TV2 Hjelper deg? (part 2 - hjemmekinoanlegg) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, ordet "hjemmekino" er i kveld blitt misbrukt på det groveste :evil:

Kveldens innslag kan ikke anses som noe annet enn en presentasjon av en moderne Philips Pepito FM/AM reiseradio med unødvendig vedheng.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha. Er sikker på at de fleste ville være svært fornøyd med kvaliteten på testvinneren og det er opp til enhver å kalle et produkt hva de vil. Noen vil sikkert si at å bruke mer penger enn testvinneren på et lyd&bilde produkt er latterlig dumt også.

For øvrig var sofaplasseringen til testeren den mest harry jeg har sett. Hvem finner på å plassere sofaen midt i rommet bare for at høyttalerne skal komme et stykke bak? Testeren endte faktisk med å sitte en halvmeter fra tv-skjermen med det oppsettet der.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg venter på tivoli audio pakke med fem klokkeradioer og en reise tv :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    For øvrig var sofaplasseringen til testeren den mest harry jeg har sett. Hvem finner på å plassere sofaen midt i rommet bare for at høyttalerne skal komme et stykke bak?
    Harry og harry :roll: kall det kva du vil, men man oppnår bedre lyd enn å ha bakhøgtalerne på siden av sofaen. Eg har gjort det samme som han, sofaen står midt i stova med eit stort tomrom bak

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    planta di trenger vann Jolly :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Harry og harry :roll: kall det kva du vil, men man oppnår bedre lyd enn å ha bakhøgtalerne på siden av sofaen. Eg har gjort det samme som han, sofaen står midt i stova med eit stort tomrom bak
    Jeg står fortsatt på harry-utsagnet.

Noe av poenget (for meg) ved hjemme-kino er nettopp utfordringen ved å integrere anlegget inn i stua på en måte som (for meg) virker mest naturlig. Og da hjelper det fint lite at en kan oppnå litt bedre lydkvalitet ved å lage en egen løpebane bak sofaen. Men altså, hver sin smak og det er jo nettopp det som gjør mennesker interessante.

Og for Guds skyld, vann den planta! :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært for ALLE fjernkontrollene, kunne du greid deg med et normalt stort stuebord

Ellers kan jeg anbefale plastikkblomster i hjemmekinoen, uten ekstra forklaring.

Men når det gjelder sofaen; bærer den preg av internasjonal plasseringstaktikk, ref. ALLE amerikanske TV-programmer.

PS! Det er mye lettere å fange hybelkaninene ops: , da disse stort sett lever langs gulvlistene, når alle møblene er plassert i midten av rommet.
    Hybelkaniner er noen livsfarlige vesener, som kan medføre at "hjemmekinoanlegget" blir utsatt for Panasonic's "unormal slitasje"

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    planta di trenger vann Jolly :wink:
    Den til høgre er alovera og henger på grunn av tyngden Jørn, den andre kan eg ta bilde av no og maile deg for å bevise at den har det veldig bra med mange nye utskudd (Gartner Jolly har ikkje bruk for damehjelp )

Ellers var testene til tv2 som den pleier, veldig overfladisk. Får håpe dei som er interesseret kjøper Lyd&Bilde for å få ein litt grundigere test før dei bestemmer seg.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jolly; er det CM2 du har der?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Stemmer, har CM2/CM4 og CMC

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Noe av poenget (for meg) ved hjemme-kino er nettopp utfordringen ved å integrere anlegget inn i stua på en måte som (for meg) virker mest naturlig. Og da hjelper det fint lite at en kan oppnå litt bedre lydkvalitet ved å lage en egen løpebane bak sofaen. Men altså, hver sin smak og det er jo nettopp det som gjør mennesker interessante.

Og for Guds skyld, vann den planta! :wink:
    Grunnen til at eg har den store plassen bak er mangel på sitteplasser, og når det kommer går sofaen til bakkant og stresslessen kommer der sofaen står. Eg for min del vil ha best mulig ut av det eg har, og siden eg ikkje har noen å ta hensyn til har eg det sånn

Og siden alle kommenterer planten som trenger vann, den er over 5 år no :wink:

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Madman69 skrev:
    Som jeg har nevnt før (og uten å tråkke none på tærne håper jeg).... hvis du i det hele tatt skal kunne påberope deg en hjemmekino, må du i det minst har et lerret (eller en Plasma/LCD av en viss størrelse) og en prosjektor og et lydbilde som står i stil. En annet pluss er jo viss du kan ha det helt mørkt i rommet.
    Jeg har tærne i behold, men jeg tror du er enig i at det fort ville blitt litt glissent og stusselig her på dette (forøvrig suverene) forum hvis det var slik at alle uten minimum 100" på veggen like greit bare kan legge inn årene.

(Èn ting...hvorfor fokuserer du kun på bildet? Det er vel ikke for å kompensere for mangler på lydsiden? Lyden, som flere vil påstå at representerer i hvertfall 50% av filmopplevelsen.
    Men slapp av. For spør du meg, så mener jeg at du like fullt har din egen gode hjemmekino bestående av prioriterte komponenter som et resultat av din egen individuelle smak. Og det er det selvsagt ingen som sier noe på.)

Jeg mener en slik test (jeg så den ikke selv) generelt vil kunne være med på å åpne ørene til folk i forhold til flerkanalslyd. Og et sted må vel jaggu folk få starte? Og selv om en tv i stua tydligvis bryter med din selverklærte forståelse av prototypen på en hjemmekino, så tror jeg folk flest velger å nyte det AV-utstyret man til en hver tid har tilgang på, på en måte som klarer seg helt fint uten at andre skal komme og definere i hvilken grad det man har i stua kan kalles hjemmekino eller ei.

Madman69, bruk erfaringen din til noe positivt og konstruktivt i stedet.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Stemmer, har CM2/CM4 og CMC

Det er jo fresht.. mange som synes CM2 eier 705.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter plasseringen til Jolly fullt ut.
    Personlig liker jeg best lyden når jeg sitter midt i kinosalen de gangene jeg er på kino.
    Sitter jeg for langt framme blir lyden bak for fattig, og omvendt, sitter jeg helt bak blir faktisk lydbildet bak helt feil.

Jeg har både hatt oppsettet med "bakhøytalerne" på siden, og å ha de fysiske en liten meter eller halvannen bak sitteplass.
    Sistnevnte er definitivt best synes jeg.

Det verste jeg ser er folk som har bakhøytalerne på siden av sofaen midt i ørehøyde.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller ikke sitte på konsert kloss inntil en vegg. Det er forferdelig slitsomt selvom man ikke har høyttalere bak seg. Dersom man skal være så pirkete med å definere kino så synes jeg det er på tide å bli litt gjennomført.

Første krav er at alle skal ha minimum respons på 25-20 000 hz +/- 2dB i lytteposisjon. Videre skal alle i det området ha et faseavvik på maks 360 grader og en transientgjengivelse med maksimal amplitude fra andre periode.

Det er mange kinoer på forumet som ser bra ut, men jeg tør vedde mye på at en god del av dem spiller langt dårligere enn mange av dagens testobjekter, og langt mindre kan forsvare en relativt høy pris. Er det noe poeng å sette slike minimumskriterier da? Siden du var så kjappt ute MadMan, hva med en "hjemme hos" reportasje for eksempel? Vi er alle enige om at det ser bra ut, men funker det?

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder plassering av sofaen, har jeg sofaen stående midt i stua omtrent, da jeg har spisestue bak sofaen, se bildet..

Fordelen med dette er at avstanden blir lik til alle høyttalerne, avstandsinnstilling i dvd spilleren virker ikke på sacd, dermed slipper jeg det problemet... Det er mer "riktig" bass i midten av rommet, det blir ofte litt for romlete bass (særlig til musikk) dersom sofaen står klistra til bakveggen.
    Det er også selvsagt lett å fange hybelkaninene som av og til dukker opp... :lol:

Jeg synes lyden blir mer naturlig også, ved konsertopptak f.eks. , ved at etterklangen blir mer naturlig pga. avstanden til bakveggene og sideveggen, uten den direkte strålende lyden rett inn i øret fra 10 cm hold....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Første krav er at alle skal ha minimum respons på 25-20 000 hz +/- 2dB i lytteposisjon. Videre skal alle i det området ha et faseavvik på maks 360 grader og en transientgjengivelse med maksimal amplitude fra andre periode.
    Ehh, Snickers Is, kan du oversette dette ? Hvordan finner jeg ut om rommet mitt tilfredsstiller disse kriteriene ? Må jeg ha lydtrykksmåler etc ?

Ellers så kan jeg ikke gjøre så mye mer med rommet mitt da kona setter ned foten. Sofaen hadde stått midt i rommet (eller minst 1 meterfra bakvegg) dersom jeg hadde hatt et eget rom å boltre meg på.

Enig med Jolly i at dette ikke er harry. Forresten, planten din holder på å drukne ! :wink: :wink:

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ManMan69, jeg er helt uenig i dine betaktninger. Vi snakker her om TV2 Hjelper Deg og den seermassen som det her er snakk om har sannsynlig såvidt hørt om hjemmekino.

Jeg husker en gang på slutten av 90-tallet, da hadde jeg mitt første surroundanlegg. Det var kanskje ikke så mye å skryte av, men det har bedret seg etterhvert kan man vel si..... :wink:

Vi er nødt til å akseptere slik billige lokkemidler for å få rekruttering til vår hobby, så får vi heller bite i oss at man må lære seg å krype før man kan gå.

Til de andre som mener bakhøyttalerene skal være til siden, vil jo dette går fint så lenge man sitter i midten, men det blir andre boller når man får kun en høyttaler i øret og den andre er skjult bak 2. og/eller 3. person. Er mere tilhenger av litt luft rundt bak, det gir mere diffus lyd. Men når det er sagt, kan man ikke så kan man ikke (få det til)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med BWA. Jeg har en kamerat som har surroundhøyttalerne på stativ på hver side av lytteposisjon. I mellom disse står 2 stoler. Når vi begge sitter og ser på film, hører jeg den ene bakhøyttaleren mye bedre enn den andre, da han blokkerer litt av lyden med den "store" kroppen sin. Etter min smak blir dette slitsomt, selv om det er ca 1 meter fra lytteposisjon til hver bakhøyttaler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montering av mindre surroundhøyttalere oppunder taket løser noe av sideplasseringsproblematikken ved direkte retting av høyttalerne. Personlig har jeg små høyttalere oppunder taket 2,5 meter unna hodet, et stykke bak lytteposisjon, men disse er faktisk vinklet rett mot hverandre istedenfor framover mot lytteposisjon, nettopp fordi høyttalerplasseringen ble så fremtredende ved direkte rettede høyttalere.

Jeg vil si at dette er noe man prøver seg fram til, og at det ikke finnes noe fasitsvar som dekker alle hjemmekinorom.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •