De trenger vår hjelp nå... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Håper vi med dette kan avskutte dette sidesporet.
    Ok.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F

Hvilke katastrofer er det som er mye verre enn dette ? Over 150 000 døde !

Snakker du om sultkatastrofer ?
    ........
    I 1976 (tror jeg) døde 600.000 kinesere i et av de kraftigste jordskjelvene i moderne tid. Så det er andre tilfeller, Alex F.

Ber om å bli trodd på at jeg føler med de som er rammet av denne katastrofen. Men det er et tankekors at denne katastrofen får en såpass bred mediadekning, og at innslag fra Thailand (antakelig det minst berørte stedet i antall drepte) får mesteparten av denne dekningen.

Vi skal selvfølgelig bry oss, og det er riktig som roffe skriver, vi berøres følelsesmessig av det som er nærmest oss. Kanskje vi skulle gå litt i oss selv og si at potensialet for å hjelpe andre finnes godt inni den norske folkesjela, og at vi kanskje kan tenke over å gi litt til de som trenger det andre steder i verden også, og at andre katastrofer finner sted hele tiden i vår verden

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener de sa på P4 nyhetene i dag at hvis vi skal se på tragedien i dødstall 150.000 så har Kongo "like stor tragedie" hvert halvår.

Newcomer Junior74 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel noe av dette Robert muligens sikter til...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260932

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gitt 350,-. 200 til røde kors, 100 til leger uten grenser og 49 i en eller annen bøsse jeg ikke husker hva sto på.....

Ser dobbeltmoralen i dette dog... Er en tankevekker at det må et turistmål med heftig mediadekning til før noen bryr seg. Egentlig betyr det vel at man IKKE bryr seg.

DrE

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte 1000 kroner til røde kors. Håper de kommer frem...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at det også finnes andre formål/katastrofer en burde gitt penger til og at vi er slave av media. Men jeg synes ikke dette er en grunn til ikke å gi.

Jeg kan ikke hjelpe alle, men håper jeg kan hjelpe noen. Ønsker heller ikke å fylle dagene mine med å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper alle.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi topper listen over kroner gitt pr innbygger...

http://edition.cnn.com/2005/WORLD/as...aid/index.html

... og det skulle vel bare mangle. Vi er verdens rikeste land og burde egentlig gitt enda mer. Trygve Hegnars forslag om 10 milliarder hadde virkelig satt standarden og kunne vært et fint bidrag.

Ellers støtter jeg Robertaas' tankegang. Det er flere millioner på flukt i Sudan og andre steder som utgjør flere slike 'tsunami'er i året. Eneste grunnen til at de ikke får like mye penger og oppmerksomhet, er at de får liten mediedekning, siden det ikke 'selger' like bra lenger. kynisk, men slik er det. Det er mange fattige i verden idag som hadde fortjent krisehjelp akkurat nå.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er viktig å skille mellom to ting:
    1. Katastrofer som kommer brått og uventet
    2. Kritisk nød rundt om i verden som man med større grad kan forutsi

Førstnevnte krever ekstraordinære tiltak for å hjelpe dem som rammes. Heldigvis fungerer dette tydeligvis bra når mediene tar sitt ansvar.

Sistnevnte har mindre nyhetsverdi, og mediene gir blanke. Det er det store problemet. Det er DA jeg mener at politikere må være sitt ansvar bevisst. Istedenfor å gå fullstendig overbord med å overby hverandre for å skinne i medienes flomlys ved rundhåndet hjelp ved katastrofer (det var vel en RV-politiker som mente 60 milliarder var et passende bidrag, så Hegnar er ikke enestående), så bør bistandsbudsjetter ta hensyn til de forventede krisene og ha nok penger til at også de som man vet om på forhånd får god hjelp. Det er politikernes ansvar å holde orden på dette og FORDELE hjelpen slik at det blir en slags rettferdighet over bistanden. Synes det er i disse tilfellene det er grunn til å kritisere politikerne, ikke at de ikke har løst denne uventede katastrofens utfordringer på en til tider suboptimal måte.

For det er bra at vi hjelper nå. La oss håpe politikerne blir like bevisste på de litt mer stillferdige krisene som finnes i verden hver eneste dag.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle som er glade for givergleden til regjering og storting. Det er vel i realiteten kun hvordan man har/skal finansiere det hele han reagerer på.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...icle406307.ece

Mvh

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det er ikke alle som er glade for givergleden til regjering og storting. Det er vel i realiteten kun hvordan man har/skal finansiere det hele han reagerer på.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...icle406307.ece

Mvh
    Jeg er aldeles enig med de som skriver og kommenterer kritisk i den artikkelen. Å ta fra oljefondet blir en smule feil spør du meg. Siden det er såpass uniform enighet om at vi skal gi, så regner jeg med at alle er like enige i at man må øke tilsvarende i skatter og/eller avgifter.

DrE

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •