Noen nyheter på tollfronten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen nyheter på tollfronten?

Det er jo blitt diskutert og sånn, men hvordan blir det med tollgrensen i 2005? Blir den satt opp til 1000,- eller vil den bli på 200,- slik den har vært?

Jeg spør bare, fordi jeg må kjøpe meg LOTR (12 disc-versjonen) siden jeg ikke fikk den til jul, og jeg lurer på om det er verd å vente til etter nyttår før jeg bestiller, eller om jeg bare skal bite i kulen og bestille nå.

Hva er prisen i norske butikker? Hører rykter om 999,- .. stemmer det?

Samme tingen koster jo ca £45 på play.com. Selv om den skulle bli stoppet i tollen er det jo fremdeles billigere enn å kjøpe den i Norge.

Fins det andre steder jeg kan kjøpe den?

(Mange spørsmål her)

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, får vel Box`en hos elkjøp for 850kr trur jeg.

Vet ikke om de forandre tollgrensa i 2005, men vet at du nå selv kan fortolle vare for inntil 1000kr på nettet. Er nok ikke gratis men slipper unna endel gebyrer.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper ikke grensen blir flyttet. Heller at alle må betale norsk mva uten gebyr. (Ergo standardisert mva oppgjør av ett eller annet slag.) slik at man kan konkurrere på nesten like villkår. Mva fritak opptil 1k vil si utslettelse av mange norske nettbutikker. Det er ikke kun cd'er man snakker om opp til 1k, men også prosessorer, hovedkort, minne av ulike slag, klokker, klær, smykker, kabler osv osv.

Mvh

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg håper ikke grensen blir flyttet. Heller at alle må betale norsk mva uten gebyr. (Ergo standardisert mva oppgjør av ett eller annet slag.) slik at man kan konkurrere på nesten like villkår. Mva fritak opptil 1k vil si utslettelse av mange norske nettbutikker. Det er ikke kun cd'er man snakker om opp til 1k, men også prosessorer, hovedkort, minne av ulike slag, klokker, klær, smykker, kabler osv osv.

Mvh
    Sant det du sier der, mange webshopper innenfor data bransjen som har anntydet at de flytter viss noe sånt skulle skje. Vet jo at har www.playx.no har flyttet og senket prisene endel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Soundfre@k. Det skulle egentlig bare mangle at butikker med fast adresse i Norge skal kunne konkurrere likt med butikker med adresse i utlandet. Rart ikke noe er gjort med dette i grunn.

Det er for øvrig en momsgrense og ikke en tollgrense som pr i dag er på 200 kr..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste rettferdige er vel at momsgrensen blir satt ned til 0. De som driver å syter om at grensen må økes grunnet inflaskjon og annet tull har ikke peiling hva de snakker om og klarer ikke se lenger enn sin egen nesetipp.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbøyelig til å være enig med soundfre@k (ideelt sett mener jeg grense på null, men med et standardisert gebyr dekket av innkrevd mva for privat-import). Har heller ikke hørt noe konkret om heving av grensa; Det at politikere som ikke sitter i regjering har meninger om dette (eller snarere sier det de tror folk vil høre), er uten særlig betydning.

Ellers, LotR Extended Trilogy er billigere hos AmzonUK enn hos Play; va GBP39,50 ekskl VAT inkl frakt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det er for øvrig en momsgrense og ikke en tollgrense som pr i dag er på 200 kr..
    Begge deler. Tollgrensen er også på 200.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mnei, det er en sannhet med modifikasjoner. Det er veldig få ting det er toll på nå, og flere av dem er det 0-grense på (alkohol, tobakk, medisiner) hvis du ikke bærer det inn i landet selv. Ingen toll på dvd'er, cd'er osv.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njål
    Mnei, det er en sannhet med modifikasjoner. Det er veldig få ting det er toll på nå, og flere av dem er det 0-grense på (alkohol, tobakk, medisiner) hvis du ikke bærer det inn i landet selv. Ingen toll på dvd'er, cd'er osv.
    SÅ man trenger ikke betale toll om man bestiller en dvd-film til 400kr fra england?

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke toll, men 24% mva (25% fra nyttår), + gebyrer til fraktør.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få ting ja, men det er noen ting, og da er grensa på 200. Har uheldigvis erfart det selv.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få ting ja, men det er noen ting, og da er grensa på 200. Har uheldigvis erfart det selv.
    Hvilket produkt var det?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen klær kjøpt fra Kina, var 15% toll tror jeg. Greit, ikke så veldig relevant for dette forumet, men man må da spikke fliser og muligheten byr seg!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen klær kjøpt fra Kina, var 15% toll tror jeg. Greit, ikke så veldig relevant for dette forumet, men man må da spikke fliser og muligheten byr seg!
    finnes det virkelig et klesplagg fra kina som koster mer en 200kr?
    :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ikke forhandler sin skyld når produkter koster det dobbelte i Norge? Jeg kikket på priser på en subwoofer og søkte tilfeldigvis på prise i USA. Da fikk jeg en overraskelse. Det samme gjelder det meste av modellflyutstyr.

Datautstyr er jo ikke særlig dyrere i Norge (er det?) så jeg tror ikke de taper på økt momsgrense.

Jeg vet ikke hva som er "best for Norge", men de varegruppene som jeg handler mye ifm hobby har ofte en svimlende forskjell mellom å handle her eller å importere. En modellflysimulator koster for eksempel under $200 i USA, men her i Norge koster den over $400. Kom ikke og fortell meg at det er rettferdig pris.

En annen ting. Når jeg bestiller modellflyting fra utlandet så koster det ca. enn en hundrings i frakt helt fra Japan,og da har jeg varene i postkassa mi fire dager etterpå. Hver gang! Skulle jeg betalt ekstra for rask levering i Norge ville det blitt dyrt. Jeg bestiller ofte fra Japan fordi de er kjappe, har ting jeg trenger og billige, selv etter moms.

EDIT:
    I den siste måneden har det skjedd en del. Enkelte produkter som jeg måtte handle fra utlandet hvis jeg ikke skulle få voldtatt lommeboka finnes nå til bra priser i Norge. Dette er takket være en ny generasjon med modellflybutikker som har dukket opp i år.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, man sparer mye mer på modellhobbyer enn brunevarer som generellt er ganske billig i Norge. Kan ikke huske sist jeg handlet nytt modellflyutstyr i Norge.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, undertøy(!) og muligens en del skinn og silketing er vel fremdeles tollbelagt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en artikkel om dette i DN for ikke så lenge siden faktisk, to jenter som skulle importere ett nytt klesmerke fra Frankrike. De oppdaget også at det var toll på klær.

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •