Hva kjører dere..? - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 86 av 121 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 2406
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    E39 fra Vestlandet til Sørlandet er MYE verre enn E18 fra Sørlandet og østover.
    Det er et lass med 60/70 soner, og fryktelig mange sinker.
    Heldigvis trenger jeg kun ca 17 meter på å kjøre forbi, så da går det greit Så da kan de bare ha sine trøtte 100 hestere

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører - eller kjørte. Mistet lappen for 2 uker siden gitt.

Uansett jeg kjørte til daglig en kjedelig SsangYong Musso (siste årsmodellen før den ble byttet ut med rexton). Bilen er ikke spesielt morsom å kjøre, men på vinteren er det alltids gøy med switch mellom bakhjuls- og firehjulstrekk.

Har også en Aprilia RS 125 stående som ikke er nevneverdig brukt etter at jeg fikk billappen.

Ellers har jeg fått prøvd endel artig de få månedene bil lappen varte. Blant annet BMW X6 hybrid (408 hk), men kanskje morsomst Fiat 500 Abarth.

Nå selges alt med motor, untatt damas beetle, til fordel for leilighet og hifi

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sørlandet er en eneste stor "sinke-sone"...!!!
    For det første er det massivt med 50-60-70-soner. For det andre så er det knapt mulig å unngå en fotoboks eller ikke minst, gjennomsnittsmåling, i dette området. Dessuten minner strekningen mest om en gammel kjerrevei som ikke har sett snurten av planer for utjevning av svinger. Derfor er ikke strekningen fra Tønsberg og nedover egnet til annet enn å traust ligge bak bilen foran :???:
    Tja og ha.....nyanser og unyanser

• Risør (Vinterkjær) - Tvedestrand, ok vei, 80 "sone"
    • Tvedestrand-Arendal, noe dårligere vei, 70 "sone" med innslag av 60
    • Arendal-Grimstad, bra vei m/midtdeler og innslag av 3-felt; 90 "sone" med innslag av 80 før:
    • Grimstad-Kristiansand, 4-felts motorvei med "100" sone

Kun én femitsone på strekningene over; ved Fianesvingen like etter Tvedestrand, og den sonen er vel på et par kilometer.

Nei, det er ikke så dårlig som du svartmaler det.

ps! Kremt - Sørlandet starter ved Sørlandsporten. Tønsberg og slikt er for Østlandet å regne

pps! jeg kan ikke huske at Risør-Horten* er dårlig vei, akkurat. Bortsett fra de gjenglemte strekningene Valle (øst for Kragerø) - Bamble (Brevik) og fra Telemarksporten til Larvik (den holder de jo på med nå), så er det vel motorvei eller lignende.

* hifi-messa

Fotobokser? Vi snakker om å holde lovlig fart og da er jo det helt irrelevant

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv prøver jeg mest mulig å ta meg god tid hvis jeg skal ut å kjøre. Unngår så godt jeg kan motorvei og kjører heller i 60-70-80 sone med vinduene nede.

Bryter sjelden fartsgrensene (kun ved forbikjøring) og legger meg inn til siden når stressede BMW og Audi førere ligger klint oppi baklysene mine.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Selv prøver jeg mest mulig å ta meg god tid hvis jeg skal ut å kjøre. Unngår så godt jeg kan motorvei og kjører heller i 60-70-80 sone med vinduene nede.

Bryter sjelden fartsgrensene (kun ved forbikjøring) og legger meg inn til siden når stressede BMW og Audi førere ligger klint oppi baklysene mine.
    Da er vi to - dvs jeg kjører med vinduene oppe (lukket) og nyter bilturen med klimaanlegget i Ghia'n, konstantfartsholderen og musikk fra Sony anlegget.

MB/Audi/BMW-sjåførene kan bare kjøre forbi for min del

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmmmmm...... Føler meg stigmatisert

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente jo ikke deg Kristian, du tar det vel bestandig med ro og kjører forsiktig
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Mente jo ikke deg Kristian, du tar det vel bestandig med ro og kjører forsiktig

hehe, klart det

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

MB/Audi/BMW-sjåførene kan bare kjøre forbi for min del
    å herrlig med hensynsfulle sjåfører! Skal jeg bare sende deg en PM når jeg vil kjøre forbi?:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jo, man klarer nok "fint" å holde tillatt hastighet, men dersom bilen foran deg IKKE gjør dette, vil en forbikjøringsstrekning fort bli såpass lang at man enten setter seg selv i fare, eller man ikke finner mange muligheter til å komme seg forbi. Dette har jeg opplevd flere ganger i sommer - når jeg ikke har kjørt min egen bil.
    Og det er grådig irriterende å måtte ligge bak en (eller flere) sinker!
    "Spot on"! 8)

En motorsvak bil er en vederstyggelighet, og som du sier - man setter seg selv og andre i fare, når det kommer til forbikjøringer!
    Dessverre er det slik, at det finnes nok av sinker / kløner i trafikken.
    Typisk for disse er at de gjerne kjører 5-10km under fartsgrensen, også til tider hvor trafikkforhold og veibeskaffenhet tilsier nær sagt det motsatte!
    Med all respekt for den / de som måtte mene at det er "greit nok" å ligge på den trygge siden av fartsgrensen.

Sannsynligvis har jeg vel i andre sammenheng forlengst markert meg som en "fartsbølle"?
    Uten å føle at skammen er spesielt påtrengende...
    Men sant og si er det rett og slett plagsomt for meg - selv i en alder som stygt nærmer seg 64 - å ligge bak en "antibølle", for å si det slik.
    Da er det faktisk særdeles beroligende(!) å vite at man har krefter nok til å foreta en rask og sikker forbikjøring når anledningen byr seg! Hva nå enn som måtte være galt med det?

I så måte vil jeg påstå at den norske avgiftspolitikken er noe trangsynt, ved at beskatningen av motorvolum / hestekrefter er såpass utslagsgivende som den er, i negativ forstand!
    Det er rett og slett forferdelig at en flokk med trangsynte byråkrater, langt på vei og faktisk talt - "regulerer" trafikkscenarioet i den grad de gjør!
    --
    Og ikke å forglemme - sinkene som "koser seg" i venstresporet på våre motorveier, i en fart som såvidt er høyere enn de 90 km/t som traileren i høyrefeltet formår.
    Hva har de der å gjøre??
    Venstrefeltet er faktisk definert som et forbikjøringsfelt.
    I alle fall for oss som ikke defineres som sinker i trafikken! :-D
    --
    Muligens er jeg særdeles heldig i mitt trafikkale adferdsmønster, men faktum er at jeg har kjørt skadefritt i over 30 år.
    Og det i biler som avgiftsmessig sett, forsyner seg grådig av både motorvolum og hestekrefter!
    Som jeg gladelig dog betaler for, av sikkerhetsmessige årsaker.
    Tro det eller ei.....

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Spot on"! 8)
    I så måte vil jeg påstå at den norske avgiftspolitikken er noe trangsynt, ved at beskatningen av motorvolum / hestekrefter er såpass utslagsgivende som den er, i negativ forstand!

Dagens engangsavgift er ikke lengre påvirket av motorvolum.
    Dette er nå endret til co2 avgift.
    Denne avgiften trer inn ved 115g Co2. Har bilen lavere gjennomsnittlig utslipp enn 115g, så trekkes det fra "hele" 620,- pr gram co2 under 115 gram.

Edit: Over 115g CO2, så er det delt inn i klasser, hvor man betaler xxx,- pr ekstra gram CO2. Passerer man eks 150g CO2, så betaler man enda flere kroner pr ekstra gram osv. Husker ikke helt hvor disse grensene går, men den minner mye om beregningen på antall hetstekrefter.

Det gjør jo sitt til at det ikke er spesielt mye gunstigere, rent avgiftsmessig, å velge en bil med 105g co2 - kontra en med 115g co2.

Enn så lenge er jo hk delen av avgiften beholdt, selv om det for lenge siden er påvist at det ikke er noen sammenheng mellom antall hk og co2 utslippet.

Gratulerer til Norge, landet for spesielt intresserte

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Foreløpig dagens!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Spot on"! 8)

En motorsvak bil er en vederstyggelighet, og som du sier - man setter seg selv og andre i fare, når det kommer til forbikjøringer!
    Dessverre er det slik, at det finnes nok av sinker / kløner i trafikken.
    Typisk for disse er at de gjerne kjører 5-10km under fartsgrensen, også til tider hvor trafikkforhold og veibeskaffenhet tilsier nær sagt det motsatte!
    Med all respekt for den / de som måtte mene at det er "greit nok" å ligge på den trygge siden av fartsgrensen.

Sannsynligvis har jeg vel i andre sammenheng forlengst markert meg som en "fartsbølle"?
    Uten å føle at skammen er spesielt påtrengende...
    Men sant og si er det rett og slett plagsomt for meg - selv i en alder som stygt nærmer seg 64 - å ligge bak en "antibølle", for å si det slik.
    Da er det faktisk særdeles beroligende(!) å vite at man har krefter nok til å foreta en rask og sikker forbikjøring når anledningen byr seg! Hva nå enn som måtte være galt med det?
    --
    Og ikke å forglemme - sinkene som "koser seg" i venstresporet på våre motorveier, i en fart som såvidt er høyere enn de 90 km/t som traileren i høyrefeltet formår.
    Hva har de der å gjøre??
    I alle fall for oss som ikke defineres som sinker i trafikken! :-D
    --
    Muligens er jeg særdeles heldig i mitt trafikkale adferdsmønster, men faktum er at jeg har kjørt skadefritt i over 30 år.
    Og det i biler som avgiftsmessig sett, forsyner seg grådig av både motorvolum og hestekrefter!
    Som jeg gladelig dog betaler for, av sikkerhetsmessige årsaker.
    Tro det eller ei.....
    Jaja - så dette skulle komme fra en 64åring....

Bet meg spesielt merke i dette:
    "Og ikke å forglemme - sinkene som "koser seg" i venstresporet på våre motorveier, i en fart som såvidt er høyere enn de 90 km/t som traileren i høyrefeltet formår.
    Hva har de der å gjøre??
    I alle fall for oss som ikke defineres som sinker i trafikken! "

Om dette er en motorvei med maks hastighet på 90 km/t så ser jeg overhode ikke problemet. Selv vi som holder oss til fartsgrensene må få lov til å ligge i venstre forbikjøringsfil når vi tar igjen en semitrailer som ligger i 87. At vi da bruker litt lengre tid til å komme oss forbi semitraileren enn du har tålmodighet til, får være ditt problem, ikke vårt. Jeg regner med at du allikevel når din destinasjon innen planlagt tid.

Jeg skal ha meg frabedt å bli nektet av "fartsbøller" å få bruke forbikjøringsfeltet fordi dette forsinker "dere" med 10-12 sekunder.

Og hva mener du egentlig med dette:
    "Med all respekt for den / de som måtte mene at det er "greit nok" å ligge på den trygge siden av fartsgrensen."

Er det slik å forstå at du ikke respekterer norske lover og regler? Om det står 80 på et skilt, betyr ikke dette at man kan kjøre 80 km/t. Det er veldig avhengig av vær og føre. Til det gjelder vegtrafikklovens 6.paragraf:

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Paragraf 3 er meget interessant. Denne loven passer utmerket i denne korte passiaren da den gjelder like mye for de som kjører for sent som de som kjører for fort:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Ligger jeg i venstre felt i 70km/t i en 90 sone i tørt og fint vært, bryter jeg loven da det er stor sjanse for at jeg skaper unødig hinder.

Ligger jeg i venstre felt i 90 km/t i en 90 sone på veg forbi en semitrailer og bak kommer det en bil, blinker med lysene, ligger litt for tett innpå og hele kjøremønsteret tilsier at du ønkser meg tilbake i høyre felt, ja så er det du som bryter loven (jeg sier ikke at du kjører slik, jeg sier bare at det er slik jeg ofte opplever noen bilister - spesielt bilister som kjører 3 spesifike bilmerker og som sannsynligvis har gitt større skjerv til finansdepartementet gjennom HK avgift...)

Du hevder at du har kjørt skadefritt i 30 år. Det er jo vel og bra, og det forteller meg at du enten kjører lite, bor svært grisgrendt (ingen skader i.f.m. parkering), kjører greit og/eller har vært heldig. Men det forteller jo ikke at du til enhver tid er en hensynsfullt, aktpågivende og varsom. Hva med forelegg?

PS! beklager hvis du oppfatter meg som surmulende og streng, men trafikk engasjerer meg da vi har hatt en svært lite hyggelig hendelse i familien. Det er lenge siden nå, men slike sår leges svært sakte.
    Jeg er kanskje overivrig på dette med fartsgrenser, men har dette som min private fanesak og prinsipp. Håper på forståelse. Du er jo en moden mann som sikkert kan se ting i perspektiv

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens engangsavgift er ikke lengre påvirket av motorvolum..... (bla bla bla).
    Sett i lys av hendelsene 22.juli og reaksjonen fra landets befolkning i ettertid, synes jeg denne rett og slett var usmakelig.

"Mitt lille land"

Om du ikke trives, så fikser jeg ganske kjapt enveis flybillett til et eller annet sted for deg

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir like imponert hver gang jeg hører folk som stadig kjører forbi og bryter fartsgrenser omtale de som kjører "lovlig" som idioter

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Spot on" 8)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i lys av hendelsene 22.juli og reaksjonen fra landets befolkning i ettertid, synes jeg denne rett og slett var usmakelig.

"Mitt lille land"

Om du ikke trives, så fikser jeg ganske kjapt enveis flybillett til et eller annet sted for deg
    Dårlig dag i dag?

Tror du bør lese de to siste inleggene dine en gang til!
    Dette overhodet ingenting med noe annet enn bil og avgift å gjøre.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig dag i dag?

Tror du bør lese de to siste inleggene dine en gang til!
    Dette overhodet ingenting med noe annet enn bil og avgift å gjøre.
    Nja, ikke spesielt grumpy

Bil&avgift har jeg et avslappet forhold til. Det har sikkert med å gjøre at jeg har det godt her i landet. Noe jeg tror du også har. Alternativet (les: land med lavere avgifter) ser vi jo nå hvordan det går med (Hellas, Spania, Portugal, USA- ikke minst).
    Ett eksempel:
    I Norge har vi statlig mva - det har man ikke i USA. Norsk mva står for ca 19% av statens innekter. Man kan være uenig i avgiften, men hva hadde vi da ikke hatt..............
    Den jevne amerikaner må dessverre nå belage seg på en svært tøff fremtid.
    USA er på mange måter på veg til å bli et u-land.

Derfor mener jeg man bør ha et større perspektiv når man diskuterer avgifter her til lands. Hvis drømmebilen blir for dyr pga HK avgifter, så ville jeg vurdert å kjøpe en med færre HK. Uansett vil alle klare å 'karre' seg fra A til B på omtrent samme tid - i det store og hele - med eller uten rask forbikjøring underveis.

"Mitt lille land" - ja, takk.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden kom du med denne kommentaren...?

Hvorfor skal alle på død og liv koble ALT opp mot denne tragediedagen?

Den ene grupperingen etter den andre (det være seg organisasjon eller profesjon) skal liksom "av respekt" for de etterlatte la være å si eller gjøre ditt og datt - ting som ikke har noen noen relasjon "whatever" med 22. juli å gjøre.

Eksempelvis boligselgere: Lar boligsalget ligge 21. august - bt.no

Ja, det ER trist og forferdelig, men hva er sammenhengen her?

Side 86 av 121 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •