Lyd & Bilde vs Fidelity - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    kunne være verd å nevne ... var det ikke akkurat det jeg gjorde da :wink: vel nok om det , nå må jeg fortsette å skrive litt mer på en test, ikke så lett når jeg holder annonsøren i den ene hånden og skriver med den andre, hvem skal operere fjernkontrollen
    Har du alle dine lesere inne på dette forumet da :wink:

Mvh

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen anmeldelere som er "kjøpt og betalt". Det tror jeg ingen behøver å tvile på. Det er faktisk uavhengig blader som krever at de som jobber der også skal være helt uavhengig.

Men hos noen anmeldere savner jeg et mer kritisk øye. Tenker ikke spesielt på Gorm eller Jørn egentlig. Synes dere er flinke og har blitt bedre med litt erfaring. Men det gjelder noen andre skribenter i både DVD&Hjemmekino og Lyd&Bilde, og til en litt midre grad i Fidelity.

Ofte synes jeg at anmelderene toner ned det negative i testene og det finner jeg egenltig ingen god grunn til. Ser det bare som et tegn på at journalistene ikke er dyktige nok..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Er det noen av dere som hadde giddet å bruke tiden deres på å teste dårlig utstyr?
    Nei sikkert ikke, men hva er egentlig definisjonen på dårlig utstyr?

Dårlig utstyr får skjeden noen omtale i det hele tatt.
    Vil det si at alt utstyr som ikke er testet og omtalt i fagbladene er dårlige? Hvordan skal nye produsenter komme seg inn på arenaen, hvis alle tar denne holdningen, og ikke tester det ukjente? det blir nesten som barnet
    som ikke fikk lov til å være i ute i vannet, før det har lært seg å svømme.

Hvordan vet man hvor godt det gode utstyret er, hvis man ikke også tester det såkalte dårlige utstyret, er ikke det også interessant å ha en referanse og noe som viser hvor godt det gode utstyret er.

Hva er poenget med å teste "forskjellig" utstyr, hvis skribenten kun velger det utstyret han selv liker og vet er bra, og derfor egentlig er "innhabil" til å avsi noen dom i utgangspunktet.

Prosent andelen av de forskjellige produsentenes "propaganda" reklamesider i et fagblad, er såpass høy i mange tilfeller, at man kan lure på om man egentlig bare kjøper seg en reklame blekke med masse fine bilder, i stedet for et fagblad.

Et fagblad bør være et blad som man kan få riktig informasjon og få økt sitt kunnskaps nivå om forskjellig utstyr og teknologier, og som gjerne går mer teknisk i dybden også, og åpner opp utstyret og viser oppbygningen og forklarer prinsippene bak de fine ordene de forskjellige produsentene setter på frontpanelene osv. Dette krever selvfølgelig en høyere teknisk og faglig kompetanse blant skribentene enn det Snickers-is mener er opptakskravene for dem i alle fall. :wink:

Det er helt klart mye bra og informativt i blader som Lyd og bilde og fidelity, men for egen del, merker jeg mest hvor godt et blad er , med hvor lang tid jeg bruker med det og hvor mange av sidene jeg leser grundig i gjennom, før det havner på hylla. De beste bladene synes jeg er de man senere leter frem, og bruker til oppslagsverk, når man lurer på noe.

Husker jeg leste i Audio eller mulig det var det danske Hifidelity en gang om noen høytalere de hadde testet, og konklusjonen var slakt fra ende til annen, og at her burde høytaler produsenten gå gjennom å konstruere delefilteret på nytt osv., :shock: det var interessant lesing det.

Hvilken interesse er det å kun kunne lese tester om utstyr som alltid bare gjør det bra, er det virkelig troverdig?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    For de av oss som ser programmet Top Gear er det artig å se når de tester biler og ikke er fornøyd.
    Blir regelrett slakt på tv, men egentlig aldri uberettiget.
    Likevel, de er ikke redde for å trekke fram og fokusere på negative sider ved et testeksemplar.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, festlig program.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt klart festlig, og det bør det være å siden det er et underholdningsprogram i likhet med autofil.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fyren i Autofil gir jo toppkarakter til alt bare det har hjul. Ganske klar parallell til norsk hifijournalistikk, egentlig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel å dra det litt langt. Men jeg vil påstå han tester utifra samme kriteriene som gutta i hifibladene gjør. Altså at de ikke gidder å kaste bort tid på å teste skrot.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å hørt/lest at bladene ikke har lov å ta inn produkter som er dirkekte dårlige. Det kan jo være grunn til at de fleste produkter får relativt gode omtaler.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må de isåfall bli strengere med de produktene som faktisk testes. Normalfordeling!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært bedre hvis bladene hadde testet ALLE produktene som til enhvert tid dukket opp, i alle fall innenfor enkelte kategorier. Da hadde man fått et større spenn i vurderingen - på en annen side så har det blitt med hifi som det har blitt med biler: Det er SVÆRT sjelden det kommer nye produkter på markedet som er direkte dårlige, i alle fall i forhold til prisen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et aspekt til; tror dere virkelig at en leverandør som vet at et produkt de har ikke er allverden vil ha det testet? hender ganske ofte at vi får et nei når vi spør etter et produkt over telefon. de sier det kanskje ikke direkte, men gjerne at det snart kommer et nytt som er mye bedre eller at det er utsolgt.
    uansett, dere er hjertelig velkommen til å sende en pm og spørre om vi kan teste et spesifikt produkt. er flere produkter jeg har testet fordi noen her har spurt. blandt annet cambridge dvd79 og panasonic s97. har også fått forespørsel om å teste Naim dvd-spiller. Dette produktet er derfor booket fra leverandør.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å vite Den nye produktserien til tact burde hvertfall få seg en grundig gjennomgang på testbenken! Electrocompaniet har også flere spennende nyheter rett rundt hjørnet!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Electrocompaniet har også flere spennende nyheter rett rundt hjørnet!
    I second that! Broren til dama jobber i Westcontrol så jeg får litt sladder innimellom.

DrE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan røpe så mye at jeg har bestillt de "værste" produktene til meridian. Morsomt å prøve i allefall et produkt i hvert nummer som er yberkult og litt utenfor lommeboka til folk flest. litt krydder i hverdagen :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å vite Den nye produktserien til tact burde hvertfall få seg en grundig gjennomgang på testbenken! Electrocompaniet har også flere spennende nyheter rett rundt hjørnet!
    skrevet opp bak øret
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    skrevet opp bak øret
    Kjekt med påvirkelige forum-medlemmer i fagpressen :wink:

Støtter forøvrig litt testing av disse ultra-high-end produktene, det må være lov å drømme seg bort litt i hverdagen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2 hvis du komprimerer spørsmålene dine litt, så skal jeg ta meg tid til å svare. Et A4 ark med spørsmål, blandet med egne meninger, er ikke noe jeg gidder (eller har tid til) å kaste meg over. :wink:
    Beklager, ble litt revet med der. ops:

Er det noen av dere som hadde giddet å bruke tiden deres på å teste dårlig utstyr?
    1. Hva er egentlig definisjonen på dårlig utstyr?

2. hvorfor går man ikke mer kritisk til verks når utstyr testes?

3. Hvorfor er det ikke mer artikler om forskjellig lyd og bilde teknologi og teorien bak så man kan lære noe nytt, i et fagblad?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry at jeg slettet innlegget du quotet, men jeg tenkte jeg skulle ta det på PM i stedet. Ser at jeg ikke var rask nok der gitt. ops:

Nå blir det jo litt feil at jeg kommenterer dette i denne tråden siden den ikke omhandler bladet jeg skriver for, men jeg prøver likevel. For øvrig er dette min egen mening, og representerer således ikke bladets. Ta gjerne kontakt med redaktøren og still de samme spørsmålene.

1) Dårlig utstyr var nok ikke noe bra formulering fra min side. Jeg kan kanskje kalle det "utstyr som ikke engasjerer" i stedet. Altså utstyr som av en eller anne grunn er kjedelig å teste, eller som oppleves som direkte dårlig. Vi vet at det ikke er gøy å lese om et urdårlig produkter, så dette havner ikke alltid på trykk. Når et produkt med høye forventninger ikke innfrir, skriver vi selvfølgelig om det.

2) Det er et spørsmål om resurser og hva markedet ønsker. Husk at det tekniske nivået her inne er høyere en hos gjennomsnittsleseren. Eller er ikke dette et spørsmål jeg kan svare på, men redaktøren i hvert enkelt blad kan nåes på e-post.

3) I bladet jeg skriver for er det jo ofte slike artikler. Roffe har jo blant annet skrevet flere gode, og lange, artikler av dette slaget.
    For øvrig er nok nivået du selv ligger på, en del høyere enn for gjennomsnittsnordmannen. Tungt teknisk stoff er jo ikke akkurat ”main stream”, og det norske markedet er veldig lite.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for greie svar Hi-Fil, tror jeg skjønner litt mer av hva du mener nå.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •