Jakt på ulv? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 110

Tråd: Jakt på ulv?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg har vært på landet mange ganger jeg, bare så det er sagt!
    men denne debatten føres alltid under forutsetning at folk fra oslo umulig kan ha greie på ulv, mens folk i distriktene automatisk har peiling uansett fordi "de lever med ulven på tunet".

hvaslags argument er egentlig dette!?

jeg har sett spurv utafor vinduet mitt mange ganger jeg, men jeg er vel for fa** ikke noen ornitolog for det?

det har ikke vært drept mennesker av ulv i dette landet på hundrevis av år, og ulveforskere (som jeg faktisk tror har bedre peiling på ulv enn en vanlig sauebonde) sier at ulv ikke er farlig for mennesker.

men allikevel er folk i distriktene redd for å ha barna ute uten væpnet vakt?

man skal ikke kimse av irrasjonell frykt, mange mennesker er livredde for å fly selv om det statistisk sett er farligere å kjøre, men irrasjonell frykt er ikke noe godt utgangspunkt for en saklig debatt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    jeg har vært på landet mange ganger jeg, bare så det er sagt!
    men denne debatten føres alltid under forutsetning at folk fra oslo umulig kan ha greie på ulv, mens folk i distriktene automatisk har peiling uansett fordi "de lever med ulven på tunet".

hvaslags argument er egentlig dette!?

jeg har sett spurv utafor vinduet mitt mange ganger jeg, men jeg er vel for fa** ikke noen ornitolog for det?
    Nei jeg vet ikke helt hva du er EivindLunde, men hvis den spurve du ser utenfor vinduet går til angrep og dreper hunden eller katten din rett utenfor stuedøra, er det ikke så sikkert at du lar smårollingen leke ubevoktet på den samme plassen.

det har ikke vært drept mennesker av ulv i dette landet på hundrevis av år, og ulveforskere (som jeg faktisk tror har bedre peiling på ulv enn en vanlig sauebonde) sier at ulv ikke er farlig for mennesker.
    Det er nok mye sant i dette, men en statistikk er nå en gang statistikk, prøv å forklar ulven dette når den sleper smårollingen med seg etter strupen. Det som i allefall er 100% sikkert er at dersom man ikke har ulv, er også faren for at ulven dreper mennesker lik 0.

men allikevel er folk i distriktene redd for å ha barna ute uten væpnet vakt?
    Farene lurer over alt, i storbyen er det mye biltrafikk sinnsforvirrede bevepnede mennesker og voldelige ungdomms gjenger ol.

Man kan ikke sikkre seg 100% mot noe, men hvis folk på landet skulle oppfordre mer til vold og gi våpen til voldelige miljøer i byen fordi de synes det er for stille og idyllisk i storbyen, da tror jeg byfolk ville reagert også.

man skal ikke kimse av irrasjonell frykt, mange mennesker er livredde for å fly selv om det statistisk sett er farligere å kjøre, men irrasjonell frykt er ikke noe godt utgangspunkt for en saklig debatt.
    irrasjonell frykt?? Grunnen til at det er så sikkert å fly, er fordi det i utgangspunktet er en lifsfarlig begivenhet, og alt er derfor gjort for å minske risikoen for at det skjer noe galt. Jeg er utdannet flyingeniør, så det har jeg i alle fall litt greie på. Ut i fra 0 drept av ulv argumentasjonen din EivindLunde, så børr vi kanskje fire på sikkerheten rundt flytransport, det er jo så sikkert alikevell. :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dødsårsak ble ikke nevnt i kirkebøkene på 1800 tallet, da ulvestammen var stor, så det å si at ikke ulven har tatt folk er ikke bevist, ei heller motbevist.

Min bestemor HATER ulv, hun har følt den på kroppen da hun var budeie på en seter i Ringerike som småjente. Hun er 94 år, og klar i toppen. Ulven herjet i husdyrflokken :twisted:

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    bare for ikke å bli hengt her. jeg snakker generelt. blir bare så villt irritert når jeg ser dissa bytulling-politikerne som snakker ut og inn uten å ha sett en ulv engang..
    Det er jeg så enig i!!!

De klager over at mange syter... men før de har den i hagen på besøk flere ganger i uka har de ingenting de sku sakt i grunn.. for da vet de ikke! :wink:

Rette seg etter at den er kommet hit? her jeg bor har det ikke vært ulv på mange mange ti år!!... nå er den blitt innført hit.. sluppet ut i villmarka her :wink: og skremmer enkelte som har lett for og bli skremt for slikt... dreper husdyr og jakthunder.... og dreper vil for gøy.. og det med at de tar de svakeste er en ting.. men når jegerene her klager over en del av det motsatte er vel det rart isåfall :wink: problemet er at den tar så mye at til slutt er de svakeste dyrene som er igjen.. fine og drevne jakt dyr.. det er alltid et dyr som er svakest i flokken.. men det betyr ikke at det er svakt generelt sett :wink:

men jeg gidder i grunn ikke diskutere.. for man vet ikke før man selv bor med den som dette! :wink:

Ser enkelte som har bodd uberørt av slike hendelser en stund.. ser hvor for de har skiftet mening når de får den på nært hold! :wink:

men gidder ikke diskutere... for når jeg ser at noen motsier at og komme til en løsning for begge ikke fungerer???? okey.. da er det jo bare og gi opp og diskutere da.. for da blir det jo ingen god konklusjon ut av det uansett :wink:

Men jeg setter meg som sakt generelt sett nøyralt i denne saken... men mener alikevell mitt...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde våre folkevalgte representanter tatt til vettet hadde ikke dette vært noe problem. ulveproblematikken ville være løst for lenge sida.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    hadde våre folkevalgte representanter tatt til vettet hadde ikke dette vært noe problem. ulveproblematikken ville være løst for lenge sida.
    Sant som det er sakt... trengs bare litt innsats fra alle sider så kunne dette problemet fort fått en løsning som fungerer for alle parter.....

Men når enkelte sier det er for vanskelig, da er det jo ikke noe håp da! :wink:
    En må jo forvente at skal en løsning komme må den passe tilfredsstillende for alle parter... hvis ikke blir det jo ingen direkte løsning alikevell....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    De ulvene som har kommet til Norge har stort sett innvandret fra Sverige og Finland ja - land som har litt mer respekt for naturen på akkurat dette området. Faktum er jo også dette - at ulven ikke bryr seg filla om landegrenser og kan krysse samme grense flere titalls ganger i løpet av ett år.
    Er du sikker på at ulven har naturlig og på egenhånd har innvandret fra Sverige og Finnland, det er nemlig ikke jeg sikker på.

Mvh
    Viser igjen til siden som jeg henviste til på første diskusjonsside.

Ulvebestanden i Norge og Sverige i dag er sannsynligvis etterkommere etter en kombinasjon av en svært fåtallig restbestand i Skandinavia og innvandring fra det tidligere Sovjetunionen (Sørensen m.fl. 1986, Wabakken 1990, Miljøverndep. 1997). Det har blitt framsatt påstander om at ulvene på Finnskogen ble satt ut fra svenske dyreparker siden det var så lang avstand til nærmeste område med fast forekomst av ulv (se f.eks. omtale i Wålberg 1987). Genetiske undersøkelser har imidlertid gitt sterke indikasjoner på at de ville ulvene ikke stammer fra svenske dyrehager (Ellegren m.fl. 1996).
    Det er kanskje greit å forholde seg litt til fakta og ikke bare myter også...

http://www.zoologi.no/fakta/ulv.htm

Quoter videre
    Den skandinaviske ulvebestanden er liten og stammer sannsynligvis fra noen få individer.Negative effekter av innavl og redusert genetisk variasjon kan derfor være viktige aktuelle trusler for bestanden, særlig på lengre sikt.
    Ulven må fortsatt gis et meget strengt vern i Norge for å sikre og bygge opp den felles norsk-svenske bestanden. Den offentlige forvaltningen har som mål at det skal etableres reproduserende familiegrupper av ulv i Norge, og svenske og norske myndigheter har som felles mål i første omgang å få etablert minst 8–10 familiegrupper i Sør-Skandinavia (Miljøverndep. 1997).
    Gamle myter og liten kunnskap om ulvens biologi bidrar til at en del mennesker har negative holdninger til ulv og bevaringen av arten i Norge. Omtalen av ulv og andre rovdyr i aviser er ofte sensasjonspregede og lite faktabaserte (se Frafjord 1988). Det er derfor et stort behov for å nå ut med saklig informasjon til befolkningen, særlig i områder der det finnes ulv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frykten for det ukjente er vel et urinstinkt de fleste av oss har i mer eller mindre grad, er det galt å handle ut i fra det[..]?
    Ja. Nettopp fordi handling skal begrunnes med kunnskap - og ikke urgamle følelser, legender og vandrehistorier.

Sympatien for disse er menneskene er selfølgelig meget høy, men så går de ofte bevepnet for å forsvare seg også da :wink:
    Er det det du vil Scirocco, at man må spenne på seg revolver hver gang man skal ut i skog og mark, evetuellt fra huset og ut til bilen? (satt litt på spissen selfølgelig)
    Det er ikke mange land man må spenne på seg våpen for å ferdes i naturen. Og dersom du tror en må forsvare seg med våpen mot ulv har du faktisk en god del å lære av den naturen du selv sier du beveger deg i daglig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frykten for det ukjente er vel et urinstinkt de fleste av oss har i mer eller mindre grad, er det galt å handle ut i fra det[..]?
    Ja. Nettopp fordi handling skal begrunnes med kunnskap - og ikke urgamle følelser, legender og vandrehistorier.
    Man regner med at ulven bruker sine urinstinkter for at den er redd mennesker, men mennesker skal ikke bruke det altså. Jeg ville tro at den ulv/menneske angrep statistikken er bygget på menneskets redsel for ulv også. tar jeg feil?

Det stemmer at kunskap er viktig, veldig enig der, men det finnes vel ikke en seriøs ulveekspert som kan garanter med 100% at en ulv aldri vil kunne angripe et menneske. Dokumentasjonen for ulveangrep i norge er sterkt foreldet, bare tenk på hvordan folketallet har økt, og hvordan hyttebyggefelt, oppdemmede områder og andre naturinngrep har forandret ulvens territorier. Sjangsen for at en ulv blir trengt opp i et hjørne og derfor angriper en smårolling som vil bort å klappe den fine "hunden" er vel større i dag vil jeg tro.

Den dokumentasjonen jeg har lest om ulv fra diverse eksperter, er full av synsing og antagelser og usikkerhets momenter. Håper inderlig at dere som mener ulv er helt ufarlig for mennesker får rett.

Sympatien for disse er menneskene er selfølgelig meget høy, men så går de ofte bevepnet for å forsvare seg også da :wink:
    Er det det du vil Scirocco, at man må spenne på seg revolver hver gang man skal ut i skog og mark, evetuellt fra huset og ut til bilen? (satt litt på spissen selfølgelig)
    Det er ikke mange land man må spenne på seg våpen for å ferdes i naturen. Og dersom du tror en må forsvare seg med våpen mot ulv har du faktisk en god del å lære av den naturen du selv sier du beveger deg i daglig.
    Ulv eller hunder generellt er flokk dyr, med dagens konsentrasjoner på noen titalls ulver spredd utover hele landet (bortsett fra i oslo området da :wink: ) er vel ikke faren for ulveangrep på mennesker i de områdene jeg befinner med så store. Lar man ulvebestanden vokse opp i tall som 300 individer, kan man risikere ulveflokker og hybrid ulvehunder som ikke er like redd mennesker. Ville ikke likt å møte en sånn flokk hverken ubevepnet eller bevepnet.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liker ikke at dere diskuterer å prater bullshitt bak ryggen min :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man regner med at ulven bruker sine urinstinkter for at den er redd mennesker, men mennesker skal ikke bruke det altså. Jeg ville tro at den ulv/menneske angrep statistikken er bygget på menneskets redsel for ulv også. tar jeg feil?
    Mennesker har nok i større eller mindre grad urinstinktene i behold, men problemet er at vi ikke lenger er stand til å tolke disse riktig. Vi har rett og slett ikke lært oss det. Jeg kan sikkert komme med noen eksempler her, men jeg tror jeg lar det være.

Det stemmer at kunskap er viktig, veldig enig der, men det finnes vel ikke en seriøs ulveekspert som kan garanter med 100% at en ulv aldri vil kunne angripe et menneske. Dokumentasjonen for ulveangrep i norge er sterkt foreldet, bare tenk på hvordan folketallet har økt, og hvordan hyttebyggefelt, oppdemmede områder og andre naturinngrep har forandret ulvens territorier. Sjangsen for at en ulv blir trengt opp i et hjørne og derfor angriper en smårolling som vil bort å klappe den fine "hunden" er vel større i dag vil jeg tro.
    Med tanke på den naturen ulven beveger seg i vil jeg tippe at du aldri vil greie å trenge ulven "opp i et hjørne". Men du har nok helt rett i at du aldri kan garantere noe 100 prosent. Skal vi mennesker fjerne alle elementer fra naturen som vi selv oppfatter som farlige eller skal vi lære oss å unngå farene?

Hørte på P4 en sikkert useriøs kåring av det mest farlige dyret i Norge basert på antall registrerte dødsfall. Øverst på listen kom kua - som stanget i hjel flere mennesker hvert år. På delt tredje plass kom vepsen og elgen. Hva skjer med økosystemet vårt dersom vi utrydder disse farene? Hvilke skader har allerede skjedd på økosystemet vårt etter at ulven ble utryddet? Hvordan måler man dette?

Ulv eller hunder generellt er flokk dyr, med dagens konsentrasjoner på noen titalls ulver spredd utover hele landet (bortsett fra i oslo området da :wink: ) er vel ikke faren for ulveangrep på mennesker i de områdene jeg befinner med så store. Lar man ulvebestanden vokse opp i tall som 300 individer, kan man risikere ulveflokker og hybrid ulvehunder som ikke er like redd mennesker. Ville ikke likt å møte en sånn flokk hverken ubevepnet eller bevepnet.
    Hvorfor vil man få hybridulver dersom man i samarbeid med resten av de skandinaviske land lar ulvestammen vokse?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    liker ikke at dere diskuterer å prater bullshitt bak ryggen min :twisted:
    Der var du jo. Har venta på deg.

Jeg synes ulver er ålreite dyr, men så er jeg jo bare en tullebukk fra byen da, så jeg er i utgangspunktet tilgitt.

Nei, huff nå ble jeg for seriøs...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg heller ville møtt en ulv på stien, enn en Tiger :shock: :wink:

Mange gode og dårlige for/mot ulv-argumenter her i diskusjonen, men vi blir vel neppe helt enige. Tror desverre det blir helt nødvendig med jakt på enkelt individer av ulv, ut i fra hendelser og styring av ulvebestanden.

Hybrid ulver er så vidt jeg vet ikke så uvanlig og er vel også en av årsakene til at noen dyr må taes ut.

Ulven her i forumet behøver nok ikke å være redd for jegerene eller andre ulver :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her på forumet er vi alle ulv i fåreklær. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at det er en håndfull ulv i norge er hovedsakelig fordi norge er FORPLIKTET til det gjennom internasjonale konvensjoner?

og forskere sier at ulven frykter mennesket, og at størrelsen på mennesket har lite eller ingenting å si. ulven er et rovdyr som dreper for å få mat, ikke for å ha det moro. og sålenge det ikke spiser mennesker har det ikke behov for å drepe oss heller, uansett hvor små og søte barna våre er.
    selv ville jeg kvie meg for å spise ei rotte, selv om jeg spiser oksekjøtt og rotta er mye mindre enn meg.
    som alle skapninger, inkludert hunder og veps, vil også ulven forsvare seg og ungene hvis det må til, men det ville jo være i ekstreme situasjoner.

og så litt statistikk:

"I Norge viser statistikken for sau at det blir sluppet rundt to millioner dyr på beite hvert år. Rundt 130 000 av dem går tapt, og det blir gitt rovdyrerstatning for rundt 30 000 av disse. Dette tilsvarer over 20 prosent av det totale tapet.

I erstatningsoppgjøret for 2003 ble det gitt erstatning for nesten 31 763 sau, men bare 2 312 var faktisk dokumentert tatt av rovdyr. Dette tilsvarer ca 1,8 prosent av det totale tapet."

får ikke helt argumentene om at utkantnorge fraflyttes pga ulven til å henge på greip når man ser statistikken.
    som jeg ser det så står forskermiljøene og statistikken temmelig steilt mot bøndene, og jeg vet hvem jeg tror mest på i dette tilfellet... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "I Norge viser statistikken for sau at det blir sluppet rundt to millioner dyr på beite hvert år. Rundt 130 000 av dem går tapt, og det blir gitt rovdyrerstatning for rundt 30 000 av disse. Dette tilsvarer over 20 prosent av det totale tapet.
    Det som er litt interessant her er hva som skjer med de resterende 80 prosent. Rundt 100.000 sau dør altså av sult, fordi de enten faller og brekker et ben, faller nedi en myr, detter utfor et stup, fryser i hjel el. 100.000 sau lider altså mest sannsynlig voldsomt de siste dagene av livet deres.

Og bøndene får samtidig traumer av å se sauene deres bli tatt av "ulv"?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker det ble bråk rundt samene og reinsdyra deres også.

Etter deres anslag om hvor mange reinskalver som ble tatt av kongeørn, så måtte hver eneste kongeørn ta 4 reinskalver hver i uka... Det er spenstig.

Reven fikk også skylda en stund, men etter at det ble en oppgang i jervestammen har ikke en eneste reinkalv blitt tatt av rev... mystisk

Konklusjone må være at samer og sauebønder er skurker, med fare for å skjære alle under en kam her :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Rette seg etter at den er kommet hit? her jeg bor har det ikke vært ulv på mange mange ti år!!... nå er den blitt innført hit.. sluppet ut i villmarka her :wink: og skremmer enkelte som har lett for og bli skremt for slikt... dreper husdyr og jakthunder.... og dreper vil for gøy.. og det med at de tar de svakeste er en ting.. men når jegerene her klager over en del av det motsatte er vel det rart isåfall :wink: problemet er at den tar så mye at til slutt er de svakeste dyrene som er igjen.. fine og drevne jakt dyr.. det er alltid et dyr som er svakest i flokken.. men det betyr ikke at det er svakt generelt sett :wink:
    Innført?

Dreper for gøy?

Hvorfor skulle ulven ta de sterkeste individene? Det er da ingen rovdyr som gjør det. I motsetning til jegerne dreper de for å overleve, og velger da selvsagt de individene som er lettest å nedlegge.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres rart ut, men det blir sakt at ulven dreper for "gøy". Det kalles vel blodrus, da de dreper eller "river" mer enn nødvendig, og det er vanlig for rovdyr i flokk. Men en eller to ulv dreper for å spise, ingen tvil om det. Og det er jo tross alt rovdyr vi snakker om her

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det høres rart ut, men det blir sakt at ulven dreper for "gøy". Det kalles vel blodrus, da de dreper eller "river" mer enn nødvendig, og det er vanlig for rovdyr i flokk. Men en eller to ulv dreper for å spise, ingen tvil om det. Og det er jo tross alt rovdyr vi snakker om her
    en ulv som kommer inn i en innhegning med sau vil nok gå bananas og drepe mer enn nødvendig. ikke av ondskap selvfølgelig, men fordi den ikke veit når neste måltid kommer, og det er bedre å ha drept en sau for mye enn en for lite :wink:

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •