Er 720p "skikkelig" HD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er 720p "skikkelig" HD?

Det jeg lurer på er om 720p kan regnes for å være skikkelig High Definition.
    Jeg synes at trinnet opp fra f.eks dagens 576p til 720p ikke høres ut som noe kvantesprang i det hele tatt.
    Stigningen er jo kun 25% fra 576 -> 720.

Skal heller være enig i at 1080 linjer er et skikkelig steg opp. Da snakker vi om en dobling nesten. Og mer enn en dobling fra NTSC sine linjer.

Kan selvsagt være enig om at 720p er en del bedre enn 576p, men ser ikke for meg at forskjellen skal vær så veldig enorm som HD er hypet til å være.

HD må være 1080, alt annet er "ISDN" og mellomløsninger, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer den horisontale oppløsningen. Fra 720x576 til 1280x720 er et ganske stort sprang syns jeg.

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja når man tar med både horisontal og vertikal økning så får man at antall billedpunker blir 2.2.. ganger større med 720p. Altså 120% flere billedpunkter(pixler) om jeg ikke tar feil.
    Men det er jo klart at 1080p hadde vært enda MYE bedre, men om det skulle sendes i et bakkenett så måtte det blitt 1080i og ikke 1080p, siden 1080p kommer til å ta dobbelt så mye båndbredde som igjen begrenser antall kanaler (og andre tilleggstjenester) i et kommende digitalt bakkenett.
    Og noen "kloke hoder" en plass i Europa ble vist enige om at 720p var bedre enn 1080i, av en eller annen grunn.

Så vi får nok finne oss i at i bakkenett blir det 720p som blir standarden fra om et par år(?), og så en del år framover.
    Over satellitt kan det vel skje andre ting.
    Håper jeg ikke er på bærtur her :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •