rovdrift av kroppen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg leser det du skriver, Zyon, og det er nok riktig at den fysiske belastningen ikke er så stor ved data- og kontorjobber. Men "musesyke" er faktisk et utbredt problem som i ytterste konsekvens gjør en ute av stand til å bruke mus og tastatur.

Det er også slik at det er en betydelig stressfaktor å jobbe mye med hardt resultatpress på seg over tid. Jeg har sett sterkere menn enn meg selv bukke under konstant tidspress og stress over flere måneder. Ofte er det de som ser friskest ut og holder fasaden best som rammest hardest når utbrentheten slår til. Virker som om du er student, Zyon. Forsøk å forestille deg at du har eksamener hver eneste uke. Det er slik det er for dem som har de tøffeste resultatkravene.

For noen holder det med noen uker fri (en såkalt "Bondevik"), så kan de komme tilbake, og da har man gjerne lært å se faresignalene litt tidligere. For andre er resultatet at de må finne seg noe annet å gjøre. I de verste tilfellene går det ut over kroppen. Vi har jo allerede hørt andre på forumet jobbe på seg hjerteinfarkt tidlig i 30-årene.

Vi mennesker er ulike, og for å beskytte de fleste er det laget arbeidstidsbestemmelser. De er IKKE bare der for moro skyld. Man må gjerne jobbe mye, men samtidig er det viktig å legge merke til når det ikke er moro lenger og bare press og stress. Da er det viktig å si fra før kroppen gjør det for deg.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Når en jobb skal bli ferdig innen en viss frist, så må man stå på for bedriften er da min mening.
    Pfff.... Man jobber for å tjene penger, ikke for noe annet. Hadde jeg vært millionær, hadde ikke jeg stått opp klokka 0630 hver dag for å dra på jobb.
    Det er tross alt vi som tjener penger til bedriften, ikke omvendt...

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35 timer på EN helg (lørdag/søndag), det er gøy det :!: :!:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg leser det du skriver, Zyon, og det er nok riktig at den fysiske belastningen ikke er så stor ved data- og kontorjobber.
    Innlegget mitt var nå sånn passe ironisk ment da, siden jeg kommer til å få verdens mest stillesittende jobb... Men det kan nå være slitsomt nok det òg. Jeg har forsåvidt hatt min "Bondevik" allerede, er derfor jeg er tilbake på skolebenken. Tar tredje året nå, og det merkes på magevolumet at jeg sitter mye i ro :wink: Så kanskje jeg snart burde ta i bruk "støttemedlemsskapet" mitt på Flex treningssenter som jeg har hatt i 2 år nå... :roll: :wink:
    Men det er sant nok som du sier, å ta det med ro før kroppen sier stopp. For det gjør den med ett smell når den føler for det!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Men det er sant nok som du sier, å ta det med ro før kroppen sier stopp. For det gjør den med ett smell når den føler for det!
    Amen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem å få dispensasjon utover de 200 timer overtid som er lovligt. De to årene jeg var lærling, var det slett ikke uvanligt å ha 400-450 timer overtid, og dager som var fra 07.30 til 02.00 o.l. Penger er jo en fin ting, og er greit med en årslønn på 350t som lærling.
    Men folk som er selvstendigt næringsdrivende og ansvarlige for egen jobb, har jo også ofte noe sykt med timer i løpet av et år. Jobber man i tillegg i et serviceyrke, baller det fort på seg. Driver eget firma ilag med gamlingen menst jeg prøver å bli ferdig med utdannelsen, og når det er høysesong og om sommeren blir det fort snitt på 60t veka. Klart det tar på over tid, men er alltid like kjekt når en ser pengene som kommer inn på konto
    Har en nabo som er entrepenør, har aldri sett noen jobbe så sykt mye som han... Jobber hele j.... tiden, 55-60timer nesten hver uke så lenge jeg kan huske. Er ikke alle som kan klare noe sånnt, min kropp hadde vertfall ikke tålt et slik hardkjør over tid.....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ultra81
    Er ikke noe problem å få dispensasjon utover de 200 timer overtid som er lovligt. De to årene jeg var lærling, var det slett ikke uvanligt å ha 400-450 timer overtid, og dager som var fra 07.30 til 02.00 o.l. Penger er jo en fin ting, og er greit med en årslønn på 350t som lærling.
    Men folk som er selvstendigt næringsdrivende og ansvarlige for egen jobb, har jo også ofte noe sykt med timer i løpet av et år. Jobber man i tillegg i et serviceyrke, baller det fort på seg. Driver eget firma ilag med gamlingen menst jeg prøver å bli ferdig med utdannelsen, og når det er høysesong og om sommeren blir det fort snitt på 60t veka. Klart det tar på over tid, men er alltid like kjekt når en ser pengene som kommer inn på konto
    Har en nabo som er entrepenør, har aldri sett noen jobbe så sykt mye som han... Jobber hele j.... tiden, 55-60timer nesten hver uke så lenge jeg kan huske. Er ikke alle som kan klare noe sånnt, min kropp hadde vertfall ikke tålt et slik hardkjør over tid.....
    jeg vil ikke havne i en situasjon der jeg jobber så mye at det at jeg tjener mye penger blir min hobby. jeg vil ikke ha en hobby som omfatter å tjene massevis av penger, hvor jeg i etterkant kompenserer for den lille fritida jeg har til rådighet ved å bruke absurde mengder penger.

ikke at dette kommer til å skje, men jeg har hørt og opplevd at venner av venner har havnet i denne situasjonen. folk som jobber 60t i uka o.l.
    hvis/når man kommer i en situasjon hvor man får seg kone og unger vil det for mitt vedkommende være en viktigere verdi å omgå de så mye som mulig, og heller slakke ned litt med jobbinga.

når man er fri og frank, uten kone og barn, og man gjør dette i _liten_ skala, da ser jeg ikke på dette som et problem.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi i Forsvaret har frem til nå vært unntatt arbeidsmiljøloven, så det har vel vært år med 2 årsverk på jobb.

Nå har jeg dog ferie frem til 4.januar... 8)

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 210 overtidstimer e i fjord, og de kom iløpet av 2 sommermåneder og 3 uker i jula, da va e 17år.....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffe
    Jeg har sett sterkere menn enn meg selv
    Det har jeg også :lol:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner du deg som en av dem AK?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner du deg som en av dem AK?
    Jeg er ingen smågutt nei :roll:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bukket under ennå da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bukket under ennå da?
    Jeg har desverre ingen bukk...

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud
    Gulerota her er 14 dager i sydfrankrike i januar.
    Alt betalt av sjefen.
    Har dere kyst kan dere titte her www.rivierareise.no
    Har vært en god del i sydfrankrike og januar er ikke tiden for å reise dit, det er rett og slett for kaldt. Det er ikke kaldt etter norske forhold, men med de dårlig isolerte husene de har vil du garantert fryse. April-mai er mye bedre.

Jobbet selv 80-100-timers uker før... uten overtidsbetaling. Etter at en jeg kjente som holdt på på samme måten falt død om på jobb så la jeg om.

Robert-

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på været.
    Det var 26 grager i nice forige uke.
    Skal ikke sole meg heller jeg, er psykotisk opptat av fiske.
    Har vert her tusenvis av ganger og har fått meg god omgangskrets.
    Skal ut og fiske tunfisk og baracuda og tro meg får du tunfisk eller cuda på over 2 kg glemmer du veret.
    Det drar en stund.
    Kom nedover så møtes vi, bli med på fisketur.

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passerte 120 timer overtid i går jeg.
    I dag har Jeg FRI.
    Blir bra lønning da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge personen selv føler at dette går bra, og det ikke går utpver helse\kvalitet\utførelse og servicen av arbeidet så ser jeg ikke noe problem med mye overtid.

Synes vi helleer skal kalle de regelene generelle retningslinjer, for det er vel strengt tatt det de er på mange arbeidsplasser.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp jepp, da var Derivatives eksamen unnagjort. Da har jeg juleferie helt til i morgen. Da begynner julejobbingen. Starter med 10 timers skift.

Mvh

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •