Matte på Universitetsnivå :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Det første vi må sjekke er om utrykket har relle eller urelle røtter (Røtter = Xverdiene til uttrykket)
    og nå datt jeg av lasset.... :roll:
    Enig. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første vi må sjekke er om utrykket har relle eller urelle røtter (Røtter = Xverdiene til uttrykket)
    -Røtter er de x-verdier som gjør at uttrykket (stykket) blir null.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :?: :lol: ops:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hetlabisk
    -Røtter er de x-verdier som gjør at uttrykket (stykket) blir null.
    Jeg fikk 5 i matte på grunkurs jeg (siste året jeg hadde matte i skolen), noe sier meg at jeg ikke fortjente den... :roll: ...sukk. HATER likninger.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel jeg tror jeg fikk en karakter i det minste, på videregående!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med matematikk i grunnskolen i Norge er at vi er så sabla redd for å behandle folk forskjellig. Selv om mennesker gjerne har ulike krav og forutsetninger. Dermed blir det en stor skare med folk som ikke greier å følge med i timen fordi det undervises på et alt for høyt nivå og en stor skare med folk som rett og slett kjeder seg og ikke gidder å følge med fordi nivået er alt for lett. I fag som matte kunne en gjerne delt klassen i 2-3 deler alt fra barneskolen og faktisk undervist på det nivået elevene selv ønsket. Å tåle at folk er forskjellige og behandle dem deretter er faktisk ikke det samme som å gi mennesker ulike muligheter - heller det motsatte.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    delt klassen i 2-3 deler alt fra barneskolen og faktisk undervist på det nivået elevene selv ønsket...
    hæ ? det kan du vel ikke mene ? Tenk hvor mange som ikke hadde valgt matte av den grunn,det hadde ikke blitt mange høyskolekandidater igjen da...
    Noen krav må en da kunne stille,norge er et av verdens dårligste når det gjelder matematikk,derfor syns jeg at nivået burde vært høyere, spesielt på videregående for å stå bedre rustet til høyskoler osv

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke kreve at alle skal gjennom samme krav og samme nåløyet. Alle skal ikke bli ingeniører. Å dele klassen inn i flere mindre deler hvor undervisningen foregår på deres eget nivå betyr ikke automatisk at en senker det generelle kravet..

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke kreve at alle skal gjennom samme krav og samme nåløyet. Alle skal ikke bli ingeniører. Å dele klassen inn i flere mindre deler hvor undervisningen foregår på deres eget nivå betyr ikke automatisk at en senker det generelle kravet..
    Pr idag så gjelder kravene for mattematikk til ferdig ungdomsskole, (og første år på videregående) det syns jeg fremdeles det bør være.(minstekrav) men det er nå min mening. Det at undervisningen bør foregå "på deres eget nivå"
    som du sier tror jeg ikke lett lar seg gjennomføre for da hadde nok flere elever havnet på lavere nivå enn hva de egentlig var gode for, og dermed kanskje ødelagt for videre studier (?)
    En ting er nå sikkert vi kan ikke ha noe lavere nivå enn det vi har, for vi er på bunnen og vel så det (Norge) :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange tiår siden undervisningen i matte foregikk nettopp slik - delt etter eget nivå. Vi vet også at matematikkunnskapene blant folk var høyere da enn den er nå.

Personlig tror jeg mange etter endt grunnskole av ulike årsaker sitter igjen med mindre kunnskap enn det som er definert i læreplanen. Når vi så vet dette, er det da noe poeng å øke nivået på læreplanen?

At folk vil ende opp med mindre kunnskap om de fikk målrettet undervisning tror jeg det bare er du som skjønner noe av, Ulven. Målrettet undervisning betyr ikke at en senker nivået på undervisningen, tvert i mot. En viss andel av befolkningen vil nødvendigvis få en undervisning på et høyere nivå enn dagens ordning. Personlig mener jeg dette er helt nødvendig om en ønsker å fortsette dagens velferdssamfunn de neste 50-100 årene. Vi trenger en andel mennesker som behersker realfag bedre enn gjennomsnittet og som kan stå for den verdiskapningen vi trenger når oljen er borte.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viss andel av befolkningen vil nødvendigvis få en undervisning på et høyere nivå enn dagens ordning. Personlig mener jeg dette er helt nødvendig om en ønsker å fortsette dagens velferdssamfunn de neste 50-100 årene. Vi trenger en andel mennesker som behersker realfag bedre enn gjennomsnittet og som kan stå for den verdiskapningen vi trenger når oljen er borte.
    Høres fornuftig ut det du sier der,men det er måten å gjør det på vi er uenige om. Jeg er 100% sikker på at snittet vil falle ved kunne tilby undervisning utfra "deres egne kunnskaper" på et lavt nivå i utdannelsen,og når du da snakker om barneskolen,da er du på tynn is etter min mening.
    Matte på barne og ungdomsskole er IKKE VANSKELIG for noen bare de gidder å jobbe jevnt og trutt.så klarer ALLE det.. Det er ikke alle som skal bli ing. men søren så kjekt å kunne ha muligheten liksom ...Det er så mange jeg har pratet med her på Universitetet hvor jeg går,som sier de er glade for at de ble #kjeftet huden full# av mattelæreren mer enn en gang,og dette fikk de til å ta seg sammen og begynne og jobbe...resultatene kom og jobb var heller ikke vanskelig å få.
    Jeg selv har gått på Teknisk Fagskole før jeg begynnte på Høyskole,og det var et helvete for å si det mildt.
    Hva var grunnen til det ? Jo alt for dårlig grunntrening og ballast til å gjennomføre 5 tunge år med matte på universitetsnivå.Men matte er barnemat i forhold til Fluidmekanikk,Fysikk og feks Termodynamikk, det er så tunge integraler og derivasjoner så det holder. Vet ikke om vi ble noe klokere,men jeg er for en ØKNING i intensiviteten på skolene når det gjelder spes matte + at det må stilles mye strengere krav til lærererene !!!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    ...Fluidmekanikk...Termodynamikk..., det er så tunge integraler og derivasjoner så det holder...
    Hmmm...hadde selv termodynamikk første semester og fluidmekanikk året etter når jeg gikk på Haugen.

Første semester dengang var strykprosenten høyest i data & programmering. Forstå det de som kan.

Hvilket semester går du nå, Ulven?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Første semester dengang var strykprosenten høyest i data & programmering. Forstå det de som kan.
    Fordi alle konsentrerer seg mest om termodynamikk og fluidmekanikk :wink:

Mvh

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skjønner jeg at folk kan sitte her og synes det er "artig" med matematikk. Det er for meg helt ubegripelig! Helt og fullt!! :shock: :shock: :shock:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste artige med matematikk er alt det det kan brukes til.

Sånn som for eksempel:
    "en, to, tre, fire, fem, seks, syv nuller, og et 2-tall foran. Da har jeg 20 millioner på kontoen da!"

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he. Artig du :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    Høres fornuftig ut det du sier der,men det er måten å gjør det på vi er uenige om. Jeg er 100% sikker på at snittet vil falle ved kunne tilby undervisning utfra "deres egne kunnskaper" på et lavt nivå i utdannelsen,og når du da snakker om barneskolen,da er du på tynn is etter min mening.
    Ikke ut fra "egne erfaringer", men egne evner. Er en viss forskjell der. Eller mener du storparten av befolkningen er født uten evner?

Matte på barne og ungdomsskole er IKKE VANSKELIG for noen bare de gidder å jobbe jevnt og trutt.så klarer ALLE det..
    Du har helt rett. Matematikk på grunnskolen er ikke vanskelig for alle. Selv var jeg en av de som sov gjennom timene, pugget aldri noe men endte opp med topp karakterer likevel. Jeg tror faktisk overgangen til matematikk på universitetsnivå (hvor karakterene ikke akkurat kom av seg selv) kunne blitt langt enklere for meg om jeg hadde fått undervisning på et høyere nivå på grunnskolen.

Å ta ut deler av klassen for undervisning etter evner betyr også at en tar vekk en del uromomenter i klassen. Jeg tror alle er enige i at fag som matematikk krever total stillhet og konsentrasjon i en klasse og at fravær av dette ødelegger for undervisningen.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller mener du storparten av befolkningen er født uten evner?
    Jeg tror de fleste av oss ville klart en høyskoleutdannelse, forskjellen tror jeg er at visst Ola bruker 5timer på et problem så bruker Kari kanskje bare 1time på samme problemstillingen,
    visst Ola da gidder så kommer han åsså i mål til slutt.Dette med medfødte evner tror jeg det er svært få av oss som har (?)

Å ta ut deler av klassen for undervisning etter evner betyr også at en tar vekk en del uromomenter i klassen.
    Du har faktisk et poeng der som jeg ikke tenkte på i farten :wink:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Hvilket semester går du nå, Ulven?
    Jeg er på 4 året nå , 3 første på maskin og to siste på Offshore sikkerhet...den høyeste strykprosenten her som jeg har opplevd er vel fysikk ca 80 % :shock:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •