Bruker ikke DVD & Hjemmekino korrekturlesere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg leste litt D&H på senga i går, og jeg må si at jeg som vanlig reagerte litt på språket. Det er ganske mye feil, spesielt kommafeil og "frisør salong"-typen av feil. Settes artiklene i det bladet direkte på trykk uten å ha vært innom en korrekturleser på veien?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det leses korrektur ja, men de feilene du påpeker, er de som er vanskeligst å få rett. det med kommasetting og orddeling er ikke lett. omrent som å oversette og tekste en film :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk aldri sett en orddelingsfeil i en filmtekst.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg har faktisk aldri sett en orddelingsfeil i en filmtekst.
    var vel ikke det jeg tenkte på. men så lenge det er mennesker som skriver og mennesker som leser korrektur, så vil det bli feil. Jeg for min del henger meg ikke så veldig mye opp i det.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fidelity sliter også med dette. Det koster nemlig ganske mye å få skikkelig korrektur på et blad...dermed blir det litt tilfeldig hva som blir luket bort og hva som kommer på trykk.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være så dyrt? Det tar da ikke mer enn 10-15 min å lese korrektur på en artikkel på to sider. Og Jørn, jeg visste den ville komme! :wink: Selvsagt må det bli feil, uansett hva man driver med. Legene begraver sine, dommere sperrer inne sine, du får dine på trykk, og jeg får mine på skjermen. Men jeg syns det er for høy feilfrekvens i bladet. Det gjelder sikkert andre blader også, men det er tilfeldigvis D&H jeg syns er interessant nok til å abonnere på. Og jeg sier ikke at dere er dårlige, det er bare det at korrekturlesing bør gjøres av "proffer" eller iallfall "halvproffer", siden språk er så vanskelig som det er. Husk på at for eksempel alle bokforlag har et eget lag med "språkvaskere" som går igjennom alt før det utgis. Flere av de mest kjente forfatterne våre er ikke spesielt flink til å skrive riktig norsk i utgangspunktet, har jeg hørt fra "sikre kilder", uten å nevne navn.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i dvd&hjemmekino er det ikke proffe korrekturlesere for å si det sånn. vi leser litt korrektur for hverandre. Sikkert et område man kan bli bedre på, hvis bladet er villig til å ta den utgiften.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Såkalt kompiskorrektur, ja. :wink: Men jeg lurer fortsatt på om det kan være en så voldsom utgift. Jeg vil tro at en proff/halvproff er i stand til å lese fire tosiders artikler i timen, minst. Så det kan umulig være så mange arbeidstimer som ville gå med. Men på den andre siden vet jeg jo selvsagt ingenting om profittmarginen for bladet.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg også har reagert på en del opplagte slurvefeil ja - det er sjelden man ikke forstår meningen med en setning, men det er litt irriterende - selv om det egentlig ikke betyr så fryktelig mye. Men det kan jo bidra til å skape et dårlig inntrykk av bladet, dersom det ikke blir noe bedre.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette var da og noe å henge seg opp i da... bryr meg ikke en døyt, med mindre noen med dysleksi har skrevet sånn at man ikke skjønner halvparten
    (håper ingen dysletikere føler seg tråkket på, det er ikke meningen).

Newcomer ZoraX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jfinneru: Sei til kompiskorrektur-folka at dei må lese artiklane BAKLENGS... Då er ikkje samanhengen der, og då finn du lettare feil...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller ta en tur innom sprakrad.no og friske opp særlig kommareglene fra skolen.

eXa, det virker mer seriøst med riktig språk enn med masse feil.

Et tips som kan redusere feilfrekvensen i hvert nummer med ganske mye: På norsk heter det "en design - designen". "Et design-designet" er svensk. Siden ordet design brukes veldig mye (litt for mye - innimellom kunne rett og slett utseende eller stil vært brukt istedenfor), er det en feil som gjentar seg om og om igjen.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært enig i det som Mastiff og a|ex skriver her.
    Problemet er som nevnt ikke at man har problemer med å forstå innholdet i teksten. Men dårlig språk i et kommersielt magasin er fryktelig irriterende for oss flisespikkere, og gjør at man gjerne oppfatter bladet som uprofft.
    Og jeg håper at denne kritikken blir mottatt som nyttig innspill i forbindelse med forbedringspotensiale - heller enn forsøk på skittkasting. Slik er det i alle fall ment fra min side.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis det skal mottas i det hele tatt, er jo dette feil fora. Skriv en e-post til redaktøren i stedet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest DVD & Hjemmekino, men jeg synes det gir et dårlig og useriøst/halvgjort inntrykk når relativt enkle ting som orddeling osv stadig dukker opp.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, det er absolutt rom for forbedring. DVD & Hjemmekino kan vel trøste seg med at de ikke er de eneste som sliter med dette problemet, og de er sannsynligvis ikke verst i klassen heller :wink:

HiFil: Dette fora må jo egne seg glimrende til litt kontruktiv kritikk, da nesten alle de faste spaltistene er aktive brukere av AVforum og kan videreformidle dette til rette vedkommende (eller seg selv) på en måte som blir lagt større vekt på enn en vilkårlig mail fra en ukjent person til redaktøren

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er der du tar feil. Det er tilbakemeldinger fra leserne (kunden), redaktøren ta tak i. At skribenter syter over at det ikke er profesjonelle korrekturlesere, tror jeg han gir f... i.
    Har du virkelig ønske om å gi konstruktive tilbakemeldinger, så gjør du det i en e-post til rette vedkommende. Ikke på et åpent forum!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synes DVD & Hjemmekino er et fint og interessant blad å lese, har selv snev av ordblindhet, og legger derfor sjelden merke til feilstavinger og gale komma plasseringer ol.

Så lenge det som står om produkter av tekniske data og typebetegnelser ol. stemmer, samt at man forstår hva som menes med det som skrives, synes jeg det er det viktigste.

Hvis resultatet av den rød rette penn mentaliteten, som enkelte med veldig høye krav til rettskrivning har, fører til at mange faglig dyktige skribenter med ikke så gode rettskrivnings egenskaper vil kvier seg for å skrive noe som helst, med fare for å bli sablet ned for skrivefeil, da tror jeg det vil være et større tap for den intellektuelle verden enn at noen "nye" ord ser dagens lys og setninger blir litt feil sammensatt.

Et fagblad bør selvfølgelig ha en viss korrektur lesning før den kommer på trykk, men er redd for at ikke korrektur leseren er like faglig interessert og bestandig skjønner sammenhengende og hva skribentene skriver om, og derfor retter de eventuelle feilene så ikke artikkelen blir så faglig riktig som resultat.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En korrekturleser trenger ingen faglig innsikt for å kunne rette opp i en tekst.
    Grammatikk har et sett regler med noen standardavvik som skal følges.
    Det forandre ikke den tekniske meningen å skrive riktig og grammatisk korrekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •