"Fugleinfluensa" - kommer alle til å dø?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Fugleinfluensa" - kommer alle til å dø?

Leste i VG at en norsk lege anbefalte alle å hamstre opp medisiner til denne "fugleinfluensa" som det har stått så mye om i det siste. Han har kjøpt medisiner til seg og hele familien sin allerede.

De skriver at i verste fall kan 1 mill. nordmenn dø om den sprer seg. Og i følge pressen virker jo det som sannsynlig.

Fugleinfluensa [link]

Hva synes dere om dette? Tror dere naturen har fått nok, og at vi står overfor en "naturlig opprensking"?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det er lurt å kjøpe aksjer i Roche :?

Nei, jeg vet sannlig ikke jeg. Men det er vel ikke noe bevis på at dette har skjedd enda. Den må i såfall mutere, slik den er nå så smittes man kun i fra fjørfe (rå/levende) og ikke fra mennesker som er smittet.

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik skremselspropaganda som Amerikanerne har benyttet i aartier. Jeg synes det er leit at man "oppfordrer til hysteri" paa den maaten. Man bruker den tiden man har, og hvis det blir noe krise, saa kommer vi sikkert til aa faa hoere om det tidsnok. Jeg har i alle fall ikke tenkt til aa bekymre meg. Har snart vaert i alle verdens avkroker (overdrivelse) og det eneste jeg har paadratt meg er fotsopp (ekkelt), paa forige tur til Nigeria, men det er jeg kvitt naa...

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med akto.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med akto, men sånn generelt tror jeg det er viktig at vi ikke blir for naive ovenfor staten, og statshospitalet.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi skal alle dø... :roll: Jeg for min del skal dø av overdreven livsnytelse, og ikke av en fuglesykdom! Jeg er da ingen fugel... Eller hvordan det nå enn staves...

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *hikk*

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    *hikk*
    ....og om et par timer så dør du av noe annet om ikke annet så føles det sikkert slikt :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten, saa har denne kvitreforkjoelelsen opphav i Asia. Man sier jo om asiatere, at det eneste paa 4 ben de ikke spiser, er bord og stoler. Saa at de drar paa seg et mutert virus, er vel ikke noen bombe...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man sier jo om asiatere, at det eneste paa 4 ben de ikke spiser, er bord og stoler.
    hahaha det har ikke jeg hørt før!

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det blir som i 28 dager senere! At alt er tomt og vi går rundt som blodtørstige zombier! Haha...skulle likt å se oss på forumet hakke løs på hverandre med fjernkontrollenen våre! lol lol lol

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haaper ikke det er noen evt. asiatere som ble fornermet naa da, for det ordspillet blir for det meste brukt om Kinesere. Og det var den Norske fiskeriutsendingen som sa dette til sas-magasinet du finner ombord paa sas flyene.
    Dog godt sagt :P

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spøk til side, scenarioet om dette skulle skje er temmelig vilt! Det er ikke nok vaksine til alle, og bare politikere, politi, brann, leger, regjerning, kongen osv ville fått vaskine. Ellers hadde infrastrukturen kollapset. Dvs, vi er ikke viktige nok. Ca. 1 millioner nordmenn ville dø. Det er jo en 1/4 del av Norge det! Nye svartedauen! Det ER en litt skremmende tanke. Vi lever i en tid der kloning er fullt mulig og hvor det skjer i det skjulte. Terrorister sitter sikkert as we speak foran laberatoriene sine og utvikler farlig virus til bruk i terrorisme! Jeg er sikker på at en gang vil menneskenes tukling med naturen (les, kloning, genmodifisering osv) føre til dets undergang.

Er kan jo også se på vintrene nå og for 20 år siden. Jeg er snart 26 år, og i min barndom husker jeg tonnevis med snø! Det var nesten aldri under 1 meter med snø, og jeg koste meg verre. Nå er det jo nesten ikke snø, og når den først kommer, blir det borte fort. Vintrene blir mildere og mildere. Vi mennesker er i ferd med å ødelegge denne planeten. At vi ikke skjønner det (verdens politikere) er for meg helt utrolig!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart pressen elsker slike problemstillinger trådstarter tar utgangspunkt i. Sannheten pleier som regel være midt mellom ytterpunktene av naivitet og krisemaksimering.

Og som [likerHIFI] er inne på er vi nordmenn generelt sett for naive og man bør ta ansvar selv.

Nå er jo utgangspunktet at dette "kvitreviruset" mutere, og dersom det skjer får vi nok beskjed. Ingen grunn til panikk.

At man er lege er ikke ensbetydende at man har "normalt gangsyn". Legen i VGs artikkel burde latt være å stille opp før problemstillingen er reell. Men leger kan vel være PR-kåte de også...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvor mange som kjøper vaksinen etter det oppslaget?? Det er nok sikkert endel. Vaksinen er receptbelagt, så kanskje han har privat praksis...

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers vet jo alle hvordan legemiddelindustrien "smoerer" leger. Han staar nok hoeyt i kurs hos de som blander disse ingrediensene tipper jeg...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SARS var vel en mye mer reel fare enn dette, og vi så jo hvor mye vi merket til det.....
    (Og jeg og Zyon er vel omtrent i samme form akkurat nå...
    Hva gjør jeg egentlig oppe på denne siden av middag??) :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Terrorister sitter sikkert as we speak foran laberatoriene sine og utvikler farlig virus til bruk i terrorisme!
    Vel, USA har hatt over ett år på seg på å grave fram bevis for dette i Irak uten å finne noe. Selv om det sikkert høres dumt ut så bør en faktisk ta krigspropaganda fra land i krig med en klype salt..

Jeg er sikker på at en gang vil menneskenes tukling med naturen (les, kloning, genmodifisering osv) føre til dets undergang.
    Menneskene har holdt på med genmodifisering av dyr i mange årtusener. Temming av villdyr, samt selektering av spesielle individer for å dyrke fram nye egenskaper er ikke akkurat noe nytt fenomen. Hittil har ikke dette medført noen store problemer - bortsett fra noen dumme sauer som blir tatt av rovdyr i den norske naturen

Er kan jo også se på vintrene nå og for 20 år siden. Jeg er snart 26 år, og i min barndom husker jeg tonnevis med snø! Det var nesten aldri under 1 meter med snø, og jeg koste meg verre. Nå er det jo nesten ikke snø, og når den først kommer, blir det borte fort. Vintrene blir mildere og mildere.
    Vitenskapsmenn har faktisk prøvd å bevise menneskenes påvirkning av det globale klimaet i en årrekke - foreløpig uten suksess. Bare fordi klimaet uten for stua blir anerledes behøver det ikke bety at noe er galt. At isen på sydpolen faktisk vokser kombinert med at temperaturen synker er det heller ikke så mange som har fått med seg.

Vi mennesker er i ferd med å ødelegge denne planeten. At vi ikke skjønner det (verdens politikere) er for meg helt utrolig!
    Så så. Det jobbes faktisk en rekke mennesker verden over med å rette opp en del foruresningsproblemer samt å få til en mer bærekraftig utvikling.

Som forøvrig skriver dette innlegget med influensaliknende symtomer - uten at det bekymrer så nevneverdig

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av problemene med klimaforskningen er at man ikke klarer å skille epler og pærer (Eller menneskeskap og naturlig klimaendring om du vil). Man mener å kunne bevise at noe av klimaendringene er menneskeskapt, men også disse teoriene er kontroversielle hos ulike klimaforskere. Noe av problemet her er tilgangen av data, hvor mange år har man tilgjengelige nøyaktige data for klimautviklingen? Hvor mange år har man ca data? Svaret på første spm er vel ca 100 og andre 10k (gjennom analyse av isbreer ol.) Og hvor gammel er jorden? 4.5 milliarder... Uansett så har noen av disse klimarapportene kun sett på de siste 100 årene og endringen av klimaet innenfor dette århundret.. Det blir noe tynt å uttale seg på disse premissene. Selvfølgelig så burde man handle etter forsiktighetsprinsippet, og jeg er veldig for forskning i fornybare kilder samt renseteknikker. Men foreløpig så mister jeg ikke nattesøvnen over en mild vinter. Hvis man husker tilbake kun 2år (2003) så hadde vi en meget kald vinter og høye strømpriser grunnet lav vannstand (lite regn).

Dette ble ot sry, men det er spennende :wink:

Back on track, lurer på om dette legemiddelet også virker på vanlig influensa.. Mente jeg dro kensel av det navnet i forbindelse med en legeuttalese på radio i sted...

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •