Hva kjører dere..? - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 121 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 2406
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    pahf; siden jeg også er i modus for bytte av bil, så kanskje vi kan dele litt erfaringer....

Mondeo ER en nydelig bil; nesten for stor. En tung, lang sak hvor jeg absolutt ville lyttet til Scrooge ang. motorisering.
    Ang. henger så må du nesten stille deg spørsmålene:
    - hvor stor henger
    - hvor mye last
    - hvor ofte
    Er svaret her liten+litt+sjeldent, så tror jeg ikke det bør avgjøre motoriseringen på bilen i særlig grad.
    Men hvis svaret er stor+mye+ofte, så MÅ du lytte til Scrooge.

Hva med nye Hyundai i40? Det er en meget pen bil, laaaang garanti, god plass, gode kjøreegenskaper osv osv

Eller en 1-3 år gammel Audi A6, evt A4?

Når det gjelder VW Passat, så deler jeg dessverre oppfatingen til andre her inne ang. verksted. Og da snakker vi ikke samme verksted som nevnt over, men andre VW forhandlere. I tillegg aner jeg litt høy feilprosent på "tulleting", dessverre.
    At Passat er en stor, fin bil er jeg helt enig i. Det er driftssikkerheten jeg setter ? ved.

Jeg fikk et meget positiv førsteinntrykk av Audi A3 2012(?) modell i dag (ja, den er nok for liten til deg og dine). Men kvalitetsfølelsen var høy, veldig høy. En behagelig bil, selv om jeg enda ikke har prøvekjørt....
    At den er utstyrt med "hele" 1,2l bensinmotor er sikkert pinglete for de fleste her inne, men til mitt bruk bør disse 105Hk holde i massevis.
    Og med riktig pakketering ville de ha ca 284000 for ny bil. Det synes jeg var et greit utgansgpunkt før pruting.....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Magnetventilen jobber sammen med motorstyring og wastegate for å regulere turbotrykket ditt Hvis all eksosen skulle passert turboen til enhver tid, hadde ladetrykket blitt altfor høyt, og div ting hadde skjedd( spør hvis du lurer på hva ) Når den får beskjed fra motorstyring om å åpne, slipper den igjennom luft til wg, som igjen lar luft passere forbi turbo, uten at den vil spinne fortere= lade mer.

Hvis det er en feil på n75, så vil motorstyring merke at ladetrykket overstiger parameterne og bilen vil gå i nødmodus.

Forståelig?
    Joda Grandis, jeg har etterhvert fått med meg essensen i dette.
    Poenget mitt var uansett at "magnetventilen" ble omtalt som en like selvfølgelig ting på bilen som venstre bakhjul, men burde vel i tillegg ha blitt gitt en litt bedre beskrivelse enn som så?
    Nå har vi, ikke minst jeg, jo fått greie på at en slik magnetventil er implementert i (enhver?) motor- og turbostyring, og bra er jo det!
    For min del er jeg mer "vant til" at manifoldtrykket regulerer wastegaten mekanisk / direkte, uten å gå veien om motorstyringer og magnetventiler.
    Du får ha meg unnskyldt for ikke å være helt på høyde med dagens mer sofistikerte løsninger, men som sagt.....

Ellers er jeg svært klar over hva som kan skje om ikke turbotrykket kontrolleres, eller bli for høyt!
    Jeg har jo puslet "litt" med biler og motorer oppigjennom årene, og opplevd litt av hvert når det gjelder konsekvenser av motortrimming.

Den kanskje største opplevelsen hadde jeg nok på en av Cumminsfabrikkene i England, for atskillige år siden.
    Ifbm trimming av en 14liters(!) turbodiesel for truckracing, var jeg med på å tyne ut over 1000hk av en motor som ellers hadde en makseffekt på 320hk v/2100rpm.
    Det gikk ikke så bra. Etter noe tid i bremsebenken begynte det å skje store ting!
    Motoren stoppet nærmest med et skrik og et brak.
    Det viste seg at kombinasjonen høyt turbotrykk / eksostemperatur hadde smeltet tre av seks stempelkroner, og mer eller mindre revet istykker sylinderforingene!
    Det så pent sagt ikke bra ut!
    De løste etterhvert problemene med å bruke kjeramiske stempelkroner, noe som forøvrig ikke var så vanlig på den tiden.
    De vant forresten flere løp med motoren(e) etterhvert, montert i en ERF-truck om jeg ikke husker feil.

Sånn, da fikk jeg i alle fall sagt det!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, alt med motor er gøy

Sitter turbotrykksgiver på denne manifolden også, motorstyring er nødt til å vite trykket i manifolden for å vite når den skal gi beskjed til denne n75 ventilen Er alltid en eller annen form for styring inne i bildet, holder ikke med en vakuumslange ned til wg fra innsug, hvis det var det du tenkte på? Skjønner hva du mener, denne ventilen og coiler blir snakket MYE om når det gjelder denne motoren. Er kjente svakheter, så er det folk nevner først!

Med alt dette turbopratet så savner jeg min gamle Audi s2, med snudd innsug, stoooor intercooler i front og 1.4 bars ladetrykk:-)) MORSOM på vinteren med sperre bak!!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg tro?
    Slike biler hadde gjerne vinduspusser på sideruta også!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, burde hatt det!=D Glemmer aldri når jeg var ute og lekte i en halvmeter med nysnø, så midt i en sladd( 3. Gir ) så var jeg nær bryteren til vindu!! Hadde snø opp til halsen:P
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    pahf; siden jeg også er i modus for bytte av bil, så kanskje vi kan dele litt erfaringer....

Mondeo ER en nydelig bil; nesten for stor. En tung, lang sak hvor jeg absolutt ville lyttet til Scrooge ang. motorisering.
    Ang. henger så må du nesten stille deg spørsmålene:
    - hvor stor henger
    - hvor mye last
    - hvor ofte
    Er svaret her liten+litt+sjeldent, så tror jeg ikke det bør avgjøre motoriseringen på bilen i særlig grad.
    Men hvis svaret er stor+mye+ofte, så MÅ du lytte til Scrooge.

Hva med nye Hyundai i40? Det er en meget pen bil, laaaang garanti, god plass, gode kjøreegenskaper osv osv

Eller en 1-3 år gammel Audi A6, evt A4?

Når det gjelder VW Passat, så deler jeg dessverre oppfatingen til andre her inne ang. verksted. Og da snakker vi ikke samme verksted som nevnt over, men andre VW forhandlere. I tillegg aner jeg litt høy feilprosent på "tulleting", dessverre.
    At Passat er en stor, fin bil er jeg helt enig i. Det er driftssikkerheten jeg setter ? ved.

Jeg fikk et meget positiv førsteinntrykk av Audi A3 2012(?) modell i dag (ja, den er nok for liten til deg og dine). Men kvalitetsfølelsen var høy, veldig høy. En behagelig bil, selv om jeg enda ikke har prøvekjørt....
    At den er utstyrt med "hele" 1,2l bensinmotor er sikkert pinglete for de fleste her inne, men til mitt bruk bør disse 105Hk holde i massevis.
    Og med riktig pakketering ville de ha ca 284000 for ny bil. Det synes jeg var et greit utgansgpunkt før pruting.....
    Skalvise her var det mye og ta tak i

Mondeo står høyt på listen, ingen tvil om det, gleder meg til å få prøvd en slik en, selv om min mor gjør meg arveløs og sviger nekter meg å parkere hjemme hos de

Jeg trekker ikke så ofte henger, det skal være sagt. Dog når jeg først trekker så kan det gjerne være strekninger fra Levanger - Hamar via østerdalen og da er det greit og ha litt effektoverskudd å gå på. Likevel så er det ikke det som kommer til å avgjøre bilvalget.

Hyundai er ikke med i ligningen denne gangen, det er utelukkende basert på antagelser og forutintatthet, men slik er det nå engang. En kan si hva en vil men har en ikke god-følelsen så er det ingen vits å kjøpe bil etter min mening.

Jeg har flere vennepar i samme setting som meg som har kjørt Passat de siste 2 årene uten store feil, men jeg har nok også vært litt skeptisk i forhold til driftssikkerhet. Håpet er å finne en som ikke har gått så mye, men jeg har det i bakhodet at jeg bør sjekke ut litt mer hva og hvordan de fungerer.

A3 blir nok for liten, jeg går ikke ned i størrelse sålenge vi har med vogn og slikt, da er det utrolig praktisk og bare kaste vogna inn uten store omveltninger, men en utrolig fin bil jeg har stor tro på. Audi mener jeg vel ikke er stort bedre enn VW bortsett fra at en betaler en hel del mere for smådetaljer, men det er nå engang min mening. Har kjørt endel A4 Allroud og det er en ufattelig behagelig bil, men for småbarnsfamilier er den for liten mtp bagasjerom. Jeg kjøper ikke bil til 200+ for å plages hver gang jeg skal ha med vogn og stol enkelt og greit.

Hva med Volvo V50? Det er den minste, men likevel den peneste etter min mening, ikke minst har den endel praktisk ting som programmerbar dieselvarmer og slikt. Noen synspunkter der?

Sist, men ikke minst.... Hvem av de har det beste anlegget orginalt? Kjører såpass mye bil at jeg verdsetter litt kvalitet på radiofronten

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har ikke en stor vogn (Emmaljunga City Cross), men må likevel sette vogna inn på tvers. Kunne godt tenkt oss en bil der vogna gikk "rett" inn. Jeg antar at det går i Mondeoen. Med vogna på tvers er det ikke lett å få plass til kofferter/bager og slikt. (Passat -05 mod)

Nei, jeg gjentar meg selv. Peugeot 5008 er en sterk kandidat for oss. Vi kjører endel, men sjelden veldig langt og stadig mindre aggressivt. Blir gjerne sånn med småbarn i baksetet. Da står vi igjen med driftsikkerhet, utseende og trivsel i kupeen. Driftsikkerhet har kommet seg mye (i likhet med Ford). Vi liker utseendet, og trivselen er stor. Vi fikk låne både 3008 og 5008 en helg og fikk litt bedre (les:mer) inntrykk enn man får ved en liten halvtimes prøvetur.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Mondeoen er den eneste der den går rett inn, men med enkelt inn så er ikke verken Passaten eller V50´n problematisk der, men på fks Allroaden går ikke bag og understell i bagasjerommet enten en vil eller ikke.

Peugot sin nye serie er veldig stilig, kunne gjerne tenkt meg å fått prøvd en slik en, men har lovd meg selv å aldri kjøre fransk mer etter jeg hadde en Renault 19 som jeg brukte mer penger enn forsvarlig var på.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Farlig" å sverge på slikt. Verden går heldigvis fremover. 508 er også en flott bil, men den har jeg ikke prøvd. Her i bygda har vi Mitsubishi og Citroen forhandler, men kan ikke si de har bilmodeller som frister. (C4 Picasso og 5008 er vel på samme platform, men ikke helt like)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang å bruke penger på bil. Min første bil var en Ford Scorpio. Kjempe-bil, både kjøre og størrelse-messig. Kjøpte den for 50k i -95, og brukte nærmere 60k i rep de to årene jeg hadde den. Det viste seg at selger hadde kjørt den over 100k mer en telleren viste. :? Men jeg har ikke gitt opp Ford av den grunn.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V50 er ikke veldig stor,pahf. Du bør sjekke det selv.
    3008 og 5008 er flotte biler. Hvordan er driften?

Ang min ESP feil på Focus'en så tok et lokalt verksted en diagnose i dag:
    "C1288 primary pressure transducer circuit failure"

Visstnok en feil i ABS systemet og sannsynligvis må hele enheten byttes. Delepris ca 12-15000 pluss arbeid.

Men bør ikke en slik vital del for ESP/ABS systemet holde i mer enn 6 år?? Har jeg noe å komme med ovefor Ford Norge?

Denne var interessant:
    Ford Focus & C-Max ABS pump module fault

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Visstnok en feil i ABS systemet og sannsynligvis må hele enheten byttes. Delepris ca 12-15000 pluss arbeid.

Men bør ikke en slik vital del for ESP/ABS systemet holde i mer enn 6 år?? Har jeg noe å komme med ovefor Ford Norge?

Denne var interessant:
    Med mindre det er en utbredt feil, og de har forlenget garanti på denne delen, så er det nok ikke noe å hente. Men man må selvfølgelig prøve, om man ikke er alt for langt over garantitid så hender det at man for eks deler regninga. På vitale deler som du sier så er det ofte tilfelle, hvertfall der jeg jobber. Ta kontakt med verkstedet/Ford og hør med de

Kim

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget utbredt feil, tydeligvis.
    Og ikke bare Ford. Søk det opp på Google så ser du at det er utbredt.....

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget utbredt feil, tydeligvis.
    Og ikke bare Ford. Søk det opp på Google så ser du at det er utbredt.....
    Det var jo kjedelig, men har lest at dette kan skje. Forferdelig pris da

Har lest som deg at det er like vanlig hos andre bilmerker - systemet Focusen bruker er identisk med det som står i Volvo og Mazda - mener jeg å ha lest. Fant noe om nyoverhalte abs-enheter i England en gang jeg forsket litt i dette. Kanskje noen penger å spare?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her: ABS pumps modules
    Ooops!
    Ser nå at Supertramp allerede har linket til samme side!
    Jaja. En god ting osv...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne var interessant:
    Jasså, feil med en bil som ikke er mer enn 6år. Da setter jeg et minus på ford siden

Nei dette med bil skal såvisst ikke være enkelt det er bra sikkert! Får bare stikke å låne en av hver så får vi se hva jeg ender opp med. Kanskje Kia

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som forsatt er skeptisk til franske biler,driftsikkerheten er ikke noe dårligere enn de tyske.jeg har kjørt renault de siste 10 år,kjempefornøyd og fattern har peugeot 3008 2010 mod kjørt 20000km han er også kjempefornøyd.:-D :-D :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Franske biler er en sykdom, rett og slett!

Neida, fleip tilside.
    Peugeot lager i alle fall ganske så kurante biler, ingen tvil om det!
    De er blitt mye mer "faste i fisken", og et greit motorprogram kan de jo også skilte med.

Renault er jeg ikke like sikker på, tiltross for at de lager meget gode F1-motorer. ;-)
    Vi har en Megane 1,6ltr bensin som selgerbil hos oss, og det er definitivt noe av det daueste jeg har vært borti!
    Men de leverer forhåpentligvis noe med litt mer krutt i, der foran?
    Kjørte den tur-retur Oslo Geilo i fjor høst, og det gikk mer i tredje enn i femtegear, nær sagt hele turen!
    En lidelse fra ende til annen, i alle fall for en som er vant til litt mer futt....

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Franske biler er en sykdom, rett og slett!

Neida, fleip tilside.
    Peugeot lager i alle fall ganske så kurante biler, ingen tvil om det!
    De er blitt mye mer "faste i fisken", og et greit motorprogram kan de jo også skilte med.

Renault er jeg ikke like sikker på, tiltross for at de lager meget gode F1-motorer. ;-)
    Vi har en Megane 1,6ltr bensin som selgerbil hos oss, og det er definitivt noe av det daueste jeg har vært borti!
    Men de leverer forhåpentligvis noe med litt mer krutt i, der foran?
    Kjørte den tur-retur Oslo Geilo i fjor høst, og det gikk mer i tredje enn i femtegear, nær sagt hele turen!
    En lidelse fra ende til annen, i alle fall for en som er vant til litt mer futt....

Hehe, Scrooge.

Ja, de leverer noe med mer futt i Har en liten Megane coupé selv, med 2.0 liter og 150hk. Veldig morsom bil. Renault lager sinnsyke f1 motorer, og veldig mange gode personbil motorer. Spesielt de nye motorene som har kommet nå, 1.4 bensin og 1.5 diesel. Begge billige og kjøre med veldig god ytelse/pris/størrelse forhold

Kan bekrefte at franske biler IKKE er noe verre enn noe annet. Til tross for diverse bruktbil tester. Skrur selv Renault, og har tidligere skrudd både Volvo og Ford.

Kim

Side 90 av 121 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •