Jakt på ulv? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 110

Tråd: Jakt på ulv?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Merker meg at ulvemotstanderne er mindre opplyste. Mulig fordi det ikke finnes skoler på landet :-)
    Alle som er opplyste mener selfølgelig alltid det samme, og er enige om alt. ikke sant? :roll:

Jeg er selv fra "landet", men jeg forstår da at ulven er et mye mindre problem en sauen. Jeg har aldri være plaget av ulv, men de helvettes sauen som går ut i skauen med bjeller og vekker meg midt på natta, og driter over alt, ja de kan jeg klare meg uten, iallfall hvis ikke bønderne klarer å holde de inne på oppgjerdet område hvor de ikke forstyrrer ulv eller mennesker. (har bodd 20 år i grensen mot utmark)

Og hvis Sau smaker Sau så er det like greit at vi importerer alt mye billigere.
    Du beviser her ganske bra at på standen i begynnelsen av inlegget ditt stemmer i ditt tilfelle i alle fall. :wink:

Litt av problemet slik jeg ser det er hva skal folk i enkelte deler av utkantnorge leve av fremover, hvis sauenæringa forsvinner helt. Kan du svare på det?
    noe av poenget er jo at sauen nettopp skal kunne beite i utmarka.
    det er synd hvis du bor i dette området, men du mener vel ikke oppriktig talt at gjetergutten skal plukke opp dritten til hver enkelt sau?
    hvordan kan du bli vekket av ei sauebjelle? beiter sauen i hagen din?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Merker at de fleste som snakker så kjært om ulven her bor i byer eller lignende tettsteder!
    Hvordan i all verden vet du dette? Har du en slags innebygget sonar som forteller om bakgrunnen til oss i andre enden av kobber/fiber-kabelen?
    Sonar er vel ikke akkurat egnet til dette, jeg trodde i allefall det ble brugt til å finne ubåter og forskjellige ting på havbunnen.

Ja selfølgelig har vi målestasjoner i alle storbyer, hvor vi måler kabel lengde sammenlignet med bygrense og ut i fra logget ip adresse og Mac adresse på ulve elskere og ulve motstandere. tracert komandoen er også flittig brukt i tvilstilfeller. De med lengst kabel og flest "hops" er fra landet og er ulvemotstandere alle sammen. :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Og en normal ulv er så sky at det er veldig tvilsomt at en noen gang får se den..... men når den ikke bryr seg om folk og går innpå byggefelt midt på dagen... da er det noe som ikke er helt rett med den ulven!
    Vel. Hjemme hos mine foreldre - rett utenfor stuevinduet så har det vært både hund, katt, sau, ku, elg, rådyr, diverse fuglearter, ekorn, diverse musearter, frosk, padde, maur, fluer, mygg, veps, bier, samt et drøss med andre insekter og sikkert flere andre pattedyr jeg har glemt å nevne. Kan ikke påstå at noen av disse dyreartene har oppført seg noe særlig merkelig, kanskje bortsett fra et par representanter fra vår egen art. Foreldrene mine bor godt plassert inne på et byggefelt, langt fra nærmeste bondegård. Hvorfor er ulver unormale straks de beveger seg noen hundre meter fra nærmeste byggefelt?
    Du kan sikkert ramse opp dyr som passerer rett utenfor stuevinduet til foreldrene dine til du mister pusten, men du nevnte ikke rovdyr som ulv, bjørn, jerv, gaupe ol. Du nevnte heller ikke hvordan det var med ditt stuevindu. Jeg trodde denne tråden handlet om Ulv og Ulvejakt.??

Ville også tro (uten å vite det eksakt) at "ekte" og "ville" ulver ville være like forsiktige for å vise seg for mennesker som gaupe, jerv og bjørn.
    Mange observasjoner tyder på at ulven ikke er så redd mennesker og
    mye av det man leser om når det gjelder ulve angrep og observasjoner synes jeg kan tyde på at ulvene har hatt nærkontakt med mennesker, eller kan være mer eller mindre menneske påvirkede hybrider.

Mye av problemet er vel også at noen av obsrvasjonene er rett og slett ulvelignende hunder, som har tatt seg en tur.

Ellers så er det mye som tyder på "galskapen" med ulv i norge er gått alt for langt når man kan lese om en bilfører som uheldigvis kjører på og alvorlig skader en ulv, som senere må avlives, må bevise i retten via genteknologi at det drepte individet ikke er en utrydningstruet art, men en ulvehybrid for å fastsette eventuell straffereakson. Dette forteller det meg i allefall at det er noe fundamentalt galt med den norske ulvepolitikken og noe bør gjøres på en eller annen måte.

Det som etter min mening ble gjort feil som bilføreren eventuellt børr straffes for, var at bilføreren ikke gjorde alt for å hindre unødige lidelser fordi han ikke stoppet for å hjelpe/avlive det skadde dyret, men bare kjørte videre.

http://www.nationen.no/nyheter/rovdy...cle1400684.ece
    http://www.indre.no/lokale_nyheter/article857562.ece

Hva synes dere andre om dette?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    det er synd hvis du bor i dette området, men du mener vel ikke oppriktig talt at gjetergutten skal plukke opp dritten til hver enkelt sau?
    Ps. det var Peakman som jeg siterte som skrev som skrev det med sauebjelle og dritt i hagen.... , du får spørre han :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke ulvens naturlige fiende mennesket da?

I såfall har vi vel bare gjort det som er naturlig for oss mennesker, jakte på byttet vårt.

Forstår ikke problematikken med at ikke vi kan skyte ulv jeg, kan ulven jakte på sau og andre byttedyr så kan vi jakte på ulv.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemet slik jeg ser det er hva skal folk i enkelte deler av utkantnorge leve av fremover, hvis sauenæringa forsvinner helt. Kan du svare på det?
    - Fiske
    - Ulvepark
    - Telefonsalg
    - Produksjon av forsterkere
    - skogsdrift
    - De kan også flytte til byen og få seg skikkelig arbeid slik at staten slipper å subsidere utkanten. Alle plasser under 10k innbyggere burde blitt tvangsfraflyttet. Jeg bærer enda nag for at jeg vokste opp på "landet" og gikk glipp av mye.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det nu slik at på landet så er det ikke mye trafikk og slikt om natta for da er det helt stille. Om somrene så sover man man vinduet åpent, og når sauene beiter 100 meter unna, ja da våkner man av den forbanna bjellen. Jeg mener at hvis sauen skal få lov å gå laus i utmarka ja da bør ulven det også. Problemet med utmark er at det alltid finnes hull i gjerdet, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett sauer i sentrum av Stokmarknes, men det er mange ganger. Mange småbarn som blir redde dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom sauenæringa virkelig ikke greier å tilpasse seg den realiteten som eksisterer så må jeg si at noe er totalt på trynet i den næringa. Å finne på en annen løsning enn å bare slippe ut 2 millioner sau i villmarka burde ikke være så vanskelig?

Synes dessuten denne næringa prioriterer noe merkelig. Av 130.000 sau som hvert år dør fordi de ikke greier å leve i norsk natur, så blir rundt 3-400 tatt av ulv. Kjapp hoderegning tilsier at dette utgjør noe sånt som en brøkdel av en promille i forhold til de resterende 129.700 sauene som dør i norsk natur.

Du kan sikkert ramse opp dyr som passerer rett utenfor stuevinduet til foreldrene dine til du mister pusten, men du nevnte ikke rovdyr som ulv, bjørn, jerv, gaupe ol. Du nevnte heller ikke hvordan det var med ditt stuevindu. Jeg trodde denne tråden handlet om Ulv og Ulvejakt.??
    Jeg kan sikkert ramse opp flere i utgangspunktet skye rovdyr som har kommet helt inntil husveggen. Jeg kan sikkert ramse opp flere som ikke har gjort det. Poenget mitt var bare det at når menneskene bosetter seg rett ved grensen til utmark, inntil teritoriene til andre dyrearter så er det naturlig at noen av disse dyrene på spesielle dager vil komme ned til bebyggelsen på jakt etter mat.

Enkelte her påstår likevel at ulver som trekker ned til bebyggelsen enter er ulver utsatt av dyrehager, hybridhunder eller rett og slett gale.

Mye av problemet er vel også at noen av obsrvasjonene er rett og slett ulvelignende hunder, som har tatt seg en tur.
    Jeg vil også tro at mange av "ulveobservasjonene" som er gjort egentlig er av hunder.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker denne tråden jeg !
    Mennesket har jo for vane å utrydde alt der står i hans vei, selv folkeslag er utryddet. Etterpå er det lett å sige at "det var en feil", men lærer vi av historien ? Nei.

At der i Norge er jærv, gaupe, bjørn og ulv må være helt naturligt, mennesket må bare lære han ikke er det eneste rovdyret i denne verden.
    Jakt er også helt naturligt, men det bekymrer mig at der allerede skal skytes 6 ulv av en bestand på 25, men det er kanskje for å få ulve motstanderne til å holde kjeft en times tid....., og hvordan de vet der er 25 her bekymrer mig også....
    Og ja, vi har gauper hvor jeg bor, så kommer en av mine katter ikke hjem en dag er den enten kjørt ned av en bil ( mest sansynligt) eller tatt av et rovdyr.......

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Fiske
    - Ulvepark
    - Telefonsalg
    - skogsdrift
    - De kan også flytte til byen og få seg skikkelig arbeid slik at staten slipper å subsidere utkanten. Alle plasser under 10k innbyggere burde blitt tvangsfraflyttet. Jeg bærer enda nag for at jeg vokste opp på "landet" og gikk glipp av mye.
    et slik utsagn sier mye om deg. jeg vet ikke om du er klar over det, men tror du at disse herlige bymenneskene dyrka korn på karl johan tidligere?

tror du slottsparken ble brukt til beiteareal for kyr?

hvor tror du bymenneskene og de andre urbane fikk maten sin fra?
    pirka de den ut av mursteinen alle bygårdene ble laget av?

skal du ha svaret med teskje eller ser du hvor jeg vil?

tenk deg litt mer om før du sier slik. jeg har verken et hat- eller elskforhold til bøndene våre, og det kunne aldri falt meg inn å selv bli bonde, men jeg ser absolutt ingenting mindreverdig eller dårlig i det.

i norge har det alltid vært slik at enhver bonde har kunne drevet "frittstående" gårdsbruk, og staten har gitt bøndene stort spillerom i alle år.
    jeg synes det også er betryggende å spise norsk mat. jeg er ikke den som saumfarer innvandrerbutikkene for å finne billig agurk fra pakistan.

jeg er også veldig glad for at jeg vokste opp på "landet" som du sier.
    etter min mening et mye mindre nærmiljø, vesentlig tryggere enn i byene, små avstander, et rolig liv generelt.

hva var det du gikk glipp av, og som du higer etter? trafikkork, stress, trange boforhold, vold, kriminalitet, bedre offentlige transporttilbud?

ps: for opplysningens skyld kommer jeg ikke fra en gård, så det er ikke på den bakgrunn jeg argumenterer for distriktene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes det også er betryggende å spise norsk mat. jeg er ikke den som saumfarer innvandrerbutikkene for å finne billig agurk fra pakistan.
    Jeg skjønner at bøndenes markedsføring (reklame) har fungert når du finner utvanna grønnsaker uten smak bedre enn de utenlandske alternativene. Men det har uansett ingenting med ulvediskusjonen å gjøre. Ei heller ditt forhold til norske byer, som jeg synes er mildt sagt merkelig. Selv har jeg jeg vokst opp i relativt landlige omgivelser, men har ikke et hat-forhold til verken by eller land.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Fiske
    - Ulvepark
    - Telefonsalg
    - skogsdrift
    Godt at man ikke skal ta alt like bokstavelig og alvorlig, konklusjonen fra denne diskusjonen tråden får neppe noe stor påvirkningskraft hverken på ulvebestanden, sauehold eller hvor befolket det vil være i utkant norge. (heldigvis) :wink:

Likte et av forslagene du kom med Peakman, det med å gå over til å produsere forsterkere, måtte vært rørforsterkere det da, de blir jo litt "ullene" i lyden når rørene trenger å skiftes

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor begynner ikke bare bøndene med ulv istedet for sau? problem solved. mmmmm... ulvelår...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor tror du bymenneskene og de andre urbane fikk maten sin fra?
    pirka de den ut av mursteinen alle bygårdene ble laget av?

i norge har det alltid vært slik at enhver bonde har kunne drevet "frittstående" gårdsbruk, og staten har gitt bøndene stort spillerom i alle år.
    Jeg er imot importbarrierer på mat av enkle grunner:
    - Dyrere mat både synlig og "usynlig" (synlig ved at prisene i butikken er høyere enn den hadde trengt å vært, usynlig vet at man subsidierer landbruket, i tillegg har mange bondeinstanser (Tine) monopolistiske trekk.
    - Fordelinghensyn, man utkonkurrerer bønder i uland siden man dumper overskuddet av produksjonen der. Dette medfører at de fattige fortsatt vil være fattige. Dette er grunnen til at WTO vil stoppe subsidieringen av landbruket.
    - Småskala produksjon er forferdelig dyrt. Det er ingen store bønder i Norge, alle sitter på hver sin haug og mottar subsidier og løper etter subsidier.

Du sier du liker norsk frukt.. Spiser du:
    - Bananer
    - Epler
    - Jordbær
    - Poteter
    - Kornprodukter (Norsk korn er grisefor...)
    - Sukker
    - Appelsiner
    - Klementiner

Ingenting av dette er produsert kun i Norge. Jeg kan garantere deg at du har kjøpt importerte varer i den lokale Rimi'n eller Rema 1k. Men det er toll på disse, slik at i deler av året lønner det seg å selge Norske produkter.

Det faktum at distriktspolitikk som SP vil fremme enda mer, koster enorme summer i både synlige og usynlige kostnader for et samfunn. Jeg mener det er greit med "bygdesamfunn", men ikke at man skal tvinge næringklynger ut på landet for å skaffe arbeidplasser. Når deg gjelder ant. bønder så blir de gradvis færre, men restriksjoner som bo og driveplikt begrenser dette i en stor grad. Foruten å vesentlig redusere bondens verdi på områdene.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart mye riktig og mange viktige poenger du kommer med her Soundfre@k, men vi trenger vel strengt tatt et visst antall med bønder som kan produsere og drive med verdiskapning i form av matproduksjon innenfor dette landets grenser også.

Ville ikke likt å bo i et land der man er 100% avhengig av matvarer fra utlandet, en skremmende tanke egentlig og minner mer om "brent jords taktikk". Hadde man latt markedskreftene styrt allt dette, er jeg redd for resultatet.

At en vestlands bonde, på en liten gård med den ville vestlandsnaturen så langt mot nord ikke kan konkurere på pris med "storindustri" gårder lenger syd, der hvor forholdene for matproduksjon er betydelig mye bedre, er vel ikke så vanskelig å forstå.

Hvis man har sett under hvilke forhold mye av kjøttproduksjonen blir gjennomført i andre land vi importere fra, når økonomer tar seg av hvordan ting skal gjøres, tror jeg ikke det er så mye å rope hurra for heller, selv om det resulterer i billigere kjøtt i kjøtt disken.

Når ulveforkjempere tar så lett på så mange folks skjebner på lansbygda, i vårt eget land og ønsker å nedlegge gårder i stor stil, gårder som er resultat av generasjoner med nedlakt slit og nettop grunnkunskap om naturen og forvaltningen av den, fordi det skal løpe en importert hybrid ulvehund fritt rundt på lansbygda, ja da er i alle fall jeg ganske oppgitt.

mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ulvemotstanderne slutte med dette hybrid tullet sitt. Den er vel neppe mer hybrid en de levende ullmaskinene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulv knuller ikke hund. Ulv spiser hund Hybrid my ass

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nok en gang, slipp noen ulver løs på løvebakken så kan vi se hvor lang tid det går før fellingstillatelser blir utdelt.

problemet blir så fjernt når det er snakk om noe annet enn styring i byene. :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse "by" argumentene dine blir bare tull. Skal vi la folket som frivillig flytter til ulveland/bosetter seg der bestemme? De blir jo som om Kanada skulle skyte all bjørn bare fordi det ville bo noen folk ute i de Kanadiske skoger.

Hvis ulven er så farlig så gjerd inn sauen, eller pass på den. Folk har da husdyr i afrika sammens med løver og tigre. Løsningen dere er jo å gjete dyrene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ulv knuller ikke hund. Ulv spiser hund Hybrid my ass
    Svært så skråsikkre man er om stamtavlen til de nye norske "ulvene" da?

Høres ikke noe greit ut å ha en Hybrid ass :shock: Kentaur???? :wink:

Ulv spiser ikke, men dreper gjerne hund, som den vil se på som en inntrenger på sitt teritorium, det er vel mer riktig å si.

Med tanke på hvor nær ulven og mange hunderaser er geografisk og gjennom arv, og hvor stor tilgang ulvetisper i løpetid har med div. hann hunder, er det vel ikke umulig at det blir noen ulvehybrider inne i mellom. Man må ha helt "vanntette skått" mellom hund og ulv hvis man skal være så skråsikkre som dere ulveelskere synes å være.

Viser her til Murfys lov: Hvis noget kan gå galt, så går det galt.

Den regelen gjelder stort sett over alt, bare se på hva som skjedde med felling av feil ulv nå nylig. "den kom inn i feil område".....

Liker ikke å bli referert til som ulvehater heller, det anser jeg nemlig ikke selv for å være, selv om jeg ikke tar den populistiske holdningen som mange ulveforkjemperene gjerne tar.

Vil ikke uten videre ønske en ny mer eller mindre menneske og politisk styrt ulve innføring velkommen før mye av de problemene vi ser i dag er tatt høydefor og løst både i ulven og den også naturlige arten i norge nemelig menneske sin favør.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er snakk om frarøvelse av livsgrunnlaget for bøndene. det har ingenting med dumhet/trassighet å gjøre.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •