Forskjell på bit og byte - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Termen på linjekapasitet er "megabit per sekund", og ikke "megabyte per sekund".
    Det er vel litt forskjellig ettersom hvordan man ser på det. Personlig synes jeg det er mye mer praktisk å oppgi hastigheten i Byte per sekund, men ISP'ene synes vel det motsatte ettersom de da kan oppgi et 8 ganger så stort tall. 256 kb/s høres bedre ut enn 32 kB/s..

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    1000 kbps tilsvarer 1 mbps
    "1000 vs 1024" debatten har bl.a. innført denne observasjonen:
    What's the difference between an amateur and a professional?

The amateur thinks there are 1000 bytes in a kilobyte.

The professional knows there are 1024 meters in a kilometer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja. Blir alltid like imponert av de som ikke tror 1 kilo = 1024. Barneskolelærdommen fra heimkunnskapstimen sitter tydeligvis ikke så godt lenger.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *kremt*, *brette opp armene*

Altså, det er riktig som noen har påpekt her, nemlig at:

1byte = 8 bit

Videre er 1kb = 1024 bit, hvorav

k = kilo = tusen, og
    K = Kelvin
    b = bit, og
    B = Byte.

Legg merke til at "K" (stor k) ikke brukes, da dette betyr Kelvin, og er et
    absolutt temperaturmål. Videre tar vi med at

m = milli = tusendel
    M = mega = millioner
    g = gram (vektmål)
    G = Giga = milliarder
    t = temperatur
    T = Tera = Billion

slik at når man snakker om bits og bytes blir dette riktig:
    13kb = 13 kilobit (= 13 212 bit)
    13kB = 13 kiloByte (= 13 312 byte = 106 496 bit )
    67Mb = 67 Megabit (= 68608 kb = 70 254 592 bit )
    49MB = 49 MegaByte
    6Gb = Gigabit
    3GB = GigaByte
    4Tb = Terabit
    9TB = TeraByte

Dette blir feil, feil, feil:

13Kb = 13 Kelvinbit??
    13KB = 13 KelvinByte??
    67mb = 67 millibit??
    49mB = 49 milliByte??

Huskeregler:

alltid liten k
    alltid stor M, G og T
    stor B hvis Byte
    liten b hvis bit

Men det jeg egentlig skulle kommentere var målt hastighet på adsl linjer (og kabel og fiber osv). Fordi: Når du sender noe, feks et bilde, over nettet, så deles bildet opp i bittesmå deler på noen hundre Bytes hver .(varierer). Hver billeddel merkes med avsender adresse (din pc's adresse) og mottakeradresse (mottakers pc eller server) pluss CRC (Cyclic Redundancy Check) pluss en header med Qos funksjoner som pakkeprioritet, antall rutere pakken har passert på sin vei gjennom nettet, og totalt sett en titalls små merkelapper.

Alle "merkelappene" kalles for "Metadata", som ikke egentlig er en del av bildet, og kalles for "overhead" og er informasjon ruterne i internett trenger for å sende dataene (bildet i dette tilfellet) dit den skal.

Disse merkelappene og metadata tar plass, og et bilde som er 100kB tar kanskje 120kB når det sendes. Mens "speedometeret" på ITavisen kun deler 100kB med tiden det tok for deg å laste ned bildet.
    Men egentlig har du lastet ned 120kB, for det er 20kB metadata som også sendes.

Så egentlig får du det du betaler for hvis du har over 80% av det din ISP sier du skal ha. Unntaker er selskaper som feks Nextgentel som kompenserer dette for sin regning. Hvis du har 1Mb linje fra ngt, så har du egentlig 1,2Mb....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan brette ned armene dine nå, for mye av det du skriver er rett og slett direkte feil. Resten er rett og slett dårlig samenheng mellom virkelighet (dagliglivet) og det du lærte på matematikkundervisningen i grunnskolen. Dersom noen skriver KB i forbindelse med lagringskapasitet og du selv tolker dette som "KelvinByte" mener jeg DU har et større problem enn den som skrev KB i første omgang.

Men for all del. Kjekt med regler og standarder, men en må kunne bruke dem rent praktisk også.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan brette ned armene dine nå, for mye av det du skriver er rett og slett direkte feil. Resten er rett og slett dårlig samenheng mellom virkelighet (dagliglivet) og det du lærte på matematikkundervisningen i grunnskolen. Dersom noen skriver KB i forbindelse med lagringskapasitet og du selv tolker dette som "KelvinByte" mener jeg DU har et større problem enn den som skrev KB i første omgang.

Men for all del. Kjekt med regler og standarder, men en må kunne bruke dem rent praktisk også.
    Haha! :lol:

Hva er feil? kan hende det finnes feil i teksten eller utregningene mine, men pek på hvor, så jeg kan rette det!

stor K betyr Kelvin, og ingenting annet! Folk har generelt sett ikke peiling, og skriver det feil med stor K siden de ikke vet bedre. Det er blitt en vane blant mange, og derfor tror de at stor K er koorekt, men det er feil.

Og så du sier, regler og standarder må brukes rent praktisk nettopp om slike ting som dette for å unngå forvirring.

Død over stor K blant bits og Bytes! :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Hva er feil? kan hende det finnes feil i teksten eller utregningene mine, men pek på hvor, så jeg kan rette det!
    Flott. For en komplett oversikt over alle SI-prefiksene så anbefaler jeg denne linken: http://no.wikipedia.org/wiki/SI-prefiks

Om du er uenig med noen av prefiksene på denne listen så får du ta dette opp med franskmennene, dette forumet er nok (desverre) ikke spesielt egnet til dette. Her er en bedre start: http://www.bipm.fr/en/si/

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten, jeg er utdannet elektronikk ingeniør, og jeg snakker ikke om matte fra grunnskolen, jeg snakker om standardiserte SI enheter og betegnelser som er felles for alle land... :wink:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott. For en komplett oversikt over alle SI-prefiksene så anbefaler jeg denne linken: http://no.wikipedia.org/wiki/SI-prefiks

Om du er uenig med noen av prefiksene på denne listen så får du ta dette opp med franskmennene, dette forumet er nok (desverre) ikke spesielt egnet til dette. Her er en bedre start: http://www.bipm.fr/en/si/
    Hehe, nå dummer noen seg ut, og det er ikke meg. Wikipedia linken over bekrefter jo at alt jeg skrev over er korrekt!

liten k = tusen
    stor M,G og T.... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten, jeg er utdannet elektronikk ingeniør, og jeg snakker ikke om matte fra grunnskolen, jeg snakker om standardiserte SI enheter og betegnelser som er felles for alle land
    SI-prefikser tilhører grunnskoleutdanningen. Ingeniør eller ikke.

Hehe, nå dummer noen seg ut, og det er ikke meg. Wikipedia linken over bekrefter jo at alt jeg skrev over er korrekt!
    Ok. La oss ta dette fra starten av:

SI:
    1 kilo = 1000
    1 mega = 1000 kilo = 1.000.000

Justin Case:
    1 kilo = 1024
    1 mega = 1024 kilo = 1.048.576

Om du ønsker å forandre noe i SI-standarden så anbefaler jeg fortsatt linken i posten min over.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten, jeg er utdannet elektronikk ingeniør, og jeg snakker ikke om matte fra grunnskolen, jeg snakker om standardiserte SI enheter og betegnelser som er felles for alle land
    SI-prefikser tilhører grunnskoleutdanningen. Ingeniør eller ikke.

Ok. La oss ta dette fra starten av:

SI:
    1 kilo = 1000
    1 mega = 1000 kilo = 1.000.000

Justin Case:
    1 kilo = 1024
    1 mega = 1024 kilo = 1.048.576

Om du ønsker å forandre noe i SI-standarden så anbefaler jeg fortsatt linken i posten min over.
    Du skrev at KB (feil skrivemåte) var like greit å skrive som kB (korrekt skrivemåte). Som SI symbol er det liten k som er korrekt. Det er også korrekt at k er tusen og ikke 1024 som jeg også skrev over.
    Men i dataverden har kilo blitt til 1024 siden vi der følger 2-tallssystem ved utregning, og ikke 10-tallssytem. Og den feilen er ikke min, men databransjen sin, kanskje rettere sagt Microsoft sin. Vi bør i dataverdenen gå over til kiB og MiB for å rette opp feilen. gammel vane, vond å vende... :wink:

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Men er vel heller 4.5 mb linje enn 45 mb som ble nevnte her. Varierer også veldig mellom om jeg kjører itavisen's speedometer som måler mellom 25.000 og 30.000 kbit/s og dinside surfometer som måler mellom 35.000 og 45.000 kbit/s

Kan jo da si at jeg har en linje på mellom 2.5 og 4.5 mb/s, hvilket ikke er så dårlig
    He, he. Her blander man igjen "megabit" og "megabyte". Vi er mao. tilbake til første posting. :lol:

Moho: Du sitter på en "45 megabit per sekund linje", eller (ved å dele på åtte) "en 5.6 megabyte pr. sekund linje".

Termen på linjekapasitet er "megabit per sekund", og ikke "megabyte per sekund".
    Ble jo slått fast at det var 8 bit på en byte, den er grei. Men at man kan bruke 10 for å "være sikker" mao, gjør jeg det, får jeg det jeg sier... Men sier samtidig at jeg IKKE har 45 megabyte...

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Ble jo slått fast at det var 8 bit på en byte, den er grei.
    Det må være fordi at ingen som har programert f eks en PDP-10 har åpnet munnen enda
    I det universet er ikke 1 byte lik 8 bit.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gjeng med 8 hobbiter = 1 hobbyte??