Hva kjører dere..? - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 87 av 121 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 ... SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 2406
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, det ER trist og forferdelig, men hva er sammenhengen her?
    Ingen annen sammenheng annet enn at landet jeg helst vil bo i gjerne må være for spesielt interesserte. Jeg har tillit til at omlegging av avgiftsgrunnlag er gjort på riktige vilkår.
    Om man er uenig i endringen og har sterke meninger om det, samtidig som man har kompetanse på området, så føler jeg at man bør ta det ansvaret - melde seg inn i et lokalt politisk parti og kjøre saken der eller gjennom en interesseorganisasjon.

Å klage over avgifter sånn generelt ut i det blå (underforstått: at folkene i departementene aldri gjør noe riktig og bare er papirflyttere), det føler jeg er noe vi bør legge/har lagt bak oss.

Nå oppfattet jeg ikke Denonbuster sin forklaring på avgiftsomleggingen som klaging. Det var heller en fin oppklaring og derfor synes jeg siste setning var helt unødvendig.

Ang. 21/8 og boligmeglere: datoen er fastsatt av regjeringen og det politiske miljøet som nasjonal sørgedag.
    21. august blir det nasjonal sørgedag - VG Nett

Derfor er jeg helt enig i det boligmeglerne selv har bestemt (nå er 21/8 en søndag og jeg ante ikke at meglerne hadde visninger på denne ukedagen.....)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett; det er for lengst opplest og vedtatt at Norge er et land for spesielt interesserte. Det har jeg selv uttalt utallige ganger siden 80-tallet...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Uansett; det er for lengst opplest og vedtatt at Norge er et land for spesielt interesserte. Det har jeg selv uttalt utallige ganger siden 80-tallet...
    Og jeg er svært glad for at du fortsatt bor her !!
    Og det gjelder selvfølgelig for alle dere andre herinne også.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre, og likeså! :-D

Det er vel mest været og andre særegne ting med vårt langstrakte land som har ført til en slik mening...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jaja - så dette skulle komme fra en 64åring....
    Ja, tenk det! ;-)
    Kanskje litt overraskende? For alderen kvalifiserer vel helst til "mann med hatt" i trafikken?
    Da representerer jeg antakelig et lite unntak, i kraft av å være en litt mer "aktiv" sjåfør enn gjennomsnittet for alderen.
    Slik har jeg faktisk forholdt meg til bil og bilkjøring i alle år, men medgir mer enn gjerne at alt jeg gjorde i yngre dager, ikke alltid var like veloverveid! I etterkant innser jeg jo at jeg ved mange anledninger hadde mer flaks enn godt var.
    Noe jeg selvsagt har tatt lærdom av! Og som også preger min oppførsel i trafikken, selv om det kanskje ikke høres slik ut?

Bet meg spesielt merke i dette:
    "Og ikke å forglemme - sinkene som "koser seg" i venstresporet på våre motorveier, i en fart som såvidt er høyere enn de 90 km/t som traileren i høyrefeltet formår.
    Hva har de der å gjøre??
    Venstrefeltet er faktisk definert som et forbikjøringsfelt.
    I alle fall for oss som ikke defineres som sinker i trafikken! "

Om dette er en motorvei med maks hastighet på 90 km/t så ser jeg overhode ikke problemet. Selv vi som holder oss til fartsgrensene må få lov til å ligge i venstre forbikjøringsfil når vi tar igjen en semitrailer som ligger i 87. At vi da bruker litt lengre tid til å komme oss forbi semitraileren enn du har tålmodighet til, får være ditt problem, ikke vårt. Jeg regner med at du allikevel når din destinasjon innen planlagt tid.
    Neida, jeg oppfatter heller ikke situasjonen du henviser til som et problem.
    Dette oppstår imidlertid om man blir liggende i venstrefila i flere kilometer, i "88.9km/t".
    La det samtidig også være nevnt - om man i for stor grad konsentrerer seg om å holde de 90km/t det her er snakk om, kan dette avstedkomme farlige situasjoner!

Jeg skal ha meg frabedt å bli nektet av "fartsbøller" å få bruke forbikjøringsfeltet fordi dette forsinker "dere" med 10-12 sekunder.
    Jeg kommer selvsagt aldri til å "nekte" noen å bruke forbikjøringsfeltet! Det skulle bare mangle.
    Sekundene bryr jeg meg ikke om i det hele tatt, men etterlyser derimot trafikkforståelsen, som mange ser ut til å mangle?

Og hva mener du egentlig med dette:
    "Med all respekt for den / de som måtte mene at det er "greit nok" å ligge på den trygge siden av fartsgrensen."

Er det slik å forstå at du ikke respekterer norske lover og regler? Om det står 80 på et skilt, betyr ikke dette at man kan kjøre 80 km/t. Det er veldig avhengig av vær og føre. Til det gjelder vegtrafikklovens 6.paragraf:

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
    Jeg tør å mene at jeg generelt sett, respekterer norske lover og regler, også hva trafikkale bestemmelser angår.
    Og er også meget godt klar over at selv om skiltet viser "80", er det vær og føreforhold som er avgjørende.

Paragraf 3 er meget interessant. Denne loven passer utmerket i denne korte passiaren da den gjelder like mye for de som kjører for sent som de som kjører for fort:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Ligger jeg i venstre felt i 70km/t i en 90 sone i tørt og fint vært, bryter jeg loven da det er stor sjanse for at jeg skaper unødig hinder.

Ligger jeg i venstre felt i 90 km/t i en 90 sone på veg forbi en semitrailer og bak kommer det en bil, blinker med lysene, ligger litt for tett innpå og hele kjøremønsteret tilsier at du ønkser meg tilbake i høyre felt, ja så er det du som bryter loven (jeg sier ikke at du kjører slik, jeg sier bare at det er slik jeg ofte opplever noen bilister - spesielt bilister som kjører 3 spesifike bilmerker og som sannsynligvis har gitt større skjerv til finansdepartementet gjennom HK avgift...)
    Nei, jeg kjører vanligvis ikke på den måten.
    Selv om det antakelig ikke synes slik, er jeg faktisk en tålmodig sjåfør!
    Det er svært sjelden at jeg kliner meg opp i støtfangeren på forankjørende bil, og blinker med lysene.

Du hevder at du har kjørt skadefritt i 30 år. Det er jo vel og bra, og det forteller meg at du enten kjører lite, bor svært grisgrendt (ingen skader i.f.m. parkering), kjører greit og/eller har vært heldig. Men det forteller jo ikke at du til enhver tid er en hensynsfullt, aktpågivende og varsom. Hva med forelegg?
    Jeg kjører vel omtrent som gjennomsnittet - ca 1500 mil i året. Bor ca 15min kjøretid i normalhastighet fra Oslo Sentrum - altså lite grisgrendt. ;-)
    Og ja - jeg vil mene at jeg "kjører greit".
    Faktisk er det slik at det av og til er meg det blir tutet / blinket på, i 30- og 50-soner! Noe jeg imidlertid har tilgode å oppleve, på gode (motor)veier. 8)
    Heldig har jeg nok også vært, det skal nok medgis. Jeg skal imidlertid være frekk nok til å si, at "flaksen" i denne sammenheng har kommet motpart tilgode, ved at jeg fortsatt har en god reaksjonsevne og en ganske grei bilforståelse.
    De siste ti årene har jeg fått to forelegg. Ett i fotoboksen på Ring 3, og ett via radarkontroll utenfor Ski, da jeg skulle besøke DevilEj her på forumet.
    Det er vel ingen dårlig statistikk?

PS! beklager hvis du oppfatter meg som surmulende og streng, men trafikk engasjerer meg da vi har hatt en svært lite hyggelig hendelse i familien. Det er lenge siden nå, men slike sår leges svært sakte.
    Jeg er kanskje overivrig på dette med fartsgrenser, men har dette som min private fanesak og prinsipp. Håper på forståelse. Du er jo en moden mann som sikkert kan se ting i perspektiv
    Hvor moden jeg er, kan antakelig diskuteres?
    Og nei - jeg oppfatter deg ikke som surmulende og streng, slett ikke!
    Men kanskje litt stivbent hva fartsgrenser og bilbruk angår, vel og merke når forholdene er gode nok til en viss løssluppenhet hva fart gjelder?
    Jeg nyter det fortsatt i fulle drag, men formodentlig på en noenlunde fornuftig måte?
    Selv om min tid som konkurransemann på fire hjul forlengst er forgangen, så har jeg jo fortsatt farten i blodet.
    Og forhåpentligvis også evnen til å se, og forutse hvilke situasjoner man fort kan befinne seg ovenfor, bak rattet i en bil....
    Det kan muligens være en årsak til at jeg i så måte, kanskje står frem som litt storkjeftet?

Ellers er det veldig leit å lese at du og din familie har opplevd lite hyggelige hendelser relatert til trafikk og bilkjøring!(?)
    Slikt vil man naturlig nok bli preget av, antakelig også for resten av livet.
    Noe jeg selvsagt har stor forståelse for.
    -
    En gang for mange år siden ble jeg kraftig bitt av en hund mens jeg syklet, og måtte sy flere sting i låret.
    Men tiltross for dette - jeg er generelt svært glad i hunder!
    Håper du skjønner hva jeg mener? Uten sammenlikning forøvrig....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Scrooge.

Storkjeftet har du lov til å være. Du er ikke akkurat kjent for det ellers her inne. Stå på! Og så får du tillate at jeg er stivbent og streng hva fartsgrenser og bilkjøring angår.

Jeg har en leveregel når det gjelder båtliv som godt kan skrives om og da gjelde for bilkjøring også:

"Jeg er ikke på sjøen for å ha det travelt..."

Jeg føler vi skal avslutte vår korte passiar med følgende:
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    De siste ti årene har jeg fått to forelegg
    ...da har du to mere enn meg....og vi tilbakelegger omtrent like mange km i året på våre kjære, norske veier.

(til nå har jeg aldri fått fartsbot og jeg har kjørt bil i ca 30 år......)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg på sjøen for å fiske i ro, dorge, komme fra fiskeplass til fiskeplass etc. Altså rekreasjon.

På veien er jeg IKKE til stede for å nyte veikantenes innhold, plukke søppel, lufte hunden - you name it! Jeg er på veien stort sett for å komme meg fra A til B - på kortest (fornuftige) mulig tid.

Altså er bilkjøring en nødvendig transportetappe. Og DEN skal være unnagjort så raskt man klarer.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppgradert stereoen i bilen i dag og det er rett og slett jævli kjedelig, finne gater til ledninger og få plass til ditt og datt.
    Nei morsommere med musikk inne, dytte inn størst mulig ting og dra på seg fliret.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Har oppgradert stereoen i bilen i dag og det er rett og slett jævli kjedelig, finne gater til ledninger og få plass til ditt og datt.
    Nei morsommere med musikk inne, dytte inn størst mulig ting og dra på seg fliret.
    Helt enig. Jeg har planlagt å få koblet opp en forsterker i merca i løpet av sommeren men nå har vi snart september så det blir vel ikke i år sikkert selv om jobben tar meg en time å gjøre.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Helt enig. Jeg har planlagt å få koblet opp en forsterker i merca i løpet av sommeren men nå har vi snart september så det blir vel ikke i år sikkert selv om jobben tar meg en time å gjøre.
    Ja jeg så på et annet forum at du har byttet head unit i 211`n din.
    Sitter Comand NTG 2.5 med HK høytalere i vår 211, og lyden i den skal jeg nok klare å leve med.
    Men 300SL har fått et løft i dag, er ikke så store kromspring en får til meg høytalere kun i dører foran og dash.
    Men med forsterker og Sub så ble det ikke så ille.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig resten av motorvarmeopplegget montert. Motorvarmerelement, kupevarmer og batterilader fungerte :-D Klar for vinter.

Er vel egentlig ikke helt klar for vinter - må ha nye piggdekk, lurte på Nokian Hakkapeliitta 7.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurder Michelin X-Ice North2 Mr.Spock

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Da var endelig resten av motorvarmeopplegget montert. Motorvarmerelement, kupevarmer og batterilader fungerte :-D Klar for vinter.

Er vel egentlig ikke helt klar for vinter - må ha nye piggdekk, lurte på Nokian Hakkapeliitta 7.
    Fint oppsett. Du er dyktig!

Piggdekk? Trenger du egentlig det på denne forholdsvis lette bilen?
    Den har jo alt av anti-ditt-og-datt?

Jeg har kjørt med piggfrie vinterdekk i alle år, og har til dags dato aldri hatt problemer med fremmkommelig eller stans i god tid.....
    Men akkurat nå virker jo ikke ESP, så ..........

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde allerede lagt inn bestilling på Nokian dekk mk4. Får heller vurdere Michelin ved neste dekkjøp.

Fint oppsett. Du er dyktig!

Piggdekk? Trenger du egentlig det på denne forholdsvis lette bilen?
    Den har jo alt av anti-ditt-og-datt?

Jeg har kjørt med piggfrie vinterdekk i alle år, og har til dags dato aldri hatt problemer med fremmkommelig eller stans i god tid.....
    Men akkurat nå virker jo ikke ESP, så ..........
    Vel jeg er jo elektrikker, så litt flink på slike ting er jeg jo

For noen år siden opplevde jeg på underkjølt regn å kjøre inn i bakenden på en Suzuki Baleno. Jeg lå minst 50m bak denne i en 30 sone og jeg hadde ca 20km/t. Så stopper Suzukien, jeg trykker inn bremsen, skjer ingenting, jeg har til og med så god tid at jeg også setter bilen i revers og gasser på :smile: Ikke snakk om å stoppe. Stille og rolig trer jeg min fanger godt innpå hengerfestet til Suzukien. Jeg hadde nesten nye piggfrie dekk. Suzukien hadde piggdekk.

Etter dette har jeg kjørt piggdekk.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ............... Jeg hadde nesten nye piggfrie dekk. Suzukien hadde piggdekk.

Etter dette har jeg kjørt piggdekk.
    hmmm - ok.

Nå har jeg forresten avdekket at det ikke er noe direkte feil på ESP'en selv om lampa lyser. ESP fungerer som bare det, men noe gjør at lampa "henger seg opp".
    Dette startet pussig nok ved siste EU kontroll og skifte av hjullager venstre forhjul.
    Ford sier da at de som skiftet lageret sannsynligvis enten har satt inn lageret feil veg eller har kommet borti føleren. Så da bør verkstedet ordne dette

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm - ok.

Nå har jeg forresten avdekket at det ikke er noe direkte feil på ESP'en selv om lampa lyser. ESP fungerer som bare det, men noe gjør at lampa "henger seg opp".
    Dette startet pussig nok ved siste EU kontroll og skifte av hjullager venstre forhjul.
    Ford sier da at de som skiftet lageret sannsynligvis enten har satt inn lageret feil veg eller har kommet borti føleren. Så da bør verkstedet ordne dette
    Det var jo gode nyheter, ja det gjelder å sette de abs/esp ringene ordentlig på plass.

Hjullager allerede - hvor langt har din gått? Hva tok de for bytte av hjullager? Kan jo være greit å vite.

Jeg har også fått montert en lenge planert oppgradering på bilstereoen. Har nå montert enda en forsterker på de to JBL 6x9 som står i hatthylla. Så i stedet for 2x90W (DIN/RMS) så får de nå 250W hver Det høres veldig bra ut! Er nok greit å ha når man skal sette på disse etterhvert:

Nokian Hakapaliitta 7, de kom på kr 4904,- ferdig montert på felg (195/65-15). Min forrige bil Puntoen var veldig bra på vinterføre. Focusen virker vel balansert og lettkjørt så jeg regner med at den også er god å kjøre på vinterføre - særlig når den er skikkelig skodd.

Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en 2007 modell Suzuki LTR450. (hvite skilter)
    Ca 65hk nå, men stiger snart.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang hk som øker Min ble plutselig 230hk sterk og fikk rundt 500 nm :-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo gode nyheter, ja det gjelder å sette de abs/esp ringene ordentlig på plass.

Hjullager allerede - hvor langt har din gått? Hva tok de for bytte av hjullager? Kan jo være greit å vite.

Nokian Hakapaliitta 7, de kom på kr 4904,- ferdig montert på felg (195/65-15). Min forrige bil Puntoen var veldig bra på vinterføre. Focusen virker vel balansert og lettkjørt så jeg regner med at den også er god å kjøre på vinterføre - særlig når den er skikkelig skodd.
    Flotte dekk - og du kan glede deg til vinterkjøring med Focus. En fryd å kjøre den bilen på alle underlag (når "skoene" er riktige)

Bilen min er gått 110.000 og selve bytte m/deler kostet vel ca 2500, tror jeg.
    Hadde EU kontroll samtidig og totalen ble kr 3325,- (0 feil)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte dekk - og du kan glede deg til vinterkjøring med Focus. En fryd å kjøre den bilen på alle underlag (når "skoene" er riktige)

Bilen min er gått 110.000 og selve bytte m/deler kostet vel ca 2500, tror jeg.
    Hadde EU kontroll samtidig og totalen ble kr 3325,- (0 feil)
    Da var det jo ikke så veldig tidlig at lageret gikk. Min har ikke rundet 80.000km enda.

Fint å høre at den fungerer bra på vinterføre. Blir morsomt å prøve den oppvarmede frontruta når kulda kommer

Side 87 av 121 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •