rovdrift av kroppen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rovdrift av kroppen

jaja, jeg er ung så derfor tåler jeg det :wink:

er på den 19. timen på jobb nå. starta 08 i går (torsdag).
    eneste som driver meg framover er overtid, overtid, overtid :lol:

estimert tid vi er ferdige er anslått til å være rundt 05-tida. ny projektor er nært forestående etter jul 8)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det er greit å ha en gulrot eller tre når man jobber overtid. Store deler av hjemmekinoen min er finansiert med overtid sommeren 2000.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst. Jeg er i min syvende feriedag...føler alt av energi, døgnrytme og sunn fornuft sakte men sikkert forsvinner. :P

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi må jo være ferdige

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig med hva?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet med en gang jeg så tittelen på tråden. :shock: Er det et dårlig tegn? :?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får være den som roper et lite varsku her, jeg da......

Begynte for et par år siden å planlegge et nytt hus, skulle gjøre masse selv for å få ned kostnadene, var alt i fra byggeleder til snekker da jeg har litt erfaring med begge deler.

Dette innebar at de 10 månedene det tok å bygge huset jobbet jeg full tid, med litt overtid på dagen, og brukte kvelder, helger og av og til netter på restenca 1400 timer på 10 måneder...

Dette resulterte i et lite hjerteinfarkt (mikroinfarkt) og magesår i en alder av 33 år. Nå er det 3 måneder siden det skjedde, og er godt på bedringens vei. Men jeg trodde jeg var Supermann, men det var jeg tydeligvis ikke.

Moralen er da; pass på kroppen og ta pauser. Det værste er nesten at nå kommer jula og jeg må avstå fra både juleakevitten og cognacen etter gode middager i den tid fremover :cry: :cry: Men helsa er viktigst, da. En skal nyte livet også, folkens :wink: :wink: :wink:

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tre-fire uker i høst hvor det ble mye jobbing. Den tøffeste uka ble det 85 timer (vanlig uke er 37.5).
    Selv da jeg sov om natta drømte jeg jobb. Slitsomt når det står på, men greit å se tilbake på. 8)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Jeg hadde tre-fire uker i høst hvor det ble mye jobbing. Den tøffeste uka ble det 85 timer (vanlig uke er 37.5).
    Selv da jeg sov om natta drømte jeg jobb. Slitsomt når det står på, men greit å se tilbake på. 8)
    Hadde overkant av 400 timer 'merarbeid' på 3,5 måneder i vår da jeg var teknisk leder på et prosjekt. Ser på ingen måte tilbake på det. Møtte veggen og fikk en smell - så nå er det nok overtid her på jobben for en stund (har flagget overtidsnekt til sjæfen).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk ikke lov å jobbe så mye overtid på et døgn. Maks 15 timer arbeid per døgn tror jeg det er i følge arbeidsmiljøloven. Vi får ikke lov til å jobbe lenger enn 22.30. Det er absolutt maks på en dag hvor man er på jobb på dagtid også. Vanligvis på vi avslutte klokka 21.30 fordi loven sier at vi skal ha 10 timer hvile fra arbeidstid slutt til det begynner neste dag. Hvis vi jobber til 22.30 så må vi komme en time senere på jobb dagen etter, derfor jobber vi bare så sent hvis det er et helikopter som bli ferdig til dagen etter for eksempel.

Det er også regler på hvor mye man har lov å jobbe i løpet av en uke, og i løpet av en fire-måneders periode tror jeg. Husker ikke hva disse tallene er. Maks i løpet av et år er normalt 200 timer.

Dette er ganske nye regler.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra arbeidsmiljøloven. Det var 14 timer, ikke 15 som jeg sa:

§ 50. Lengden av overtidsarbeid.

1. Alminnelig regel.

Overtidsarbeidet skal søkes fordelt på en slik måte at en unngår for stor belastning for den enkelte arbeidstaker.

Overtidsarbeidet må sammen med den alminnelige arbeidstid ikke medføre en samlet arbeidstid på over 14 timer i et enkelt døgn for noen arbeidstaker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 200 timer i kalenderåret.

2. Utvidet overtid etter avtale med arbeidstaker.

Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte skriftlig avtale om overtidsarbeid på inntil 400 timer i kalenderåret.

3. Utvidet samlet arbeidstid etter avtale med tillitsvalgte.

I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes tillitsvalgte slutte skriftlig avtale om en samlet arbeidstid på inntil 16 timer i et enkelt døgn.

4. Gjennomsnittlig samlet arbeidstid.

Overtidsarbeidet må fordeles slik at den ukentlige arbeidstiden, inkludert overtid, i løpet av en periode på fire måneder i gjennomsnitt ikke overstiger 48 timer. Perioden for gjennomsnittsberegningen kan utvides til seks måneder i virksomheter som kjennetegnes ved nødvendigheten av å sikre vedvarende tjenester eller produksjon, eller ved avstanden mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted eller avstanden mellom arbeidsstedene. I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes tillitsvalgte slutte skriftlig avtale om at gjennomsnittsberegningsperioden skal være høyst 1 år.

Det står også at daglig fritid skal være 11 timer, ikke 10 som jeg skrev tidligere. Det må jeg ta opp på jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Som dere syter da..

Hadde arbeidsmiljøloven gjeldt for studenter måtte det skje noe drastisk på universitetsstudiene. Normal studieprogrogresjon her oppe var før 48 timer i uka. Etter at Clemet "rasjonaliserte" studiene og innførte prosjektarbeid i alle fag så betyr det at i den mest intensive tiden før semesterslutt (dvs tre måneder før siste eksamen) så arbeides det mellom 60 og 70 timers arbeidsuke. I den siste tiden før prosjektinnleveringer har jeg hatt uker hvor jeg kun har vært hjemme for å sove.

Men, nå er det heldigvis kun 10 dager igjen til siste eksamen og da er det ferie fram til 10. januar. Så noen fordeler har vi da..

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser denne tråden minnes jeg med gru tibake til den tida jeg jobbet i fiskeindustrien.Der var det til tider sykt med overtid!

Nei,da er det bedre nå som jeg er min egen sjef å kan ta meg fri akkurat når jeg vil 8) Mere penger blir det også

Til slutt må jeg legge til at eneste grunnen til at jeg jobber,er for å finansiere fritiden min

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Maks i løpet av et år er normalt 200 timer
    ...og med utvidelse er det 400 (som beskrevet i innlegg over). OBS: Dette gjelder bare når timeantallet overstiger 40 pr uke, ikke ved 37,5 som mange tror. Sikkert egne regler for dem som arbeider redusert og skift, de kjenner jeg ikke. Og så har vi legestanden,da...

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk ikke lov å jobbe så mye overtid på et døgn.
    He, he. Loven, ja.
    Når en jobb skal bli ferdig innen en viss frist, så må man stå på for bedriften er da min mening. Og da er det lettere å be om tilgivelse enn tillatelse for brudd på arbeidsmiljøloven.

Men det er ingen spøk å drive rovdrift på seg selv. Jeg har sett eksempler på dem som ikke har roet tempoet i tide.
    Selvfølgelig er disse lovene til vårt eget beste. Men det kan være vanskelig å være den som setter seg på bakbena og peker på loven, når hele "laget" er avhengig av at alle står på ekstra for å bli ferdige i tide.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder studenter så er det noen som jobbet (i allefall før Clemet) inntil 100 timer i mnd utenom studiet. Jeg har selv jobbet 100timer plus studie. Da er det ikke mye fritid igjen. Nå så er det håpløst å jobbe mye ved siden av, hvis det er mange innleveringer. Det jeg synes er synd er at i noen fag så har trynefaktoren begynt å gjelde igjen.

Ett fag jeg hadde var karaktergivningen som følger:
    10% individuelle innleveringer
    30% gruppe innleveringer
    20% muntlig aktivitet + presentasjon av gruppeoppgave
    40% skriftlig 3 timers eksamen.

Vi jobbet livet av oss i det faget. Innlevering hver uke, og store var de. Brukte kanskje 20 timer uken på det faget.

Skal desverre ha ett fag til våren med samme foreleser/opplegg. :cry:

Men det er ganske lærerik og "applied"...

Takk og lov så er det litt forskjellig arbeidsmengde i de ulike fagene. I høst har vi hatt mye regning av black scholes verdier og regning av rentekurver. Pluss litt statistikk (test av CAPM Jensens Alpha og slikt).

Mvh

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en jobb skal bli ferdig innen en viss frist, så må man stå på for bedriften er da min mening. Og da er det lettere å be om tilgivelse enn tillatelse for brudd på arbeidsmiljøloven.
    Jeg er enig i at man må kunne trå til ekstra en gang i blant. Jobbet f.eks. til 02:30 natt til onsdag og var på jobb igjen 08:00. Men når man pålegges (enten av arbeidsgiver eller seg selv) å jobbe slik ofte, så er det helt klart usunt.
    For min del er arbeidet prosjektorientert, og ved leveranser blir det gjerne litt ekstra. Men intensive leveranser skjer bare noen få ganger i året. Hadde det vært hver uke, så hadde jeg nok nektet og krevet flere ansatte. Det er grenser, og jeg mener at hvis arbeidsstokken samlet arbeider mer overtid enn det som tilsvarer et årsverk, så er det på tide med nyansettelser.

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dere klager.
    Har dere kyst kan dere titte her www.rivierareise.no
    Dette er huset til min sjef.
    Det leies ut.
    Det blir bra ferie det, nevnte jeg at det er gratis. Skal heldigvis kjøre bil nedover og ta en tur innom Paris på veien ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk ikke lov å jobbe så mye overtid på et døgn.
    He, he. Loven, ja.
    Er enig i at man skal være såpass lojal at man gjør en ekstra innsats for jobben av og til. Men man skal være klar over at det kan bli konsekvenser, og det er ikke noe man bør skryte av offentlig!

Før var det en del som jobbet for mye, men plutselig slo arbeidsgiver ned og ga beskjed om at hvis vi jobber for lenge så får vi ikke betalt for det som er over den lovlige grensa. Det er arbeidsgiver som får svi hvis arbeidstilsynet får høre om det. Og en ting til... tenk om et helikopter detter ned og de finner ut at vi har jobba over det lovlige. Da blir det nok rabalder!

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser denne tråden må jeg bare gråte litt over hvor hardt man selv lever... Her om dagen fikk jeg faktisk vondt i høyre håndledd pga all jobbinga med musa (pc-musa...). Helt grusomt. Og ikke nok med det, læreren forlangte idag at vi skulle sitte på skolen en hel time ekstra! Som om ikke 3 timer er nok! Men heldigvis fikk vi gå etter 30 minutter overtid... Snakk om å presse oss stakkars studenter! Den store risikoen er jo at vi kommer ut i arbeidslivet med store psykologiske skader som virkelig kan svi etter en stund. Senvirkninger og sånn! Nei livet er hardt... Håper virkelig jeg er heldig nok til å bli arbeidsledig ett par år så jeg får hentet meg inn igjen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •