Jakt på ulv? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 110

Tråd: Jakt på ulv?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En ulv som kommer innenfor en inngjerding (hva i alle dager skal en med inngjerdinger - et hvert rovdyr greier å grave seg under denne på få minutter) med sau vil nok oppføre seg rart sett i sauebondens perspektiv ja. Ulven er gjennom millioner av år med utvikling blitt trent opp til å ta ut de svakeste dyrene i en flokk - de mest forsvarsløse. Samtidig har også byttedyrene selv akseptert dette og vet også hvordan de skal forsvare seg og komme seg unna (de sterkeste). Husdyr som sau og hund har ikke lært seg slike mekanismer og er i ulvens øyne alle forsvarsløse. Ulven (og andre rovdyr) vil derfor instinktivt angripe mye flere dyr enn de i utgangspunktet ville gjort.

Skal man ha husdyr i villmarken er det derfor kun en ting å gjøre, nemlig å passe på dyrene 24 timer i døgnet gjennom kontinuerlig gjeting. Det kan sikkert høres kostbart ut, men om en erstatter støtten fra Staten i forbindelse med sau som blir tatt av rovdyr med en gjeter så kan nok kostnadene fint forsvares.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det høres rart ut, men det blir sakt at ulven dreper for "gøy". Det kalles vel blodrus, da de dreper eller "river" mer enn nødvendig, og det er vanlig for rovdyr i flokk. Men en eller to ulv dreper for å spise, ingen tvil om det. Og det er jo tross alt rovdyr vi snakker om her
    en ulv som kommer inn i en innhegning med sau vil nok gå bananas og drepe mer enn nødvendig. ikke av ondskap selvfølgelig, men fordi den ikke veit når neste måltid kommer, og det er bedre å ha drept en sau for mye enn en for lite :wink:
    Helt rett. Såpass enkle er dyrene. Hvor mange pølser får du en bikkje til å spise f. eks. Den slutter ikke å spise når den er mett. En jerv kan vel spise ustoppelig, da dens tarmsystem er konstruert slik. En ulveflokk som går til angrep på en reinsflokk, river ofte over hasene til dyra den når igjen, og uten å drepe dyret, vil den forsøke å jakte ned neste. Det er ren matauk, og den kommer igjen senere for å drepe byttet. Da er det ikke rart det er noen som tror at ulven er ondskapsfull.

For min egen del stiller jeg meg nokså nøytral til problematikken, men den norske ulvestammen er for lengst utryddet, og ser ikke vitsen med å med vilje sette ut ulv i Norsk fauna igjen. At den kommer av seg selv er greit, for da er det naturlig.

Hva sauebøndene mener driter jeg langt i, da dette dyret ikke har noen forutsetninger for å overleve naturlig i landet. Skal du drive kjøttproduksjon får du passe på kjøttet.

Men jeg er ikke i tvil om at ulv kan ta folk, og de som mener det motsatte tar feil. Ulv tar folk i alle land der den finnes, det være seg India, Russland, Alaska eller Øst-Europa. Ulven er naturlig redd mennesker, men er den sulten nok, vil dens betenkligheter vike plass for overlevelsesinstinktet.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å sette en flokk sauer i skogen uten tilsyn er i min mening littisamme gate som å legge igjen lommeboka på gata uten tilsyn. Sannsynligheten for tap er svært stor, og man får enten regne med tap, eller legge lomeboka i lomma og sauen på sikkert område (eller la være å ha sauer, de er jo bare godt for å lage sokker og ullklær av.)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    å sette en flokk sauer i skogen uten tilsyn er i min mening littisamme gate som å legge igjen lommeboka på gata uten tilsyn.
    Ja, og hvis lommeboken/sauene har tilsyn, må du bare se at tyven/ulven tar lommeboken/sauene uten at du har lov til å gjøre noe. :roll:
    Skjønner veldig godt at sauebønder har et stort frustrasjons nivå....

Sannsynligheten for tap er svært stor, og man får enten regne med tap, eller legge lomeboka i lomma og sauen på sikkert område
    Hva er sikkert område når inngjærede områder på gården til bonden ikke slipper unna ulveangrep? For å sette det på "spissen" synes du virkelig det er greit at hvem som helst tar seg inn i boligen din å tar lommeboken din der mens du er hjemme, argumentasjonen "du hadde jo ikke låst døra, og du kan jo bare vente til neste lønning , hva trenger du penger for?" Litt håpløs argumentasjon, synes du ikke?

(eller la være å ha sauer, de er jo bare godt for å lage sokker og ullklær av.)
    Ja det er klart, hva trenger vi natur produkter for, ull, lam/sauekjøtt, og "naturlig" vedlikeholds beiting av landområter er bare tull, når vi har så lett tilgang på ikke fornybar olje baserte produkter som polyester og andre kunstfiber produkter samt motorsag og andre motoriserte skogtrimmings maskiner. Blir litt rart pinnekjøtt til jul kanskje. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja, og hvis lommeboken/sauene har tilsyn, må du bare se at tyven/ulven tar lommeboken/sauene uten at du har lov til å gjøre noe. :roll:
    Har du eksempler på norske ulveflokker som har angrepet norske sauer hvor bøndene faktisk har holdt oppsyn med flokken? (og ikke bare "stikket innom" en gang i blant)

Hva er sikkert område når inngjærede områder på gården til bonden ikke slipper unna ulveangrep? For å sette det på "spissen" synes du virkelig det er greit at hvem som helst tar seg inn i boligen din å tar lommeboken din der mens du er hjemme, argumentasjonen "du hadde jo ikke låst døra, og du kan jo bare vente til neste lønning , hva trenger du penger for?" Litt håpløs argumentasjon, synes du ikke?
    Her trengs det litt grunnleggende informasjon om hvordan naturen fungerer. Et plastikkgjerde klarer et hvert rovdyr å grave seg under i løpet av få minutter. Å sammenlikne et rovdyr som tar en inngjerdet sau med en kjeltring som bryter seg inn i huset ditt blir helt håpløst. Hvordan skal et rovdyr kjenne til menneskenes forsøk på å opprette barierer - og vite at innenfor denne grensen er det moralsk fy-fy og angripe en sau?

Til slutt bunner det hele i et fundamentalt spørsmål om hvordan vi ønsker oss å leve i naturen. Er naturen et områdene menneskene alene har fri tilgang, eller er det et område for alle arter - hvor naturen selv gjennom evolusjon og tilpasning bestemmer hvilke arter som har størst levedyktighet.

For noen hundre år siden ble urmenneskene i USA henvist til å leve et elendig liv i egne reservater hvor til slutt hele deres kultur og arv gikk til grunne. Hva slags forhold har vi nordmenn til naturen når nøyaktig det samme skjer med ulvebestanden her i Norge?

Ja det er klart, hva trenger vi natur produkter for, ull, lam/sauekjøtt, og "naturlig" vedlikeholds beiting av landområter er bare tull
    Igjen. Litt grunnleggende informasjon om naturen. Hva vil skje dersom alle sauebøndene legger ned virksomheten i Norge. Vil hele Norge gro igjen av gress? Eller vil andre arter ta over områdene?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har du eksempler på norske ulveflokker som har angrepet norske sauer hvor bøndene faktisk har holdt oppsyn med flokken? (og ikke bare "stikket innom" en gang i blant)
    Noen små eksempler, ikke ulveflokker men dog. søkte litt på google ulv drepte sau og fant dette.

http://www.agderposten.no/apps/pbcs....p;Profile=1005
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...d/4095578.html
    http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs...044&Ref=AR
    http://<br /> http://www.agderposte...p;Profile=1001

Her trengs det litt grunnleggende informasjon om hvordan naturen fungerer. Et plastikkgjerde klarer et hvert rovdyr å grave seg under i løpet av få minutter. Å sammenlikne et rovdyr som tar en inngjerdet sau med en kjeltring som bryter seg inn i huset ditt blir helt håpløst. Hvordan skal et rovdyr kjenne til menneskenes forsøk på å opprette barierer - og vite at innenfor denne grensen er det moralsk fy-fy og angripe en sau?
    Hvis du leste inlegget fra John ville du muligens skjønt bildebruken som jeg igjen satt litt på spissen. Du er forsåvidt inne på noe viktig med det du skriver at hvordan skal ulven kjenne til menneskenes forsøk på å opprette barierer - og vite at innenfor denne grensen er det moralsk fy-fy og angripe en sau. Jeg vet ikke svaret på dette desverre.

Til slutt bunner det hele i et fundamentalt spørsmål om hvordan vi ønsker oss å leve i naturen. Er naturen et områdene menneskene alene har fri tilgang, eller er det et område for alle arter - hvor naturen selv gjennom evolusjon og tilpasning bestemmer hvilke arter som har størst levedyktighet.
    Der er jeg enig, men hva skal konkludere med, når nettopp den ekte ulvebestanden vår ble utryddet i norge for ca 50 år siden, er det en slags evolusjon?

For noen hundre år siden ble urmenneskene i USA henvist til å leve et elendig liv i egne reservater hvor til slutt hele deres kultur og arv gikk til grunne. Hva slags forhold har vi nordmenn til naturen når nøyaktig det samme skjer med ulvebestanden her i Norge?
    Jeg synes du bør være litt foriktig med å sammenligne dyr og mennesker på den måten. Tror jeg skjønner poenget ditt , men det er samtidig veldig forskjellig.

Ja det er klart, hva trenger vi natur produkter for, ull, lam/sauekjøtt, og "naturlig" vedlikeholds beiting av landområter er bare tull
    Igjen. Litt grunnleggende informasjon om naturen. Hva vil skje dersom alle sauebøndene legger ned virksomheten i Norge. Vil hele Norge gro igjen av gress? Eller vil andre arter ta over områdene?
    Andre arter vil nok overta ja , men planteriket består ikke bare av gress, det vil være ganske uframkommelig mange plasser om noen år hvis saueholdet plutselig ble borte.

Godt at du har så mye grunnleggende informasjon om naturen Scirocco, jeg har tydligvis mye å lære :roll:

Synes dette var litt interesant lesestoff
    http://odin.dep.no/md/rovviltmelding...f-a.html<br />

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre arter vil nok overta ja , men planteriket består ikke bare av gress, det vil være ganske uframkommelig mange plasser om noen år hvis saueholdet plutselig ble borte.
    Ja det kalles skog, og vårt kongerike har noe skog :wink: Men litt mer skog har da vel ikke skadet noen? Hvis det blir mye skog, kan bonden ta frem motorsagen. Da blir han skaubonde. Hvis han beholder skogen så får ulven mer boltreplass. Vekk med sauen 8) :wink:

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp. Dersom de norske sauebøndene ikke hadde sluppet ut 2 millioner sau uten oppsyn i den norske villmarka ville naturen rett og slett gått til grunne. Ingen tvil om det.

Jeg mangler også informasjon om norske ulver som har angrepet sau som faktisk har vært passet på av en gjeter/sauebonde.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil aldri svare seg økonomisk å gjete sau. Dessuten; hvordan kan 7 ulv ta 1000 sau i løpet av en sommer, fordelt på 100-tusenvis av kvadratkilometer... skurkemikkelsauebønder.....

Med enkel innsikt i dyrenes verden, så kan man forestille seg naturens elementer i ulv/sau spørsmålet. Dyr har ikke moral, slikt kvasi viss vass er forbeholdt homo sapiens, og dens velutviklede hjerne. Dessuten er moralske prinsiper individuelle. Bare det vi driver med her; diskuterer hvorvidt ulven er "slem" eller opptrer i henhold til naturens grunnlov er latterlig.

Mennesket er ubestrid sjef, ingenting kan forandre det. Ulven truer vår posisjon og eneråde ved å skremme oss og den tar seg i tillegg den frihet å spise av byttedyrbestanden (ironi). Ikke alle kan se stort på det, men føler seg personlig truet av ulven. Ok, la oss ikke kødde med naturen, hvis ulven kommer hit, så la oss ønske den velkommen. Men skyt den hvis den truer oss, ikke maten vi serverer den (les: sau (bare ordet sau gjør meg irritert)).

PS! Alt jeg har skrevet her er redigert av edrufanten, og kan ikke brukes mot meg

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå håper jeg ikke dere tok det der for bokstavelig, men hyggelig å se at det satt litt fart i debatten da

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å drepe ulven fordi den tar sauer, blir som om bønderne på svalbard skal drepe isbjørnen fordi den tar sauene der.

Ulven trenger også mat.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ulven trenger også mat.
    Vel.. drepe sauen.. legge den igjen uspist.. så gå til neste og drepe den.. legge den igjen uspist og så ta enda en... :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Ulven trenger også mat.
    Vel.. drepe sauen.. legge den igjen uspist.. så gå til neste og drepe den.. legge den igjen uspist og så ta enda en... :wink:
    Slik gjør da vi mennesker også. Vet ikke hvor mye halvspist mat jeg har kastet. Selvsagt er det sløsing, men var det ikke godt så prøver man noe annet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulven trenger også mat.
    Slik gjør da vi mennesker også. Vet ikke hvor mye halvspist mat jeg har kastet. Selvsagt er det sløsing, men var det ikke godt så prøver man noe annet.
    :roll:

Sau smaker da sau uansett hvor mange forskjellige du spiser :wink: .. uansett....

Merker at de fleste som snakker så kjært om ulven her bor i byer eller lignende tettsteder! :wink:
    Kanskje bo på bygda og ha den som nabo og la den spise husdyra og sauene deres :?: ..
    Klart folk blir sint for ulven når den tar husdyra dems! det må da vel alle kunne forstå :wink:
    Og en normal ulv er så sky at det er veldig tvilsomt at en noen gang får se den..... men når den ikke bryr seg om folk og går innpå byggefelt midt på dagen... da er det noe som ikke er helt rett med den ulven! :wink:
    En ekte ulv hadde ikke vært til så stort bry som det har vært her nede..

og dere sier at det er mange flere hunder som dreper andr ehunder.. greit nok! det er sant..men så vidt jeg vet blir da den hunden som drepte avlivet? :wink:

Og det med at vi skal rette oss etter den... det har ikke vært ulv her på.. skal vi se.. mellom 70 og 100 år.. polutselig blusser det opp med ulver i hopetall... og ikke er de redde for mennesker eller noe.. dreper det de kommer over... og det finnes bevis for at den er sluppet løs her.. da er det jo ikke helt riktig at vi skal rette oss etter det! :wink:
    Og når fleste parten er blitt påvist til og være hybridere med unntak er det jo ikke ekte ulv! :wink:

Når du ikke kan ha husdyra dine stående trygt i bånd hjemme i din egen hade midt på et byggefelt midt på dagen da er det noe gerli! :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når fleste parten er blitt påvist til og være hybridere med unntak er det jo ikke ekte ulv! :wink:
    Kan du slutte å komme med slike tullepåstander? Kan du i det minste bevise det?

Merker meg at ulvemotstanderne er mindre opplyste. Mulig fordi det ikke finnes skoler på landet :-)

Jeg er selv fra "landet", men jeg forstår da at ulven er et mye mindre problem en sauen. Jeg har aldri være plaget av ulv, men de helvettes sauen som går ut i skauen med bjeller og vekker meg midt på natta, og driter over alt, ja de kan jeg klare meg uten, iallfall hvis ikke bønderne klarer å holde de inne på oppgjerdet område hvor de ikke forstyrrer ulv eller mennesker. (har bodd 20 år i grensen mot utmark)

Og hvis Sau smaker Sau så er det like greit at vi importerer alt mye billigere.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sau smaker sau?? hvor på sauen da? temmelig sikker på at saue rumpe ikke smaker det samme som lamme lår

hvis ulven bare har lyst på en del av sauen så må den jo nødvendigvis begynne på en ny sau hvis den vil ha mer av det samme.

egentlig tror jeg ikke de som er så vanvittig plaget av ulv er i stand til å utale seg om det! nettopp fordi de er plaget av det.. Det er helt naturlig at de vil kvitte seg med problemet!

ulv er en del av naturen og der må de få lov til å være uten at vi skal pålegge den å bli vegetarianer.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du bevise det motsatte?

Etter det jeg har hørt og lest har da en god del av de som har blitt drept enten blitt påvist som hybrider.. eller påist som usikkre... men men...

jeg må si at de fleste som diskuterer her bor enten i byer eller forsteder til byer! :wink:
    Og de fleste gir vel faen så lenge ikke ulven går i sin egen hage... :wink:

Men jeg er helt enig med deg i sauen.. jeg driter langt F i om ulven tar all sauen...
    Det som er problemet i grunn.. det er jo ikke sikkert alle ulvehatere ser på det denne veien som jeg gjør... er at den oppfører seg ikke som ulven skal... en ulv er veldi folkesky...
    men når den ferdes tett innpå folk uten vise tegn til og være skyhet... når den tar husdyr i hagenen til folk på byggefelt.. og ting som dette..
    ødelegger jakta med og være trussel for jakthundene.. det er da jeg skjønner folk blir sinte...
    Men er helt enig i det at det med sau er ikke noe problem at den tar noen.. selv om det kanskje virket som det var det jeg mente.....

Men... for og være ærlig så er jeg dritt lei all snakk om ulven..
    De får se og gjøre som de vil.. jeg er mest sint på den.. ikke fordi den tar sau.. men fordi den tar husdyr og ødelegger jakta.. ikke med at den tar viltdyr bare.. den truer jakthundene..... den ødelegger opplevelsen i naturen for mange.. nettopp fordi den ikke er sky.. og derfor da kan virke som en trussel... hadde denne ulven her oppført seg normalt hadde det jo ikke vært noe problem....

Men jeg er ikke helt for måten de til tider har jaktet på ulven.. slik som med helikopter!! :wink:
    Skal dyret først jaktes.. er jeg imot uhuman jakt!
    Skal det jaktes får det jaktes HUMANT!! langt ifra det som har vært gjort :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    sau smaker sau?? hvor på sauen da? temmelig sikker på at saue rumpe ikke smaker det samme som lamme lår

hvis ulven bare har lyst på en del av sauen så må den jo nødvendigvis begynne på en ny sau hvis den vil ha mer av det samme.

egentlig tror jeg ikke de som er så vanvittig plaget av ulv er i stand til å utale seg om det! nettopp fordi de er plaget av det.. Det er helt naturlig at de vil kvitte seg med problemet!

ulv er en del av naturen og der må de få lov til å være uten at vi skal pålegge den å bli vegetarianer.
    du må tillate meg å ironisere over dette innlegget. "saue rumpe" - er det en litt ullen stump? hva med "lamme lår"? mener du f.eks et lår som har lammelse, og således er muskelløst?

orddeling er en fin-fin bil. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker at de fleste som snakker så kjært om ulven her bor i byer eller lignende tettsteder!
    Hvordan i all verden vet du dette? Har du en slags innebygget sonar som forteller om bakgrunnen til oss i andre enden av kobber/fiber-kabelen?

Og en normal ulv er så sky at det er veldig tvilsomt at en noen gang får se den..... men når den ikke bryr seg om folk og går innpå byggefelt midt på dagen... da er det noe som ikke er helt rett med den ulven!
    Vel. Hjemme hos mine foreldre - rett utenfor stuevinduet så har det vært både hund, katt, sau, ku, elg, rådyr, diverse fuglearter, ekorn, diverse musearter, frosk, padde, maur, fluer, mygg, veps, bier, samt et drøss med andre insekter og sikkert flere andre pattedyr jeg har glemt å nevne. Kan ikke påstå at noen av disse dyreartene har oppført seg noe særlig merkelig, kanskje bortsett fra et par representanter fra vår egen art. Foreldrene mine bor godt plassert inne på et byggefelt, langt fra nærmeste bondegård. Hvorfor er ulver unormale straks de beveger seg noen hundre meter fra nærmeste byggefelt?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker meg at ulvemotstanderne er mindre opplyste. Mulig fordi det ikke finnes skoler på landet :-)
    Alle som er opplyste mener selfølgelig alltid det samme, og er enige om alt. ikke sant? :roll:

Jeg er selv fra "landet", men jeg forstår da at ulven er et mye mindre problem en sauen. Jeg har aldri være plaget av ulv, men de helvettes sauen som går ut i skauen med bjeller og vekker meg midt på natta, og driter over alt, ja de kan jeg klare meg uten, iallfall hvis ikke bønderne klarer å holde de inne på oppgjerdet område hvor de ikke forstyrrer ulv eller mennesker. (har bodd 20 år i grensen mot utmark)

Og hvis Sau smaker Sau så er det like greit at vi importerer alt mye billigere.
    Du beviser her ganske bra at på standen i begynnelsen av inlegget ditt stemmer i ditt tilfelle i alle fall. :wink:

Litt av problemet slik jeg ser det er hva skal folk i enkelte deler av utkantnorge leve av fremover, hvis sauenæringa forsvinner helt. Kan du svare på det?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •