De trenger vår hjelp nå... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    400,000 forventet døde i Indonesia.

http://www.bernama.com/bernama/v3/pr....php?id=111574

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det med at Norge til nå har gitt 100 000 000 kr!
    Vel.. hadde ikke staten vært så j*vli gjerrige kunne de og ha bistått med en 1 milliard uten at det hadde vært noen påkjenning for oss! :wink: vi sitter jo på en haug av milliarder av olje penger så......

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt ille det som er skjedd og de trenger hjelp, men det virker som om folk helt har mistet gangsynet her. Det er faktisk mye større humanitære katastrofer en dette som utspiller seg selv idag og hvor behovet for hjelp er enda større.

Hvor mange milliarder skal vi gi der?

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er selvsagt ille det som er skjedd og de trenger hjelp, men det virker som om folk helt har mistet gangsynet her. Det er faktisk mye større humanitære katastrofer en dette som utspiller seg selv idag og hvor behovet for hjelp er enda større.

Hvor mange milliarder skal vi gi der?

Robert-
    Poenget er at dette skjer i tillegg til de andre tingene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Robert.

Alternativet er jo å ikke gi noe, men det er en særdeles dårlig tilnærming.

Husk at Norge gir utenlandsbistand utenom dette.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at denne katastrofen blir "blåst" så alvorlig opp er pga. at det rammer så mange landt.
    som nevnt tidligere i denne tråden er det borger ktiger massemorg og andre elendigheter rundt om i verden. de får ikke så mye omtale.
    er enig i at norge godt kan gi noen milliarder av olje pengene uten at det skader oss, men vi kan også gi det til andre som trenger det like mye som flom offerene..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Alternativet er jo å ikke gi noe, men det er en særdeles dårlig tilnærming.

Husk at Norge gir utenlandsbistand utenom dette.
    Det finnes mange alternativer her:
    a) Ikke gi noen hjelp til de rammet av Tsunami (Noe jeg ikke støtter)
    b) Gi støtten til de rammet av tsunami over bistandsbudsjettet (slik det ser ut som at du foreslår)
    c) Gå amokk og overby hverandre i milliardstøtte til akkurat denne katastrofen fordi det også var nordmenn som ble rammet denne gangen.
    d) Gi ekstraordinær støtte til alle humanitære katastrofer basert på behov og ikke på eksponering i media. (Det jeg støtter)

Robert-

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    b) Gi støtten til de rammet av tsunami over bistandsbudsjettet (slik det ser ut som at du foreslår)
    Feil. Jeg sa : ¨Husk at Norge gir utenlandsbistand utenom dette." Det kan være mye makt i å bevisst mistolke, Robert.

d) Gi ekstraordinær støtte til alle humanitære katastrofer basert på behov og ikke på eksponering i media. (Det jeg støtter)
    ¨

Så hvis noe eksponeres i media, så gir du ikke penger / støtte. Uflaks for de som er rammet OG som havner i media.

Personlig er jeg så enkel i hodet at jeg oftest gir penger til formål som eksponeres i media da jeg ikke har en "sak jeg brenner for" ellers.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gitt kr 1000 til Røde Kors. Dette er en ufattelig tragedie ! Godt å se at givergleden er stor i Norge og andre land.

Heia Egeland som klarte å "presse" USA til å tidoble sin innsats.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri sagt at jeg eller andre ikke skulle gi støtte til de flomrammede, jeg prøver bare å minne folk på om at mye større katastrofer enn dette faktisk også trenger støtte.

Ja, jeg kjenner flere som jobber med dette og som er ganske frustrerte over at støtten Norge gir til forskjellige katastrofer er såpass avhengig av hvor mye de blir dekket i media.

Så får vi se hvor mange milliarder vi havner på denne gang. Til og med Fremskrittspartiet som ellers vil kutte i uhjelp prøver å utnytte mediafokuseringen og ved å by enda flere milliarder enn de andre. Hvilken politiker er det som tør si nei til et par milliarder til nå?

Er det virkelig ingen andre som ser det betenkelige i dette?

Robert-

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget ditt, uten problemer. Dette har utviklet seg til en mediafest uten like. Og media er jo kjent som den sterkeste statsmakt...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi slaktet nyttårsbudsjettet, ganget det med en medfølelsesfaktor på ca 10 og satte inn 1k til Røde Kors. Så tente vi fakler og stjerneskudd nyttårsaften.

Har i noen år tenkt på hvor mye vi brenner av (bokstavelig talt) på fyrverkeri hvert år og skal prøve å holde dette løftet: Jeg skal ikke kjøpe fyrverkeri til noen nyttår fremover, men heller gi pengene til en veldedig organisasjon. Selvfølgelig oppfordres alle andre til å gjøre dette og huske det om ca et år...

Så kan vi også oppfordre alle mobilselskaper til å donere inntektene fra SMS-aksjonene til veldedighet. Tror jammen meg at det kan være endel kroner i SMS som har blitt sendt ifm denne katastrofen.

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Og media er jo kjent som den sterkeste statsmakt...
    ...det kan nok en viss statsmann i Italia skrive under på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri sagt at jeg eller andre ikke skulle gi støtte til de flomrammede, jeg prøver bare å minne folk på om at mye større katastrofer enn dette faktisk også trenger støtte.

Robert-
    Hvilke katastrofer er det som er mye verre enn dette ? Over 150 000 døde !

Snakker du om sultkatastrofer ?

Det er naturlig at mediadekningen er enorm, også fra Norges side. Det er muligens over 1000 døde nordmenn, noe som ikke har skjedd siden krigen på en enkelt katastrofe. Dette er selvfølgelig peanøtter i forhold til dødstallene for andre land, men allikevel er dette sjokkerende i seg selv.

Når det er sagt, er jeg enig i at det kan bli for mye. Det har knapt vært vist andre nyheter den siste uken. Ca 90 mennesker ble drept i en brann i Argentina på et diskotek. Dette stod i en liten notis i avisen i går. Jeg mener at det må være mulig å få oppdatering på andre felt, selv om flomkatastrofen må prioriteres.

EDIT: Må bare kommentere det med fyrverkeri. Jeg er forsåvidt enig, men det er litt for enkelt å tenke slik. Da burde vi kuttet ut alt som var "unødvendig" og gitt disse pengene til veldedige formål. Eksempler er: Nye utgaver av gamle DVD utgivelser, ekstremt dyre anlegg (egentlig stereoanlegg generelt), all alkohol (ikke nødvendig), dyre klær (trenger vi mer enn ett skift ?), osv.

Jeg vet at folk blir provosert nå, men det er også meningen. Det blir altfor enkelt å si at vi skal kutte ut alt som er gøy og som kan virke overflødig og unødvendig i en slik situasjon. Hvor skal grensen gå for hva som er overflødig ? Raketter var enkelt siden det var det som lå nærmest i tid. Men hva med juletrær og julepynt ? Egentlig like meningsløst som raketter ?

Dette er vanskelig, og spesielt når en står overfor en meningsløs situasjon. Jeg synes det viktigste er at vi hjelper så godt vi kan. Men jeg synes ikke vi skal stoppe og leve ! :shock:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare naturlig at man reagerer sterkere når noe virker nærmere. At mange nordmenn er døde og savnede etter denne katastrofen gjør at det virker nærmere og det føles ihvertfall naturlig for meg å involvere meg mer enn normalt.

Hvis naboens hus hadde brent ned til grunnen, så hadde jeg nok bidratt enda mer til den ene familien enn til en slik katastrofe vi nå har sett i Asia. Og det bare fordi det er nærmere. Å hjelpe de nærmeste er en naturlig del av det å være menneske og jeg synes ikke det er noe paradoks at enkeltmennesker føler det naturlig å gi mer når det føles nærmere.

Man kan gjerne forsøke å anvende en rettferdighetslogikk på dette, men til syvende og sist dreier det seg om følelser. Jeg synes det er flott at man hjelper de man føler sterkest for å hjelpe. Det personlige engasjementet er ikke noe man kan diskutere seg fram til rett og galt i forhold til, for følelser er underlagt andre regler.

Vi kan gjerne diskutere bistandspolitikk generelt, men jeg synes det er viktig å skille mellom det personlige engasjementet og politikk. Jeg kan uansett ikke se at det er galt å gi mye til en katastrofe som tar livet av hundretusener og rammer millioner av mennesker. Så kan man diskutere om det er andre som også trenger hjelp som glemmes når de store mediebombene slår ned. Kritikk er vel mer på sin plass der det hjelpes for lite, ikke når det hjelpes mye når en stor naturkatastrofe slår til.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt primære poeng er at Robert ikke har nevnt ett konkret annet område man bør gi økonomisk støtte til, men bare sier at det finnes andre ulykker og lener seg fornøyd tilbake i stolen og gir ingenting.

For defensiv tilnærming.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Hvilke katastrofer er det som er mye verre enn dette ? Over 150 000 døde !
    Det er ille å sette katastrofer opp mot hverandre, men i Sudan har de 4-5 millioner flyktninger som lever under dårlig vilkår. Vel 2 millioner er døde så langt og de mangler akutt hjelp, men afrikanske flyktningeleire har vi sett før og de gjør seg dårlig på TV.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mitt primære poeng er at Robert ikke har nevnt ett konkret annet område man bør gi økonomisk støtte til, men bare sier at det finnes andre ulykker og lener seg fornøyd tilbake i stolen og gir ingenting.

For defensiv tilnærming.
    -Nord-korea
    -Rwanda
    -Kongo
    -Tsjetsjenia
    -Dafur
    -Ex-jugoslavia
    -Afghanistan
    -Irak
    Og hvor i alle dager har du det fra at jeg ikke gir noe?

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dummeste jeg hører når det skjer en tragedie er utsagn som at det finnes verre tragedier. En kan ikke sette katastrofer opp mot hverandre: Det finnes alltid noe som er verre, men situasjonen blir ikke bedre av den grunn !

Også her støtter jeg Roffe. Man engasjerer seg ofte mer i saker som er nærmere en selv eller som berører noen en kjenner etc.

Det som skjer i Sudan etc, er også en tragedie.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Det dummeste jeg hører når det skjer en tragedie er utsagn som at det finnes verre tragedier. En kan ikke sette katastrofer opp mot hverandre: Det finnes alltid noe som er verre, men situasjonen blir ikke bedre av den grunn !
    Det får da være måte på å tillegge meg utsagn. Jeg bare prøvd å få frem poenget at støtte bør gis basert på behov.

Håper vi med dette kan avskutte dette sidesporet.

Robert-

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •