Jakt på ulv? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 110

Tråd: Jakt på ulv?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skjønner meg ikke helt på bønder som er imot ulven. De blir helt forværet over at ulven dreper noen sauer, men at de selv har samme mål med sauen og i langt større omfang, nei det er ikke så farlig. Tro om de er like fortivlet og på gråten når de sender sauen til Gilde.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvfølgelig er det kipt når en hund eller katt dør, men det er ikke bare ulv som dreper dem.

Tror du ikke en huskatt ville drept ei husmus hvis den fikk sjansen? å skal du da avlive katta? Tror du en hund lar en katt leve hvis den får tak i den? Er det fordi den er sulten?..

Dyr dreper hverandre akkuratt som mennesker..

Er noen ulver som er snille da! eller hadde det vel ikke blitt hybrid :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    hvis det var slikt det hørtes ut... så var det ikke det jeg mente....
    Mente at det går an og finne en løsning for begge parter.. både de som er i for og er imot! :wink:
    jeg nevnte både drepe den og flytte den.. eller eventuelle andre løsninger.. og ikke BARE utrydde den.. og nevnte ikke når jeg snakket om og skyte den, så nevnte jeg ikke utrydde da heller! :wink:
    Løsning for begge parter? Ulvemotstanderne vil ha hele rasen utryddet fra Norge. "Ulveelskerne" vil ha en sterk stamme på 3-4 hundre dyr eller det en naturlig balanse tilsier. Et kompromiss mellom disse ytterkantene eksisterer ikke. Å dele opp ulven i soner, bare drepe ulv som tar sau osv fungerer ikke, det har vi allerede sett.

Det eneste jeg ser kan fungere om en skal ha ulv i Norge (og det er vi nødt til om vi ønsker å ta vare på naturen også for de som kommer etter oss) er å lære opp menneskene som bor i ulveområder til å leve med naturen slik den er. I stedet for å frykte det som er ukjent, kan en heller lære seg og like mangfoldet. Og i stedet for å slippe husdyr og sauer rett ut i villmarka uten tilsyn kan en faktisk sette av tid til å passe på de. Og kanskje det er på tide å gjeninnføre en saueart som er flinkere til å ta være på seg selv i det norske landskapet?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes det er helt legitimt at man skyter ulv. dette har jeg ingen problemet med overhodet. jeg avskyr mennesker som forhelliger ulven som vår nasjonalskatt og et symbol på "den eldre tid".

slipp ulven løs på stortinget så kan vi se hvor mange av politikerene som stemmer mot å skyte ulven.
    det er faktisk snakk om å ta i fra livskvaliteten til endel mennesker, heriblant min onkel som er bonde i rendalen.

at ulven nå ble skutt i rendalen synes jeg, som sagt, er helt moralsk forsvarlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg skjønner meg ikke helt på bønder som er imot ulven. De blir helt forværet over at ulven dreper noen sauer, men at de selv har samme mål med sauen og i langt større omfang, nei det er ikke så farlig. Tro om de er like fortivlet og på gråten når de sender sauen til Gilde.
    ja, akkurat det der har jeg også lurt på...
    må jo si at bygdenorge framstår som en gjeng hysteriske pingler når de er redde for ulven. hadde naturforvaltninga utplassert ulv i vålerengaparken hadde jeg ikke vært nervøs for det, så! 8)

det er vel dessuten enorme mengder dyr som rettogslett blir kjørt i hjel av biler, eller detter utfor stup når de er løse i utmarka. for lets face it, sauen har ikke rykte for å være det smarteste dyret....

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    må jo si at bygdenorge framstår som en gjeng hysteriske pingler når de er redde for ulven.
    Nå ble jeg dypt fornærmet! Jeg krever oppreisning! Hvor skal duellen finne sted?

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi kan da ikke drepe alle rovdyr som ikke skjønner at dem ikke kan spise husdyr?

eller.. er kanskje derfor vi nesten ikke har rovdyr igjen her i landet..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    må jo si at bygdenorge framstår som en gjeng hysteriske pingler når de er redde for ulven.
    Nå ble jeg dypt fornærmet! Jeg krever oppreisning! Hvor skal duellen finne sted?
    kirkeparken på vålerenga ved soloppgang på søndag morgen. jeg velger våpen.
    eventuelt en runde unreal tournament på nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sa: "må jo si at bygdenorge framstår som en gjeng hysteriske pingler når de er redde for ulven."

ut fra dette enkle sitatet ser de fleste at du ikke har vært "på landet", og er et typisk bymenneske.
    hva med å sette seg inn i saken før man uttaler seg?

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La dem nå få ta noen ulv. :lol:

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å herre jermia! er så dritt lei av å høre på bytullinger som uttaler seg i hytt og pine om bla. ulv. det er jo likegreit for dem, det er ikke de som må leve med den! :?

nå fikk alle sikkert inntrykk av at jeg er en vill ulvehater og vil drepe alt som drepes kan, men akk nei! jeg er faktisk veldig for ulv. den har da akkurat like mye rett til å leve som gaupe eller bjørn.

Og christian, merkelig det der. har inntrykk av at absolutt ALLE på setskauen HATER ulv like intenst som jeg hater Tande P... ja må si denne villmarks kulturen forandrer seg raskt på korte avstander

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor ikke akkurat i en storby :roll: Jeg mener man først bør få opp en bærekraftig ulvestamme før man begynner å skyte dem.

Mvh

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare for ikke å bli hengt her. jeg snakker generelt. blir bare så villt irritert når jeg ser dissa bytulling-politikerne som snakker ut og inn uten å ha sett en ulv engang..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Er forsåvidt bymenske, men har ikke så mye til overs for "ulve elskerene"

Hvordan kan man vite at det bare er ca 25 ulv i Norge?

Hvordan fikk vi egentlig denne nye ulve stammen og hvordan tok den seg så raskt opp?

Har sterke mistanker om at nettop noen "ulve elskerene" har hentet med seg noen individer lenger øst for Norge, Sverige og Finland og ganske enkelt har satt dem ut i naturen som en erstatning for den utryddede "gråbein" stammen som egentlig hørte til i norden og som hadde utviklet seg til nordiske forhold.

Stemmer mine mistanker , er det miljøkriminalitet vi er vitne til , og de ulve relaterte dyrelidelsene man ser i Norge er et resultat av dette.
    Faren med å importere arter som ikke naturlig er tilpasset forholdene der de settes ut kan jo få katastrofiske konsekvenser, som man ikke vil se før det er forsent.

De fleste vil jo gjerne ha naturen mest mulig uberørt og sunn, og råvdyr vil de fleste ha for samspillet hvor rovdyrene tar de svakeste individene ol. , bare de ikke kommer nermere en selv og sine enn 10 km, eventuellt får et glimt av den gjennom bilvinduet.

Min sympati ligger hos folk i bygdenorge, som virkelig har fått følt ulveproblemet på "kroppen" og derfor vet mer hva de snakker om.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere (alle?) ulvene i Norge er ulovlig utsatte ulver som har levd i fangenskap før, blandt annet i Sverige. Har sett en reportasje på tv med en av de som gjorde det. Ulvene holder seg derfor ikke så langt unna folk som helt ville ulver gjør.

Robert-

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så syns jeg kunnskaps nivået om kjøtt og andre matvarer er skremmende lavt blant mange såkalt urbane.

Argumenter som ”hvorfor skal vi slakte dyr, det er jo bare å kjøpe kjøtt fra kjøttdisken på super markedet” og ”av sauen får vi ull, fra kua får vi melk og grisen gir oss kjøtt……”

Eller hva med telefonstorm til NRK etter at de har vist et innslag fra slakteriet. Virkeligheten er brutal, det man bør gjøre er å behandle dyret med omsorg å respekt og forhindre unødvendige lidelser.

Husker fra en øvelse i militæret, der man blant annet lærte å skaffe seg mat for å overleve, vi fikk utlevert en øks og noen høns, som skulle slaktes, flåes, ”varmebehandles” og spises. Det var mange som nærmest fikk sjokk, over koblingen levende dyr i det ene øyeblikket, vanlig kjøtt mat fra kjøtt disken i det neste. Jeg var en av de få som spiste, en annen spiste egg ”samlebåndet” rått. (imponerende konstruert egentlig)

Ellers så er mitt syn på samspillet dyr og mennesker, at vi er gitt kunnskapen til å påvirke og forvalte naturen, noe som gir oss et ansvar til å forhindre at dyr lider unødvendig. Ny innføring av en fjern østlig ulvestamme er etter min mening ikke med på å forbedre samspillet i naturen vår i Norge. Det er heller et fullskala eksperiment som kan slå meget galt ut. Ok det virket ikke, hvor er AV knappen...... :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å avfeie alle "ulveelskere" her inne som bytullinger er jo direkte latterlig. For det første er det ikke så mange som har skrevet om hvilken bakgrunn de har - kolonnen "bosted" borterst til venstre røper ikke så mye.

Hvorfor greier ikke "ulvehaterne" her å argumentere skikkelig, på annet grunnlag enn at de frykter det ukjente?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Radiopeiling. Telling. Det finnes en hel del biologer der ute.

Hvordan fikk vi egentlig denne nye ulve stammen og hvordan tok den seg så raskt opp?
    25 (nå 20) bestandeler er ikke akkurat en sterk stamme og heller ikke en rask voksende stamme. De ulvene som har kommet til Norge har stort sett innvandret fra Sverige og Finland ja - land som har litt mer respekt for naturen på akkurat dette området. Faktum er jo også dette - at ulven ikke bryr seg filla om landegrenser og kan krysse samme grense flere titalls ganger i løpet av ett år.

Min sympati ligger hos folk i bygdenorge, som virkelig har fått følt ulveproblemet på "kroppen" og derfor vet mer hva de snakker om.
    Andre land greier fint å leve med ulven - og arter langt farligere enn ulv. Hvordan ligger det ann med sympatien ovenfor disse?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Andre land greier fint å leve med ulven - og arter langt farligere enn ulv. Hvordan ligger det ann med sympatien ovenfor disse?
    Nevn et land hvor noen miljøsyndere har satt ut dyr som er farligere enn ulv og hvor folk ikke har lov til å skyte dyret for å beskytte seg.

Robert-

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er å beskytte seg, en annen ting er å oppsøke ulven for å knerte den. I Canada har de problemer med Grizzly bjørner som er/blir sinte når de skal beskytte sine unger (Mennesker kommer for nære). De gjør hva de kan for å ikke ta livet av bjørnen, men skremmer den vekk, flytter den etc. (F. eks. så er det ofte mennesket sin egen feil at bjørnen oppsøker oss, ved at avfall spesiellt matavfall ligger slengt rundt). Hvis det er snakk om nødverge er jeg selvfølgelig enig i at det er rovdyret som bør bøte med livet.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å avfeie alle "ulveelskere" her inne som bytullinger er jo direkte latterlig. For det første er det ikke så mange som har skrevet om hvilken bakgrunn de har - kolonnen "bosted" borterst til venstre røper ikke så mye.?
    Vet ikke hvem som mente at alle "ulveelskere" er bytullinger, jeg har bodd mesteparten av livet i by eller i tettsted i nærheten av en større by
    og er hverken ulveelsker eller ulve hater. Jeg er nokk mer en bytulling enn en bygdetulling :wink:

Synes forøvrig det er ganske påtagelig å se den romantiseringen av ulv i den norke naturen blandt nettop byfolk. Teori og praksis stemmer ikke bestandig like bra.

Det jeg reagerer sterkt på er gjenninføring av et farlig rovdyr, som er en fjern slektning til den naturlige norke ulvestammen, og som man dermed ikke har oversikten over hvordan vil fungere i vår natur. Så vidt jeg vet, finnes det mange grelle eksempler på hvordan utsetting av dyr i andre miljøer, kan være med på å forykke den naturlige balangsen. Dyret kan se helt likt ut i utseende, men dersom ulven i dette tilfelle kommer fra et området der de er vant med høyere belastning for å holde seg i live, og har tilpasset jakt metode og overlevelses instinkt ut i fra det, blir det fort meget galt, derom de settes ut i et mere gunstig miljø. Det ser man ikke før lenge etterpå.

Hvorfor greier ikke "ulvehaterne" her å argumentere skikkelig, på annet grunnlag enn at de frykter det ukjente?
    Frykten for det ukjente er vel et urinstinkt de fleste av oss har i mer eller mindre grad, er det galt å handle ut i fra det, og være forsiktig?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Radiopeiling. Telling. Det finnes en hel del biologer der ute.
    Det fins nok en del biologer der ute, men det er litt arealer å ha oversikt over også, hvor mange ulver i live i dag er radiomerket? Jeg mener det er ganske naivt å tro at man har den fullstendige oversikten over antall og utbredelse.

De ulvene som har kommet til Norge har stort sett innvandret fra Sverige og Finland ja - land som har litt mer respekt for naturen på akkurat dette området. Faktum er jo også dette - at ulven ikke bryr seg filla om landegrenser og kan krysse samme grense flere titalls ganger i løpet av ett år.
    Er du sikker på at ulven har naturlig og på egenhånd har innvandret fra Sverige og Finnland, det er nemlig ikke jeg sikker på.

Sympatien for disse er menneskene er selfølgelig meget høy, men så går de ofte bevepnet for å forsvare seg også da :wink:
    Er det det du vil Scirocco, at man må spenne på seg revolver hver gang man skal ut i skog og mark, evetuellt fra huset og ut til bilen? (satt litt på spissen selfølgelig)

Mvh

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •