Jobbsøknader....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jobbsøknader....

Er snart ferdig med skolegangen. Driver nå å søker jobber...Noen gode tips til søknadsprosessen? Det er vel endel erfarne folk her.

F. eks hva svarer man på :

- Nevn ett tema som opptar deg. (Hjemmekino-----> nerd??)
    - Hva er du mest stolt av.. (øøøh.... )
    - Gi eksempel på en spennende og lærerik utfording du har måttet takle.(hmmm....?)

Dette er spm som ofte gjentar seg i søknadskjemaer :roll:

Andre tips til lenker ol mottas med takk 8)

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino = "Elektronikk innen audio/visuelle komponenter". Høres mer fagrettet ut. :wink:

Det gjelder å fristille seg litt på de "sosiale" postene på slike skjema. Vær ærlig når det gjelder f.eks. ting du er stolt av, og ikke tenk for mye på hva du skriver der.

Du kommer på et eventuelt intervju hovedsaklig pga. dine attester og karakterer.

Det er i intervjusituasjonen din nye arbeidsgiver skal bli kjent med din personlighet, og ikke gjenneom søknadsskjemaet.

Eneste unntaket må vel være dersom firmaet du søker jobb hos ynder å fremstille seg som trendy med høy profilering på unge mennesker og der alle smiler hele tiden og klatrer opp fjellvegger i alle annonsene. :lol: Da ville jeg tilpasset "svada"-feltene til den profilen selskapet forsøker å skape utad. Og husk jeg sa "tilpasse", ikke lyve.

Lykke til, og det beste i en intervjusituasjon er alltid å bruke eksempler på ting du har løst i livet når de spør om ulike ting. Du gjør det lettere for den som intervjuer, tiden går og intervjueren slipper å høre standardformuleringer/-svar som alle andre lirer av seg.

Har selv sittet som intervjuer, og har blitt intervjuet, så noen triks har man lært i en intervjusituasjon. For eksempel:

De som intervjuer kan ha intervjuet mange før deg, og du må forsøke å se når øynene deres blir trøtte, eller armene går i kors, eller de beveger seg mye på stolen, eller famler mye med kulepennen og papirene. Da runder du av svaret og stiller et passende spørsmål tilbake slik at de"våkner". Du drar dermed intervjueren "back on track".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt svar.

Det er ikke alltid greit å svare fornuftig på alle svarene som blir stilt. Jeg har (som trening etter bachelor graden) utført psykologiske tester, hvor man skal få frem en profil + en form for intelligenstest. Hørte da at dette var veldig vanlig. Synes det er litt rart at det benyttes. I allefall den jeg tok ( som skulle være profesjonell) så kunne man fort skjønne hvordan den var lagt opp. Slik at en dreven fyr vil med engang kunne manipulere slike tester (kanskje sett bort i fra intelligenstesten som inneholdt mye matematikk/leseferdigheter). Man ble hele tiden målt opp i mot en benchmark som var normalfordelt. (eks du hadde høyere score enn 90% av referansen)

Er det mange som har blitt utsatt for slike tester?

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange former for slike tester. Er overrasket over at man klarer å finne et mønster. De testene jeg har vært borti har ikke vært av den enkle sorten. Ofte er de gjennomført på begrenset tid og de har ofte spørsmål av typen:

Hva passer best på deg:
    a) Jeg jobber bra i team
    b) Jeg er flink til å jobbe selvstendig

Hva passer best på deg:
    a) Jeg blir ofte sint
    b) Jeg blir ofte lei meg

Jeg finner ihvertfall ikke noe mønster i slikt. Slike tester blir (heldigvis) gjerne fulgt opp av en samtale med en psykolog som tolker denne profilen og som gjennom samtalen kompletterer og justerer profilen der testen svikter.

Men tester gjennomføres gjerne når man kommer til intervju, og det er slett ikke alle som bruker slike tester. Det første hinderet er å komme gjennom silingen av søknader slik at man blir innkalt til intervju. Jeg har nettopp deltatt i en ansettelsesprosess i eget firma, og foruten karakterutskrifter og erfaring, så teller faktisk søknaden en del. Det er det første arket i søknaden og gir et førsteinntrykk.

Et par viktige ting her er:
    * Den bør ikke virke masseprodusert. Fortell om hvorfor du ønsker akkurat DENNE jobben. For de som ansetter har lyst til å beholde gode medarbeidere lengst mulig, og da må man gi inntrykk av at det er dette man vil, ikke at det bare er en jobb man tar mens man venter på det rette.
    * Fortell kort om deg selv og erfaringene dine for å matche kravene som er listet i jobbutlysningen. Som nyutdannet kan man trekke frem evne og lyst til å lære og kanskje vise til skoleprosjekter og lignende som kan ha litt relevans.
    * Ikke skryt for mye. Det er bedre å skrive: "Jeg har drevet med xxx de siste årene, noe som gir meg et godt utgangspunkt for yyy" heller enn å skrive "Jeg har jobbet med xxx og yyy og mener jeg med dette er perfekt for dere". Man bør altså ikke gi inntrykk av overmot, men vise at man forstår at jobben byr på utfordringer som man sannsynligvis ikke har møtt før.

CVen er også viktig for å dokumentere erfaring. Er søknaden og CVen gode, er det ikke sikkert karakterutskriften teller voldsomt mye (annet enn for å sile ut dem med direkte dårlige karakterer).

Lykke til i søknadsprosessen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Roffe..

Ja testene er som vel tidbegrenset, slik at det kan være vanskelig å skjønne hva de egentlig er ute etter.. Men første spm stilt på en rekke ulike måter kan kanskje vise om du er flink til å samarbeide eller om man er egenrådig. Det var bare ett inntrykk jeg fikk når vi fikk en gjennomgang av det hele etterpå. (Noe man ikke får på intervjurunder)

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ja testene er som vel tidbegrenset, slik at det kan være vanskelig å skjønne hva de egentlig er ute etter.. Men første spm stilt på en rekke ulike måter kan kanskje vise om du er flink til å samarbeide eller om man er egenrådig. Det var bare ett inntrykk jeg fikk når vi fikk en gjennomgang av det hele etterpå. (Noe man ikke får på intervjurunder)
    Ja, men det du kaller egenrådig kan like gjerne referere til å kunne ta ansvar og jobbe selvstendig. Og noen jobber, spesielt stillinger som krever lederansvar krever mer av selvstendighet. Da kan er veien kort fra samarbeidsevne til avhengighet av andre for å gjøre jobben...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, selvfølgelig..

Men det er sikkert derfor man får servert en hel årsdose med spørsmål med marginale forskjeller for å skille på typene...

Mvh

Edit: Fant en lenke som virker fornuftig i tilfelle andre har lyst til å lese om dette

http://www.bi.no/templates/artikkel____13967.aspx

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er faktisk i samme situasjon som deg. Akkurat ferdig med utdannelse, og i ferd med å søke jobb..

Enten må jeg være meget dyktig ellers så er det ingen andre som søkte på den jobben jeg søkte på.. Har sendt ut en skikkelig søknad, og nå har jeg fått innkallelse til jobbintervju allerede i morgen.. Møte med daglig leder og distriktssjefen for konsernet.

Er det noen tips dere har å komme med før jeg skal møte til 'henrettelsen'?
    Løper rundt med store sommerfugler i magen akkurat nå..

For blir det jobb på meg, kommer jeg i løpet av kort tid til å være huseier og gode greier. Mange ting som kommer til å falle på plass dersom jeg kommer gjennom nåløyet.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fasit på jobb-søker-intervju-fasen.

F.eks. en kamerat av meg fikk jobb rett etter utdannelsen fordi han...
    var den eneste som IKKE møtte opp på intervjuet med dress
    Var selv innom en slik personlighet-test da jeg var jobbsøker rett fra skolebenken. Dårlig oversatt engelsk sak som var tydelig rettet mot det engelske samfunnet. Fikk tilbud om jobben (teknisk sjæf, elektro), men takket nei da jeg allerede var blitt ansatt et annet sted. Etterpå spurte daglig leder om jeg ville evaluere profilen av meg selv, og den har jeg hatt mang en god latter av. Kanskje en av grunnene til dårlig profil var siste spørsmål og svar:

SPM: Har du noe du ønsker å legge til i forhold til spørsmålene?
    Svar: Svaralternativene var for bombastisk i utforming og gjenspeiler lite hvordan jeg oppfatter problemløsning i reelt liv.

Men lykke til på intervjuene uansett...

Vet ikke hvordan det er å få seg jobb som nyutdannet nå, men da jeg slapp ut av skolen for mange år siden var det slitsomt. Over 100 jobbsøknader og en titalls intervjuer før jeg fikk napp (men tilslutt fikk jeg 5 tilbud på rappen) og jeg var visstnok den første i kullet til å få jobb... Moral: Mist ikke motet uansett hvordan det går!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på jobbintervjuet som en muntlig eksamen i emnet: "Meg selv og hvordan jeg vil passe i denne jobben". Det gir bedre inntrykk å være ærlig enn å overselge seg selv. Det gir godt inntrykk å være hyggelig og blid, og det skader ikke å kunne snakke litt om de ulike emnene som tas opp i lengre vendinger enn "Ja" og "Nei". Er det noe man lurer på, så kan det være lurt å notere dette på forhånd, for når intervjueren spør på slutten av intevjuet om "er det noe du lurer på?", så er man gjerne såpass ufokusert på akkurat det, at man ikke kommer på noe. Å ha et par ting man lurer på er også en indikasjon om interesse.

Når det gjelder det med hvordan man skal kle seg, så må man selvfølgelig se an jobben.
    Min tommelfingerregel: Kle deg så bra at du kunne representere dette firmaet i møte med nye samarbeidspartnere.

Lykke til!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var selv på jobbintervju hos drømmearbeidsgiver i dag. Jeg satser alt på å være meg selv, men jeg følger alltid noen viktige regler som er viktig på intervju.

- Kle deg pent, (bedre med for pen bekledning enn for dårlig)
    - Prøv å virk litt selvsikker og vant med å prate for deg.
    - ikke avbryt intervjuer
    - si ja takk til drikke uansett om du er tørst eller ikke.
    - følg nøye med hva de prater om og for all del få med deg navnet på interrvjuer
    - sjekk negler, tannpuss, sko, nydusjet osv osv.
    - Vis at du har lyst på jobben!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman... Håper du får napp på jobben da.. Krysser fingre for deg, i håp om at du gjør det samme for meg.. :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være et lettere jobbmarket for oss nå, men har foreløpig ikke fått napp. Men har kun søkt de jeg har hatt virkelig lyst på. Så får vel kanskje jekke kravene noe :roll:

@Peakman.. Er det konsulent bransjen som frister eller noe annet?
    @blaa.. lykke til i morgen

Mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er konsulentbransjen som frister. Jeg elsker å jobbe mye og firmaet som jeg var på intervju hos i dag er regnet som de beste innefor det jeg har lyst til å jobbe med. Det var over 100 søkere til jobben, 40 til intervju så får jeg se om det blir nytt intervju over helgen.

Jeg krysser fingrene for deg blaa.

Hvis du vil ha en ppt presentasjon over hva man bør tenke på før intervju så må du bare sende meg en pm blaa. JEg har en som er lagd av en av de beste headhunterene i norge. Ble presentert på et foredrag på ntnu i fjor.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester er no piss! Ikke fordi jeg har problemer med å gjennomføre dem, men fordi de som regel ikke er representative for den jobben de brukes mot. Dette opptar meg faktisk ganske mye. Har selv en Mastergrad i Personal Administrasjon (Master of Business med major i Human Resource Management) og kan ikke se at noen bedrifter av medium til liten størrelse klarer å dra nytten av slike tester som er svært ressurskrevende å gjennomføre. Samtidig smiler jeg godt når disse samme bedrifter bruker såkalte proffesjonelle til å kjøre ansettelsesprosessen. Det å forstå sitt eget behov, for bedriften, er det som gjør ansettelser verd bryet. Ingen andre enn de som jobber for bedriften vet spesifikt hvilke behov de har i nye ansatte, og det å overføre denne kunnskapen til en tredjepart er som regel fånyttes.

Sorry, men jeg klarte ikke å la være.

Mitt beste tips er vær deg selv.

Lykke til på intervju alle sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at det er flere enn meg som er ute i søker-ærend.
    Peakman : Du sier du søker i konsulentbransjen, lurer på om vi har vært på samme intervjuet. Hvor var du i dag?

Denne PPT-saken er forsåvidt noe jeg kunne tenkt meg, om du hadde hatt anledning.

Se dere - en Skalleknarp

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skalleknarpen
    Godt å høre at det er flere enn meg som er ute i søker-ærend.
    Peakman : Du sier du søker i konsulentbransjen, lurer på om vi har vært på samme intervjuet. Hvor var du i dag?

Denne PPT-saken er forsåvidt noe jeg kunne tenkt meg, om du hadde hatt anledning.

Se dere - en Skalleknarp
    Sjansen er vel stor for at vi var på samme plass da :-) Mange slike som oss så blir det fort en elv av søkere.

Send meg en pm med mailadresse så skal jeg maile den til deg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette skrev jeg:

ANNEN RELEVANT ERFARING/KURS
     20-timers vekterkurs i regi av Securitas Norge.
     Inngående brukerforståelse i de mest kjente operativsystemene, samt de vanlige applikasjonene til disse.

INTERESSER OG AKTIVITETER
     Aktiv jeger. Glad i å gå turer på fjellet, både sommer og vinter.
     Hjemmekinoentusiast, genuint interessert i lyd og bilde og deltar aktivt på messer og stevner.
     Verv i stiftelsen The Gathering, arrangør verdens største datatreff.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn ut hva du vil jobbe med.

Finn deg noen passende stillinger.

Gjør research og finn ut hva slags person de er på jakt etter, hva den personen skal jobbe med og hvordan bedriften fungerer.

Besøk bedriftene. Sørg for å få snakke med rett person. Snakk fag og ikke bli unødig lenge. Pass på at de som er til stede ikke kjeder seg. Er det ingen kjemi mellom deg og bedriften så finn en annen jobb.

Bruk alt du har lært deg om bedriften i søknaden, men ikke glem dine andre sider. De er ofte ute etter en blanding av "den perfekte ansatte" og litt friskt blod. Ikke vær beskjeden og bruk godt språk.

La andre lese søknaden, men ikke la alt de sier påvirke deg. Det må være mye "deg" i søknaden.

Lever søknaden personlig til den du vet er viktig i søkeprosedyren. Får du ikke gjort det så ring og hør om de har fått søknaden din. Da leser de som regel gjennom den en gang til når du har lagt på. De som velges til intervju velges ofte før fristen er gått ut. Mange søknader går ulest i søppla.

Ring etter noen dager og spør om intervjuer osv. Sving gjerne innom og so du "var i nærheten" så du tenkte du skulle slenge innom og høre hvordan det gikk.

Dette er slik gode selgere som jobber med prosjekter selger, de henvender seg til beslutningstakere i høye stillinger, og jeg skal si deg det funker.

En nyansettelse er en stor investering, så selg deg selv. Disse skjemaene kan du bare la være å bekymre deg over. Enten tar de hensyn til dem og da er det best å ikke få jobb der, eller så blir de knapt gått gjennom. Det er sånn merarbeide som er typisk for anbud i offentlige stillinger. Men ingen leser all den ekstra dokumentasjonen noen gang.

Lykke til!

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sjansen er vel stor for at vi var på samme plass da :-) Mange slike som oss så blir det fort en elv av søkere.
    Jeg ble litt nysgjerrig nå, kan du/dere si hvilket firma det er? En av de store internasjonale?
    CGEY, KPMG, Accenture etc eller i (streberfirmaene :wink: ) BCG eller McKinsey kanskje?.

(Jobber i denne bransjen selv).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •