Den onde tollguden !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den onde tollguden !

Hei.

Vurderer for tiden å anskaffe meg stax elektrostatiske hodetelefoner, og prisene i norge er ekstremt mye stivere enn en japansk webshop jeg har funnet.

Så bestilte en smart venn et par stax derfra, de kom på 1650kr uten toll, moms eller ondskap, og disse ble på ingen måte stoppet i tollen.

Min undring er som følger. Hvis jeg lar det stå til og kjøper et par som koster 4600 kr, er det mer sansynlig at de blir stoppet? Noen som vet noe om hvordan dette faktisk fungerer? Hadde vært flott med innspill eller synspunkter.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om de blir stoppet i tollen er vel ren lotto
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. det er sånn passe oppløftende, men ikke veldig. hehe. hva hvis de tblir sendt med slikt dorky bud... mindre sjanse da ..? mer ?

nokon som vet ?

kan vel forsåvidt være en spennende post å få mer info på, fordi jeg antar det er ganske mye av hifiting som er voldsomt mye billigere i utlandet...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at man burde betale den mva'en, noe annet er å snylte. Hvis den koster 4600NOK så havner hele herligheten på 5750,- Litt over 1k i mva, men det er vel fortsatt endel billigere enn i Norge.

Mvh

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mva må en vel betale uansett? Er vel tollen som er litt lotto (på det som er tollpliktig vel og merke), som Jørn sa.

Elektriske artikler som cd-spillere og forsterkere må man ikke betale toll, kun mva. Om hodetelefoner faller inn under denne kategorien er jeg ikke sikker på. Vet ikke om man må betale toll på høyttalere.

Correct me if I'm wrong!

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vargtass
    hmm.. det er sånn passe oppløftende, men ikke veldig. hehe. hva hvis de tblir sendt med slikt dorky bud... mindre sjanse da ..? mer ?

nokon som vet ?

kan vel forsåvidt være en spennende post å få mer info på, fordi jeg antar det er ganske mye av hifiting som er voldsomt mye billigere i utlandet...
    Kurérfirmaer har en større tendens til å tro på hva som er oppgitt av verdi og innhold enn Posten, men det er ingen garanti for at den går gjennom uten mva. Hvis fraktør ikke tror på verdien (eller Tollen plukker den ut som tilfeldig sjekkobjekt, noe de gjør av og til) kan det fort bli mer hassle enn det er verdt.
    Hvilken modell er det snakk om?
    Sist jeg sjekket priser var i hvert fall ikke pris i England, Frankrike eller USA lavere enn Lyric (at jeg i tillegg fikk svært hyggelig pris gjorde jo saken klar).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på gambling kommer til å gå i din favør....

Jeg bestilte en film fra play.com som kostet 250 kroner...da måtte jeg betale 150 i toll for den...det var ganske surt....minstebeløpet er 200 kroner.Alt under det er tollfritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det gjorde du ikke...

Du betalte 150 kroner for mva/moms of fortollingsgebyret til posten.

Mva/moms er idag 25% og er bare nok en måte staten stjeler av lønna di... (tenk slik på det - du betaler kanskje 35% av lønna di i skatt... så må du i TILLEGG betale 25% av alt du kjøper i "forbruksskatt" til staten... da er vi oppe i 60% skatt... I tillegg skal staten ha % av det alle firma rundt omkring tjener... er det noe rart at det koster penger å driver Norge? ;))

Det er ikke toll på slikt... når det er sagt hadde det gjort meg lite på betale den momsen på ting jeg bestiller... men at posten krever inn et såpass høyt gebyr er ille... (særlig siden gebyret er det samme om man gjør fortollingsjobben selv).

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Mva/moms er idag 25% og er bare nok en måte staten stjeler av lønna di... (tenk slik på det - du betaler kanskje 35% av lønna di i skatt... så må du i TILLEGG betale 25% av alt du kjøper i "forbruksskatt" til staten... da er vi oppe i 60% skatt... I tillegg skal staten ha % av det alle firma rundt omkring tjener... er det noe rart at det koster penger å driver Norge? )
    Ja, og når du også må betale skolegang, sykehus, graviditets permisjon osv osv osv osv..... er nok dette JÆVLA surt for deg.......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg bestiller Band of brothers for 21.99 pund fra cd-wow. Hvor mye blir fortollingen? ops:

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    21.99*11,9283*1.25+70=399,50kr

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortollingen blir ikke 399,50, det er vel totalen som blir det?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir pakker som er på 21.99pund vanligvis stoppet eller er det en liten sjanse for at den kommer gjennom :wink: ?

399 er etter at den er fortollet...

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Band of brothers koster kr.249,99 på cd-wow.fm. (sone 2-4, med norsk subtekst)
    Sone 1 koster det dobbelte. Alt inklusiv frakt, som på play.com. Men så var det sølvlappen på wow, da! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel prøve å bestille denne saken fra cd-wow. Håper den ikke blir stoppet :lol: krysser fingrene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •