Laste ned eller kjøpe i butikk??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laste ned eller kjøpe i butikk??

Hva ville dere foretrekke?
    Kjøpe musikk på musikkonline.no og laste ned i .vma format, eller kjøpe CD`en og rippe den til disk??

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foretrekker cover enda jeg... Jeg er kanskje litt gammeldags på dette området. Det er ikke noe spesiellt billig å handle mp3/wma enda heller.

Mvh

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gidder iallefall ikke betale for musikk jeg ikke får på et fysisk medium.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitetsmessig da, musikken skal jo over på PC`en uansett....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Joda, men når du kjøper en cd og ripper den over til pcen, har du jo cden i cd-kvalitet til senere bruk. Laster du ned får du det bare i det sure wma-formatet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Joda, men når du kjøper en cd og ripper den over til pcen, har du jo cden i cd-kvalitet til senere bruk. Laster du ned får du det bare i det sure wma-formatet.
    Så det blir ikke like god lyd på PC`en som det ville blitt direkte ifra CD?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel noen butikker som selger lossless, men er det wma ville jeg stått over uansett. Jeg kunne kanskje vurdert ogg eller flac om det var veldig billig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kanskje vet om nettbutikker som selger album i .wav?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet med online musikkbutikker og nedlasting av plater er først og fremst prisen. det koster jo ikke noe mindre en å kjøpe den i platesjappa. da får man en fysisk dings som man kan rippe selv. er nå litt kos med å ha originalen da, isf en brent cd. sangene burde ikke kostet med en 3 kroner per stk, da kunne man lastet ned den musikken man er nyskjerrig på , og så kan man kjøpe skikkelige plater ellers
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp musikken i platebutikken, og slutt å laste ned. Til slutt har vi ikke artister som lager musikk lenger. Blir som om alle mennesker hadde vært homofile. Til slutt ville det ikke være flere mennesker igjen på jorden.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Kjøp musikken i platebutikken, og slutt å laste ned. Til slutt har vi ikke artister som lager musikk lenger. Blir som om alle skulle vært homofile fra i dag. Til slutt ville det ikke være flere mennesker igjen på jorden.
    Hvorfor blir artistene mer homo av at de får betalt for nedlasting enn at for betalt for et fysisk medium?
    Høres ut som en logikkbrist.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp musikken i platebutikken, og slutt å laste ned. Til slutt har vi ikke artister som lager musikk lenger. Blir som om alle skulle vært homofile fra i dag. Til slutt ville det ikke være flere mennesker igjen på jorden.
    Skjønner ikke helt dette, Thlian skrev da vitterlig
    Hva ville dere foretrekke?
    Kjøpe musikk på musikkonline.no og laste ned i .vma format, eller kjøpe CD`en og rippe den til disk??
    Er forøvrig litt enig med Vega som så vidt jeg kan tolke det han skriver og peker på den faren det innebærer hvis vi alle laster ned gratis fra nettet, og at det helt klart vil være ødeleggende for musikk og plate brangsjen, men det var vel ikke helt det dette handlet om.

Jeg foretrekker også å fysisk kjøpe cd mediet i platebutikken i stedenfor å kjøpe og laste den ned fra for eksempel musikkonline.no, det er noe med å kunne ha "original" cover og plata liggende, og bruke den i spilleren på anlegget, når det skal finlyttes. Har aldri likt de lydforingende komprimerings algoritmene til wma eller mp3, de hører hjemme i til mindre kritisk bakgrunns musikk ol. på mindre mer lavtroverdige musikk anlegg, hvor musikk kvantitet kommer foran kvalitet. :wink:

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at cover/CD pamphlet ofte/noen gang utgjør halve albumet med tanke på bilder, tekster, sangtekster, hilsener fra bandet, osv så kan jeg ikke tenke meg å kjøpe noe annet enn en fysisk CD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med nettsjappene som tilbyr nedlasting av musikk er bruk av DRM og proprietære formater. Laster en f.eks. ned musikk fra apple kan en kun spille av denne i iTunes. I tillegg kommer DRM som drastisk forkorter levetiden på musikken en kjøper. Tre "kopierings"muligheter er vel det som er vanlig. Selv reinstallerer jeg operativsystemet et par ganger i året og skifter hardware like ofte. Om jeg kun hadde fått lov til å "kopiere" musikken maks tre ganger ville den ikke vare mer enn ett til halvannet år hos meg.

En CD jeg kjøper i butikken (som følger Red Book standarden) kan i prinsippet vare evig (om en er flink med backup) og en kan spille den av i alle mulige avspillere.

Kjøp musikken i platebutikken, og slutt å laste ned. Til slutt har vi ikke artister som lager musikk lenger. Blir som om alle mennesker hadde vært homofile. Til slutt ville det ikke være flere mennesker igjen på jorden.
    Det der var bare helt på jordet i forhold til topic. Gratulerer.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt poeng det der. Man har to innholdsmessig identiske produkter, der det ene er gratis og fleksibelt, men ulovlig, og det andre er lovlig, men koster relativt mye penger og er ytterst upraktisk. Hvilket velger man? For å si det sånn, jeg synes ikke veldig synd på Ulrich og kompani, jeg.

Eller så kan man gå i butikken, kjøpe en plate, og kopiere til krampa tar deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CD som følger Red Book standarden er noe av det mest fleksible formatet som finnes (langt mer enn f.eks dvd). Eksempler på bruksområder for en CD-plate er jo uendelige. MP3-filer du laster ned ulovlig har langt fra samme bruksområder om en ikke ønsker å gjøre konverteringer som senker lydkvaliteten. MP3 er dessuten et lisensiert format som langt fra er gratis (vel, det samme er/var jo CD-plata..).

Kanskje veien å gå er å gjøre de lovlige alternativene mer fleksible - i stedet for det motsatte?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tør vi nevne harddisk crash, eventuelt behovet for å ha backups.
    En cd i hyllen er noe mer stabilt enn dagens pc-er sånn statistisk sett.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg ønsker meg, og som jeg også tror kommer til å bli fremtiden, er et fast abonnement for å hente ned akkurat hva du vil, eventuelt streame direkte. Dvs betale n kr/mnd, og du har fri tilgang til all musikk. En slik løsning tror jeg er eneste måten å få bukt med piratkoperingen på sikt. Kanskje må man til og med innføre en fast avgift for alle, nesten som nrk lisens.

Kvalitetsmessig må dagens musikknettbutikker øke kvaliteten, men hadde de gjort det ser jeg ingen kvalitetsmessige problemer med å kjøpe på nett, jeg har selv stuet alle CDer vekk, og kjører alt fra pc.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Noe jeg ønsker meg, og som jeg også tror kommer til å bli fremtiden, er et fast abonnement for å hente ned akkurat hva du vil, eventuelt streame direkte. Dvs betale n kr/mnd, og du har fri tilgang til all musikk. En slik løsning tror jeg er eneste måten å få bukt med piratkoperingen på sikt. Kanskje må man til og med innføre en fast avgift for alle, nesten som nrk lisens.
    En slik løsning finnes allerede. Den heter radio. Hos meg står P4 å durer og går stort sett hele døgnet. Om du leter lenge nok finner du sikkert en eller annen radiokanal (evt. nettradio) som spiller akkurat den musikken som passer deg også. Helt gratis!

Om man skulle betale en lisens for dette på lik linje med NRK-avgiften (ikke sammenliknbart for øvrig) så ville det nok medført at diverse rettighetsorganisasjoner i Norge ville lage et rabalder uten like.

Kvalitetsmessig må dagens musikknettbutikker øke kvaliteten, men hadde de gjort det ser jeg ingen kvalitetsmessige problemer med å kjøpe på nett, jeg har selv stuet alle CDer vekk, og kjører alt fra pc.
    Som nevnt tidligere er det et par grunner til å styre unna musikknettbutikker. Om bransjen tar i et tak og retter opp dette ville jeg ikke hatt noe problem med å kjøpe musikk over nettet (så fremt en ikke kjøper hos russisk mafia ol.).

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En slik løsning finnes allerede. Den heter radio. Hos meg står P4 å durer og går stort sett hele døgnet. Om du leter lenge nok finner du sikkert en eller annen radiokanal (evt. nettradio) som spiller akkurat den musikken som passer deg også. Helt gratis!
    Jada, forskjellen på radio/tv og det jeg snakker om er jo da selvfølgelig at det er on demand, dvs man får det man faktisk VIL høre og se på.

radio har heller ikke ekstremt bra kvalitet, men DAB vil kanskje rette på akkurat det.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •