Fuktighet i hjørner på hus...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fuktighet i hjørner på hus...

Jeg og min samboer har kjøpt og pusset opp en borettslagsleilighet. Den er bygd i 1976. Da vi kjøpte var det ikke så kaldt ute. Nå har det vært en del minusgrader i det siste + at det har kommet itt snø. Oppdaget først litt fuktighet i et hjørne på soverommet ut mot ute. Så på hjørne ved soverommet til guttungen. Det er også litt fuktighet i hjørnet mot andre siden. Vi har lagt teppe på soverommet, og når jeg løfter på det litt, så kjenner jeg at det er litt vått der. Virker som det ikke er helt tett i hjørnet nederst der veggene møtes. Kanskje ikke så rart siden det er i fra 1976? Våtromstaksten indikerte ikke unormal fuktighet på kjøkken eller bad, men står ikke noe om han målte i hjørner og slikt. Uansett målte jo han på sensommeren. Jeg har også sett noen små mørke flekker i hjørnet. Disse flekkene har jeg tørket bort med en gang jeg har sett de.Mistenker at det kan være pga. fuktigheten. Tror dette problemet forsvinner når det blir vår igjen, men det er vel ikke helt bra at det blir fukt nede hjørner slikt? Kan spre seg med sopp etterhvert? Det er ikke fuktighet oppover veggen. Altå kun 5 cm til hver side opp og til venstre/høyre i hjørner ut mot "gata".

Leiligheten ligger omtrent på bakkenivå og altså ikke i kjeller. Er dette noe jeg bør fikse eller hva tror dere? Noen som har greie på slikt her? Hvis det ikke blir mer fukt og det ikke sprer seg (jeg setter på en liten 2000W ovn for å få inn litt varme på de rommene da det ikke er varmekabler der.) Noen synspunkter? Tidl. eier har skrevet eierskifteforsikring og svarte nei på spm. om "Kjenner du til fuktmerker, råte eller sopp." Hvis det ikke blir verre gidder jeg ikke lage noe sak av dette. Kan også være at dreneringen er gammel. Jeg så foresten ingen svarte flekker eller slikt på visning da det var varmt ute til å være oktober.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å være noe videre ekspert, tipper jeg dette er noe du burde få utbedret ASAP! Fare for mugg, sopp etc er ganske stor ved fuktskader.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om dette er noe jeg kan klage på siden den dama som bodde her før (15 år) skrev at hun ikke kjente til fuktmerker, råte, eller sopp på egenerklæringsskjemaet. I og med at visning skjedde på en årstid da det ikke var kaldt eller spesielt fuktig ute, og at jeg mener hun burde visst om dette hvis hun har bodd der 15 år. Spørsmålet er om du kan forvente at folk kjenner i hjørner for å sjekke for fukt osv. Kanskje de ikke har tenkt tanken på å sjekke det, og da kan man jo skrive nei på at man ikke kjente til at det var fukt, fuktermerker eller råte....

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor for tiden i en lelighet som er full av slike hjørnet-er-vått-problemer.
    Jepp, soppen kommer, det kan du ta deg i ræ##n på.
    Pri.1 i første omgang er å la stedet være godt med luft rundt.
    Hadde sengen i det hjørnet først, men trengte å dra den 10-15 cm ut fra veggene. Bare dette hjalp litt på da fuktigheten i rommet lettere "fordampet". Hva som skjer inni veggen vet jeg ikke.
    Fjern hele eller deler av teppet. I denne fasen er det med på å forverre situasjonen.

Du skriver ikke om dette er i grunnmursområdet eller om det er trekledning, men uansett må veggene strippes innvendig, det må legges inn plast og "fuktlås".
    Hvis du har dette i 4 hjørner fordelt på 4 rom blir jo prisen ganske så trist ja.

Hvis dette eierskiftet har foregått nå siste året og det er så pass som du beskriver MÅ forrige eier har merket noe. Det tar ikke lange tiden med slik fukt på vår og høst før man etter hvert kjenner mugglukt hvis man ikke stadig er og vakser bort soppvekst (en fase jeg er i for tiden).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tor R: Det er helt nede i betongen på en måte. Det er gipsplater over alt i leiligheten. Regner med at det ikke blir verre i og med at hu dama hadde bodd der i 15 år, så da burde det jo nesten ha blitt verre de siste 5 åra i hvertfall?! Kan ikke plutselig bli verre fordi at vi har flytta inn! Har sett at det er noe plast bak gipsen der i hjørnet da jeg løfta på teppet. Det er betong under tepper tror jeg. Det er bare stendere med gips uttapå der igjen. Det er totalt 5 hjørner hvor dette er et problem. Har ikke råd til å gjøre noe med det, men setter på en vifte for å "tørke" ut fuktigheten...dritt med gamle leiligheter...vet ikke om jeg orker sak på dette heller. Tipper forsikringsselskapet som hun har eierskifteforsikring i ikke gir seg med det første...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det faktisk er et problem med fuktdannelse i leiligheten din (og det ikke skyldes ekstremt regnvær el.) så vil jeg tro at med en slik vifte for å "tørke ut" fuktigheten så vil du risikere raskere soppdannelse fordi soppen trives godt i høyere temperaturer.

Med mindre det har vært ekstremt regnvær de siste månedene og dreneringssystemet ikke har greid å ta unna alt vannet, så vil jeg tro tidligere eier ville visst om disse problemene under salget. Fuktproblemer oppstår ikke plutselig.

I ekstreme tilfeller risikerer en kroniske luftveisproblemer ved å bo i fuktige hus - noe et visst idrettsbygg her i Trondheim er et godt eksempel på (men det er da også i ekstreme tilfeller).

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbaska kjedelig!
    Er det noen lufteluker i rommet? Kanskje dere bruker huset på en annen måte? Ventilasjon er viktig!
    Takrenne som legger vann inn på vegg når det regner?
    Men det er jo mistenkelig at forrige eier ikke har hatt problemet. Jeg bodde i et ytong-hus en gang. Her fikk jeg et liknende problem nede i hjørner mot gulv i et soverom. Fikk beskjed av fagkyndig om å sette inn ventilasjonskanaler i rommet. Det hjalp faktisk.
    Som andre her skriver er fukt ikke noe å spøke med! Allergier etc! Grøss!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner du ikke vil starten en kamp av en sak i dette tilfelle.
    Hvis forsikringsselskapene blir vanskelige blir ting ofte dyrt og langdrøyt.
    Med rekordnebøren vi har hatt de siste månedene er jo det et kort i hånden til motparten også.

Likevel skader det ikke å melde problemet inn og forhøre seg. Kanskje man kommer fram til en 50/50 løsning med tanke på fordeling av utgifter til utbedring.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE: ProtoType

Det at du er bekymret er naturlig. Det at du kvier deg med å ta opp dette problemet med tidligere eier (via forsikringsselskap) er naturlig. Men:

Du vil angre mye dersom du ikke tar aksjon nå.

1. Kontakt lokal takstmann og få en faglig vurdering av fuktskadene. Vedkommende vil kunne vurdere om fuktskadene er gamle og om tidligere eier snakker usant vedrørende skadene. Husk at forsikringsselskapet der tidligere eier har tegnet eierskifteforsikring også stiller krav til tidligere eier. F. eks. skal opplysninger gitt på egenmeldingsskjema være korrekte. Har tidligere eier oppgitt uriktige opplysninger, så...

2. Be lokal takstmann utarbeide en rapport med bilder og gi deg råd om den videre prosessen. Ta utgangspunkt i villkårene i eierskifteforsikringen, prospektet megler utarbeidet og underliggende salgsdokumentasjon.

3. Kontakt eventuelt ditt nærmeste kontor hos Forbrukerrådet. De kjenner til en menge slike saker, og kan gi deg råd når det gjelder det forsikringsselskapet som tidligere eier har tegnet forsikring hos.

4. Basert på de råd du får: Forfølg saken.

Det kan jo være saken løser seg. Ikke tenk på probelmer, men vær løsningsorientert.

Synes å huske at du ble pappa for ikke så altfor lenge siden, så et trygt innemiljø synes jeg du skal tenke på.

Lykke til, og husk at om noen uker vil du være glad du tok tak i denne saken, og ikke satt og kviet deg...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fuktig gips er visstnok yngleplass av dimensjoner for sopp og råte, så det bør gjøres noe med så fort som mulig!
    Ville så absolutt prøvd å ta det på eierskifteforsikring, men har hørt om noen slike hvor de ikke utbetaler noe før de blir stevnet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •