Lyd & Bilde vs Fidelity - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    HiFi og Elektronikk var et typisk mainstream blad på 70 og 80-tallet. De hadde mange dyptpløyende artikler der som selv for folk med erfaring fra lydutstyr og konstruksjon av slike måtte legge hodet i bløt for å svelge teoriene som ble lagt frem i den sammenhengen.

Årsaken til at jeg savner dette er ikke den mest åpenbare: At folk flest ville hatt nytte av det. I stedet er det 2 andre ting som også er viktige: For å få frem slike artikler er man avhengig av skribenter med tunge kunnskapsbanker å øse av. Vi snakker da selvsagt om gjesteskribenter som skriver enkeltartikler. Det ville være til stor nytte og inspirasjon for de i redaksjonen å få slik input både gjennom møter med ulike bransjefolk, og ikke minst den debatten det blir rundt ulike tekniske "avsløringer". Man ville kort og godt hevet det tekniske nivået. Den andre årsaken er at et hvet blad som representerer et fag bør ta mål av seg til å dekke en viss spydspiss innenfor teknologi. Det nærmeste DVD og HK har kommet dette er vel test av multiroom (som i og for seg har vært i blant oss i 20-30 år minst). Lyd og bilde har ingen slike artikler, og Fidelity har svært lite av det. Dette er en av de tingene som burde skille bladene fra katalogene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Burde ikke du snickers være litt forsiktig med å uttale deg så skarpt siden du har "jern i ilden"? Det kan jo være greit å ha dem på "sin side".
    :roll:
    Når det gjelder testernes kunnskaper så stiller jeg meg nøytral. Det er vel ikke værre en det andre journalister presterer...
    Den dagen jeg må ha skribentene i min hule hånd, totalt skånet for en hver form for kritikk, for å få en god test, da bør jeg se nærmere på hva jeg bygger. Det burde være betryggende for de som leser også å vite at jeg ikke er rumpis med alle som skriver for HiFi-pressen.

Imidlertid mener jeg at kritikk skal være konstruktiv, og vi er desverre kommet inn på et feil spor i denne journalistikken. Det har blitt nettopp journalistikk og ikke faglige utredninger lenger. Problemet er vel kort og godt at de har kommet ned på nivå med dagspressejournalistikken. Det skrives godt, og det skrives mye, men det skrives mindre og mindre om reelle ytelser.

På den siste testen av forsterkerne mine stod det en ting på minus: Nettbryter.

Fant han den ikke? Var den ikke bra nok? Var den ikke pen nok? Tålten den ikke nok strøm? Det stod ingen ting i teksten om dette. Var det et oppkonstruert minus for å ha en eller annen motvekt?

Jeg tror journalistene er redd for å sette enkeltparametre på en slags skala. Den som leser en test bør kunne "høre" hva produktet er i stand til inne i hodet sitt. Det var ikke noe problem i High Fidelity tidligere, men nå er heller ikke det så enkelt lenger. De beskriver ikke lyden slik de gjorde tidligere. Et økt faglig nivå ville trolig inspirert til mer teknisk orienterte og objektive artikler.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du dette er konstruktiv kritikk? Jeg synes det ligner mer på latterlig-gjøring og undergraving av deres intergretet. Hvordan kan du forvare å sende dine produkter til test hos slike folk da? Det burde stride mot dine prinsipper!

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De som er fantastisk imponert over at skuffen på CDspilleren går ut og inn helt av seg selv, og at man kan sitte på flere meters avstand og trykke på en boks for å styre spilleren, og at man i tillegg ikke har ledning til denne boksen, og man i tillegg kan få lyd ut av dette her! De får automatisk jobb i Lyd og Bilde.
    Jeg bare mente at det kan være nyttig å moderere seg litt i kritikken, og spesiellt være mer konstruktiv en det ovenfor, siden du har interesser av å få publisitet igjennom deres medier. Jeg mener ikke at du skal bli rompis eller andre ulumskheter. Du stiller spørsmålstegn ved deres faglige dyktighet... Det er vel sikkert på sin plass, men spørsmålet blir hvordan finne balansepunkt mellom for tekniske artikler og for lite teknisk.

Men for all del, det er ytringsfrihet her i landet.. Så du skriver hva du vil, men jeg synes det var/er litt merkelig...

Friends? 8)

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du dette er konstruktiv kritikk? Jeg synes det ligner mer på latterlig-gjøring og undergraving av deres intergretet. Hvordan kan du forvare å sende dine produkter til test hos slike folk da? Det burde stride mot dine prinsipper!
    Så langt har jeg ikke sendt noen produkter til test hos dem heller. Integritet er en viktig parameter.

Friends? 8)
    Friends

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den siste testen av forsterkerne mine stod det en ting på minus: Nettbryter.

Fant han den ikke? Var den ikke bra nok? Var den ikke pen nok? Tålten den ikke nok strøm? Det stod ingen ting i teksten om dette. Var det et oppkonstruert minus for å ha en eller annen motvekt?
    Akkurat det stusset jeg også på når jeg leste testen. Det er klart at man blir forvirret når et minus på et produkt overhodet ikke er forklart. Hvordan skal man da vite hva minuset egentlig er?

Redaktørene i bladene vi kritiserer har to vanskelig gjennomførbare oppgaver i det lille landet norge:

1. de skal gjøre aksjonærer/eiere fornøyde, altså selge til massene.
    2. de skal lage et blad som har høy kvalitet og spisskompetanse.

Vi må nok desverre alle være enige om at #1 er det som avgjør bladets skjebne, og som følge av dette blir nok #2 lagt mindre vekt på.
    Norge er vel gjerne for lite til at et blad med artikler som holder høy internasjonal standard skal kunne selge nok til å overleve kampen.

Snickers-is nevner HiFi og Elektronikk som klarte kombinasjonen en periode på 70-80 tallet. Problemet i dag er at vi OVERØSES med magasiner. Det er altfor mange magasiner til at kvaliteten kan holdes høy på de enkelte. I tillegg møter magasinene meget sterk konkurranse fra internet. Hvorfor kjøpe et blad til 80-90,- når man finner en test/howto på internet?

Kanskje burde også lyd og bilde og dvd & hjemmekino etablere seg på nettet og prøve å få i orden en slags abonnementsordning derfra (vet det kan være vanskelig, men...). Muligens klarer de seg med annonseintekter slik som hardware-sidene på nett gjør? Det er tross alt billigere å drifte noen servere enn å trykke palle på palle med papir?

DrE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du verden så digg det er å forlate PC-skjermen for en stund.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du verden så digg det er å forlate PC-skjermen for en stund.
    Det er klart. Det er lettere å dra med seg et blad på dass enn et bigtower med 19" skjerm. :lol:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva, har du ikke wlan på dass og en tabletpc der :shock: trodde det var hel :shock: normalt jeg...
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant han den ikke?
    Har du gjemt den? Evt. var den kanskje feil farge ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hva, har du ikke wlan på dass og en tabletpc der :shock: trodde det var hel :shock: normalt jeg...
    Jo, jeg har det, men jeg turde ikke regne med at det var normalt ops:

DrE :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt at det kanskje var de små symbolene for av/på som var uleselige så da er det ikke så lett å vite om den står på eller ikke. På Oberon er det uansett skiftet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Klart jeg har det! Mener du at det er unormalt?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •