Noen elektrikere her??? Jordingsfeil!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen elektrikere her??? Jordingsfeil!

Nå er jeg så pokkers lei av å få støt hver gang jeg driver å kobler om på anlegget, så jeg tok volt meteret og målte litt spenninger...

Det jeg kom fram til er at jord og den ene fasen må være koblet sammen et eller annet sted. Målte AC spenning mellom jord og de to fasene i stikkontaktene. Da ble den ene målt til 226V, og den andre til 0!

Så er spørsmålet er dette noe som noe av mitt utstyr gjør, eller er det feil hos noen andre... Målte også forskjell fra jord (fra stikkontakt) til antennelederne, her var spenningen 0, altså likt jordpotensiale i antenneledningen.

Når jeg dro ut antenneledningen fra TV/anlegg og målte på chassiet til f.eks. DVD-spiller, målte jeg disse verdiene:
    jord: 166
    fase: 168
    fase: 193
    Her skal det sies at strømmen var trukket ut for anlegget, men subben og videospiller stod fortsatt med støpselet i og signalkabel til anlegget.

Nappet ut stikkontakten til sub og videospiller, og da skal anlegget være koblet fra alle stikkontakter (om det ikke er noe jeg har glemt).
    Målte så igjen fra stikkontakt med jord:
    jord: 61
    fase: 63
    fase: 183

Skjønner ingen ting jeg nå... Noen elektrikere her?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordfeil, ja...
    Det du skulle begynt med, var å få lånt deg en "megger", sender ut en prøvespenning på 250/500 volt. Så skrur du ut alle sikringene, setter den ene prøvepinnen fra meggeren på jordskinnen, og den andre på alle fasene ut fra sikringene(ut til kursene i huset). På den måten ser du hvilken kurs det er jordfeil på. Derifra må du gå over den kursen, og se på hva som er tilkoble, evt dra ut alt tilkoblet utstyr, og måle igjen. Vanlige syndere er varmvannstank, vaskemaskiner, det meste med varmeelementer etc.
    Antenneanlegg kan også gi jordfeil.

Feilen kan også komme utenfra, i og med at du og naboene har samme jordpotensiale. Det kan du måle på inntaket i huset, sålenge sikringene er skrudd ut.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det tror jeg at jeg skulle klare å få lånt.. Eneste som er dumt er å ta alle sikringene, kan bli vanskelig spesielt for hele "blokka" (8 leiligheter).

Er det noen annen lur måte å gjøre det på uten megger? Dvs med multimeter og evt slå av sikringer/nappe stikkontakter?

Etter det jeg husker fra kurset elektroinnstalasjoner er dette med jordfeil litt skummelt. Ikke bare får jeg ubehagelige støt, men det kan bli farlig dersom det oppstår en jordfeil til, med tanke på farlige støt og ikke minst brannfare... Håper på en måte feilen ligger et eller annet sted hos meg, slik at jeg da kan få rettet den opp.

Men mener også å huske at man kanskje kan få dette sjekket kostnadsfritt av e-verket, nettopp pga. farene det kan medføre, stemmer dette?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en "iplugget" applikasjon som er jordfeil på, kan du selvfølgelig dra ut en etter en, og måle fase-jord spenning, som vil normalisere seg når du finner utstyret med feil i.

Siden du bor i blokk, er det ikke usannsynlig at jordfeilen kan ligge hos en nabo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •