første 2.5 Tdi hadde 140 hk..... thlian, slike påstander må være nøyaktige :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    A6 har nå aldri hatt 2.4TDI men 2.5TDI enten 150hk eller 180hk avhengig av modell. Men den har hatt 2.4 bensin med 165hk.
    2,5, beklager... og det var en Allroad...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 180 hester med andre ord

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og garantert chippet, ellers ville jeg si at din "gamle" Cosworth gikk heller dårlig... :roll:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hva man mener med gammel, men de første cosworthene hadde ikke veldig mye hester sett i forhold til dagens motorer.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det var en sierra cosworth siden det ikkje står noke anna... Orginlat 0-100 rundt 6sek visst eg ikkje tar for mykje feil (6,4?).
    At tilogmed en chippa allroad skal klare det, har eg lita tru på.
    Pga utveksling girkasse osv. Men klart, mye skjer med en bil på 15år, effekten øker ikkje akkurat.

Men, det finnst ikkje et einaste bilmerke alle liker. Snickers-is liker Ford, Thlian liker VAG. Her i distriktet er det feks Toyota som er "tingen".
    Sånn vil det vel alltid være, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sierra cosworth sto det orginalt en overlada 2l rekke firer på vel 204hk.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg heller en Porsche :wink:
    Neida, seriøst, blir det Golf på deg, Thlian?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ultra81
    Men, det finnst ikkje et einaste bilmerke alle liker. Snickers-is liker Ford, Thlian liker VAG. Her i distriktet er det feks Toyota som er "tingen".
    Sånn vil det vel alltid være, eller?
    Jepp. Det er jo sånn med HiFi også.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle" som har Volvo hater Ford :wink: :lol:

Mvh

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg aleine elsker Citroën 8)

(...av totalt 46 biler i mitt eie har det vært 37 citroner :roll

:shock: over 130000 kr i omreg. til staten :twisted:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire
    Og garantert chippet, ellers ville jeg si at din "gamle" Cosworth gikk heller dårlig... :roll:
    Den var ikke chippet, og den hang på opp til ca 100.... Men turboen på Cosworth'en var sliten. Det jeg ville poengtere var at dagens dieselmotorer går dritbra...

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire

Den var ikke chippet, og den hang på opp til ca 100.... Men turboen på Cosworth'en var sliten. Det jeg ville poengtere var at dagens dieselmotorer går dritbra...

Hmmm
    Ser ut som jeg undervurderer diesel...
    Får kikke på 2,5 d på min neste Audi.

Da er den jo kanskje bedre enn 2,6 V6'ern jeg har i dag...
    Begynner nesten å se for meg en chippet 2,5 diesel.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •