Prioritert: Trøndere og bilkjøring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prioritert: Trøndere og bilkjøring

Har nå bodd i denne byen en rekke år og jeg blir daglig minnet på hvor steike dårlige sjåfører folk i byen er.

F.eks dette skjer hver gang jeg kjører til Tiller fra Nardo:

1. Jeg kommer ned til Lerkendal og skal ut på E6. Fra det blir grønt ut på E6 til at det blir grønt 1.5 km lenger borte er akkurat slik at hvis jeg kjører i 31 km/t vil jeg akkurat kjøre gjennom krysset når det blir gult. Men hver gang jeg legger meg i denne hastigheten så ligger folk seg helt opp i ræva og stresser fordi jeg kjører sakte. Hvis de bare kunne løftet blikket så hadde de sett det er rødt i neste kryss. Men neida. Det ender som regel med at de dundrer forbi meg på innsiden og blir stående å vente på grønt i krysset. Jeg klarer av og till ikke å dy meg å gi et lite fløyt på dem siden de er så "trege" med å komme i gang at jeg må stoppe opp/slakke ned.

2. Når jeg så kommer til nedkjørselen til City syd er det som regel 2-300 meter med bilkø for å krysse veien. Dette slipper folk hvis de heller velger å kjøre til høyre 50 meter og rundt i en rundkjøring. Det er utrolig at folk ikke skjønner dette. Isteden for å slippe å vente i 5 minutter så kunne folkt brukt hue, men neida, det er for mye forlangt her.

Beklager at dette er svært uforståelig for de som ikke bor i Trondheim. Men nå fikk jeg ut litt frustrasjon.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor står det prioritert på denne når den ikke er prioritert? :roll:

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hvorfor står det prioritert på denne når den ikke er prioritert? :roll:
    Fordi Peakman har skrevet "Prioritert:" i subjekt vil jeg tro :wink:

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    luringen 8)

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en trønder som bor i Kristiansand. Og hvis du syns det er dårlige sjåfører i Trondheim vil jeg på ingen måte anbefale at du flytter til Kristiansand! Her er det faktisk helt håpløst! Særlig om vinteren!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendby
    Jeg er en trønder som bor i Kristiansand. Og hvis du syns det er dårlige sjåfører i Trondheim vil jeg på ingen måte anbefale at du flytter til Kristiansand! Her er det faktisk helt håpløst! Særlig om vinteren!
    De driver kanskje med slik tullette blinking til venstre i rundkjøring som de gjør i stavanger.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så kommer til nedkjørselen til City syd er det som regel 2-300 meter med bilkø for å krysse veien. Dette slipper folk hvis de heller velger å kjøre til høyre 50 meter og rundt i en rundkjøring. Det er utrolig at folk ikke skjønner dette. Isteden for å slippe å vente i 5 minutter så kunne folkt brukt hue, men neida, det er for mye forlangt her.

Tar du til høyre litt før har du to bedre ruter.
    1. Kjøre rett over krysset og ned til rundkjøringen som du nevner fra maskinagentur.
    2. Ta til venstre i tonstadkrysset. høyre i neste kryss. høyre i rundkjøring. Kjør 300m rett frem. Tut 3ganger slik at jeg hører deg på vei til city syd Fortsett så vidre til city-krysset

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at disse veiene går tregere. Spesielt siden man risikerer rødt lys. Har ikke tatt en stor statistisk test av dette dog. :-)

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste veien å ta i rush/lørdags formiddag er å kjøre E6 til sandmoen.
    Ta av. Over bruen og kjør nyveien over sandmoen mot City Syd. Da slipper du å stå i kø. Bare å dure rett inn.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv dere på bilkjøring i Oslo hvis det er meldt snø :roll: . Det er svært få som husker at Norge er ett vinterland med snø, de aller fleste mener at vegvesenet har ANSVAR for at de kjørte av veien pga glatte kjøreforhold. Det kan jo ikke skyldes deres egne kjøreferdigheter, fordi den nye merce'n dems har alt det utstyr som skal til for å holde dem på vegen... Til og med på sommerdekk (kommunen har jo plikt til å salte, strø, gruse osv). Og ja, jeg bor ved oslo selv. Men jeg husker snøen som falt i fjor... :!:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De driver kanskje med slik tullette blinking til venstre i rundkjøring som de gjør i stavanger.
    Om du mener at det er dumt å blinke seg ut av rundkjøringen er jeg uenig med deg... Kanskje du synes det var litt merkelig siden vi i sør er kommet litt lenger i evolusjonen?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan du kjører i rundkjøringer men jeg tar da til høyre når jeg skal ut av en rundkjøring. Jeg snakket om blinking til venstre som folk i stavanger bruker å gjøre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan du kjører i rundkjøringer men jeg tar da til høyre når jeg skal ut av en rundkjøring. Jeg snakket om blinking til venstre som folk i stavanger bruker å gjøre.
    Hvorfor er det feil å blinke til venstre i en rundkjøring når man skal til venstre? Det hender jo at man kan kjøre rett frem i samme fil...... Kanskje venstre blinklys ikke virker i nord norge?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke galt, men dere er vel de eneste i landet som gjør dette. Husker det var et program om dette på radio hvor disse vanene til stavangerfolk ble trukket frem. Mulig det er fordi dere er dårlig til feltplassering at dere i tillegg må bruke blink.

Blinker du ut av rundkjøringen når du blinker til venstre, eller blinker du bare til venstre? Isåfall er det vel ulovlig.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regelen er grei: man blinker ut av en rundkjøring og ikke før en skal ut og det vil si at en må blinke høyre (hvis en da ikke er i et land med venstrekjøring) :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blinker du ut av rundkjøringen når du blinker til venstre, eller blinker du bare til venstre? Isåfall er det vel ulovlig.
    Nei, selvsagt ikke.. jeg skrev fvel litt feil der.. Men jeg blinker meg ut når jeg kjører rett frem (Om det da er mulighet til å ta til venstre i samme rundkjøring)

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder blinking til venstre før du kjører inn i rundkjøringen, så har dette dessverre smittet over på meg (fra en kamerat fra nettopp Stavanger ). Det skyldes at når den foran deg skal ut av rundkjøringen etter 270 grader, og du selv etter 180, kan du da velge ytterste sirkel i rundkjøring og holder større fart igjennom enn bilen foran deg som må ta en skarpere sving. Dette virker (men det er noe stress når folk ikke slår av blinklyset inne i rundkjøringen, da blir en bare forvirret...).

Kan ellers nevne at jeg brukte nøyaktig 1 time fra Trondheim Spektrum (Nidarøhallen) til Gløshaugen på fredag klokken halv fire. Ingen som skjønte at sommerdekk ikke passet på vinterføre...
    Det skal sies at jeg kjørte en tilårskommen tom Toyota Hiace med bakhjulsdrift, og var avhengig av å ha fart for å komme opp de små slake 2% stigningene, men at bilene bak faktisk var tolmodige over at jeg stod igjen i bånn av bakken til det var ledig på toppen. Jammen tror jeg ikke det finnes en og annen fornuftig trønder... :shock:

Utflytta vestlending!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, tøff avatar erikk

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Stavanger er de fleste rundkjøringene for små og bilene holder høy fart. Det er av den grunn praktisk å blinke både inn og ut av rundkjøringen, gjør at trafikken flyter bedre.
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nei, selvsagt ikke.. jeg skrev fvel litt feil der.. Men jeg blinker meg ut når jeg kjører rett frem (Om det da er mulighet til å ta til venstre i samme rundkjøring)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikk
    Når det gjelder blinking til venstre før du kjører inn i rundkjøringen, så har dette dessverre smittet over på meg (fra en kamerat fra nettopp Stavanger ). Det skyldes at når den foran deg skal ut av rundkjøringen etter 270 grader, og du selv etter 180, kan du da velge ytterste sirkel i rundkjøring og holder større fart igjennom enn bilen foran deg som må ta en skarpere sving. Dette virker (men det er noe stress når folk ikke slår av blinklyset inne i rundkjøringen, da blir en bare forvirret...).
    Hvis du skal rett frem i en rundkjøring (180 grader) så skal du ligge i høyre fil uansett. Annet er feilkjøring og har ingenting med han som skal til venstre for han skal ligge innerst uansett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •