Mammon, NRK. Kritikken på lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mammon, NRK. Kritikken på lyd

Hei ho

Er litt nysgjerrig på hva AV-folket her mener om all denne kritikken som har haglet.

Det er sikkert ting med lyden som er kritikkverdig men seriøst så er det hvertfall ikke taletydeligheten det står på her i huset. Selv mener jeg vel tvert i mot det tidvis er overdrevet "teatralsk". Nå har jeg og prøvd for å teste å gå fra 5.1 til stereo og de innebygde i skjermen. Sistnevnte ble selvfølgelig som forventet men jeg hører da fortsatt hva som sies iblandet endel og kansje noe overdret kontentum. Og det er vel her problemet ligger, frekvenskrasj i mangel på full båndbredde i flatskjermhøyttalerene blir det vel mye høy mellomtone og denslags.

Har folk brukt alle penga på flatskjermmania, den skal være smart, ha internett, tastatur, bluetooth og g*d vet hva mens man forventer krem ala krem av noen kjipe innebygde høytallere på høyde med bærbare PC'er? Ikke nok med det men de står jo bak, med det resultat at brukeren aldri vil høre direktelyd men refleksjoner. Vips så er man avhengig av rett avstand til og materiale i bakvegg osv for at det i det hele tatt skal funke.

«Mammon»-lydmann: - Ikke for småbarnsforeldre og folk med naboer

Kunne vel ikke vært mer enig, hvorfor skal det være tilrettelagt kjipe flatskjermer og småbarnsforeldre? Kan de ikke bare kjøpe en DVD-sesong eller ti av House og holde kjeft å la oss som faktisk syns det er kjekt med litt stemning i det vi ser på få lov til det?

Det jeg lurer på er jo årsaken, det jeg mener ligger mye i utstyret i de fleste hjem som har blitt så begredelig på lydkvaliteten etter inntoget av flatskjermer i de tusen hjem? Bruke 10 og 20 lapper på flere tommer enn naboen uten å ofre en halv tanke på lyd, en lydplanke til en verdi av en brøkdel av skjermen vil jo garantert gi en forbedring.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er småbarnsfar, men det betyr ikke at jeg ikke spiller høyt. Ungene er innspilt for lenge siden. Vil heller ikke påstå det er så mye galt med anlegget mitt, og hørselen er utmerket. Samme er kona sin. Likevel satt vi som spørsmålstegn mer enn en gang den kvelden. Men jeg skulle visst holde kjeft...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Men jeg skulle visst holde kjeft...
    Er da ingen grunn til å ta det så personlig, det var myntet på de som insisterer på at det skal produseres med tanke på majoriteten som bare har flatskjermlyden ut av pappeska. Selvfølgelig med argumentasjon at de betaler lisens. Det har vært argumentet som går i kommentarfeltene at det er uhørt at NRK skal sende noe for de som måtte ha lydannlegg utover flatskjermen og mulighet for å skru opp uten naboer og / eller barn som har lagt seg. Ja gud forby at en ungkar som er alene om å betale lisensen som andre kan dele på x antall personer i en husholdning skal få en serie i uka sendt i flerkanals koding.

Hvorfor satt dere som spørsmålstegn? Jeg ble så nysgjerrig på kritikken jeg måtte se første episode av serien. For fremtiden må jeg vurdere å dempe senterkanalen, er jo så mye tale midt i trynet halvparten kunne vært nok så jeg lurer fortsatt på hva som er problemet?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se kommentarfeltet under linken da. neppe Tvèn sin feil når man ikke hører hva som sies. logisk å anta at de er laget for talegjengivelse.. små membraner med lav oppbrytning og EQ. ikke spl, frekvensbredde og bass.
    flere av høyttalerene som står her er dårligere til det formålet, på lavt volum iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    se kommentarfeltet under linken da. neppe Tvèn sin feil når man ikke hører hva som sies. logisk å anta at de er laget for talegjengivelse.. små membraner med lav oppbrytning og EQ. ikke spl, frekvensbredde og bass.
    flere av høyttalerene som står her er dårligere til det formålet, på lavt volum iallefall.
    Og de som hører dialogen greit har superhørsel?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hadde vel ikke blitt en sak utav det om lyden fungerte like godt som andre serier og filmer vel? i kommentarfeltet nevnes det at dialoger drukner i bakgrunnslyd, mumling, tasturtrykking, høy musikk etc.
    men jeg har ikke sett programmet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller at det rett og slett er en rekke andre årsaker som gjør at folket kaster seg på kommentarfeltene, twitter og hva det måtte være? Akkurat derfor tenker jeg man ikke nødvendigvis må ha sett serien eller. Årsaken kan jo ligge andre steder. Akkurat som jeg så den fordi jeg lurte på hva alt dette bråket var om. En annen ting som går igjen er jo mangelen på teksting, det har vel ikke bare litt å si at folk ikke kan støtte seg på å lese teksten.

Tilbake til poenget mitt som jeg trodde ett aktivt AV-forum kunne være interessert i. Kravet fra seerne mot at NRK skal legge ned en mer moderne flerkanals lydproduksjon. Det som følger med kritikken er ett ønske om flat TV-lyd med mindre effekter, er det virkelig ikke nok av kjedelig lyd i alle seriene som går? Burde det ikke være i en mer allmenn interesse å få økt fokus på lyd og bilde fremfor alt annet fjas som selges med dagens flatskjermer?

Hva er smart med en gedigen flatskjerm ( Smart-TV ) med ussel PC-lyd?

http://norskfilm.montages.no/2014/01...og-darlig-lyd/
    Sist endret av Jobla; 01-05-2014 kl 01:37

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden var helt utmerket, flott 5.1 lyd, TYDELIG tale.....men ettersom tv'en min også kan ta inn NRK via Riks tv, så skjønner jeg godt at folk klager...lyden fra Riks tv som alltid vises som 5.1 men som bare er Stereo med midtkanal høres oftest ut som om noen har lagt et ullteppe over høyttalerne mine. Skal sjekke live sending på førstkommende mandag.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Lyden var helt utmerket, flott 5.1 lyd, TYDELIG tale.....men ettersom tv'en min også kan ta inn NRK via Riks tv, så skjønner jeg godt at folk klager...lyden fra Riks tv som alltid vises som 5.1 men som bare er Stereo med midtkanal høres oftest ut som om noen har lagt et ullteppe over høyttalerne mine. Skal sjekke live sending på førstkommende mandag.
    Sånn jeg forstår deg på det siste du skriver så kan det like gjerne være ett Riks-TV problem?

Snakker jo seriøst storm i vannglass her, interessant å følge med på dette fenomenet som allerede ser ut til å roe seg.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10142005

I går sto det først noen minutter på i stereo uten at jeg var klar over det uten at det heller var noe problem. Meg ikke forstå.

Lignende tråder

1. Mini anmeldelse: Hobbiten (Mitt svar til all kritikken)
    By MR.Chill in forum Generell video
    Svar: 27
    Siste melding: 01-13-2013, 18:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •