Knappe 4 år til det er exit for FM på radio. Det ble nettopp startet prøvesendinger med DAB i Troms og da rykket det hele mye nærmere. Tok en opptelling på radioer jeg har i bruk og kom fram til følgende:

• FM Radio i AV Receiveren
  • FM Radio i mobiltelefonen
  • FM Radio på kjøkkenet
  • FM Radio i klokkeradioen
  • FM Radio i garasjen
  • FM Radio på hytta
  • FM Radio bærbar på hytta
  • FM Radio ute på veranda om sommeren
  • FM Radio i bilen
  • FM Radio i traktoren
  • Liten bærbar FM Radio med øreplugg
Neppe særlig unikt dette. Så hvordan i all verden bærer man seg da ad når FM lukkes ned? Skal jeg kaste alle disse og kjøpe nye så blir det jo en formue? Tipper hver husstand i Norge har noe tilsvarende, og da snakker vi jo virkelig om søppelberg...

Jeg husker at vi bygde en FM sender i elektronikk valgfag på skolen på tidlig 80 tall. Siden elektronikk er så billig i dag satte det meg på tanken om en lokal FM sender som kodet en eller flere DAB kanaler om til FM slik at man i hvert fall lokalt på gården kunne bruke det meste av dette som før. En trådløs ruter koster jo bare noen hundrelapper så dette bør la seg gjøre billig.

Noen som vet om det finnes noe slikt? Kanskje ikke helt lovlig, men å bytte ut apparater for 20-25000 pga dette er jo uaktuelt og må skje gradvis over tid, når de er naturlig utslitt.