Jakt på ulv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 110

Tråd: Jakt på ulv?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakt på ulv?

MolboNorge på sitt værste! Vi har ca 25 ulv i Norge, la oss skyte 6 av dem, fordi et par av noen millioner sau blir tatt! :roll:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet, så får bøndene større erstatning for tapt sau, enn de hadde fått om de solgte sauen til Salgslaget så jeg fatter ikke hvorfor de gidder å klage!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro ulv her og...

Den har ikke gjort meg noe.

Ps... Klag først, søk om erstatning, klag litt til, søk mer erstatning.

Mvh

Newcomer Skynet sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette er helt sykt.Biler dreper jo mye mere sau enn ulv og ingen bønder vil vel avlive førerne.
    Har litt lyst til å melde meg inn i våre rovdyr og være med på å bekjempe dette.Vi har ingen rett til å utrydde dyreraser.

Newcomer Junior74 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør, gutta som går rundt med selskinnslips og har hvalbiff på matpakka hver dag er opprørt...

Det som er det syke er at du får større straff å kjøre i hjel en ulv enn om du kjørte over og drepte et menneske! DET er syk!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som dreper mest sau er naturlige "farer", slik som frost og ulendt terreng. Dette skyldes bønder som har innført saueraser som ikke hører hjemme i norge og rett og slett ikke takler de norske forholdene. Det er snakk om noe sånt som hundretusen sau som dør av dette. Hvor mange blir tatt av ulv? 100? 200?

Hvor mange mennesker har blitt drept av ulv i Norge i moderne tid?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Junior74
    Det som er det syke er at du får større straff å kjøre i hjel en ulv enn om du kjørte over og drepte et menneske! DET er syk!
    Vel.... Det er en sannhet med modifikasjoner... Man kan få dommen uaktsomt drap hvis man kjører på ett menneske. Det skjer neppe noe hvis man er uheldig å kjøre på en ulv...

Re Scirocco det er sikkert lettere å få erstatning for rovdyr enn dårlig pleie/oppfølging av husdyr :wink:

Mvh

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulvene spiser faktisk ikke bare sau, de tar også en og annen hund innpå tunet og da er det kanskje ikke så morsomt å la småbarn leke ute.

En veldig god løsning på "ulveproblemet" er å flytte de ulvene vi har i Norge til Nordmarka. De som er for ulv er jo nesten alle byfolk.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Ulvene spiser faktisk ikke bare sau, de tar også en og annen hund innpå tunet og da er det kanskje ikke så morsomt å la småbarn leke ute.
    Hvor mange småbarn (eller voksne for den slags skyld) har blitt drept av ulv de siste par hundre år i Norge? Så vidt jeg vet dreier det seg om ett tilfelle for rundt 200 år siden, da et bortkommet barn etter mange dager alene til slutt ble tatt av en ulv.

Det pattedyret som dreper flest småbarn i Norge (ved siden av menneskene selv) må vel være hunder. Skal en åpne for hundejakt i Norge?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas

En veldig god løsning på "ulveproblemet" er å flytte de ulvene vi har i Norge til Nordmarka. De som er for ulv er jo nesten alle byfolk.

Robert-
    Det er en relativt utbredt oppfatning blant folk at ulven er farlig for mennesker. Disse oppfatningene bygger i stor grad på gamle myter og sagn à la «Rødhette og ulven». De fleste ulver er svært sky overfor mennesker, men enkelte unge, uerfarne individer kan være lite sky (Wabakken 1990). Det er likevel ingen grunn til å tro at disse dyrene utgjør noen fare for mennesker. Man har ikke funnet dekning for at ulv noen gang har drept mennesker i Norge, og heller ikke i internasjonale fagmiljøer blir ulven sett på som noen trygghetsrisiko for mennesker (Miljøverndep. 1997; se også Mech 1970, Wålberg 1987).
    http://www.zoologi.no/fakta/ulv.htm

Mvh

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Såvidt jeg vet, så får bøndene større erstatning for tapt sau, enn de hadde fått om de solgte sauen til Salgslaget så jeg fatter ikke hvorfor de gidder å klage!
    Jeg bør vel for ordens skyld legge til at sauen må letes opp og inspiseres av dyrlege før erstatning blir utbetalt, så endel tapt arbeidstid må nok bonden regne med... Men alikevel, det finnes vel ingen arbeidsgruppe som mottar større statsstøtte, så jeg føler lite sympati for bøndene i akkurat dette tilfellet.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullt klar over at det ikke er vanlig at ulv dreper folk så jeg regner med at oslofolk ikke har noen betenkeligheter med å sende barna alene på tur i Nordmarka når den er full av Ulv.

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok av unger her i verden og jeg vil anta det uansett er tryggere å sende ungene til ulven enn å sende dem ut i oslotrafikken eller en tur på Carl Johan en vanlig fredagskveld.

Tviler på at ulven går med kniv og er villig til å stikke deg ned bare for at du gir han et skjevt blikk.

Og hvis det er så trygt i nordmarka, hvorfor ikke bare flytte sauen dit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har egentlig ulven med Nordmarka og gjøre? Ulven må få lov til å bosette seg der den selv vil. Områder med mye mennesker i, vil ulven skygge unna.

Selv folk fra bygdenorge må forstå at dersom en ønsker å leve i naturen må en akseptere de farene som eventuelt er der og tilpasse seg deretter. Ønsker en ikke det får en heller flytte inn til sentrum og dø av bekymringer om svevestøv og trafikkproblemer. En kan ikke bare forandre naturen slik det passer en selv.

Apropos dobbeltmoral. Hvorfor protesterer Norge vilt når dyrearter fra regnskogen blir utryddet, når elefanter må bøte med livet fordi noen ønsker tennene deres, når tigre ikke kan leve fordi de utgjør en for stor fare?

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la nå den stakkars ulven leve. snart skyter vi alt på 2 og 4 bein.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vil tro det er flere hunder som dreper hverande enn som blir drept av ulv.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ikke bor i områder der en har ulven flygendes rundt husene sine og dreper husdyrene er det lett og være for ulven og si den ikke gjør stor skade....
    det dere sier om at det er nok flere hunder som dreper hunder.. sant nok.. men hva skjer med den? de fleste blir vel avlivet hvis det skjer? uansett..
    Her jeg bor har ulven herjet og drept mange husdyr... den har drept hunder og katter.. og den har også tatt mange andre skogsdyr.. den har tatt mange sau ja.. som er mest kjent..
    Men når de husdyrene en er veldig glad i blir drep av ingen grunn.. bare drept for at ulven vil drepe.. som både skogsdyr..husdyr..og sauer har blitt.. ikke så mye sau her jeg bor.. men skogsdyr og husdyr.. når du har dette nærme deg blir det lettere og se anderledes på det....
    Jeg sier ikke at jeg er 100% imot ulv generelt.. men i min situasjon.. slik den har vært her jeg bor, er det god grunn for meg og hate den fra den synsvinkelen i denne saken som gjelder for her jeg bor.. og det er jo utifra disse områdene jeg bor rundt ulven har spredd seg fra og utover i norge.. det er bevist ved at de har undersøkt hvor ulven har beveget seg.. men og snakke så kjært om ulven.. det er ikke helt rett alt av det.. og det finner en ut når en har den på nært hold... ulven skal være redd mennesker og ikke drepe husdyr for bare og drepe.. da er det jo noe som er galt?..en vanlig ulv er jo veldig menneske sky?... når den da kommer og dunker på døra er vel noe litt merkelig på gang? :wink:
    Og det med at den bosetter seg der den vil.. vel.. hos oss var det ikke ulv.. har ikke vært det på 50 år.. plutselig blomstrer den opp... og bevis for utslepp av både hybridere og vanlig ulv.. da er det ikke bare direkte riktig at den skal være her.. da er det utslepp.. og det skader for skogsdyr og husdyr.. da må vel noe bli gjort?.. skal vel ikke bare la den fortsette slik?... det har foregått mange uhumane måter for dette har vi jo sett som jakt fra helikopter.. og er ikke det jeg mener med og gjøre noe.. men og finne en løsning på en human måte.. som og flytte ulven kanskje? til et område der den kan leve fritt uten og skade bønder og husdyr eiere... eller fjerne den... her hos oss er den som godt som fjernet nå.. for den har blitt skutt.. og jeg er ikke imot det.. for her har den drept mye for ingen nytte.. her har den vært mye til bry...

Og jeg er helt enig i det.. at det og drepe og kjøre på en ulv kan føre til strengere straff enn for og gjøre det med et menneske.. det er jeg het enig i at er syk! det er feil.. et menneskeliv er mye mer verdt så det der er feil... men det er det ikke vi som har bestemt men de som sitter i ledelsen for dette landet som i grunn ikke har opplevd noe av dette og ikke vet så mye av det de snakker om.. for og verdsette et ulve liv ovenfor et menneskeliv på den måten.. sier litt om hvor verden er på vei!! :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Christian: Skal vi utrydde alle dyrearter du finner truende?

Ulven gjør ikke skade i naturen, tvert i mot. Ulven er med på å tynne ut andre dyrearter og sørger for en naturlig balanse. Etter at ulven ble utryddet i Norge og jegerne tok på seg oppgaven med å tynne ut elgen i Norge, har elgebestanden blitt en skikkelig krøplete utgave. Jegerne jakter hele tiden etter det perfekte eksemplaret, mens ulven tar de svakeste, de som allikevel ikke vil greie seg.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Christian: Skal vi utrydde alle dyrearter du finner truende?
    Var det det jeg sa da? :roll:

hvis det var slikt det hørtes ut... så var det ikke det jeg mente....
    Mente at det går an og finne en løsning for begge parter.. både de som er i for og er imot! :wink:
    jeg nevnte både drepe den og flytte den.. eller eventuelle andre løsninger.. og ikke BARE utrydde den.. og nevnte ikke når jeg snakket om og skyte den, så nevnte jeg ikke utrydde da heller! :wink:

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •