Hva kjører dere..? - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 121 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 2406
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dessverre så mister man en del av responsen når man putter på turbo. Skikkelig turtallsvillige motorer er det noe seregent over. Den responsen og den direkte følelsen man får er i en helt egen klasse.

Med dagens miljøkrav så er nok disse motorene utdødende, da det er mye lettere å få lav forbruk kombinert med høy effekt/moment med ekstra pustehjelp

Hvilken italiener med "mer bensin og større turbo" tenker du på da?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    En skikkelig sugemotor er mye mer iponerende å kjøre, når en vet om dagens turboteknologi. Den følelsen av effekt man får i en slik motor, er helt annereldes. Det er ikke alltid men trenger større volum for være bra heller.
    Høyt turtall er morro, det får man ikke med pustehjelp.

En smule drøy påstand syns jeg. Det er ingen grunn til at du ikke skal få like mye rpm med turbo/presse som uten.
    Og hvilke motorer snakker vi om som både drar mye turtall og har bra respons på lavt?
    Greit nok at det fins en og annen med variable kammer som går greit originalt, men hva koster det å få den til å måle seg med en godt sammensatt motor med overlading?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis meg en motor med turbo, som drar over 7500 rpm.
    De fleste stopper når man er i området 6000 +/-.

Eksempler på motorer som har både turtall og respons er BMW's 3,2L i M3 (7900 rpm), 4.0L i dagens M3 (8300 rpm), 5,0L V10 fra M5/M6 (8250 rpm). Porsche's Carrera GT (8400 rpm), 911 GT3 (8400 rpm) og GT3 RS 3.8 (8500 rpm), GT3 RS 4.0 (8500 rpm) Sistnevnte har en maks effekt på 500 hk, og 460 NM ( Tilsvarende 125hk og 120NM pr liter slagvolum.)

Disse motorene er en sjelden opplevelse. Både med tanke på respons og kjørevillighet.

Der finnes selvsagt også et antall andre produsenter av slike motorer, men de har jeg for lite kunnskap om.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår godt hva Denonbuster sier her. Turbo er en enkel måte å øke kraften (dreiemomentet) i en konvensjonell forbrenningsmotor. Den alternative måten - i bilene nevnt ovenfor - er å øke maks turtall. Dette krever mer av spesielt luftinntaket, ventilfjærer og kanskje et bredere stempel med kortere slaglengde. For maks effekt så gjør en begge deler!

Det er jo litt interessant å se hvorfor motorsykler nesten utelukkende lages med naturlig pustende motorer. Ett problem er selvsagt plass til et turbosystem, men det andre er at med et så stort power/weight ratio så er det ekstemt viktig med jevn gass-respons. For "performance cars" som Denonbuster refererer til så beveger de seg i retning av et høyt power/weight ratio (selvsagt lavere enn for motorsyklene), så det er ikke helt i tåka at noen prioriterer høyere turtall framfor høyere dreiemoment (som er turbomotorenes force).

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du Kalle K. har vel også prøvd noen av disse bilene, og har vel fått kjenne den enorme kraftutviklingen, responsen og kjørbarheten de innehar.

Men for å understreke: Jeg er på ingen måte i mot biler med turbo, men nevnte til Dr.E at det kunne være vel så morro uten.
    Kjører for tiden selv bil med både stort volum og pustehjelp, men da uten høyt turtall.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet meg en 2006 Can am nå i helgen. Skal i hovedsak brukes til brøyting på vinteren men det blir nok noen småturer sammen med junior også. :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken italiener med "mer bensin og større turbo" tenker du på da?
    Du har sikkert rett mht pustehjelp og turtallsvillighet. Jeg har ikke så mye peil :-)

Bilen jeg godt kunne tenkt meg å parkere i gårdsrommet er en vass Alfa Romeo 159.

DrE

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    159 er jo designmessig en meget vellykket bil.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var faktisk innom Alfadealern i byen min og titta litt... De er lekre å se på... Er dog litt redd for verditap på de, selv om de nå visstnok begynner å bli endel mer "holdbar" Ellers så ser det ut som det blir innkjøp av tohjuling innen årets utgang Jeg driver og leter meg opp en "gammel" klassiker... Hehehe... Hadde på begynnelsen av 90-tallet en strøken Yamaha FJ1200.. Og har funnet ut at jeg har lyst på en slik en igjen... Om jeg finner en som er i bra nok stand da... For jeg har ikke tenkt uansett å bruke for mye penger på sykkel... Har nok å betale på

Det er en skikkelig sportstourer for oss som er relativt høye.... Går egentlig greit nok også.. Men det som blir kjøpt inn først, er faktisk en tohjuling hvor jeg selv skal være motor... Jepp, jeg skal kjøpe meg en mountainbike i morra... Gleder meg som en unge til å sykle igjen Har sett meg ut en relativt grei sak med skivebremser og det hele, og den var ikke gærn i pris heller

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis meg en motor med turbo, som drar over 7500 rpm.
    De fleste stopper når man er i området 6000 +/-.

Eksempler på motorer som har både turtall og respons er BMW's 3,2L i M3 (7900 rpm), 4.0L i dagens M3 (8300 rpm), 5,0L V10 fra M5/M6 (8250 rpm). Porsche's Carrera GT (8400 rpm), 911 GT3 (8400 rpm) og GT3 RS 3.8 (8500 rpm), GT3 RS 4.0 (8500 rpm) Sistnevnte har en maks effekt på 500 hk, og 460 NM ( Tilsvarende 125hk og 120NM pr liter slagvolum.)
    Kort spørsmål: i hvilke situasjoner, på norske offentlige veier, er man oppe i slike turtall?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Kort spørsmål: i hvilke situasjoner, på norske offentlige veier, er man oppe i slike turtall?
    Idioter med musikkanlegget på full guffe, og som ikke enser/hører at man ligger med feil gir inne... ;-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Idioter med musikkanlegget på full guffe, og som ikke enser/hører at man ligger med feil gir inne... ;-)
    Eller pensjonister på vei til butikken.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode svar

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Norske veier trenger man verken turbo eller høyt turtall.
    Man trenger en 1.6L med 100 hk og 150NM.

Man trenger heller ikke 55" tv, ørten SVS subber eller forsterkere med effekter som måles i KW, men morro er det.
    Det er det med høyt turtall også

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg det jeg trenger, m.a.o.
    Bortsett fra alle feilene på bilen da...... haha

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke dersom man virkelig har til hensikt å ligge bak andre sinker med 1.6L med 100 hk og 150NM....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke dersom man virkelig har til hensikt å ligge bak andre sinker med 1.6L med 100 hk og 150NM....
    Hmmmm - på "norske offentlige veier" vil jeg påstå at man med ovennevnte motorisering i en helt normal bil, fint klarer å holde maksimal tillatt hastighet og kan derfor ikke anses som en sinke

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hmmmm - på "norske offentlige veier" vil jeg påstå at man med ovennevnte motorisering i en helt normal bil, fint klarer å holde maksimal tillatt hastighet og kan derfor ikke anses som en sinke
    Jo, man klarer nok "fint" å holde tillatt hastighet, men dersom bilen foran deg IKKE gjør dette, vil en forbikjøringsstrekning fort bli såpass lang at man enten setter seg selv i fare, eller man ikke finner mange muligheter til å komme seg forbi. Dette har jeg opplevd flere ganger i sommer - når jeg ikke har kjørt min egen bil.
    Og det er grådig irriterende å måtte ligge bak en (eller flere) sinker!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, man klarer nok "fint" å holde tillatt hastighet, men dersom bilen foran deg IKKE gjør dette, vil en forbikjøringsstrekning fort bli såpass lang at man enten setter seg selv i fare, eller man ikke finner mange muligheter til å komme seg forbi. Dette har jeg opplevd flere ganger i sommer - når jeg ikke har kjørt min egen bil.
    Og det er grådig irriterende å måtte ligge bak en (eller flere) sinker!
    Tja - jeg opplever vel aldri å ha dette problemet selv om jeg kjører mye back><forth på E18. Må vel være fordi det enten er mange 60-70 soner hvor "sinkene" klarer å holde farta, eller nok av forbikjøringsmuligheter og/eller at det er færre sinker på Sørlandet

Men nå er jeg typen som ikke bruker energi på å irritere meg over at det i perioder går litt saktere enn maks hastighet. I det store og hele kommer jeg alltid frem til omtrentlig beregnet ankomsttid.
    For de som kjører mye, har jeg på mange måter forståelse for at "sinker" er til irritasjon og ergrelse.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørlandet er en eneste stor "sinke-sone"...!!!
    For det første er det massivt med 50-60-70-soner. For det andre så er det knapt mulig å unngå en fotoboks eller ikke minst, gjennomsnittsmåling, i dette området. Dessuten minner strekningen mest om en gammel kjerrevei som ikke har sett snurten av planer for utjevning av svinger. Derfor er ikke strekningen fra Tønsberg og nedover egnet til annet enn å traust ligge bak bilen foran :???:

Side 85 av 121 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •