DVD & Hjemmekino 2/2005 er her! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jge er meldem av nOgres korretkutlesetfrobrund.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er merkelig er at man med en gang skjønner hva som står i en setning etter å ha kastet et blikk på den selvom bokstavene er plassert helt hultetterbulter slik som snickers skrev den nå

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det snek seg inn en liten feil i artikkelen til Roffe. Det dreier seg om klasse A-forsterkere. For det første er de alle fleste klasse A-forsterkere også push-pullkonfigurasjoner. Det finnes noen få kommersielle rene singel end transistorforsterkere og noen flere rørkonstruksnoner, men det er ikke slik at det går kontinuerlig strøm gjennom høyttaleren selvom det går kontinuerlig strøm gjennom utgangstransistorene. Derfor behøver man heller ikke en spesiellt robust høyttaler til en klasse A eller en singel ended forsterker.

Ellers var artikkelen både opplysende og godt skrevet, også for de som ikke har en spesiellt teknisk innfallsvinkel.
    Ah... Den som var feilfri... ops:

Jeg har nok lest for mye om den grunnleggende teorien og for lite om hvordan klasse A-forsterkere er realisert i praksis. Snickers' korrigering er helt på sin plass.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er merkelig er at man med en gang skjønner hva som står i en setning etter å ha kastet et blikk på den selvom bokstavene er plassert helt hultetterbulter slik som snickers skrev den nå Wink
    så sannt så sannt! måtte lese flere ganger for å se hvor hultertilbulter det egentlig var!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jge er meldem av nOgres korretkutlesetfrobrund.
    Du mener vel "korrektkuklesbeforbunda" :lol:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    topic
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var du som begynnte

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akutsikk, plassering og utfasing!!

OBS... LANGT INNLEGG!

Jeg synes det hadde vært en smart ide å skrive mer om rom og akustikkegenskaper, samt plassering av høyttalere i forhold til refleksjoner, etterklang og utfasinger (særlig dette med utplassering av flere bassmoduler...).

Dette er igrunnen et tema som i svært liten grad belyses av hifi blader. De fleste bruker mye tid på å teste alle slags produkter, inklusive kabler, og forteller deg hva som er bra og ikke så bra. Noen utroper noen kabler til å gi "svært mye bedre lyd" enn andre.

Men veldig få tenker over hvordan rommet bør være bygget. Jeg har lest mye litteratur rundt omkring der akustikkeksperter uttaler seg. Deres kunnskap derimot ser ikke ut til å havne hos hifi tester'ne. Hifi testerne ser også i stor grad ut til å overse problemene, og om de ikke gjør det, så vegrer de seg for å skrive noe om det.

Jeg tror veldig mange av gjennomsnittsleserne ville oppleve en betydelig kvalitetsheving av sine lytteopplevelser ved å gjøre enkle grep med rommet, alt fra plassering av møbler til å henge ting på veggene. Dette vil sannsynligvis kunne gi en mye større forbedring av lyden enn å bytte f.eks. høyttalerkabler. Samt plassering av høyttalere, vinkling og bruk og plassering av subwoofere, innstilling av delefrekvenser osv...

F.eks. er det svært få som tenker over å vinkle høyttalerne mot lytteposisjonen. Og de som faktisk gjør dette tror at hovedårsaken til denne vinklingen skyldes at høyttalerne spiller mest linjært rett fremfor seg, og at noen høyttalere har en bedre spredning enn andre som dermed gjør denne vinklingen mindre nødvendig. Det er ikke slik at dette er feil, men en annen viktig sak er jo at særlig 1. og 2. grads refleksjoner fra harde sidevegger reduseres betraktelig ved at mindre av lydenergien går i sideveggen, nettopp fordi høyttalerne vender bort i fra veggen pga. vinklingen.... jeg skal ikke bruke mer tid på dette her, men poenget mitt er at dette er informasjon som mange kunne hatt glede av å kjenne til, og ikke minst få et grunnlag til å kunne eksperimentere selv hva slags lyd de liker. Jeg sier ikke at det alltid vil være best å vinkle høyttalerne, men jeg åpner for mulighetene!

Det er også eksperimentert mye med avstand til lytteposisjon. Det viser seg nemlig at ideell avstand fra lytteposisjonen til en rett linje mellom diskantene på fronthøyttalerne er en avstand på 1,18 * avstanden mellom diskantene på fronthøyttalerne. Videre bør vinklingen være slik at de peker på et punkt like i forkant av lytteposisjonen... virker rart kanskje, men det fungerer! Ikke nok med at lydbildet blir presist, men du blir også mindre følsom for ideell lytteposisjon... selv om du sitter på den ene siden av sofaen, vil opplevelsen av lydbildet bli mer korrekt fordi du ved denne vinklingen lettere hører begge høyttalerne spille...

Hele dette konseptet kunne vært en stor følgeartikkel over flere blader, dersom en klarer å fange leserens interesse, så sikrer en seg at flere fortsetter å kjøpe bladet også... :wink:

Her kunne tilogmed snekkere trekkes inn når det gjelder konstruksjon, ting å passe på når du skal lage et lytterom. Dette blir da for de som er spesielt interesserte, og egner seg kanskje ikke like godt for allmennheten, derfor kunne det hele deles inn i en del for de som ønsker å gjøre mindre tilpassninger, og så en del som drar'n helt ut... og omtaler tema som demping, lydisolering, flytende gulv, lydbøyler, doble gipsplater, bruk av tepper på gulv, diffusjon osv. osv. ....

Vel, det ble et langt og uoversiktilig innlegg dette her... men det måtte ut.... jeg har sett og hørt for mye dyrt utstyr i elendige lytterom, at jeg føler at dette viktige elementet jeg her omtaler ikke blir viet tilstrekkelig oppmerksomhet, om noe i det hele tatt!

Ellers må jeg si dere har laget et supert blad med DVD & Hjemmekino!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og omtaler tema som demping, lydisolering, flytende gulv, lydbøyler, doble gipsplater, bruk av tepper på gulv, diffusjon osv. osv. ....
    Gidder ikke quote hele innlegget ditt

Er helt enig i dette med "tuning" av rom. Det skrives svært lite om dette i de fleste blader. D&H er ikke alene om akkurat dette.

Som du sier kan et riktig bygd rom gjøre underverker for anleggene våre. Jeg skal selv i gang med et større prosjekt. Rom-i-rom løsning, med flytende gulv, doble gipsplater og hele pakka. Det hadde vært fint å kunne få tips av bladene rundt dette relativt avanserte fagområdet.

Jeg er sikker på at mange flere vil fatte interesse i det bladet som gjør sjakktrekket å begynne å omtale dette emnet.

BTW: Siden det ikke er noen av bladene våre som velger å skrive om dette kan jeg tipse om at Glava har veldig gode forklaringer, tegninger, anvisninger, råd og tips når det gjelder å lydisolere/lyddempe rom.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Akutsikk, plassering og utfasing!!

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    OBS... LANGT INNLEGG!

Jeg synes det hadde vært en smart ide å skrive mer om rom og akustikkegenskaper, samt plassering av høyttalere i forhold til refleksjoner, etterklang og utfasinger (særlig dette med utplassering av flere bassmoduler...).

Dette er igrunnen et tema som i svært liten grad belyses av hifi blader. De fleste bruker mye tid på å teste alle slags produkter, inklusive kabler, og forteller deg hva som er bra og ikke så bra. Noen utroper noen kabler til å gi "svært mye bedre lyd" enn andre.

Men veldig få tenker over hvordan rommet bør være bygget. Jeg har lest mye litteratur rundt omkring der akustikkeksperter uttaler seg. Deres kunnskap derimot ser ikke ut til å havne hos hifi tester'ne. Hifi testerne ser også i stor grad ut til å overse problemene, og om de ikke gjør det, så vegrer de seg for å skrive noe om det.

Jeg tror veldig mange av gjennomsnittsleserne ville oppleve en betydelig kvalitetsheving av sine lytteopplevelser ved å gjøre enkle grep med rommet, alt fra plassering av møbler til å henge ting på veggene. Dette vil sannsynligvis kunne gi en mye større forbedring av lyden enn å bytte f.eks. høyttalerkabler. Samt plassering av høyttalere, vinkling og bruk og plassering av subwoofere, innstilling av delefrekvenser osv...

F.eks. er det svært få som tenker over å vinkle høyttalerne mot lytteposisjonen. Og de som faktisk gjør dette tror at hovedårsaken til denne vinklingen skyldes at høyttalerne spiller mest linjært rett fremfor seg, og at noen høyttalere har en bedre spredning enn andre som dermed gjør denne vinklingen mindre nødvendig. Det er ikke slik at dette er feil, men en annen viktig sak er jo at særlig 1. og 2. grads refleksjoner fra harde sidevegger reduseres betraktelig ved at mindre av lydenergien går i sideveggen, nettopp fordi høyttalerne vender bort i fra veggen pga. vinklingen.... jeg skal ikke bruke mer tid på dette her, men poenget mitt er at dette er informasjon som mange kunne hatt glede av å kjenne til, og ikke minst få et grunnlag til å kunne eksperimentere selv hva slags lyd de liker. Jeg sier ikke at det alltid vil være best å vinkle høyttalerne, men jeg åpner for mulighetene!

Det er også eksperimentert mye med avstand til lytteposisjon. Det viser seg nemlig at ideell avstand fra lytteposisjonen til en rett linje mellom diskantene på fronthøyttalerne er en avstand på 1,18 * avstanden mellom diskantene på fronthøyttalerne. Videre bør vinklingen være slik at de peker på et punkt like i forkant av lytteposisjonen... virker rart kanskje, men det fungerer! Ikke nok med at lydbildet blir presist, men du blir også mindre følsom for ideell lytteposisjon... selv om du sitter på den ene siden av sofaen, vil opplevelsen av lydbildet bli mer korrekt fordi du ved denne vinklingen lettere hører begge høyttalerne spille...

Hele dette konseptet kunne vært en stor følgeartikkel over flere blader, dersom en klarer å fange leserens interesse, så sikrer en seg at flere fortsetter å kjøpe bladet også... :wink:

Her kunne tilogmed snekkere trekkes inn når det gjelder konstruksjon, ting å passe på når du skal lage et lytterom. Dette blir da for de som er spesielt interesserte, og egner seg kanskje ikke like godt for allmennheten, derfor kunne det hele deles inn i en del for de som ønsker å gjøre mindre tilpassninger, og så en del som drar'n helt ut... og omtaler tema som demping, lydisolering, flytende gulv, lydbøyler, doble gipsplater, bruk av tepper på gulv, diffusjon osv. osv. ....

Vel, det ble et langt og uoversiktilig innlegg dette her... men det måtte ut.... jeg har sett og hørt for mye dyrt utstyr i elendige lytterom, at jeg føler at dette viktige elementet jeg her omtaler ikke blir viet tilstrekkelig oppmerksomhet, om noe i det hele tatt!

Ellers må jeg si dere har laget et supert blad med DVD & Hjemmekino!
    den som venter på noe godt... :wink:

det er nemlig det emnet som blir omhandlet neste gang
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skal jo også ha i bakhodet at temaet er uendelig stort, og fagfolkets meninger spriker i ALLE retninger. Et tips som fungerer godt i et rom fungerer negativt i et annet osv.
    Dette er en enorm materie, men jeg er sikker på at Roffe får det i fanget etter hvert. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Akutsikk, plassering og utfasing!!

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det er nemlig det emnet som blir omhandlet neste gang
    Ja, jeg har allerede snakket med roffe om det for en tid tilbake, og da var han godt i gang med den artikkelen.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det høres bra ut!