Hva kjører dere..? - Side 95

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 95 av 121 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 ... SisteSiste
Viser resultater 1,881 til 1,900 av 2406
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Derimot er de bra på å komme seg frem på vinterføre.

Selv om det stritter skikkelig imot - ta heller Toyota Aurisen i stedet :-D

Edit: Det virker egentlig som om du vil ha fransk komfort og japansk kvalitet, spørs om det er så lett å fikse
    Jeg har jo bare råd til 2WD, så fremkommelighet blir kanskje litt bedre på ubrøytede veier i forhold til Ford'en pga høyere bakkeklaring, men ellers tror jeg ikke de er bedre på glatta enn Ford'ene våre.

Vel, fransk komfort - hmmmm - kanskje heller svensk komfort (Saab/Volvo) og japansk driftssikkerhet. Høres litt riktigere ut

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg har jo bare råd til 2WD, så fremkommelighet blir kanskje litt bedre på ubrøytede veier i forhold til Ford'en pga høyere bakkeklaring, men ellers tror jeg ikke de er bedre på glatta enn Ford'ene våre.

Vel, fransk komfort - hmmmm - kanskje heller svensk komfort (Saab/Volvo) og japansk driftssikkerhet. Høres litt riktigere ut
    Stemmer nok bra det, glatt føre og høyt tyngdepunkt er ikke særlig bra. Suv er fint når man har et stykke ubrøytet vei til hytta.

Kjøp deg en Volvo Avensis
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Neida det er ikke et angrep på bilfilosofien til noen av dere, men hvorfor kjøpe en så ny som mulig bil som har ca nada av kravene dere har når "drømmebilen" fins til myye mindre kroner?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hmm.. Neida det er ikke et angrep på bilfilosofien til noen av dere, men hvorfor kjøpe en så ny som mulig bil som har ca nada av kravene dere har når "drømmebilen" fins til myye mindre kroner?
    Meget relevant spørsmål.
    Jeg er en godt voksen fyr som ikke har særlig peiling på bil. Kan skifte dekk og sjekke olje. Ut over det så verken vil eller kan jeg gjøre noe selv. Derfor ønsker jeg en bil som jeg kan stole på og som har garanti dersom det utenkelige skulle skje - at den får en feil.

Men for all del; hadde du en spesiell bil i tankene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget relevant spørsmål.
    Jeg er en godt voksen fyr som ikke har særlig peiling på bil. Kan skifte dekk og sjekke olje. Ut over det så verken vil eller kan jeg gjøre noe selv. Derfor ønsker jeg en bil som jeg kan stole på og som har garanti dersom det utenkelige skulle skje - at den får en feil.

Men for all del; hadde du en spesiell bil i tankene?
    Jeg tviler på at du kan stole mer på en ny bil enn på en bra vedlikeholdt bruktbil. Heller omvendt er mitt intrykk etter å ha lest på en del bilforum de siste årene.

Men det er klart - med en nyere bil med garanti så vil du jo måtte krangle hver gang det skjer noe, slik at det går på garantien. Dette går du jo glipp av med en 5-7 år gammel bil.

Du må jo også bruke det ultradyre merkeverkstedet hver gang - og kan bare krangle med de!

Den nye bilen koster jo minst dobbelt så mye som den 5-7 år gamle bilen. I din prisklasse blir jo det en hundretusing eller to. Du kan reparere en del for disse pengene?

Så etter å analysert ditt problem nærmere så kommer jeg frem til at det ikke handler om å stole på bilen - eller å spare penger. Men det handler om at du liker å krangle med merkeverksteder! Dette er nå ikke mulig med Focusen og du vet at du bare må ha dette.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at du kan stole mer på en ny bil enn på en bra vedlikeholdt bruktbil. Heller omvendt er mitt intrykk etter å ha lest på en del bilforum de siste årene.

Men det er klart - med en nyere bil med garanti så vil du jo måtte krangle hver gang det skjer noe, slik at det går på garantien. Dette går du jo glipp av med en 5-7 år gammel bil.

Du må jo også bruke det ultradyre merkeverkstedet hver gang - og kan bare krangle med de!

Den nye bilen koster jo minst dobbelt så mye som den 5-7 år gamle bilen. I din prisklasse blir jo det en hundretusing eller to. Du kan reparere en del for disse pengene?

Så etter å analysert ditt problem nærmere så kommer jeg frem til at det ikke handler om å stole på bilen - eller å spare penger. Men det handler om at du liker å krangle med merkeverksteder! Dette er nå ikke mulig med Focusen og du vet at du bare må ha dette.

Haha

Jeg opplever ikke at det er krangel med merkeverksted så lenge det er innenfor garanti/reklamasjonstid. Har jo hatt en del nye biler, og dette har aldri vært noe problem.

Men ang. pene bruktbiler, her er vel noen kandidater:

Mitsubishi Outlander 2005, 34*000 km, kr 186*747,- -
    (feil farge)

Nissan Qashqai 1,5 DCI Tekna Glasstak skinn H.fest 2008, 51*000

Nissan Qashqai TEKNA 1,5 DCI 2008, 57*000 km, kr 218*000,-

Mitsubishi Outlander 2.0 Invite+ 2006, 59*500 km, kr 198*000,-

Nissan Qashqai 1.5 DCI ACENTA PANORAMA TAK CRUISE 2008, 74*000

Og dette er bare et utvalg - joda, det er nok å velge mellom

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes den første hadde den rette fargen! Bedre sikkerhet med en skikkelig farge enn å ha en bil som går i ett med et skitten brøytekant. Samtidig vil du bestandig lett finne bilen på en stor parkeringsplass.

Pluss til Outlanderen er jo at det ser meget enkelt ut å skifte ut originalstereoen med en skikkelig sak. Originalstereo er uten unntak utdatert etter veldig kort tid - og blir i utgangspunktet som regel fullstendig parkert lydkvalitetsmessig til og med av en av de rimelig modellene fra Biltema.

Tror nok jeg ville hatt diesel i en suv - velger man suv så betyr liksom ikke kjøreegenskaper, design, støy og slikt noe særlig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja - å finne bilen på en park.plass er vel rimelig enkelt med fjernstyrt sentrallås

Og så var det denne da:
    Skoda Octavia Family Demobil 2011, 6*000 km, kr 249*900,- -

Her var det mye bil!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja - å finne bilen på en park.plass er vel rimelig enkelt med fjernstyrt sentrallås
    Jepp, hvis du har klar sikt til blinklysene på din bil - og at det helst er mørkt. Noe det selvsagt bestandig er på en stor parkeringsplass med masse biler

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny bil på gårdsplassen, og Alfagalskapen vil ingen ende ta
    1998 Alfa Romeo 156 med 1.8. Bilen er overaskende rustfri, og i god stand, sett vekk i fra defekt motor.
    Ny motor er ankommet; 2.0 twin spark med 155 HK, samme med skinninteriør, nye lykter, og 17" felger. Bare å glede seg til alt skal inn :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og så var det denne da:
    Skoda Octavia Family Demobil 2011, 6*000 km, kr 249*900,- -

Her var det mye bil!
    Hehe, jeg leste et oppslag om de beste stasjonsvognene:

De beste stasjonsvognene - De 10 beste stasjonsvognene - Biltester

Er jo liten tvil om hva du skal ha! En ny Focus selvsagt Velg gjerne knallrød slik som på bildet - den er stilig!

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en ikke skal ha nytt, så er det ikke så dumt å kjøpe en som er ca året gammel... Da har det styggeste prisfallet vært, og det er jo gjerne på biler med mye snadder-extra Og en sitter fremdeles igjen med masse garanti-tid... Jeg gjorde det, og sparte sikkert iallefall 150-200k... Men det er gjerne på biler som er rimelig kostbare ny da, og som er godt specket...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Om en ikke skal ha nytt, så er det ikke så dumt å kjøpe en som er ca året gammel... Da har det styggeste prisfallet vært, og det er jo gjerne på biler med mye snadder-extra Og en sitter fremdeles igjen med masse garanti-tid... Jeg gjorde det, og sparte sikkert iallefall 150-200k... Men det er gjerne på biler som er rimelig kostbare ny da, og som er godt specket...
    Man skal kjøpe rimelig dyr bil for å ha et verdifall på 150-200k første året.
    En bil med nypris på 250k faller i det store og hele med 100k på 3 år.

Men "jahreswagen", dvs en ca ett til to år gammel bil, er nok uansett det mest fornuftige kjøpet om man ønsker seg rimelig ny bil.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant... en snakker nok da om biler i prisklassen borti 700k ++ ny... Det er på en måte som det er prisen på ekstrasnadderet som den synker med :-P Tror det skal veldig mye til for at jeg kjøper en flunka ny bil, når en kan velge mellom null ekstra snadder og ny kontra MYE snadder og året gammel :-)

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr_Spock:
    Ser bra ut dette :-)
    Dieselbiler kan bli forbudt på vinteren

Men men, hvis noen føler seg fornærmet nå, så kan jeg opplyse at jeg har en SAAB som ikke kan selges på veldig lenge, eller noen gang.... Derfor ser det ut til at jeg endelig tar skrittet og henter litt mer effekt ut av den :-D

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til min enorme glede er nå Focus'en friskmeldt og utskrevet fra "sykehuset".

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til min enorme glede er nå Focus'en friskmeldt og utskrevet fra "sykehuset".
    Så bra Måtte de bytte til en ny abs-modul? Hvordan var det med den første feilmeldingen - var den slik som den typiske feilen på disse abs-modulene?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra Måtte de bytte til en ny abs-modul? Hvordan var det med den første feilmeldingen - var den slik som den typiske feilen på disse abs-modulene?
    Hei!

Ja, helt ny ABS modul. Den første feilen (C1288 PRESSURE TRANSDUCER MAIN/PRIMARY CIRCUIT FAILURE) var tydeligvis ikke bare den eneste, men det var den som ble diagnostisert første gang med light versjonen av diagnoseverktøyet hos vanlig verksted.

I ettertid ser jeg at jeg like godt burde kjørt en full diagnose hos Ford merkeverksted. Der ville de høyst sannsynlig avdekket at det var noe mere galt og at hele modulen måtte byttes uansett.

Jeg sendte Ford en ganske ærlig (!) epost med mine erfaringer med bilen. De "fraskrev" seg ansvaret og skjøv det over på forhandler:

"Om et forhold er reklamasjonsberettiget eller ikke er en sak som håndteres av våre Ford forhandlere. Avgjørelsen tas der ut fra besiktigelse, historikk og bilens alder og kjørelengde . Slike ting må løses lokalt . Ford Motor Norge AS tar aldri noen avgjørelse her og vi hverken kan eller vil overprøve våre forhandleres avgjørelser."

Men samtidig skriver de dette:

Vi har i anledning din mail vært i kontakt med xxxx hos xxxx og han opplyser at han skal prøve å gi deg litt rabatter. Jeg håper at dette er et tilbud du vil benytte deg av.

Så de må jo ha et snev av dårlig samvittighet......

Nåvel - bilen fungerer (og veldig god å kjøre, det skal bilen ha - en drøm på veien) og den skal snarest mulig prisvurderes av den forhandleren som har en bil som meg/oss.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin informasjon å få - da vet jeg at en full diagnose er tingen hvis det skulle skje noe slikt med min.

Når det gjelder feil på biler så er mitt intrykk at man kan gå på kjempeutgifter nesten uansett hvilket bilmerke det er. Svinghjulsproblematikk, dieselmotorer som skjærer seg, nesten nye biler som ruster, biler som lekker vann, understell som må byttes etter kort km osv - premium, japansk - virker ikke som om prisen eller hvor det er prosert betyr noe.

Noe man kan gjøre - er å sette seg godt inn i hva som skrives om den aktuelle bilen - på bilforum rundt - honestjohn osv - da kan man være tidlig ute og få det på garanti eller ende opp med en lett fiks i stedet for havari.

Du får ha lykke til i jakten på din nye bil - kanskje du skulle prøve den nye Fokusen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subaru XV må vel være en het kandidat på nybilfronten.

Side 95 av 121 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •